Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Som andra har sagt: Rutiner!

Bestäm när du ska ta sömnmedicin, när du ska gå och lägga dig, när du ska gå upp osv. Det kanske är svårt men ge det några månader åtminstone. En bra tid för läggdags tycker jag är runt kl 22-23. Om man går och lägger sig kl. 22 har man tid att läsa lite innan man somnar (om man vill det), gå upp klockan 7 och få sina 8-9 timmars sömn.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

KL

Jag har säkert missat något som alla andra vet, men varför tar du sömntabletter om du är så trött?

Jag blir extremt trött även dagtid av sömtabletter, dock inte lergigan, men det där är ju så individuellt, så det kan ju vara dem som spökar?

Som många andra säger, försök vrida tillbaka dygnet lite, tror det är den bästa lösningen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Tycker du om djur? Ta kontakt med närmsta 4H-gård, och erbjud dig att hjälpa till lite där. Då kommer du iväg, får en tid att passa, får umgås med djur, får umgås med människor, får frisk luft, och får RUTINER!!

Ja absolut :love:

Jag har i princip bott på våra två 4H-gårdar när jag var liten.
Dock är det väl den där biten med att jag har svårt att ta mig iväg... Jag klarar inte av att göra något så stort än!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

KL

Jag har säkert missat något som alla andra vet, men varför tar du sömntabletter om du är så trött?

Jag blir extremt trött även dagtid av sömtabletter, dock inte lergigan, men det där är ju så individuellt, så det kan ju vara dem som spökar?

Som många andra säger, försök vrida tillbaka dygnet lite, tror det är den bästa lösningen.

Alltså grejen är den att det är tröttheten på dagarna jag tycker är jobbig. På nätterna är jag PIGG och skulle kunna vara vaken hur länge som helst men det går ju inte. Så för att kunna somna, få bort illamåendet och komma till ro så tar jag sömnmedicin :) När jag väl har somnat så sover jag som en stock!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du har ju hund - i alla fall två gånger om dagen kan du ju gå ut och träna och busa nån timme per gång.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ngn hundkurs?
Socialt både för dej och hunden. Ta vara på övningarna från kursen och lägg extra krut på dessa de andra dagarna i veckan.

Om det sociala är jobbigt för dej brukar det finnas mindre grupper. Klubbarna brukar vara flexibla!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ngn hundkurs?
Socialt både för dej och hunden. Ta vara på övningarna från kursen och lägg extra krut på dessa de andra dagarna i veckan.

Om det sociala är jobbigt för dej brukar det finnas mindre grupper. Klubbarna brukar vara flexibla!

Vi har funderat på hundkurs. Det finns såååå många roliga som jag tror skulle vara sjukt bra för både mig och hund, men jag har varken energi och ork för det. Hade klubben här ute fortfarande funnits här ute hade jag inte tvekat - men när det kommer till bussåkandet så fungerar det inte i nuläget då vi inte har bil.

Nu har det dock löst sig lite genom att jag skrev in mig på Hikikomori idag. Jag tror och hoppas på att dom kan hjälpa mig. Det känns iallafall väldigt bra och jag är motiverad till det. Så det är ju en bit på vägen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Finns det ingen i din närhet som har bil som kan stötta och hjälpa dej med hundkurserna? Om det är ngt som du verkligen vill och känner att du kan få ut ngt "mer" utav, så kan man ju hoppas att ngn vill stötta dej, allt annat vore konstigt i mina ögon.
Finns inte bil kanske ngn kan följa dej på bussen/tåget?

I övrigt känns det lite som om du alltid har bortförklaringar till allt. Inget illa menat! Förstår om mycket grundar sej i dina fobier/rädslor.
Men det känns som om du är lite väl bekväm/lat, så istället för att verkligen ta tag i saker skyller du på saker och låter det vara. Även om du vill ta tag i det, kommer latheten fram och det rinner ut i sanden. Talar av egen erfarenhet :angel:
Har jag ngn sanning i det jag säger eller har jag bara missuppfattat allt?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om du och hunden gillar agility så håller ju Kissing Spine på med det i Uppsala. Hon håller också i nybörjarkurser och lite sånt. Det kanske skulle funka när ni har nåt (Buke) gemensamt? Iaf jag tycker att det är mycket lättare att klara av nya saker om jag har något eller någon som jag är "säker" på. Eller ja, utan nåt sånt skulle jag nog inte göra nåt alls, och utan bilen skulle jag vara strandad hemma. Kollektivtrafik ger mig panikångest :crazy:

För att komma till ro på kvällen, har du nåt att hänga upp det på där? Jag med min överaktiva hjärna var alltid tvungen att ha tv på för att kunna somna. Då kunde tankarna fokusera på tv'n, dvs en sak, och inte fladdra iväg som vanligt. Nu har jag lärt mig att somna ändå, mkt tack vare daglig medicinering för adhd men också för att jag lärt mig slappna av. Tillämpad avslappning (kbt) kanske kan passa dig? Sen är det viktigt att du är nere i varv när du går och lägger dig samt att du verkligen sätter väckarklocka och tvingar dig själv att gå upp samma tid varje morgon. Bara här sen vi fick sommarlov på riktigt för ett par veckor sen så har både dottern och jag segat till och slöat på morgonen och jag känner hur dåligt vi mår av det. Dagens rutiner blir ruckade och det blir en negativ trend. Så, trots att dottern somnade sent idag och att jag fortfarande är vaken, så sätter jag väckarklocka till i morgon. Tillbaka till rutinerna för att vi båda ska må bra! Och ja, nu ska jag gå och sova :D
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Finns det ingen i din närhet som har bil som kan stötta och hjälpa dej med hundkurserna? Om det är ngt som du verkligen vill och känner att du kan få ut ngt "mer" utav, så kan man ju hoppas att ngn vill stötta dej, allt annat vore konstigt i mina ögon.
Finns inte bil kanske ngn kan följa dej på bussen/tåget?

Alltså, det skulle nog finnas någon. Jag ska kolla närmare på det. Det gäller ju ändå bara 1-2 gånger i veckan och det är inte jätte långt att åka med bil. Ska kolla upp det!

I övrigt känns det lite som om du alltid har bortförklaringar till allt. Inget illa menat! Förstår om mycket grundar sej i dina fobier/rädslor.
Men det känns som om du är lite väl bekväm/lat, så istället för att verkligen ta tag i saker skyller du på saker och låter det vara. Även om du vill ta tag i det, kommer latheten fram och det rinner ut i sanden. Talar av egen erfarenhet :angel:
Har jag ngn sanning i det jag säger eller har jag bara missuppfattat allt?

Nejnej, det där med att folk säger att jag är lat är SÅ FEL!! Jag förstår om folk ser mig som lat. Är man inte så insatt så är det nog svårt att förstå. Det är ju därför jag ska göra ADD-utredningen samt att jag fått börja på Hikikomori. Dom jobbar just med såna människor som isolerar sig och saknar styrka att ta sig iväg. Det har INGET med lathet att göra. Jag har blivit kallad lat i hela mitt liv så mycket att jag nästan själv började tro att jag var lat/ett hopplöst fall, gällande det här och det är inte för ens nu jag faktiskt börjat förstå att det finns fler som mig. Som inte är lata.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Nejnej, det där med att folk säger att jag är lat är SÅ FEL!! Jag förstår om folk ser mig som lat. Är man inte så insatt så är det nog svårt att förstå. Det är ju därför jag ska göra ADD-utredningen samt att jag fått börja på Hikikomori. Dom jobbar just med såna människor som isolerar sig och saknar styrka att ta sig iväg. Det har INGET med lathet att göra. Jag har blivit kallad lat i hela mitt liv så mycket att jag nästan själv började tro att jag var lat/ett hopplöst fall, gällande det här och det är inte för ens nu jag faktiskt börjat förstå att det finns fler som mig. Som inte är lata.

Jag tror inte att du är lat, men att du är fast i en "bekvämlighetszon". Det är jobbigt för alla människor att bryta ett mönster. Det gör ont att börja röra sig när man varit så pass stillasittande så länge. Det är svårt att skapa bättre rutiner, oavsett om det gäller dygnsrytm, träning eller mat.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag tror inte att du är lat, men att du är fast i en "bekvämlighetszon". Det är jobbigt för alla människor att bryta ett mönster. Det gör ont att börja röra sig när man varit så pass stillasittande så länge. Det är svårt att skapa bättre rutiner, oavsett om det gäller dygnsrytm, träning eller mat.

Ja alltså, det stämmer ju. Dock vill jag ändå inte kalla det för bekvämlighetszon, även fast jag förstår hur du menar. Självklart är det jobbigt att bryta ett mönster man haft en längre tid/hela sitt liv. Men jag tror (och hoppas) att Hikikomori kan vara en hjälp då dom jobbar med just det - att få igång motorn liksom.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja alltså, det stämmer ju. Dock vill jag ändå inte kalla det för bekvämlighetszon, även fast jag förstår hur du menar. Självklart är det jobbigt att bryta ett mönster man haft en längre tid/hela sitt liv. Men jag tror (och hoppas) att Hikikomori kan vara en hjälp då dom jobbar med just det - att få igång motorn liksom.

Jag tror också Hikikomori kan vara till hjälp. Men häng inte upp allt på det. För förändringen måste du göra själv.

Varför är du aldrig på msn längre?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag tror också Hikikomori kan vara till hjälp. Men häng inte upp allt på det. För förändringen måste du göra själv.

Varför är du aldrig på msn längre?

Jo men så är det ju - men det jag menar är att jag tror dom kanske kan hjälpa mig att hitta lösningar och hjälpa mig att lära mig, typ.

Hehe, msn är så jobbigt. Orkar inte msn riktigt. FB chatten funkar för mig. Ända gången jag är inne på msn är när jag kollar mailen, för då loggas man in samtidigt ju.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag tror inte att du är lat, men att du är fast i en "bekvämlighetszon". Det är jobbigt för alla människor att bryta ett mönster. Det gör ont att börja röra sig när man varit så pass stillasittande så länge. Det är svårt att skapa bättre rutiner, oavsett om det gäller dygnsrytm, träning eller mat.

Det var lite det där jag ville få fram, men som jag inte lyckades med :angel:

I övrigt känns det som om du är beredd för en förändring, men jag tror precis som Niyama att du måste bredda ditt synfält lite.
Fundera lite på; Vad tycker jag om att göra? (Som självklart inte idag ingår i din vardag/bekvämlighetszon?
Kolla sedan upp om det finns grupper, föreninga, klubbar eller liknande som kan stötta dej och få dej att komma ut lite :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Skaffa dig rutiner och se till att inte vara hemma hela tiden. Nu vet jag ju inte hur ditt liv ser ut i övrigt men tex

Kl 7-8 gå upp, ta en morgonpromenad, duscha och ät frukost.

Kl 9 åk in till stan. Fika med en kompis, gå till biblioteket och läs en bok. Sök jobb, plugga, engagera dig i någon förening...

Kl 12 lunch

Kl 13 hem och ta en längre promenad.

Kl 15 städa etc.

Kl 16 övrigt (blogga, maila, träna...) bara du är aktiv.

Kl 18 laga mat

Kl 19 börja varva ner inför kvällen (tv, internet osv) eller träffa en vän.

Kl 23 gå och lägg dig.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fundera lite på; Vad tycker jag om att göra? (Som självklart inte idag ingår i din vardag/bekvämlighetszon?
Kolla sedan upp om det finns grupper, föreninga, klubbar eller liknande som kan stötta dej och få dej att komma ut lite :)

Det är ju på gång - vart inskriven på Hikikomori igår ;)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

kl

Röstar också för rutiner. För ett par år sedan gick jag aldrig och la mig innan tolv på natten, och vaknade absolut tidigast tio om jag inte hade ställt väckarklockan. Nu har jag börjat gå och lägga mig vid 22 på vardagarna, och går upp samtidigt som sambon vid 6-7, oavsett om jag är ledig eller ska iväg. Det har hjälpt mig jättemycket, är alltid sovtrött när vi går och lägger oss och mår mycket bättre pga bra sömn och bättre matrutiner.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Super!
Men, det finns 7 dagar i veckan, hur ofta är träffarna? 1 ggr/vecka?
Jag tror absolut att rutiner ihop med aktivering kommer göra dej gott, på många plan!
Träning, finns det ngt intresse av det? Joggning? Styrketräning utomhus med enbart kroppsvikten? Gratis och roligt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp