Varför putsar de väggarna i England???

Sv: Varför putsar de väggarna i England???

Jag tycker att den svenska vanan att ha så mycket av umgänget i köket är lite småkonstig. Europeiskt sett är det väl rätt ovanligt att göra så.

Ser jag till de svenskar jag känner så är det i stort sett så att köket är hemmets medelpunkt om man bor på landet och vardagsrummet om man bor i stan.

Ja det handlar kanske om att vi bodde i "storhushåll" längre. Medeltiden med uppdelat boende kom senare hit och därmed fanns allt i en storstuga.

För mig är det mer i just England man är i köket på landet och vardagsrummet i stan. I Sverige varierar det en del faktiskt. Jag har haft många roliga kvällar i folks kök. Fast just nu är det ju strunt samma för nu bygger vi ju bara med öppen planlösning här! :D

När jag hälsar på hos någon i stan och man sitter i köket hela kvällen, brukar jag införa stödteorien att just de har lantliga ideal, och att det är därför de umgås i köket. :D

Men vi äter i köket hemma hos mig också, då det inte finns någon annanstans att ha ett matbord, men jag hade gärna haft ett kök där man enbart lagar mat och så ätit någonstans där man inte kan se diskbänken. Kaffe och dessert brukar intas i vardagsrummet, däremot, vilket mer lantligt lagda personer (ja, enligt teoribildningen ovan) skämtar om och säger att vi "tar kaffet i salongen". :p

Öppen planlösning verkar ofta betyda att man mer eller mindre utplånar vardagsrummet, vilket jag tycker är en väldigt stor förlust. Men för folk som knappt använder sitt vardagsrum, eller enbart ser på tv där, spelar det kanske inte så stor roll. Jag gillar alltså oftast inte öppen planlösning.

Jag har ett Engelskt hus med gipsskivor men det ar inte konstigt eftersom det ar byggt 2009. De flesta "moderna" hus har det.

Sedan har jag saklart tvattmaskinen i koket och tvaglasfonster (mkt viktigt).

Inte att forglomma ar att det ar viktigt att ange hur manga sovrum huset har, kvadratmetrarna är mindre viktiga...och har man ett stort rum ar det battre att dela av det i tva mindre rum sa blir huset vart mer pengar.

En annan viktig aspekt ar huruvida huset ar fristaende eller ej. Ett detached hus är dyrare - aven om du kan nudda bada husen samtidigt om du stracker ut armarna. :D

lind_zpsa8d5b3ec.jpg

Jag har ett Engelskt hus med gipsskivor men det ar inte konstigt eftersom det ar byggt 2009. De flesta "moderna" hus har det.

Sedan har jag saklart tvattmaskinen i koket och tvaglasfonster (mkt viktigt).

Inte att forglomma ar att det ar viktigt att ange hur manga sovrum huset har, kvadratmetrarna är mindre viktiga...och har man ett stort rum ar det battre att dela av det i tva mindre rum sa blir huset vart mer pengar.

En annan viktig aspekt ar huruvida huset ar fristaende eller ej. Ett detached hus är dyrare - aven om du kan nudda bada husen samtidigt om du stracker ut armarna. :D

lind_zpsa8d5b3ec.jpg

Vilket sött litet hus :love:

När jag hälsar på hos någon i stan och man sitter i köket hela kvällen, brukar jag införa stödteorien att just de har lantliga ideal, och att det är därför de umgås i köket. :D

Öppen planlösning verkar ofta betyda att man mer eller mindre utplånar vardagsrummet, vilket jag tycker är en väldigt stor förlust. Men för folk som knappt använder sitt vardagsrum, eller enbart ser på tv där, spelar det kanske inte så stor roll. Jag gillar alltså oftast inte öppen planlösning.

Haha, så kanske det är - ska börja tänka på det faktiskt. Många vill ju egentligen till landet. Fast kaffe i salongen säger vi nog lite då och då bland mina vänner i stan. :D

Jag var väldigt anti planlösning tidigare men kunde inte motstå min lägenhet där jag nu ser Öresund från diskhon. :love: I vardagsrumsdelen har jag inte ens någon TV för den har dottern fått till sitt rum medan jag ser det jag vill se på datorn eller bara ligger i soffan och tittar ut eller läser en bok.

