VARFÖR i alla glödheta!?????

Sv: VARFÖR i alla glödheta!?????

Vad är det som gör denna ras mer farlig än Tibbe Mastiff?

Den används som sällskap numera, vet inte hur det är sverige men vet att det finns uppfödare...

Jag har redan tidigare nämnt att det finns en del molosser av samma kaliber och med likande temperament. Mina åsikter står för dem med.

Ja, det gör jag gärna. Jag håller inte med dig. Rasen är mycket nyare i Sverige än tex mastiff, och på många av hundägarna/uppfödarnas hemsidor skriver de själva att en hel del av deras hundar är importer. Ingenstans nämns att dessa importer skulle vara medvetet orastypiska, och jag tror inte heller att det finns utrymme för orastypiska hundar i Rysslad tex på samma sätt som det finns i Sverige. Här tycker vi det är ok och bekvämt om hunden uppför sig precis tvärtemot vad den ska göra, men i ursprungslandet har de tagit fram hunden specifikt för ett speciellt användningsområde.

Svara gärna du på min fråga varför man vill köpa en speciell ras och sedan blunda och önska hårt att den ska AVVIKA från rasstandarden?

Ja, det gör jag gärna. Jag håller inte med dig. Rasen är mycket nyare i Sverige än tex mastiff, och på många av hundägarna/uppfödarnas hemsidor skriver de själva att en hel del av deras hundar är importer. Ingenstans nämns att dessa importer skulle vara medvetet orastypiska, och jag tror inte heller att det finns utrymme för orastypiska hundar i Rysslad tex på samma sätt som det finns i Sverige. Här tycker vi det är ok och bekvämt om hunden uppför sig precis tvärtemot vad den ska göra, men i ursprungslandet har de tagit fram hunden specifikt för ett speciellt användningsområde.

Svara gärna du på min fråga varför man vill köpa en speciell ras och sedan blunda och önska hårt att den ska AVVIKA från rasstandarden?

Så du vet alltså att den i Ryssland enbart används till sitt ursprungliga syfte?
Min uppfattning är att när hundar börjar i vanligare i sitt hemland och användas mer utanför sitt ursprung, så hittar människor från andra länder dom och finner dom intressanta.

Vart har du hittat att den SKA visa aggresivitet/göra utfall för att få pris/godkännas? Att det hör till rasstandarden.

Vet inte varför du anser att jag ska svara för varför andra vill köpa dessa hundar...

För min del så vill jag inte att någon hund ska visa aggrisivetet mot människor om det inte har till uppgift att vakta mot folk.

I sverige så används herdehundar mer mot rovdjur än människor.
Det va längesen det smög omkring boskapstjuvar, iaf i mina trakter...

Vart har du hittat att den SKA visa aggresivitet/göra utfall för att få pris/godkännas?

Utställningar med dessa hundar har jag aldrig nämnt.

Att det hör till rasstandarden.

Det STÅR ju i rasstandarden. + att ägare till rasen själva okritiskt skriver om det.

Vet inte varför du anser att jag ska svara för varför andra vill köpa dessa hundar...

Räcker bra med att du svarar för dig själv.

För min del så vill jag inte att någon hund ska visa aggrisivetet mot människor om det inte har till uppgift att vakta mot folk.

Vilket Ovtjarkan ju bevisligen har. Alltså är vi egentligen överrens??

I sverige så används herdehundar mer mot rovdjur än människor.
Det va längesen det smög omkring boskapstjuvar, iaf i mina trakter...

Och i hur många generationer har Ovtjarkan avlats i Sverige? Jag betvivlar inte att man genom felriktad avel på lång sikt kan förändra en ras, det är uppenbart att man kan. Vad jag pratar om är dagens Ovtjarkor. De slutar inte vakta för att nån tycker att boskapstjuvar är ovanliga, och hunden greppar inte skillnaden mellan ursprungslandet och Sverige.

tio suckar

Vilken tror du har lättast för att ta till ett aggressivt beteende och gå ägaren ur hand?

