VARFÖR i alla glödheta!?????

Sv: VARFÖR i alla glödheta!?????

Ja, det finns det. Hörde en som är känd från Tv, som hade rekommenderat
någon att ta en kull på sin tik. Det skulle vara bra för den, då slapp den bli
skendräktig och det var mindre risk för livmodersproblem.

Senast ändrad av en moderator:

Tydligen finns det iallafall 1 sådan veterinär i Uddevallatrakten.
Jag förstår inte hur dom lyckades sälja alla 13 valparna, dom skänkte inte direkt bort dom heller utan tog 6000 kr/valp vilket iof inte är alls dyrt för en hund i allmänhet men när det är en sådan blandning trodde jag inte det skulle vara så lätt att hitta köpare...

någon att ta en kull på sin tik. Det skulle vara bra för den, då slapp den bli
skendräktig .

Trist bara att man måste para varje löp för att få den effekten. Men vad gör man inte för att slippa skendräktighet...:rofl:

Det har gjorts flera kullar på den kombinationen. De marknadsförs som "trevlig familjehund med lite vakt" och säljs till okunniga förstagångshundägare. Markandsförs under namnet "rysk bergsschäfer"...
Jag har träffat ett par av dem och det blir STORA inte direkt roliga hundar. En av dem bodde grannar med oss och verkade aldrig ha hört talas om vad ovtjarka är för ras men ville ha en stor hund så att matte slapp vara mörkrädd.

Här är en länk från en uppfödare som föder upp korsningen
http://bergsschafer.tripod.com/

För att inte tala om hur otroligt fula de där "hundarna" är. :angel:

Finns det verkligen fortvarande veterinärer som rekomenderar en valpkull för att minska risken för livmoderproblem:confused:
PL

"Min" veterinär säger att en dräktighet ställer hormonbalansen till rätta igen och förebygger framtida livmoderproblem, ifall tiken av hormonella skäl får livmoderinflammation efter löp.

För att inte tala om hur otroligt fula de där "hundarna" är. :angel:

Jag får nog lov att säga att jag tycker att hundarna är fina! Visserligen är jag schäfermänniska egentligen och gillar inte korsningar med schäfer i den bemärkelsen, MEN dessa va faktiskt fina. Stödjer dock inte blandras aveln även om jag tycker att det finns fina och trevliga blandraser.

Ja om man har en känd störning KAN en dräktighet rätta till den men jag har jag även sett störningar efter dräktighet. De flesta pyos kommer dessutom från fem år o framåt, att rekomendera att unga tikar skall ha en kull for att inte få pyo senare gör därför mer skada än nytta o är definitivt inte i överensstämmelse med vetenskap beprövad erfarenhet.
PL

Vi har haft flera tikar som fått valpar som unga, men som sedan också fått livmoderinflammation på lite äldre dagar. En tik fick det dessutom under dräktigheten, tyvärr.

*KL*

Fantastiskt fina hundar till utseendet! Min drömhund:love:
Men dessvärre hade en sådan hund inte fått sätta tassarna innanför min dörr...

Heh, jag tycker det låter lite överdrivet att hunden inte borde få någon ägare eller ska avlivas. Det beror inte på hunden, utan på ledaren. En sån där hund kanske är lite mer krävande än vad andra är, men dom är fortfarande en helt vanligt hund som kam tränas upp och bli hur snäll som helst.. =)

Vadå snäll? De är inte avlade för att vara snälla, de är avlade för att vakta. Ordentligt.

Delvis knapplån

Inte för att förringa denna blandning men inte många brukshundar är väl avlad för att vara snäll.

Det finns så mycket knasblandningar så varför just denna ska vara såå mycket värre förstår inte jag.

Rottweiler- bordercollie bara 1 ex som är lika illa enligt mej.

För övrigt tycker jag det var vackra hundar - helt i min smak.

Utdrag or Ovtjarkans rasstandard.

Kavkazskaja ovtjarka kommer ursprungligen från Kaukasusbergen i Ryssland. Där har den använts till att vakta stora boskapshjordar, ett arbete som kräver stor skärpa och försvarslust. Uthållighet, anspråkslöshet och förmåga att anpassa sig till olika väderleksförhållanden är egenskaper som gjort rasen andvändbar i nästan alla klimatzoner inom fd sovjetunionen. Utseendemässigt är rasen tämligen heterogen. I bergsregionerna är hundarna ofta mer massivt byggda än i stäppområdena, där hundarna är lättare byggda, mer högbenta och ofta också korthåriga.

Uppförande/karaktär: Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med väl utvecklad försvarslust. Den skall vara harmonisk och lugn.

**
Möjligen kan tänkas att skärpan och försvarslusten gör den olämplig som familjehund hos en hel del hundägare?

Framförallt har den ingen naturlig i en barnfamilj tycker jag spontant. Hur många har stora boskapsflockar som ska vaktas dygnet runt liksom?

Jag har/haft en rätt gammal hundsport där det finns ett repotage från en världsutställning, flera av herdehundarna hade rejäla munkorgar och en av raserna ansågs "ej rastypisk" om den INTE gjorde utfall mot domaren.

Som alla brukshundar så är dom från början avsedd att användas i arbete, inte som sällskapshund.
Hur många schäfrar, rottweiler, akita, cane corso (stavning?) mm är enbart arbetande hundar nu?

Bara tex bordercollie, många sådana som vallar annat är får i dessa hem där dom bara köptes för att dom är ju såå fin:crazy:
Vallar barnen, katten.. Jagar dammkorn i luften...

Kan tycka att en lugn och sävlig stor "bergsschäfer" är något jag hellre skulle vilja ha hemma än en yrsig nafsig nervös hund som behöver motion för att få må bra i knoppen.
Menar nu defenitivt inte att andra hundar inte behöver det...

Jag har faktiskt kikat på dessa hundar förr just för deras användbarhet.
Bor så till att både björn och lodjur kan komma för att titta vad jag serverar i mina hagar...

Jag har/haft en rätt gammal hundsport där det finns ett repotage från en världsutställning, flera av herdehundarna hade rejäla munkorgar och en av raserna ansågs "ej rastypisk" om den INTE gjorde utfall mot domaren.

DET är ju hemskt oavsett vilken ras det må vara! HUA:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 918
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 452
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 114
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är... 23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 836
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10