Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag tyckte att mitt ex. med skridskoåkarens kurvtagning var slående på hur stärkande det är.:cool:

Hela vitsen med skolorna är ju som Malinsky skrev- att hon får grepp om hästen- får den på yttertygel trots att man rider rakt fram o kan på så sätt lyfta upp den med kranen till bakdelen.
Ytterskänkeln kan ju oxå påverka hästen att böja sitt yttre ben mer o sätta det under sig... mer.

alla hjälper behövs- timingen.

Fast skridskoåkaren kliver väl i praktiken in till sin tyngdpunkt?;) Om han inte sätter foten under sin tyndpunkt som är kraftigt förskjuten då han lutar i kurvan så kommer han ju ramla. Påminner för mig mer om en travhäst i löp som lutar i kurvorna och korsar benen för att inte gå omkull, inte så mycket om skänkelvikning. Skulle var svårt att luta åt det håll man rider en skänkelvikning åt, möjligtvis att man kan göra det i en sluta. Men jag har däremot inget emot skänkelvikning som lösgörande.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nej åkaren kliver framför o förbi o det rejält, för annars åker han rakt fram. bär med sidan av skenan i initialskedet.

Om man ska bli stark är det inte bra att träna en muskelgrupp på endast ett sätt.
Nej hästen ska inte luta inåt i slutan, Lika lite som den ska luta inåt på en volt.- den ska böja sig o bära mest på ytter bak- som oxå måste ha skjutkraft för att överhuvudtaget ta sig även framåt.

En travhäst måste vara rak när den springer så fort- varav doserade kurvor på banorna.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Menar du att varken en skridskoåkare eller en travhäst lutar inåt i kurvorna?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Menar du att varken en skridskoåkare eller en travhäst lutar inåt i kurvorna?
Skridskoåkaren böjer sig i sidan- som vi vill att hästen ska göra.
Travhästen SER ut att luta men det är i själva verket marken som lutar- doseringen- som hippodromer- för att förhindra att centrifugalkraften sliter cyklisterna utåt. De går annars omkull kort o gått.

IS... är omöjligt att få till doserad- varav lutningen.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Speedwayföraren kan inte böja sin MC o får istället lägga den.

Vill du ha fler ex.:angel:

Ang. tyngdpunkten.

DEt är väl avgörande var man har den i vanliga fall.
I vilken form går den?
Är rumpan inunder?
Hur belastar ryttaren den?
Är tempot optimalt för att hästen ska kunna arbeta ergonomiskt o i balans?
Osv.

En häst som aldrig ens trampar hov i hov i trav. Bakhoven i framhovens spår, är inte ens där innan man försöker att rubba ngt.

i en ökning i trav ska hästen trampa över ett par dm- sätts in under framdelens tyngd.
Har den en 2taktig trav där den hinner komma upp över marken tills nästa benpar går i? Eller GÅR hästen rent utav? Rör sig ryggen upp o ner under trav eller är den stilla?
Bara benen som rör sig.

Hästar som ska springa långt rör sig energisnålt- distanshästar/långlöpare

vill inte prata om travhästar som egentligen har en femmans växel- speed- som de är avlade för. Hur de travar annars är inte viktigt.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Ja jag håller nog med i det mesta du säger. Det var liknelsen med skridskoåkaren jag inte fick ihop. Så jag får försöka hitta en bild så jag hänger med.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag tänker aldrig på att träna ett ben i taget.. på en fyrbent.

En sida eller mer bak.

för att stärka stjärt o lår är just denna övning kanon- en uppbyggande rörelse för det som komma skall.

Just det här att bygga upp muskler på ett sätt för att sedan kunna använda de till även ändamål.

Man bygger upp benen för att inte förstöra ryggen vid tunga lyft.. som ett ex.

Nej, det vet jag att du inte gör. Jag bara försökte förklara för dig hur jag tror att de som gör detta kanske tänker och varför de kan tycka att det inte är en uppbyggande övning. Du frågade ju varför det var "tabu", och jag försökte svara på det. Du behöver inte hålla med. ;)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jo jag tackar, men.... i skjutkraften kan man ändra lite läge o då få en annan träning som även den är bra.

Som när man åker skidor. både klassisk stil o skate- sade hon som inte kan stå på ett par laggar.

tolka efter häst går an- bara åka med:cool:
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Men, nu då om jag får kontra... Inte för att säga emot eller bråka, utan bara för att spinna vidare på tänket.
Går det verkligen att jämföra en fyrfoting med en tvåfoting? Då försvinner ju hela grejen med tankesättet om vikten och påskjutet. Tvåfotingen har ju inte någon bog att skyffla framför kroppen, så som fyrfotingen. Och det är den som är den tunga biten för hästen. Då måste alltså med din teori även frambenen skjuta på? Eller, hur tänker du?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nej det går inte till fullo. en skidåkare tar ju även i med fram- som en trött en som hänger framåt... på bogarna;)

Jag vill att hästen lyfter sina framben som ett resultat av av baken gör via rygg o mage.
En häst med lätt framdel har ju mkt lättare att hinna med att vinna både höjd o kunna ta för sig även i sidled- smidig häst. Men för det krävs mkt styrka bak.
Om frambenen belastas för mkt.. vad händer?
Jo den har fyllt sjå att bara förflytta sig.

Jag gillar ju att diskutera oavsett om man inte är enig- trodde att du förstått det vid det här laget. Argumentera mer bara...Bring it on:bow:
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Argumentera med axel på diskussionhumör? Nä, det orkar jag inte. :p ;)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jasså du smyger i vassen:rofl:

Du kan ju tillföra mkt. Jag brukar inte ens behöva svara:banana:
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

ffd9c43c.jpg


Tycker fortfarande att det här är för mycket lutning för att kunna jämföras med skänkelvikning.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

ja, men här SVÄNGER de ju! De åker ju på "volt". Det är inte skv för mig. Jag tror inte att det går att åka skridskor i skv. skären går ju rakt fram.

Visst korsar dom på benen, men jag skulle inte säga att de lägger benet utanför tyngdpunkten. De är i rörelse och skjuter på framåt... i sväng. Sen är de stälda mot rörelseriktningen. Det är inte skv :D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nä nä, det är jag som smyger i vassen :mad:;).

Ville bara poängtera och har inget väsentligt att tillföra... dvs helt onödigt OT inlägg :angel::p *sorry*

smygerivassen
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Travhästen SER ut att luta men det är i själva verket marken som lutar- doseringen- som hippodromer- för att förhindra att centrifugalkraften sliter cyklisterna utåt. De går annars omkull kort o gått.

En travhäst som springer i en kurva lutar inåt.
Bandoseringen är till för att skona hästens ben och kropp (som annars får ta emot påfrestningarna för att motverka centrifugalkraften), och inte för att hålla den kvar på banan.:)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nej det går inte till fullo. en skidåkare tar ju även i med fram- som en trött en som hänger framåt... på bogarna;)

Jag vill att hästen lyfter sina framben som ett resultat av av baken gör via rygg o mage.
En häst med lätt framdel har ju mkt lättare att hinna med att vinna både höjd o kunna ta för sig även i sidled- smidig häst. Men för det krävs mkt styrka bak.
Om frambenen belastas för mkt.. vad händer?
Jo den har fyllt sjå att bara förflytta sig.

Jag håller med och jag tror den springande punkten är, precis som med ALLA övningar - kvaliteten på övningen och hur den genomförs.

en dålig skänkelvikning med en okordinerad ryttare och en svag häst - katastrof. hästen springer som en krabba för att försöka balansera sig och allt blir bara slitage.

en bra skänkelvikning: den flyter så himla lätt och mjukt och man känner hur stadigt hästen tar upp sin balans för yttersidan - smidig och lätt och stark samtidigt. En sån rörelse är inte slitsam!

ang. skridsko jmförelsen: alltså.... jag tror de flesta tappat pucken axel....
det som avses är ju balansen och kraften för "ytter ben/sida"..... inte ngn identisk teknik, och framför allt inte jämförelse tvåbent människa och lutning. Jisses!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Ja men det var ju kurvtagningen som Alex jämförde med. Fast poängen kanske inte var att det påminner om skänkelvikning utan det kanske var nåt annat hon menade.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 068
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp