Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Men det jag ville få fram är väl kanske inte att sitta framför tvn eller datorn. Speciellt om du känner att du är jättetrött och kommer somna. Aktivera dig med något som inte innebär stillasittande.

Ja jo, du har väl rätt. Dock tar ju min blogg en enorm tid och visst, jag kan väl jobba "gående" med den också, dock blir det lite bökigt ibland. Men jag förstår hur du menar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja jo, du har väl rätt. Dock tar ju min blogg en enorm tid och visst, jag kan väl jobba "gående" med den också, dock blir det lite bökigt ibland. Men jag förstår hur du menar.

Men man blir inte piggare av att sitta framför datorn sex timmar per dag (vill mig minnas att jag läst det i din blogg för bara några dagar sedan).
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men man blir inte piggare av att sitta framför datorn sex timmar per dag (vill mig minnas att jag läst det i din blogg för bara några dagar sedan).

Minst sex timmar är det nog. Nej, det kanske man inte blir. Men vad ska man göra liksom? Det är ju det enda jag tycker är kul :p
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Nja så sent är det ju inte :)

Hur ska jag klara att hålla ögonen vakna om jag är så trött att jag kan somna stående (typ) och får sprängande huvudvärk?

Aktivare har jag absolut blivit. En hundpromenad = en timmes promenad + träning/lek. Sen gör jag ju övningar hemma som situps å grejer.

Men liksom, oavsett om jag är mer aktiv några dagar eller mindre så är jag alltid lika trött.

Jo, det är sent. När jag fungerar "som bäst" är när jag somnar vid 23 och går upp 7-8. Och då är ändå inte 23 att räkna som särskilt tidigt. Det gör oftast väldigt stor skillnad om man har en bra dygnrytm.

Jag ifrågasatte inte om du hade blivit aktivare. Jag menar dock att det fortfarande är så pass lite aktivitet. Du kanske skulle kunna gå en promenad innan eller efter frukost också, så du kommer igång lite på morgonen?

En förändring sker inte på några dagar ;).

Läste i din blogg att du tog sömnis innan kl 23. Är det Lergigan? Min läkare rekommenderade mig att ta Lergigan senast 19. Effekten sitter i så pass länge.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Glömde:
Hur ska jag klara att hålla ögonen vakna om jag är så trött att jag kan somna stående (typ) och får sprängande huvudvärk?

Huvudvärk, funkar värktabletter? Annars om man får riktigt illa huvudvärk måste man ju förstås vila. Mindre tid framför datorn är nog också bra, eftersom just det inte är så bra om man har problem med huvudvärk.

Att hålla sig vaken... gå t.ex. Ibland när jag kommer hem vid 18 är jag så trött att jag håller på att somna. Jag brukar ställa mig upp och gå runt lite i lägenheten... vad som helst som gör att jag inte somnar eftersom jag vill kunna sova på natten.

Du kanske skulle må bra av rutiner, typ gå upp klockan åtta och sen vila/sova en bestämd tid på dagen, typ att du får vila mellan 14-15 eller nåt sånt. Men att du sen ska gå upp och vara vaken till du ska sova för natten, förslagsvis senast 24, då bör du gå och lägga dig minst en halvtimme innan det.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jo, det är sent. När jag fungerar "som bäst" är när jag somnar vid 23 och går upp 7-8. Och då är ändå inte 23 att räkna som särskilt tidigt. Det gör oftast väldigt stor skillnad om man har en bra dygnrytm.

Jag ifrågasatte inte om du hade blivit aktivare. Jag menar dock att det fortfarande är så pass lite aktivitet. Du kanske skulle kunna gå en promenad innan eller efter frukost också, så du kommer igång lite på morgonen?

En förändring sker inte på några dagar ;).

Läste i din blogg att du tog sömnis innan kl 23. Är det Lergigan? Min läkare rekommenderade mig att ta Lergigan senast 19. Effekten sitter i så pass länge.

Fast jag är och har alltid varit en nattmänniska. Blir liksom pigg på nätterna oavsett vad och så har det varit hela tiden. Men jag håller med om att det ju gör stor skillnad med dygnsrytmen.

Jo men absolut, jag ska absolut öka på promenaderna, så jag HOPPAS att det kommer göra skillnad. Jag går ju lätt i raskt tempo (lättare när man går med hund än utan) och håller samma tempo hela tiden, i en timme. Och av den promenixen känner jag mig väldigt pigg, på ett trött sätt. Svårt att förklara :p

Jag tar lergigan. Det är lite sent att ta den vid 23 faktiskt. Ska prova att ta den tidigare. Typ - nu. Det kanske ändå tar ett tag innan man märker skillnad om man tar den tidigare? För ibland hoppar jag över att ta den helt och är ändå väldigt trött. Men det gäller ju bara enstaka gånger då och då så då kanske det liksom inte spelar någon roll.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Glömde:


Huvudvärk, funkar värktabletter? Annars om man får riktigt illa huvudvärk måste man ju förstås vila. Mindre tid framför datorn är nog också bra, eftersom just det inte är så bra om man har problem med huvudvärk.

Att hålla sig vaken... gå t.ex. Ibland när jag kommer hem vid 18 är jag så trött att jag håller på att somna. Jag brukar ställa mig upp och gå runt lite i lägenheten... vad som helst som gör att jag inte somnar eftersom jag vill kunna sova på natten.

Du kanske skulle må bra av rutiner, typ gå upp klockan åtta och sen vila/sova en bestämd tid på dagen, typ att du får vila mellan 14-15 eller nåt sånt. Men att du sen ska gå upp och vara vaken till du ska sova för natten, förslagsvis senast 24, då bör du gå och lägga dig minst en halvtimme innan det.

Oftast fungerar alvedon. Men ibland är värken för jävlig och då går det bara att mörklägga rummet, ha kallt och sen försöka sova. Dock går det sådär haha. Men oftast som sagt så går huvudvärken att få ner så man kan fungera hyfsat normalt, med alvedon.

Smart det där med att gå lite runt i huset - ska prova det när tröttheten blir för intensiv. Det kanske bara behövs liksom typ 5-10min bensträck för att kroppen liksom ska piggna till.

Det där med rutiner är något jag mår bra av, dock är det ju så himla himla svårt att följa. Nu ska jag ju iofs börja på Hikikomori (fått tid) och kanske kommer iväg lite oftare samt får hjälpmedel att kunna fungera normalt hemma. Det ser jag iallafall fram emot :)

Men jag ska prova tipsen, tack!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast jag är och har alltid varit en nattmänniska. Blir liksom pigg på nätterna oavsett vad och så har det varit hela tiden. Men jag håller med om att det ju gör stor skillnad med dygnsrytmen.

Ja, alltså det är ju jag med. Men jag blir ändå piggare om jag har en bra dygnsrytm (=sova innan midnatt). Just nu är min dygnsrytm helt åt helvete av olika skäl, och jag är väldigt orkeslös.

Jag tar lergigan. Det är lite sent att ta den vid 23 faktiskt. Ska prova att ta den tidigare. Typ - nu. Det kanske ändå tar ett tag innan man märker skillnad om man tar den tidigare? För ibland hoppar jag över att ta den helt och är ändå väldigt trött. Men det gäller ju bara enstaka gånger då och då så då kanske det liksom inte spelar någon roll.

Jag tror du märker skillnad när du får ordning på dygnsrytmen, efter några veckor med bra dygnsrytm.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du sover för mycket, ställ klockan när du går och lägger dig. Och lägg dig inte och vila/sov under dagen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du sover för mycket, ställ klockan när du går och lägger dig. Och lägg dig inte och vila/sov under dagen.

Haha lättare sagt än gjort :p jag vaknar inte av väckarklockan. Trots att jag lägger mobilen så jag måste gå upp och hämta den samt har 10 larm som ringer var 4e minut.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Då kanske du får börja i en annan ände, ta sömntabletterna tidigare t.ex? Ska du komma upp krävs ju att du har viljan att komma upp också, annars kommer du ju inte ändra på något ändå.