Du kanske även kan svara på frågan vad man har hallen till, om man har någon. I alla miljonhus jag ser på TV kommer man in antingen i en stor hall med trappa eller ett kök eller vardagsrum. Var finns alla kläder och skor man behöver hänga av sig när man kommer in? (Fast skorna kanske man behåller på?)

Du kanske även kan svara på frågan vad man har hallen till, om man har någon. I alla miljonhus jag ser på TV kommer man in antingen i en stor hall med trappa eller ett kök eller vardagsrum. Var finns alla kläder och skor man behöver hänga av sig när man kommer in? (Fast skorna kanske man behåller på?)

Har man hall hanger man ytterkladerna dar. Manga har skorna pa men hos mig ar det skoforbud!

Mitt nybyggda hus har tre dorrar in. En huvudentre dar du kommer in i en hall, en bakdorr dar du kommer in i en liten hall och en koksdorr dar du kommer direkt in till koket. Vanliga ytterklade hanger i huvudentren, hast & hundklader i lilla hallen pa baksidan.

Mitt forra hus byggt pa 70 talet hade en huvudentre pa framsidan - direkt in i koket samt en huvudentre pa baksidan - direkt in till vardagsrummet. Vi hangde av oss ytterkladerna i koket...:crazy:

Huset innan var en viktoriansk terrace, en klassisk 2 up 2 down (4rok) byggt pa slutet av 1800-talet och dar kom du direkt in i vardagsrummet sa dar hangde du av dig ytterkladerna.

Huset innan det var en "converted barn" dar du kom in direkt i ett receptionroom (Matsalen) men du kunde ga vidare genom matsalen in till en liten hall med tillhorande garderob och toalett.

Och innan det agde vi en liten (2rok) vindsvaning i ett gammalt viktoriansk hus med en minimal hall.

Inte ett enda av mina hus har haft tvattstuga. Det saknar jag.

I större gamla viktorianska hus är det rätt vanligt att man använder utrymmet just under den där trappan du ser för det kan vara gigantiskt. Just i mitt studentboende i London var det hemskt därinne och vi hade dessutom gemensamma utrymmen så jag föredrog att ha sakerna inne hos mig men annars kan man hänga kläder där. Allt beror på huset i övrigt och var du har plats för dammsugare och annat.

I York bodde jag först i ett mycket mindre sådant hus utan plats under trappan för annat än just dammsugaren. Som en liten städskrubb istället. Där var hallen dessutom för liten för kläder så det blev sovrummet. Sedan flyttade jag till ett större gammalt hus där vi hade kläderna i hallen.

Hos min svägerska i bungalow går ytterdörren in till en pluttehall med glasdörrar utan plats för ett skvatt. Mest för att hålla ute drag tror jag men där går att hänga enstaka jackor. Därefter kommer man direkt in i köket. Kläder i större mängder får man gömma någon annanstans men britterna har ju sällan bylsiga vinterjackor och sådant.

Min erfarenhet säger mig att det för det mesta finns en bakdörr som används till vardags. Där finns normalt sett ett utility room med tvättmaskiner och extra frys och sådär också. I mångmiljon-villorna alltså.

Däremot tycker jag att alla har sina ytterkläder i sina egna sovrum/garderober. Precis som man har skorna.

Jag har alltid svårt att förstå vart folk har sina resväskor och sånt där, eftersom de aldrig syns. Men jag antar att de är uppe på vinden och man får ta stegen dit upp för att hämta grejerna när man behöver dem.

Jag bor i ett victorianskt terrace house, och vi kommer in direkt till vardagsrummet, har ett skoställ vid dörren men jackorna hänger vi i förrådet under trappen (fast oftast så hamnar hängs dom över soffryggen av lathet :p )
Vi har en dörr på baksidan också men den är på övervåningen in till det lilla sovrummet.

Listan över vad jag vill ha när vi flyttar nästa gång blir bara längre o längre :D hall o större kök står på topp.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
475
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V