(om man nu bortser från att en ovtjarka väger nästan dubbelt så mycket)

Ja precis, många suckar mlir det:cool:

Vart hittade du i standarden att den ska visa aggrisivitet?!

Att visa tilltro mot främlingar är inte = aggresiv.

Har jag en hund för att vakta mot människor så får den visa aggrisivitet, annars inte så bra hund.

Tycker det låter lite dumt när du använder uttryck som "felriktad" avel när du talar om att den är aggresiv...

Tycker du det är fel att alla hundar som mer eller mindre tidigare varit lätta att ta till tänder men som numera är betydligt bättre, att dessa uppfödare har gjort HELT galet?

Tycker du det så vet jag att vi inte behöver disskutera mer.
Vilket vi egentligen inte behöver alls längre.
Vi båda vet ju att vi inte tycker lika så då är det väl ok att sluta där.

Så du vet alltså att den i Ryssland enbart används till sitt ursprungliga syfte?
Min uppfattning är att när hundar börjar i vanligare i sitt hemland och användas mer utanför sitt ursprung, så hittar människor från andra länder dom och finner dom intressanta.

..

Ska svara på detta också. De gånger jag har besökt Ryssland har jag inte sett någon självklar plats för en sällskapsavlad Ovtjarka. Inte i de större städerna, och inte på landsbygden. Hade behovet funnits att ha en 100 kgs pälsig hund som bara låg på soffan och sov så hade man nog avlat fram en OvSnarka eller nåt vid det här laget.

Varför tycker du att människor i "andra länder" finner hundar intressanta först när de avviker från sin önskade rasstandard?

Vilken tror du har lättast för att ta till ett aggressivt beteende och gå ägaren ur hand?

(om man nu bortser från att en ovtjarka väger nästan dubbelt så mycket)

För att svara på frågan så ganska klart ovtjarka.

Men som jag tidigare sagt så förutsätter jag att alla som inte har koll på sin hund håller den kopplad.
Tror ej heller inte att dessa ägare inte trallar runt på stan med dessa.
Det skulle absolut inte vara mitt syfte iaf.

Senast ändrad:

Ska svara på detta också. De gånger jag har besökt Ryssland har jag inte sett någon självklar plats för en sällskapsavlad Ovtjarka. Inte i de större städerna, och inte på landsbygden. Hade behovet funnits att ha en 100 kgs pälsig hund som bara låg på soffan och sov så hade man nog avlat fram en OvSnarka eller nåt vid det här laget.

Varför tycker du att människor i "andra länder" finner hundar intressanta först när de avviker från sin önskade rasstandard?

Väntar tills du svarat på nästa inlägg till dej...

Ja precis, många suckar mlir det:cool:

Vart hittade du i standarden att den ska visa aggrisivitet?!

Så här skrev jag i inlägg #36.
Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med väl utvecklad försvarslust.
Det är detta jag talar om.

Att visa tilltro mot främlingar är inte = aggresiv.

Nej, det håller jag med om, men Ovtjarkan visar inte tilltro mot främlingar. Du trasslar in dig i resonemanget.

Har jag en hund för att vakta mot människor så får den visa aggrisivitet, annars inte så bra hund.

Ja precis. Detta är vad Ovtjarkan gör.

Tycker det låter lite dumt när du använder uttryck som "felriktad" avel när du talar om att den är aggresiv...

Nej. Inget av detta har jag sagt. Jag har sagt att om man köper en hund som i rasstandarden beskrivs som: Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med väl utvecklad försvarslust; och hoppas att den inte ska vakta, och vara en tillgänglig hund så är man fel ute. Då köper man en hund i hopp om att den ska avvika från rasstandarden, och det är ungefär som att titta på skokartonger fast man egentligen letar kanot.

Tycker du det är fel att alla hundar som mer eller mindre tidigare varit lätta att ta till tänder men som numera är betydligt bättre, att dessa uppfödare har gjort HELT galet?

Hur menar du bättre? En Ovtjarka blir ju inte en bättre vakthund för att den får högre spärrar. Den blir sämre på sitt jobb. Det är ju som att säga att man avlat bort jaktlusten på jakthundar för att få bättre hundar.

Tycker du det så vet jag att vi inte behöver disskutera mer.
Vilket vi egentligen inte behöver alls längre.
Vi båda vet ju att vi inte tycker lika så då är det väl ok att sluta där.

Jag är mest nyfiken på VAD du egentligen tycker? Det verkar som att du hoppas och tror att Ovtjarkor i största allmänhet är snuttifierade, och inte alls är så som ägarna och rasstandarden beskriver, och att deras i generationer förstärkta beteende försvinner på ett nafs för att familjen Svensson "inte ska ha den till vakt."

Vem har då sagt att den ska avika från standarden?

Ja jag tappade ord i meningen om tilltro.
Jag menar naturligtvis att om den saknar tilltro behöver inte det betyda att den är aggresiv...

Jag menar att de flesta brukshundar -herde-vall-vakt mm har avlats att inte vara lika skarp JUST för att dom ska även passa in i vårat samhälle som det ser ut nu.

I de länder där dessa hundar fortfarande vaktar sin flock så avlas det säkert på de individer som är bra på det dom ska göra.

Som en svag jämförelse...
Australisk kelpie och working kelpie är samma ras, fast working kelpieägarna vill att det ska vara skillda för att deras är just WORKING kelpie.
Några raser har uppdelats för bruks eller utställning.

Det är upptill uppfödaren att välja sina valpköpare, så ska det vara oavsett hundras.

Senast ändrad:

Jag kan bara se det negativt att raser blir snuttifierade. Det räcker väl att vi redan har sällskapsifierat för många raser redan.

Om du inte ser någon skillnad så har du inte träffat någon. Jag har länge varnat för de skarpare herdehundarnas intåg och nu har jag också haft äran att träffa ovtjarka live.

Schäfer, APBt och liknande må vara farliga i fel händer, men i ovtjarkans fall är i princip alla ägare fel. Jag träffade mycket rastypiska exemplar och som dessa var i mentalitet klarar 99,99% av Sveriges befolkning inte av dem.

Schäfer och Rottweiler är rena gosedjuren i jämförelse. Det gäller för Kuvasz och Maremma också och folk kan inte ens ha pli på dem. Ryssarnas hundar är inga "vanliga" hundar.

Jag har en rottweiler. Jag är medveten om att även om min hund inte har det skarpaste genetiska bagaget som finns bland rottisarna så är det ändå betydligt större risk att han tar till vakt/försvar än att en whippet gör det. Jag har medvetet dämpat alla ansatser till sådant beteende. Rottisen har en fördel, den är sedan mycket länge avlad för samarbete. Min hund tål tex att bli trampad på av främmande och skulle släppa in folk i lägenheten. TROTS detta så måste jag som ägare tänka längre än nån med tex shelties. Ska hantverkare in i lägenheten och jag inte är i närheten så inte bara stänger jag dörren till där hunden är. Jag låser den. Jag släpper inte ut hunden med folk utan mycket god hundvana och som hunden lyder. Jag låter inte besökare ta ben eller leksaker ifrån hunden eller barn leka utan uppsikt.

Detta är ändå en hund med dokumenterat obefintlig vakt/försvarslust, faktum med att den är för låg för att vara rastypisk. (Jag har till viss del mig själv att skylla, det hade varit önskvärt ur rassynpunkt med lite mer.)

En hundras med mångdubbelt aggressionspaket, dubbla vikten och mycket låg samarbetsvilja....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 918
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 452
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 114
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är... 23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 836
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10