Men vad menas med framför och förbi? Det är det som är den svåra nöten att knäcka i alla dessa resonemang. Varför måste hästen kliva förbi sin tyngdpunkt, för att den sätter ena foten framför den andra?
Sedan har vi nästa fråga: Visste skribenterna (Lussan och Kyra) själv vad de skrev, när de skrev detta eller har de, likt dig när du undervisade, skrivit sådant som de har hört sägas? Hur noggrant har dessa damer undersökt skänkelvikningen innan de skrivit sin bok? Har bokskrivandet föregåtts av en vetenskaplig undersöknign av skänkelvikningen, eller har de tagit information ur minnet? Kanske citerar de TR. Våra OS-ryttare är duktiga att rida, men hur stora teoretiska analytiker är de? Det lär vi aldrig få veta
Och kanske får jag vara så stöddig att jag frågar vilka källanalyser du hade gjort av skänkelvikningens syften och variationer, innan du förmälde detta till dina elever? Frågan är retorisk. Troligen är Kyras och Lussans reflektioner över ämnet inte större än dina.
Återigen: Vad menas med förbi? Menas det på längden eller på tvären? Eftersom vi rider på snedden verkar de flesta ta för givet att det avses på tvären, men gör det verkligen det? Om jag själv går rakt fram, passerer ju den ena foten förbi den andre, och sätts ner framför. Framför och förbi. I de flesta fall menas nog ingenting, det är bara tomt prat.
Nätet är fullt av ridbilder. Försök att hitta en enda där hästen har bakbenen i kors, så som ni menar med framför och förbi. Tag sedan i nästa andetag och red ut ifall detta är något önskvärt eller inte, och om skänkelvikningen bara och endast är en skänkelvikning om man gör så konstigt. Jag kan inte tro, att en gymnastisk rörelse en gång har skapats för att vara dålig. Med tiden har såklart skänkelvikningen råkat ut för samma stilisering som tävlingsvärlden gör med allt annat och det har blivit viktigare att få till en rörlese som liknar definitionen i TR, än att få till en funktionell rörelse.
Vi kan inte låta dem som har fel (eller åtmintsone inte presenterat en logisk analys), definiera rörelserna. Det finns ingen anledning för oss att till exempel hålla Lussans och Kyras definition av skänkelvikning för sannare än Müselers och RI's. Inte tvärtom heller, för den delen.