Jag är också nattmänniska, men jag mår fruktansvärt mycket bättre nu när jag är vaken mellan 7-23 och aktiv på dagarna, bara just dygnsrytmen gör så sjukt mycket. Man blir tröttare av en dålig dygnsrytm, så även om du inte tycker att du har nån anledning till att gå upp sju så kan det väl vara anledning nog att bli av med tröttheten? Men som sagt, det krävs ju att du vill göra något åt det också, och inte bara är ute efter att hitta något medicinskt som du kan skylla tröttheten på.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Då kanske du får börja i en annan ände, ta sömntabletterna tidigare t.ex? Ska du komma upp krävs ju att du har viljan att komma upp också, annars kommer du ju inte ändra på något ändå.

Jag är också nattmänniska, men jag mår fruktansvärt mycket bättre nu när jag är vaken mellan 7-23 och aktiv på dagarna, bara just dygnsrytmen gör så sjukt mycket. Man blir tröttare av en dålig dygnsrytm, så även om du inte tycker att du har nån anledning till att gå upp sju så kan det väl vara anledning nog att bli av med tröttheten? Men som sagt, det krävs ju att du vill göra något åt det också, och inte bara är ute efter att hitta något medicinskt som du kan skylla tröttheten på.

Nej nej absolut inte, jag skyller ej på något medicinskt.
Viljan har jag.

Jo men som jag skrev tidigare så ska jag (har tagit) ta sömnmedicinen tidigare :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Försök även vända rätt dygnet. Om tolv - ett är tidigt för dig kan det mycket väl vara en orsak. De gånger jag haft dygnet felvänt så har jag också varit konstant trött under dagen, oavsett hur länge jag sovit och hur sent jag gått upp. Och det är jag inte ensam om, oftast blir man piggare och fungerar bättre om man går och lägger sig runt 22-23 t.ex. Samt går upp på morgonen runt 7-8, man kan bli trött av att sova för mycket också.

Håller med! Jag blir skittrött av att "sova ut" flera dagar i rad. Att kontinuerligt ställa klockan samma tider och sova 8-10h per natt gör att jag blir piggare.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Den där överhängande tröttheten känner jag igen. I vintras berodde min trötthet till stor del på att jag genomgick en operation i höstas som sen tog lång tid att återhämta sig ifrån.

Jag har blivit piggare genom att gå och lägga mig i tid och se till att jag kommer upp. Jag sover sällan längre än till 9 när jag är ledig, men oftast vaknar jag vid 8. Somnar jag sent, eller har svårt att somna så brukar jag ställa väckarklockan vid halv 9 för att komma upp och gå ut med hunden.. Sen får jag vara hur trött jag vill den dagen, men jag går baske mig inte och lägger mig på dagen, för jag vill ha ordning på dygnsrytmen. Håller jag på att somna så går jag ut med hunden och hittar på något, för att inte somna. Jag är en äkta nattmänniska och kan vara hur trött som helst vid 18-19, men efter klockan blivit 21.30 är jag pigg som en lärka.. Jag får helt enkelt tvinga mig att somna på kvällarna (och ja, det funkar!) och se till att komma upp i tid.

Jag har pluggat i våras, på distans.. och ju mer tid jag spenderar framför datorn för att plugga desto tröttare blir jag och får mer huvudvärk. Jag försöker ta pauser med jämna mellanrum - men det hjälper inte. Nu när jag är färdigpluggad så låter jag datorn vara i allt större utsträckning och försöker hålla igång mig på andra sätt. Jag har mindre huvudvärk och sover mycket bättre om nätterna ju mindre jag sitter vid datorn.

Jag tycker du ska göra ett försök till att få till rutiner i vardagen, utnyttja hikikimori till det. Och försök hitta andra aktiviteter än bara hundpromenader, så du håller igång om dagarna!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Minst sex timmar är det nog. Nej, det kanske man inte blir. Men vad ska man göra liksom? Det är ju det enda jag tycker är kul :p

Tycker du om djur? Ta kontakt med närmsta 4H-gård, och erbjud dig att hjälpa till lite där. Då kommer du iväg, får en tid att passa, får umgås med djur, får umgås med människor, får frisk luft, och får RUTINER!!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp