Ja precis, många suckar mlir det
Vart hittade du i standarden att den ska visa aggrisivitet?!
Så här skrev jag i inlägg #36.
Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med väl utvecklad försvarslust. Det är detta jag talar om.
Att visa tilltro mot främlingar är inte = aggresiv.
Nej, det håller jag med om, men Ovtjarkan visar inte tilltro mot främlingar. Du trasslar in dig i resonemanget.
Har jag en hund för att vakta mot människor så får den visa aggrisivitet, annars inte så bra hund.
Ja precis. Detta är vad Ovtjarkan gör.
Tycker det låter lite dumt när du använder uttryck som "felriktad" avel när du talar om att den är aggresiv...
Nej. Inget av detta har jag sagt. Jag har sagt att om man köper en hund som i rasstandarden beskrivs som: Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med väl utvecklad försvarslust; och hoppas att den inte ska vakta, och vara en tillgänglig hund så är man fel ute. Då köper man en hund i hopp om att den ska avvika från rasstandarden, och det är ungefär som att titta på skokartonger fast man egentligen letar kanot.
Tycker du det är fel att alla hundar som mer eller mindre tidigare varit lätta att ta till tänder men som numera är betydligt bättre, att dessa uppfödare har gjort HELT galet?
Hur menar du bättre? En Ovtjarka blir ju inte en bättre vakthund för att den får högre spärrar. Den blir sämre på sitt jobb. Det är ju som att säga att man avlat bort jaktlusten på jakthundar för att få bättre hundar.
Tycker du det så vet jag att vi inte behöver disskutera mer.
Vilket vi egentligen inte behöver alls längre.
Vi båda vet ju att vi inte tycker lika så då är det väl ok att sluta där.