Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sjukgymnastik pratar jag inte om, utan uppbyggande friskvård.

Höften består även på hästen av en kulled o ytter i innersidans muskler o ligament mår bra AV ATT STÄRKAS SUCCESSIVT. Hästen får mer styrka i baken om man nu vill att den ska bära med den.
Bomträning ger en annan träning av muskelgrupper. klättring, galopp...........................

Man kan inte träna ensidigt. Som att elitidrottare enbart skulle träna på att t.ex hoppa höjdhopp dagarna i ändå. Då går de sönder!
Utbildade hopphästar hoppar sällan stora hinder på träning under tävlingssäsongen.
Brink red ingen regelrätt piaff för att hästen inte skulla tappa glädjen osv. Bara gymnastik.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Vad är skillnaden? En sjukgymnast pysslar både med sjukvård (dock bara rehabiliteringsfasen som jag uppfattat det) och friskvård.
Friskvård är det jag pratar om, sjukvård brukar mer specifikt vara anpassat till den åkomma som finns medans friskvård mer generellt är till för att förebygga skador.
Dressyr för mig är till stor del friskvård. Till skillnad från för en del andra så behöver jag inte bry mig om att ha en superlydig häst (utan utifrån eget bruk, dvs hur mycket jag vill ha för min egen skull och säkerhetens skull - inte utifrån vad någon annan bestämt), eller en häst som kan göra ditt och datt. Skulle jag vilja ha en häst som kan göra ditt och datt för sakens skull - dvs för att jag tycker det är kul att kunna göra det eller för att träna en viss disciplin eller komma ut och tävla - då kommer fokuset lite mer på det och lite mindre på friskvården (även om den alltid finns med där också som en del i dressyren).

Och friskvård för mig är sånt som ska bygga upp utan att lägga extra belastning på t ex lederna i onödan. I den mån man klarar det givetvis.
Så - om jag inte har något egenvärde i att rida just skänkelvikning eller "ditt och datt" för den delen utan huvudfokuset på just friskvård, då känns det självklart att största krutet läggs på sånt som är tänkt att trigga ett så bra rörelsemönster som möjligt och är sparsam med övrigt.
Skänkelvikning innehåller inte en linjering från bakhoven igenom ryggen fram till nacken - vilket är bland det viktigaste och svåraste att få till (bra), enligt mig.
Återigen- som jag ser det. Vi har ju alla våra egna prioriteringar och det känns inte som så stor grej att jag känner anledning att lägga mig i hur andra gör! :p
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

En sjukgymnast utgår från en skada.
Friskvård eller rent utav hårdare träning måste till om man vill prestera- avancera. Att hästen ska kunna utföra jobbiga övningar.
Inte bara hästarna utan även för oss.

Du tänker lite galet. Man kan tänja muskler åt lite olika håll för att få maximal effekt. För att nå det mål man vill- med lätthet. inte bara tur ibland.

Tänja på gränserna.

Hästar jobbar sällan så aktivt med bak att man inte behöver säga åt dem eller sätta dem i ngt jobbiga övningar. De är ganska nöjda med att bara lalla omkring lite.

tänk själv när du är otränad. För att bli bättre måste man ta i lite mer än komfortzonen.

Det är kul o se hästar som är i bra kondition o kan göra saker med bravur.
De brukar även orka att spela Allan i hagen t o m efter en lång tävlingsdag.

Stolt o glad kuse.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Du kan göra det. Finns inget som säger att det är fel att lära in något alls (mer eller mindre) om man gör det på ett smart/juste sätt och bygger upp tillräckligt gradvis för det. Vi har ju trots allt hästarna för vårt nöjes skull.

Nu snackar jag inte om att ta ur hästen ur comfortzonen, jag snackar om att lära in rörelser som inte följer "friskvårdstänket" utan mer är något man lär in för sin egen skull - för att man vill och kanske för att man har andra mål också som man vill uppnå - helt ok, bäst om ovanstående är uppfyllt!

Själv tycker jag det i dagsläget iallafall är roligast att försöka utveckla hur pass bra ridningen kan bli ur friskvårds-aspekt/välbefinnande, och även allmänt i harmoni/ridkänsla (sure, sen kommer det såklart inte bli det optimala alla gånger under tiden man lär, om man ändå vill komma åt någon form av resultat trots sina brister). Vill man något annat är det upp till var och en, någon dag vill jag säkert också prova något annat, men du kan ju inte tala om för mig vad jag vill! Blir lite knas! :p

"Tänja muskler åt lite olika håll" låter väldigt vagt. Alla mår bra av stretching, men även för mycket stretching i förhållande till stabiliserande träning ger sladdrig häst till slut = inget självändamål, plus att det kommer lägga högre belastning på lederna snarare än att avlasta med stabiliserande muskulatur.
Det är svårt att bygga stabiliserande muskulatur. Tänk själv - hur lätt är det inte att bara förstärka styrkorna och fortfarande missa de svagare musklerna eller vissa muskelgrupper i allmänhet? Göra hundra sit-ups per dag ger inget i längden mer än några imponerande magmuskler på sin höjd - i längden mer slitage pga obalansen i muskulaturen.
Och som sagt - just för att det är så svårt lägger jag personligen hellre mest krut på det, i dagsläget iallafall utifrån dagens prioriteringar. Efter att ha märkt vilken enorm skillnad som känns i mig själv sen jag förbättrat min egen stabiliserande (hållnings-) muskulatur. :banana:
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Tänja var helt fel ord...
Träna även de sidförande musklerna ger stadga- även i buken.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Vill bara påpeka att hovleden inte är en kulled utan en gångjärnsled...
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

KL
Detta är vad jag har hört om skv och får bli mitt bidrag till potten. Så här förklarades varför den kanske inte skulle vara den bästa skolan om man vill skola hästen för balanserad skjutkraft. Hoppas nu inte att jag säger fel... men jag behöver ju inte lämna en källa, för då kan jag heller inte anklagas för förtal eller vad jag skall kalla det. Detta är iaf så som jag uppfattade det när jag hörde det berättas.

Skv är en funktionell rörelse för vad den åstadkommer. Den skall in i hästens utbildning, men ryttaren behöver tänka på vad övningen ger för effekt vid skolning. Rörelsen medför även risk för slitskador då isättandet av hov och ben inte blir "rakt" mot marken.

Rörelsen (för)stör påskjutet. Vill man helt ta bort påskjutet på en häst så sätter man den i rejäl skv. Dvs om en häst drar iväg är det mest effektivt att sätta den på bredsidan för då har den ingen chans att skjuta på. Skjutkraften går sas förbi hästkroppen, och förloras ut i tomma luften. Det blir alltså så att bakbenen skjuter inte på hela hästkroppens vikt framåt, utan mycket kraft går förlorad då den skjuter förbi.
(kanske lite förenklat)

Men när man sätter hästen i bredsidan för att den har dragit iväg så är det ju för att man förlorat hästen på yttertygeln och därför kan den dra iväg, det skall inte förväxlas med skänkelvikning där hästen går rakt fram men tvärar och därmed hamnar sidvärtes och där kraften fångas upp på yttertygeln. Om påskjutet går förlorat eller ut i tomma intet som du säger så har man gjort fel.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Ja i en skänkelvikning går ju hästen framåt och åt sidan. Går hästen för lite framåt i rörelsen är det bättre (tycker jag) att rida rörelsen med svagare tvärning. Tex på förlängda hörnlinjen.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag tror det finns lite olika defenitioner av "påskjut"... Åtminstone när jag läser det du vs. kookaburra skrivit.
Om man pratar om påskjutskraft i allmänhet så är ju inte det någon garanti för att det är ett nyttigt påskjut för ridning. En travare t ex har ju väldigt bra påskjutskraft, särskilt om den är i full kondis, men det påskjutet finns det ingen nytta av i ridningen.
Pratar man om påskjut som något som ändå ska kunna nyttjas väl vid ridning så handlar det mer om teknik och en balans mellan bärighet/påskjut, tänker jag.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Du får sluta att jämföra travarens speedtrav. Har inget med normal skjutkraft att göra.
där ingår även balans- en slags jämnvikt.

En travare kan ju sällan trava taktmässigt i en normal fart- kan se hur kantigt ut som helst.
De börjar ofta att gå med bak. Kanske inte kallbloden.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nä, medelmåttiga (de flesta) travarna har en "halv " skjutkraft, dvs långt bakom sig. De klarar inte att ta ut hela steget framåt och ända bak med ryggen på plats, och har mindre effektiv trav (springer bakom sig i otakt). De bästa däremot, som har hela reistret kan man anska lätt omskola till ridhäst och de är nåot särskilt att sitta på! :love:
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Har du haft ngn varmblodig travare?
Kallbloden travar mkt bättre- om vi nu måste ta in travhästar som aldrig kan gör sig som dressyrhästar i ngn större utsträckning...men trevliga ridhästar.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Menar du att det finns andra tydligare exempel jag hade kunnat använda mig av för att påpeka att ren skjutkraft inte säger mycket om huruvida det är användbar kraft under ryttare eller ej? :p
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nej, jag tänker på kallblodstravare mest, efterssom Totola var med i påskjutsdiskussionen kopplade jag mest till kallbloden.

Men, egentligen kan jag tycka att det är ointressant.. Faktiskt så vill jag bevara i minnet hela tiden att det är -dressyren för hästen, ibland svårt att leva upp till då man vill göra saker som ser skojsiga ut.. helst på en gång!

Men stärks och utvecklas en katastrofalt ful och illa byggd travare av att dressyra på lämplig nivå så borde väl mål vara uppnått! Då man lagt sin ribba för hästen och hittat rätt i träning, så KAN faktiskt stora saker hända, och den fula taktlösa hästen få tillgång till en rörelse som man kanske aldrig trott på från början!
Det gäller väl bara att vara realist!
En varmblodstravare med sin taniga hals, långa lårben som pekar utåt för att knäna ska få plats i den enorma travartraven, en häst som mest består av bogar och bakben... Den är inget dressyrämne i tävlinsbemärkelse.. Men det vore ganska roligt ändå att se vad god ridning kan göra för den där kroppen! Går man över gränsen och ställer för höga krav blir det ju bara pannkaka, Men det sker ju hela tiden även med ambitiösa dresyrryttare på halvblod som inte duger till den höjd man ställt in sig på!
Rätt nivå så kan det vara kul att rida och utbilda en ful ankunge också! :laugh:

Det känns lite som det halkas in i mallen "tävlingdressyr" här inne på klassiska forumet, trots att många här inne väl sitter på i den genren "udda" raser och individer. Tex har jag en arab med kort kors och dålig naturlig schwung. Samt en kallblodstravare med (enligt en anatomiexpert) sveriges längsta rygg... Ibland måste man individanpassa en del för att inte göra hästen och sig själv rent olyckliga!!
Båda är glada ridhästar kan tilläggas, som jag personligen inte tror skulle må bättre om jag skippade dressyrtragglandet till förmån för det de är "avlade för" (distans och trav..)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Struntar nu i travhäststuket:cool:körhästar som inte kan galoppera rent.

araber kan visst tävla ganska högt.
Det finns en här på buke som rider MSV A. Bara de har rena gångarter.
vi har sett en jättefin kallblodstravare som reds jättefint o kan utvecklas.

Det du pratar är mest ridning. Lite dressyr måste väl alla kunna för att överhuvudaget gå att rida på:confused: Lydnad är inte riktigt samma som utveckling o utbildning mer än grunderna.

KL
Har gjort illa foten som :devil: o går som ett ars.l.

tänkte då på de som menar träna ett ben i taget.. på en fyrbent.
På en sdn blir det ju avlastat ngn annanstans i synnerhet om den inte böjer sig korrekt utan lutar eller tvärar istället.

Jag har redan ont i det friska benet o tänker då att det JAG strävar efter är att få hästen att jobba så jämnt som möjligt. Vara liksidig.

När man vill få hästen lika tänjbar o mjuk i sidled- inte att försöka belasta ETT ben mer än de andra. Jag vill påstå att det är rent omöjligt.däremot så kan resp. bakben få lite olika träning i vardera varv, men inte fokus på att ETT ben skulle bära mer. hela rumpan ska bära utom en högt utbilda i galoppiruetter- där den inte ska stå på båda bak o häv upp sin framdel runt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Håller med om araber. De kan ofta bli riktigt fina ridhästar som iaf kan gå msv. De är överrörliga och lite för snabba och känsliga för många ryttare. Och de har då lätt att gå med överlinjen "åt fel håll", dvs tappad rygg och för hög och kort hals och då tappad rumpa. Men de har också om man rider dem rätt väldigt lätt för samling och kan gå att få rätt okej steg i(för att inte vara halvblod). Smarta brukar de vara med.
Jag har ridit en hel del araber. Och jag gillar dem!
Hade de bara varit lite större så. :P

Jag håller med om att ett bakben inte bär mer om man tänker på att ett av dem är i luften då det andra vilar. Men beroende på var det sätts ned och hur hästen är vinklad och sitter ihop kan det ju få mer träning än om det sattes ned på ett annat ställe och hästen inte satt ihop eller vinklade sig så korrekt. Det är ju det man är ute efter i skolorna. Det benet man placerar i det folk här kallar under hästen tyngdpunkt är ju om man kopplat ihop och vinklat hästen rätt ett ben som kommer tränas mer än det benet som går längre ut från kroppens mitt i skolan. Så visst tränas ett ben mer. Och man har då förenklat sagt att det är ett i taget. Det andra benet får ju så klart också träning. Men av annat slag.

Många hästar, förutom just bara vb-travare, går ju med bakbenen för långt bakom sig och paddlar. Jag såg ett halvblod med för bakåtvinklat kors som paddlade bakom sig här om dagen. Jag såg en PRE på video idag när jag kollade efter någon bra AR-video(nej hittade ingen:D). Jag vet att min Islandshäst kan göra det om man inte rider ihop honom. Halvblodet(trots sin bra exteriör) kan gå för honom med benen för långt bak om han är lös tex.
Många hästar skjuter också mer än de bär. Och för mig behöver man få lagom mycket skjut och lagom mycket bärighet. Båda saker behövs.

Men det som slog mig när jag kollade efter AR-videor nu var att det kröp i kroppen på mig eftersom det inte sköts nog för att hästen ens skulle komma fram till handen. Jag hade fått panik och snudd på dragit några repor i full Täby-galopp om min häst sov så. Alt om den var skolad rappat upp mig själv för att jag inte lagt in mer energi i hästen eller blivit arg på hästen som måste gått emot något väldigt om den gick så slött då jag red. Det är ingen ide att samla innan den går fram till handen.
Slogs av lite samma som dig när jag såg två AR-ryttare rida vanliga varmblodsraser och ponnyer och sedan varsin PRE. Med sina PRE så var det mer energi i. Jag tycker iofs att energin inte gick fram och ryggarna hängde och halsarna var för höga en del. Men de sov iaf inte.
Jag som mest ridit heta raser a la Islandshäst, PRE och arab sista åren slogs själv av hur slöa och träiga en del halvblod upplevdes nu då jag började rida en del halvblod igen. Jag vill ha energi i hästarna. Men jag tror många inte upplevt energi som går att forma till jobb utan bara blir oroliga då hästarna fylls av energi iom att man inte kan rikta den.
Jag är van snarare att behöva lugna än väcka upp. Jag är van att behöva stabilisera mer än baxa iväg tunghet och stelhet i sidled. Jag tror man vänjer sig vid de raser man hanterar mest. Så kanske även AR-ryttare, som Bent eller andra nämda.
Nuno tex var nog van vid hetsighet a la Iberiskt. Kankse därför hans film i andra tråden upplevs som stressad av oss andra. Och Bent kanske haft mycket tunga hästar förr, stabila saker utan så mycket energi. Och med ofördelaktig exteriör som gärna blir att mothållsmusklerna aktiveras i underhals etc om man taggar dem. Iom att han vill ha dem avspända kanske han drar ned på energi och tappar för mycket bärighet och liknande med. För viss skjutkraft behövs ju tom i piaff. Annars ramlar halsen/nosen bak och bågen spänns inte. Det verkar finnas någon inställning till att skjutkraften helt är borta i piaff bland AR-folk, eller?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det verkar vara allmänt vedertaget att man utgår ifrån sig själv och sin egen vardag. (Vad annars)
Det är antagligen därför som man aldrig kan enas om att göra på ett och samma sätt - med all rätt.

Att rida är ju jättesvårt, när man tränar på något blir det alltid på bekostnad av någonting annat. Frågan är bara hur man väljer att göra, varför, på bekostnad av vad och hur man väljer att tackla problemen som uppstår.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Hur då på bekostnad av något annat? Det förstår inte jag? Jag tränar inte min häst på saker som blir bekostnad av något annat hoppas jag. Nej det här får du utveckla lite bättre tror jag :)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Håller med, även om tränare t ex ändå kan variera väldigt mycket i "bredd" så tycker jag ofta man kan urskilja ett mönster i tankesätten att de utgår från en eller ett par hästtyper, som de är mest vana vid själva utgår jag ifrån.
Det ser jag personligen som bra, att det finns olika stilar utifrån olika hästtyper (förutsatt att man hittar någon som passar ekipaget det är frågan om) och jag håller med om att även inom alternativ ridning så känns det som att det passar olika hästtyper olika bra.

Det tråkiga är ju när väldigt många tränare inriktar sig på en eller möjligtvis ett par typer av häst(ar) och inte riktigt behöver reflektera djupare i hur man ska få det att passa många andra individer. Tyvärr blir det ju lätt så när det rör sig om en gren där vissa raser lämpar sig bättre för tävlingsgrenen och ju mer seriös nivå det rör sig om, desto mer ovanligt blir det med udda raser. Tycker alltså inte det är något specifikt inom dressyr, personligen tycker jag t ex man börjar märka samma sak inom western, inom hundsporter med mera.
Men dressyr borde vara något som inte bara är en gren, utan helt enkelt grundridning, tycker jag. Att bredden bland tränare är viktig, även om det inte nödvändigtvis betyder att samma tränare måste kunna lägga upp träningen lika bra för alla.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp