Varför putsar de väggarna i England???

Sv: Varför putsar de väggarna i England???

Och "fantastic view" när de tittar ut genom fönstret rakt in i en stenvägg:D

Fast att övriga rum blir små kanske inte är så konstigt när varje sovrum prompt ska ha sitt eget ensuite badrum. Vad är grejen med det, måste alla i familjen duscha och pinka samtidigt i England?:D

Dessutom vill de inte ha "downstairs bathroom". Men fasiken vad jobbigt om man har gäster och det inte finns någon toa där nere:eek:

Dessutom vill de inte ha "downstairs bathroom". Men fasiken vad jobbigt om man har gäster och det inte finns någon toa där nere:eek:

Det varierar väldigt det där med badrum på bottenvåningen. Jag hade det i vårt studenthus i London och jag hade det i mitt första hus i York men inte i andra huset i York och varken min dotters kusin eller ena faster har det (andra fastern bor i bungalow :D). Det hänger lite på storleken på hela huset och på hur det är byggt ut mot bakgården. En del vill ju gärna ha plats till conservatories, utbyggda kök och annat där nere.

Jag minns med fasa en kvinna som skulle göra om ett badrum. Utrymmet var minimaliskt, som vanligt. In i det tryckte hon prompt ett hörnbadkar OCH en dusch, och så toa och handfat (och man kunde iprincip sitta på toa och tvätta händerna samt duscha fötterna samtidigt ungefär. Om jag inte minsn fel så var det ett gammalt viktoreanskt hus, och hon lägger in en gräslig stenimitationsmatta i plast :crazy:

Hon med den blåa hemska mattan och egenbyggda handfatet, haha!:)

Ja det är ju det de där mattorna gör. Det drar ju så förbenat i gamla viktorianska hus i synnerhet.

Förövrigt tycker min man från just Yorkshire att det är idiotiskt att i Sverige ha rören på insidan av husen för då blir det ju bara en massa merarbete att greja med dem när något går sönder. Visst skulle vattnet frysa i Norrland om det var på utsidan men i Sydsverige är det ju som i Nordengland. :D

Bor du i Pudsey?

Bor utanför Halifax.

Skulle de isolera husen bättre här så skulle de spara en massa pengar på uppvärmningen, och slippa komma hem till ett kallt hus för att man inte har värmen på när man inte är hemma.

Håller på att städa ur svärmors mammas hus nu och hon hade en soffgrupp i fina vardagsrummet som är sen 70-talet minst, men som är som ny. För i finrummet satt hon aldrig.

Har letat hus ett tag nu och att hitta ett hus med ett kök som man kan vara 2 personer i samtidigt är nästan omöjligt, iaf om man inte har en jättebudget.

Bor utanför Halifax.

Har letat hus ett tag nu och att hitta ett hus med ett kök som man kan vara 2 personer i samtidigt är nästan omöjligt, iaf om man inte har en jättebudget.

Kul - även om jag föredrar det mer lantliga North Yorkshire. :p

Nej jag har nog alltid mest bott i hus med de där "korridorsköken" med badrum längst in. Riktiga kök finns ju mest i cottages och som du säger, vem har råd med dem? :crazy: Jag drömmer ständigt om min fiskarstuga i Cornwall med granitväggar och Cornish sink. :love:

Senast ändrad:

Antagligen för att det enda som är varmt i hela huset är AGAn. Köket värms upp av denna underbara tingest.

Ja detta plus att de tidigt värmdes med kol som det just under introduktionen i England på 20-talet fanns ännu mer av lokalt än idag. De startade egen produktion av AGA:n mitt i industrialismens vagga i Coalbrookdale när försäljningen kom igång så det var heller aldrig någon importgrej som fick problem under kriget kan jag tänka mig.

Jag tycker det är roligt när dom blir överlyckliga över att det får plats ett matbord i köket :angel:
Fast det där beror ju på hur det historiskt har sett ut. Numer äter man i köket, det gjorde man inte förr. Förr var det också så att många engelsmän hade en kokerska som lagade mat och sen käkade familjen i matsalen.

Så har det inte fungerat i Sverige på samma sätt. I Sverige sitter man gärna i köket och umgås där. Det skulle man aldrig göra i England. Där sitter man alltid i vardagsrummet ifall man är hemma hos någon annan! Det är sällan man ens blir insläppt i köket hos människor man inte känner.

För svensken är köket medelpunkten i huset, för engelsmännen är det vardagsrummet.

Oj, under min tid i England var det nästan uteslutande hängande i köket hos de flesta, utom hos våra närmsta vänner. Fast de sistnämnda bodde i caravans precis som vi, och då fanns det ju inget annat än soffhörnan att vistas i :D

Men generellt är de ju väldigt förtjusta i alla sina receptionrooms och sånt. Haha, var hemma hos en kvinna som hade ett jättejätterosa matrum. Lite läskigt var det faktiskt...

Senast ändrad:

kl
Själv tycker jag det är intressant att de envisas med att trycka in en dubbelsäng i dessa pyttesmå sovrum.
Dessutom så är det vad folk vill ha.

Jag har alltid funderat över hur man bäst utnyttjar 3 "reception rooms" som det finns i vissa större hus. Fina gäster får vara i det finaste och det fulaste har familjen som eget vardagsrum men vilka får vistas i det tredje?!

Bor utanför Halifax.

Skulle de isolera husen bättre här så skulle de spara en massa pengar på uppvärmningen, och slippa komma hem till ett kallt hus för att man inte har värmen på när man inte är hemma.

Ja du store tid vad jag har frusit under mina Englandsår..... Å andra sidan fick jag ofta höra att man inte kunde isolera husen mera (detta var i Cornwall) eftersom graniten de är byggda av är så radioaktiv att man skulle bli sjuk om luften inte vädrades rejält hela tiden.

Ja du store tid vad jag har frusit under mina Englandsår..... Å andra sidan fick jag ofta höra att man inte kunde isolera husen mera (detta var i Cornwall) eftersom graniten de är byggda av är så radioaktiv att man skulle bli sjuk om luften inte vädrades rejält hela tiden.

Ja just för Cornwall gäller ju detta för de har ju "stora" radonproblem precis som Bohuslän och andra granitställen men varför övriga engelska hus inte kan isoleras vete sjutton. Hela vägen från Dorset och upp till Yorkshirekusten går en stor rand av jurasten t.ex...

Ibland får jag för mig att engelsmännen bara vill vara stoiska. :D

Jag tror att det handlar om ren och skär konservatism faktiskt. De har alltid gjort på ett sätt och ifall det ska ändras så ska den ändringen ske långsamt.

När vi byggde huset på Irland tog jag in offerter från svenska husbolag då mina päron båda jobbar/jobbade inom fastighetsbranschen. Men alla byggare och arkitekten som vi hade kontakt med tyckte alla att husen från Sverige var för high spec och att det inte behövdes på Irland, varför de tyckte att merkostnaden inte kunde motiveras. Men när jag sa att merkostnaden minimeras ju av att uppvärmningskostnaderna blir mindre genom årens lopp så tittade de faktiskt helt oförstående på mig.

Det handlar nog tyvärr om utbildning.

Däremot är ju de nya husen i England och på Irland extremt mycket bättre än de gamla husen. Men även enormt mycket bättre än husen från 50-70 talen.

I mina ögon är det inte ett dugg konstigt att man vill ha alla sovrum på övre våningen. Så vill jag också ha. Nedervåningen är offentlig och till för umgänge. Övervåningen är privat och till för sömn och vila. Det är dessutom ganska vanligt att äldre svenska hus ser ut så. Mina föräldrars hus är från sent 1800-tal och där finns kök och tre stora sällskapsrum på bottenvåningen. Alla sovrum är en trappa upp.

Angående badrummen som någon annan skrev om. Badrummen vill jag ha i anslutning till sovrummen och de hamnar då naturligtvis på övervåningen. På nedervåningen har man ett gäst-wc.

Jag och flera vänner till mig växte upp i sådana här hus så de kan ju inte vara så ovanliga.

Matsal, tv-rum och salong. Inga problem att hitta användning för tre rum eller fyra för den delen. Då får man plats med ett bibliotek/arbetsrum också.

jag växte upp i ett hus med två sovrum nere och ett uppe. Vi hade ett badrum vid de två sovrummen nere och ett uppe plus ett extra. Kan inte komma på nån förutom dom med källare som bara haft sovrum uppe. Jag säger inte att du har fel :p bara att de nog skiftar. Det jag reagerat på är att om man nu har ett ganska stort hus och behöver säg 3 sovrum men bara har plats till 2 på övervåningen då tycker jag att det känns naturligt att göra om den jättestora matsalen till matsal+sovrum istället för att gör tre sovrum uppe som man knappt kan vända sig i :p

Jag har också alltid sovit på övervåningen. Det hade faktiskt känts rätt skumt att sova på nedervåningen men man vänjer sig säkert.

För svensken är köket medelpunkten i huset, för engelsmännen är det vardagsrummet.

Jag tycker att den svenska vanan att ha så mycket av umgänget i köket är lite småkonstig. Europeiskt sett är det väl rätt ovanligt att göra så.

Ser jag till de svenskar jag känner så är det i stort sett så att köket är hemmets medelpunkt om man bor på landet och vardagsrummet om man bor i stan.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
475
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V