Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

det finns ingen kurvtagning i skänkelvikning vare sig i rörelse eller känsla eller ö.h.t så det är ju det jag säger, ni har tappat pucken ang. jämförelser och vad som avsågs.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Eventuellt skulle det kunna vara själva bevisningen i att drivkraften alltid sitter i ytter bak och att man inte skall fokusera sig så mycket på inner bak :idea:
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Tack för fin bild, men här fattas just isättningen av ytterfoten inåt.

Kokkaburra. när hästen är på väg dit den trampar över kan det aldrig bli förbi ngn tyngdpunkt. Man är ju på väg ditåt o sen förbi när det andra benet tar vid.
Man kommer ju längre framåt o åt sidan fortare o blir strkare än den som tassar lite på snisken.

Äsch, nu är jag trött.:o
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

det finns ingen kurvtagning i skänkelvikning vare sig i rörelse eller känsla eller ö.h.t så det är ju det jag säger, ni har tappat pucken ang. jämförelser och vad som avsågs.
Ser du på hockey samtidigt;)
För mig handlar det om uppbyggande av styrka o smidighet, koordination, balans..........

Argumentet för att ge 17 i sk. vikn. var väl för att Bent ansåg det onödigt o inte fyllde ngt samlande syfte.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag har som sagt inget emot skänkelvikning, den är bara en del av alla andra övningar. Men visst har jag väl hört nåt på mina träningar om att det inte är stärkande men lösgörande. För
Min del tänker jag att att allt är väl på nåt sätt stärkande, man måste ju trots allt använda muskler för att utföra rörelsen så nåt måsten den ju stärka. Jag hittade tyvärr ingen bättre bild :p
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Eventuellt skulle det kunna vara själva bevisningen i att drivkraften alltid sitter i ytter bak och att man inte skall fokusera sig så mycket på inner bak :idea:

hehe, det var nog pudelns kärna, tack för förtydligandet för de förvirrade. :)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Eventuellt skulle det kunna vara själva bevisningen i att drivkraften alltid sitter i ytter bak och att man inte skall fokusera sig så mycket på inner bak :idea:

Ja, på så sätt förstår jag liknelsen. Rida på ytter bak är ju bra mycket lättare än att tänka inner bak.

Axel:
när hästen är på väg dit den trampar över kan det aldrig bli förbi ngn tyngdpunkt. Man är ju på väg ditåt o sen förbi när det andra benet tar vid.
Man kommer ju längre framåt o åt sidan fortare o blir strkare än den som tassar lite på snisken.
Nu ska vi se vad det är du säger... Jag tänker att med den teorin jag presenterade så tror jag att vi tänker på olika saker när vi pratar "trampa förbi". Jag menar inte själva isättningen av benet, utan snarare vart kraften tar vägen. Kraften från det benet som skjuter på, alltså i skv till höger blir det vb. Den för inte hela massan framåt sas och på så sätt förloras kraft. Det är som att elda och inte ta vara på värmen. typ. Obs, utifrån teorin jag beskrev.

jag är oxå trött, ha överseende :D
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jasså du smyger i vassen:rofl:

Du kan ju tillföra mkt. Jag brukar inte ens behöva svara:banana:

Jadå, jag håller allt koll på er. ;)

Men jag känner inte jag orkar diskutera på den här nivån, med småpet hit och dit, även om det är väldigt intressant. Min förmåga att diskutera är så tätt sammankopplad med den praktiska ridningen och just i vinter har den vettiga ridningen lyst med sin frånvaro. Kanske hinner jag rida lite de här veckorna nu när ridbanan dykt upp ur snön och innan magen vuxit sig för stor.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

delvis KL
Fast jag har diskuterat och läst flera trådar om t.ex skänkelvikning där ett av argumenten för att inte rida skänkelvikning just har varit att hästen trampar förbi sin tyngdpunkt. LÄngre än så gick inte diskussionen då vad jag minns iaf. Det framgick då att man inom AR inte rider skänkelvikning av den anledningen så det låter ju konstigt att du aldrig hört det.
Du missuppfattar. Visst har jag hört de resonemangen. Jag skrev att för mig är det inte tabu. (och att även mina tränare ifrågasätter det resonemanget)
Jat menar att om man är ute efter en samlande rörelse så är inte skänkelvikning rätt rörelse, men som gymnastiserande eller lösgörande rörelse tycker jag skänkelvikningen är bra.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Så att säga att du inte hört det inom AR gör mig lite förvånad faktiskt.
[/QUOTE] Som jag svarade innan så självklart har jag hört det. Det är dock inte min inställning.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det här blir en intressant tråd tror jag.
Det är kul för att många förkastar skänkelvikning just på grund av anledningen, men samtidigt rider "öppnor" som ser ut som skänkelvikningar med lutande häst...Totalt obegripligt för mig. Då trampar ju hästen ÖVER sin tynggdpunkt, över på andar sidan och i mina ögon verkligen förbi....
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Skridskoåkaren böjer sig i sidan- som vi vill att hästen ska göra.
Travhästen SER ut att luta men det är i själva verket marken som lutar- doseringen- som hippodromer- för att förhindra att centrifugalkraften sliter cyklisterna utåt. De går annars omkull kort o gått.

IS... är omöjligt att få till doserad- varav lutningen.

Den frågan kan jag svara på. Bor på Kanarieöarna och här finns inte trav men däremot galopp. På odeoserad bana. Hästen lutar som FAAAn inåt. De som ser ofräshast ut har ryttare som lutar sig utåt för att kompensera hästens inåtlutning (dvs verkligen trycker hästen på innerbenparet).
De ryttare som följer med hästens inåtlut i kurvorna får mindre ofräsha hästar.
Farten götr att man lutar. omöjligt att inte luta då.

Men i sverige har vi dosering som minskar skadorna på lutet.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

eftersom de flesta ridbanor där man galopperar hästen ur stärkande och dressyr aspekt inte lutar, så förutsätter jag att dosering eller inte dosering inte har ngt som helst med resultatet att göra, utan att det handlar om hur man rider sin häst och stärker den balanserat.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Den frågan kan jag svara på. Bor på Kanarieöarna och här finns inte trav men däremot galopp. På odeoserad bana. Hästen lutar som FAAAn inåt. De som ser ofräshast ut har ryttare som lutar sig utåt för att kompensera hästens inåtlutning (dvs verkligen trycker hästen på innerbenparet).
De ryttare som följer med hästens inåtlut i kurvorna får mindre ofräsha hästar.
Farten götr att man lutar. omöjligt att inte luta då.

Men i sverige har vi dosering som minskar skadorna på lutet.

Galoppbanor är inte doserade. Det är så stora ytor och inga tvära kurvor och inte stor lutning. Galopp går ju lite fortare än trav. ;) Större ytor behövs. De lutar inte farligt i de svängarna på en normal bana.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

De som ser ofräshast ut har ryttare som lutar sig utåt för att kompensera hästens inåtlutning (dvs verkligen trycker hästen på innerbenparet).
De ryttare som följer med hästens inåtlut i kurvorna får mindre ofräsha hästar.Farten götr att man lutar. omöjligt att inte luta då.

Men i sverige har vi dosering som minskar skadorna på lutet.

Källa på att det är precis så med precis de ekipagen?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det fetsilta.
Helt ärligt. Tror du verkligen att några skänkelvikningar på ett bra underlag per dag gör att den får fel i hovbrosket eller kotlederna. då skulle mina haft det jämt. Ja kanske om man rider fel.
Vem har satt den "myten"? Vet att totola sa samma sak. Mantrat.
Hela vitsen är ju att den ska tänja sina muskler o bli stark o lättare kan hålla koll på sin kropp även i hagen. bålstabilitet. Hela frambenet från bogen o neråt ska ju vara med- samma med bak.
Varför skulle inte ryggmusklerna vara med i bilden- OM nu hästen arbetar i rörelsen- tar i?

Först vill jag bara påpeka att jag håller med i det andra du skrev- att det finns mycket annat vi gör som kan slita minst lika mycket eller värre.

Men jag vet ingen sjukgymnast som skulle rekommendera den vridningen i höftleden, (Snackar utifrån min egen syn nu alltså, som människa,) eller som skulle se någon nytta av den typen av sned nedsättning. Det behöver inte betyda att den rörelsen är så mycket mer slitande än mycket annat, men det betyder (för mig) att det inte har någon värst uppbyggande effekt när det gäller att förebygga ledproblem utan tvärtemot hamnar inom området man förebygger (förbereder) för att kunna göra. Jag kan bannemej börja känna av knäna bara av att gå skänkelvikningar några vändor på vardagsrumsgolvet för att känna hur rörelsen ska kännas! :angel:
Det handlar inte om påskjutsfasen - där kan man vara ganska garderad av tillräckligt bra stabilitet och lite styrka. Det handlar om övergångsfasen och fasen där benet hamnar på insidan. Knäet hamnar i ett väldigt snett läge.

Som jag ser det så får man ju tänka utifrån sina prioriteringar långsiktigt och vilken häst man sitter på. Upp till var och en att bedöma.
Jag bedömer att det är nog svårt att få hästen bygga avlastande knämuskulatur som det är utan att sätta extra belastning på bland annat knäleden. Men gör man det inte ofta utan med måtta och har ett syfte som man tycker ger resultat så är skänkelvikning inte något jag skulle helt undvika heller. Möjligtvis på en häst med historik av problem med leder bak (knäled eller höftled t ex).

Mycket av ridningen kan man känna igen inom vanlig friskvårdsträning för människor. Vilket såklart inte är ett vetenskapligt belägg för att exakt samma gäller för häst. Men är det något som avråds ifrån inom friskvårdsträning för människa ser jag det som ytterst sannolikt att detsamma gäller för häst. (Utifrån hur mycket hittills jag upplever som samma.)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Den frågan kan jag svara på. Bor på Kanarieöarna och här finns inte trav men däremot galopp. På odeoserad bana. Hästen lutar som FAAAn inåt. De som ser ofräshast ut har ryttare som lutar sig utåt för att kompensera hästens inåtlutning (dvs verkligen trycker hästen på innerbenparet).
De ryttare som följer med hästens inåtlut i kurvorna får mindre ofräsha hästar.
Farten götr att man lutar. omöjligt att inte luta då.

Men i sverige har vi dosering som minskar skadorna på lutet.
Skulle kunna tänka mig att banan är mindre på grund av brist på mark o därmed få för snäva kurvor.
Galoppbanan är avsevärt mkt större än trav. skitsvårt att se de små prickarna på bortre långsidan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp