Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?
Håller med om araber. De kan ofta bli riktigt fina ridhästar som iaf kan gå msv. De är överrörliga och lite för snabba och känsliga för många ryttare. Och de har då lätt att gå med överlinjen "åt fel håll", dvs tappad rygg och för hög och kort hals och då tappad rumpa. Men de har också om man rider dem rätt väldigt lätt för samling och kan gå att få rätt okej steg i(för att inte vara halvblod). Smarta brukar de vara med.
Jag har ridit en hel del araber. Och jag gillar dem!
Hade de bara varit lite större så. :P
Jag håller med om att ett bakben inte bär mer om man tänker på att ett av dem är i luften då det andra vilar. Men beroende på var det sätts ned och hur hästen är vinklad och sitter ihop kan det ju få mer träning än om det sattes ned på ett annat ställe och hästen inte satt ihop eller vinklade sig så korrekt. Det är ju det man är ute efter i skolorna. Det benet man placerar i det folk här kallar under hästen tyngdpunkt är ju om man kopplat ihop och vinklat hästen rätt ett ben som kommer tränas mer än det benet som går längre ut från kroppens mitt i skolan. Så visst tränas ett ben mer. Och man har då förenklat sagt att det är ett i taget. Det andra benet får ju så klart också träning. Men av annat slag.
Många hästar, förutom just bara vb-travare, går ju med bakbenen för långt bakom sig och paddlar. Jag såg ett halvblod med för bakåtvinklat kors som paddlade bakom sig här om dagen. Jag såg en PRE på video idag när jag kollade efter någon bra AR-video(nej hittade ingen
). Jag vet att min Islandshäst kan göra det om man inte rider ihop honom. Halvblodet(trots sin bra exteriör) kan gå för honom med benen för långt bak om han är lös tex.
Många hästar skjuter också mer än de bär. Och för mig behöver man få lagom mycket skjut och lagom mycket bärighet. Båda saker behövs.
Men det som slog mig när jag kollade efter AR-videor nu var att det kröp i kroppen på mig eftersom det inte sköts nog för att hästen ens skulle komma fram till handen. Jag hade fått panik och snudd på dragit några repor i full Täby-galopp om min häst sov så. Alt om den var skolad rappat upp mig själv för att jag inte lagt in mer energi i hästen eller blivit arg på hästen som måste gått emot något väldigt om den gick så slött då jag red. Det är ingen ide att samla innan den går fram till handen.
Slogs av lite samma som dig när jag såg två AR-ryttare rida vanliga varmblodsraser och ponnyer och sedan varsin PRE. Med sina PRE så var det mer energi i. Jag tycker iofs att energin inte gick fram och ryggarna hängde och halsarna var för höga en del. Men de sov iaf inte.
Jag som mest ridit heta raser a la Islandshäst, PRE och arab sista åren slogs själv av hur slöa och träiga en del halvblod upplevdes nu då jag började rida en del halvblod igen. Jag vill ha energi i hästarna. Men jag tror många inte upplevt energi som går att forma till jobb utan bara blir oroliga då hästarna fylls av energi iom att man inte kan rikta den.
Jag är van snarare att behöva lugna än väcka upp. Jag är van att behöva stabilisera mer än baxa iväg tunghet och stelhet i sidled. Jag tror man vänjer sig vid de raser man hanterar mest. Så kanske även AR-ryttare, som Bent eller andra nämda.
Nuno tex var nog van vid hetsighet a la Iberiskt. Kankse därför hans film i andra tråden upplevs som stressad av oss andra. Och Bent kanske haft mycket tunga hästar förr, stabila saker utan så mycket energi. Och med ofördelaktig exteriör som gärna blir att mothållsmusklerna aktiveras i underhals etc om man taggar dem. Iom att han vill ha dem avspända kanske han drar ned på energi och tappar för mycket bärighet och liknande med. För viss skjutkraft behövs ju tom i piaff. Annars ramlar halsen/nosen bak och bågen spänns inte. Det verkar finnas någon inställning till att skjutkraften helt är borta i piaff bland AR-folk, eller?