Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Här har du faktiskt skrivit samma sak själv.
Jag ser det som självklart att man börjar ,med en svag tvärning o behåller flytet- det som är A o 0- bibehållen takt o tempo.
[/QUOTE]
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Man kan väl rida i kort trav om man vill

Jag menade att man inte testar först o sen korrigerar om hästen inte klarar av det. Man ger hästen förutsättningar som den KAN klara av o rider inte i en kort trav , för att tvärningen i sig bromsar. så kan man göra istället för att inte galoppera på flera år o bara göra fattningar för att hästen springer lite för fort- utan att sätta in stång i munnen.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Diskussionslustan är enorm på detta forumet- total torka!

Kan ingen förklara vad som är förkastligt med att lösgöra/ stärka/ stretcha hästen i bog, sida, kors, rygg o lår samt att träna upp ryttarens/ hästens koordination i skänkelvikning:confused: eller köper man det för att Mäster själv inte ser nyttan med det??????

Alla som försvarat sig med frasen bör nog ta sig en funderare
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag använder mig friskt av både skänkelvikning och skänkelvikningstänk med lite öppnatänk på volt. Det är jag skolad till av mina tränare. Och lär själv ut det.

Jag tycker det är supernyttigt för ryttare att lära sig styra över rakriktningen i en skänkelvikning. Och på yngre hästar är det nyttigt att börja med skänkelvikning innan skolorna. För att stretcha dem lite innan man börja samla.
För mig så är skänkelvikning någonting som får sitta innan samlingen kommer. Och skolorna är ju samlande. Så de tar jag efter. Sen fortsätter jag givetvis med skänkelvikning. Men före jag lägger in skolor vill jag att hästen ska kunna flytta sidvärts utan att samla.

Övningar med saxar skänkelvikning eller skänkelvikning till diagonal sluta i olika mixar är supernyttiga för både häst och ryttare.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Ja men du har ju gått vidare.....

Jag använder mig av sk. i trav vid varje träningspass´uppvärmning.

det är nästan lika lösgörande som byten i vartannat:p- som verkligen skvallrar om hästen kan behålla linjen. eller rättare sagt om jag kan få hästen att hålla den o byta helt rakt.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Kanske är det så enkelt att det som fungerar för dig och din häst funkar inte för nästa, man har olika sätt att uppnå det eftersträvade sedan kan sätten att nå dit skilja sig beroende på ekipaget. Inget är mer rätt eller fel i de flesta fall, och hur man når sitt mål kan ju alltså skilja sig åt. Hästar är individer, då kan det ibland krävas andra vinklingar, det här är ju väldigt framträdande om man rider för lite olika instruktörer då man märker att även dom har lite olika vinklingar för att komma åt olika problem etc.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

En etablerad rörelse som folk har ridit o som visat sig effektiv i "alla tider":confused:

Sällan är det hästen som inte klarar av det, utan att den inte får rätt hjälp från sin partner.

Blir trött när många hela tiden skyller på att det är hästen som inte kan, vilket sällan är sant med basics såsom sk. vikn. är.

Får den adekvat hjälp så kan även den klumpigaste hästen börja bli mjuk o kan förflytta sig lätt i sidled..
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Diskussionslustan är enorm på detta forumet- total torka!

Kan ingen förklara vad som är förkastligt med att lösgöra/ stärka/ stretcha hästen i bog, sida, kors, rygg o lår samt att träna upp ryttarens/ hästens koordination i skänkelvikning:confused: eller köper man det för att Mäster själv inte ser nyttan med det??????

Alla som försvarat sig med frasen bör nog ta sig en funderare

Jag kan inte svara mycket utan tycker det är en väldigt bra övning och har aldrig förstått rädslan för det? Man säger, om jag inte minns fel, att det gör att hästen tappar bärigheten i och med det, men jag kan ha förstått det fel. Men alla övningar är inte för att öka bärigheten, först måste ju lösgörandet komma och skänkelvikning är för det som du skriver och det måste komma först.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Kanske är det så enkelt att det som fungerar för dig och din häst funkar inte för nästa, man har olika sätt att uppnå det eftersträvade sedan kan sätten att nå dit skilja sig beroende på ekipaget. Inget är mer rätt eller fel i de flesta fall, och hur man når sitt mål kan ju alltså skilja sig åt. Hästar är individer, då kan det ibland krävas andra vinklingar, det här är ju väldigt framträdande om man rider för lite olika instruktörer då man märker att även dom har lite olika vinklingar för att komma åt olika problem etc.

Men en sån fråga handlar inte om enskild häst i slutänden utan om syftet med övningen och ordning som man tar saker. Skänkelvikning har ett syfte som alla hästar mer eller mindre behöver kan jag tycka? Inom AR har jag hört att man generellt inte direkt förbjuder, inte så, men inte gärna använder skänkelvikning och det oavsett häst, så det är kanske det axel frågar om?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det är jättebra för hästens balans oxå.
Det är väldigt avslöjande om den får problem- även om man har lagt den i rätt tempo med liten tvärning. Ej rakriktad
Den ska ju belasta det ena diagonala benparet medan den andra träder över. är hästen markbunden blir det en omöjlighet.

det vanligaste felet förutom att man tappar tempo o takt är att ytterbogen ramlar före o då är det kört. Rakriktning krävs. A o 0 även för vidare samling upp på bakkärran- där den ska lyfta sin framdel via lyftkranen över ryggen.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det är bra, om det funkar så för dig och din häst så fortsätter du så. OM någon annan får det att funka på annat vis, så låt dom få göra så. Ditt sätt är rätt för dig, och det som funkar för nästa är rätt sätt för dom.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Fast att kunna rida sin häst rakriktad är ganska viktigt för hållbarheten o varför undvika testet o se om det är ett faktum:confused:

Vad har du för tips för att kolla rakriktningen?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag menade att man inte testar först o sen korrigerar om hästen inte klarar av det. Man ger hästen förutsättningar som den KAN klara av o rider inte i en kort trav , för att tvärningen i sig bromsar. så kan man göra istället för att inte galoppera på flera år o bara göra fattningar för att hästen springer lite för fort- utan att sätta in stång i munnen.

Det citatet kom från ett inlägg tidigare i tråden, men med "kort trav" pratar jag inte om kort steglängd utan om kort trav som i arbetstrav. använde det gamla uttrycket helt enkelt.
Det blir lite rörigt när det är citat från olika inlägg som blandas ihop, men det är lätt hänt när diskussionerna svänger lite fram och tillbaka. :)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

jag kan inte svara på din fråga eftersom jag använder mig av skänäkelvikning, men eftersom du vill diskutera så kan jag ändå skriva några rader. För mig låter det också konstigt att någon skulle sluta använda den rörelsen bara för att BB (i det här fallet) tydligen inte gör det.
Skänkelvikning är en bra rörelse som går att kombinera på olika vis, rida på olika linjer osv. går att variera väldigt mycket och är uppmjukande, lösgörande osv. Jag vill rida och träna för att stärka, gymnastisera hästen och använda alla övningar och rörelser som ger något.
Vi kan väl hoppas att någon av de som inte rider skänkelvikning kan ge svar på varför de inte gör det. (och om det i så fall är på en viss häst eller om de inte använder skänkelvikning öht)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det är bra, om det funkar så för dig och din häst så fortsätter du så. OM någon annan får det att funka på annat vis, så låt dom få göra så. Ditt sätt är rätt för dig, och det som funkar för nästa är rätt sätt för dom.

Nja, det är tämligen väl etablerat vad som krävs för att en skänkelvikning ska bli bra och fylla sin funktion. Att det sedan inte alltid funkar i verkligheten helt enligt idealet i "instruktionsboken" en annan femma. Alla har sina individuella problem att jobba med.

Rider du själv skänkelvikning?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

KL
Jag har hört om de som inte tider dem för att de inte är samlande.
Och jag har hört om de som inte rider dem pga överrullningen i sidled i kotan. Kotan kan jag fundera lite kring. Men pallar en häst inte det kanske man inte bör rida på den alls.

Min 28-åring är still going strong. Han har gått måååånga skänkelvikningar genom åren. :)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag är helt med på att man ska individanpassa saker till viss del. Men jag som rider en hel del hästar och ser en hel del ridas har hittills inte mött en enda frisk häst som inte mått bra av skänkelvikning. De mer välridna, utbildade och gymnasticerade kan klara sig utan något pass om man absolut måste. Men de flesta vanliga hobbyhästar och tävlingshästar på lätt och msv nivå går att rida loss väldigt väl med skänkelvikningstänk på volt. De får ett helt annat register i rörelserna sen.
Men för att man ska få uppleva det registret ändras till fullo måste hästen ta långa kliv och röra sig i energi(inte detsamma som fort).
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nu så var svaret mer riktat på den individuella ridningen, ja själv använder jag mig av skänkelvikningar men behöver ju inte betyda att andra gör det vilket inte behöver vara helt fel. Däremot så kan de vara på väg mot skänkelvikningar, sätten kan vara flera för att nå samma mål.

Jag tycker att det är viktigt att man diskuterar på en konstruktiv nivå, det finns många pekpinnar i tråden att så här gör jag och så här ska man göra. Finns inget som heter så, att nå samma mål kan göras på olika sätt och jag vill nog hävda att inget är mer rätt eller fel om målet nås.

Jag har också ridit många hästar i mina dagar, alla har varit helt olika individer. En del har jag kunnat tillämpa samma teknik, med andra så har jag tvingats tänka om.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag sitter på mobil och skriver. Så jag orkade inte med mina sedvanliga "så tycker jag" som jag alltid lägger till. För givetvis är det jag skriver min åsikt och andra får tycka som de vill. Men JAG kan inte fatta hur skänkelvikning skulle komma efter i utbildningstrappan. För mig är det ologiskt. Jag jobbar med en röd tråd genom min träning. Och det finns skäl till varför jag använder mig av skänkelvikning och varför den kommer relativt fort. Det går liksom inte att få samma resultat om man hoppar över den delen eller tar den sen.
Som tränare och inhyrd ryttare/utbildare så märker jag ju resultat i hästarna/ekipagen. Även mina tränare upplever detsamma.
Så ser jag det. ;)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

"Blir trött när många hela tiden skyller på att det är hästen som inte kan" särskilt när det följs av 'men den gör jättefina skolor'. Tror precis som Axel, alla kan.

Även för mig så kommer sk. ganska snart, eftersom det är sidförande skänkel den egentligen ska lära sig. 1. gas, 2. broms. 3 sidförande. Detta är de tre grejerna som måste funka för mig innan jag tränar på andra grejer (moment). Att kunna flytta sig i skänkelvikning är grunden för sluta för mig, för kan den inte flytta sig 'bara' åt sidan' hur ska den då kunna göra en sluta?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp