VARFÖR i alla glödheta!?????

Sv: VARFÖR i alla glödheta!?????

Så om man placerar ut dem hos kreti och pleti i tätbefolkat område så kommer dom automatiskt att förstå detta? Folk har ju svårt att hantera sina dvärghamstrar!

Nä det är väl samma med "pitbullhundarna"...

Jag säger att det finns så många hundraser som kan bli farlig i orätta händer, inte bara just dessa:cool:

JAG vet att tanken är att hundarna ska arbeta själva.
Hundarna som arbetar på riktigt uppe i bergen, där inte fåraheden någon absolut ledare. Någonstans läste jag att hunden "accepterar" ägaren. Läser du så begriper du att hunden är avlad för att "tänka själv" inte förlita sig på ägaren. Varför skulle det inte vara acceptabelt i de länder där hundarna jobbar på det sätt de gjort i urminnes tider? Det är inte bara ett arbetsredskap utan även en kultur att bevara i de länder de förekommer.

Jag tror snarare att det är du som inte föstått vad det innebär för hundarnas mentalitet och dressyrbarhet.

Vad jag förstår och inte förstår kan du knappast säga ur denna tråd:cool:

Vad vet du vilka hundar svenska uppfödare importerat?
Har dom köpt en arbetande hund direkt från bergen?
Eller har dom köpt från någon som själv inte har hunden som arbetande hund?

Har du läst på hemsidor till dessa hunduppfödare?
Ingen jag läst om har än använt dom till sitt ändamål.
Men dom skriver ändå att det inte är en hund för vem som helst.

Vem är du som ska säga vilken hund som ska finnas i sverige eller inte...

Med tanke på att det inte är förenligt med svensk lagstiftning (tex allemansrätt och uppsikt över hund) så är det inte så konstigt om de inte används för sitt ändamål i sverige. Det finns dock de som har likande raser inom inhängnade områden. Jag antar att de varit mycket noga med att dressera hunden att inte gå i närheten av folk, som har rätt att passera genom hagar. Eller så håller de bara tummarna och hoppas på det bästa...

Vem ger dig rätt att säga att det är något fel på hundar som gör utfall trots att deras ägare håller i kopplet?

(Om vi ska dra ner det på sandlådenivå)

Vi har båda den rätten. Den är lagstiftad.
Och vi är dessutom på ett diskussionsforum.

Dessutom, vad som totalt övergår mitt förstånd, varför vill man köpa en ras och hoppas på att den är OTYPISK för rasen?
"Jag vill ha en Ovtjarka, men om jag tar en valp från en som inte haft dem för vakt, så får nog inte min nån vakt i sig heller."
Troligtvis lär det inte bli så, och OM det skulle bli så så är ju hunden otypisk för rasen.

Jag köper inte en schäfer eller en malle och hoppas att den ska bli en soffhund. Då tittar jag väl på en något soffigare hund från början.

Kl

Sambons chef har en ovtjarka i en hundgård...
Verkar vara en smart hund med mkt vakt. En gigantisk hund man inte vill träffa vid "fel" tillfälle.

Det är ju det jag menar.

Hundarna används i slutänden sällan till sitt ändamål, som de raser jag tidigare tagit upp.

Jag ser ingen större skillnad på JUST denna hund och andra raser som finns och går här på gårdar i sverige.

Sandlådan hittade du till då du börjar "veta" vad jag förstår och begriper...

Jag ser ingen större skillnad på JUST denna hund och andra raser som finns och går här på gårdar i sverige.

Men samma revirtänk och självständighet finns knappt hos andra raser. De här hundarna är avlade för att jobba själva, och agera efter eget huvud.

Det är ingen labbe, och kommer aldrig bli.

Min hund "vaktar" i den mån att hon ivrigt skäller ut främlingar som kommer in på tomten, men där är det stopp.

Du verkar helt ignorera det faktum att dessa hundar skall stoppa samt oskadliggöra "inkräktare" i form av alla, dvs mormor, grannen, och kusinen samt Åkes ungar som bara ville klappa hunden.

Det finns skäl till att folk har dem i stora inhägnader, istället för lösa på tomten.

Jag säger att det finns så många hundraser som kan bli farlig i orätta händer, inte bara just dessa:cool:

Fast jag skulle vilja säga att många bergs- och herdehundsraser är farliga oavsett vems händer de är i. Hundarna ska vara farliga, de ska oskadliggöra inkräktare och de ska göra det på eget bevåg och de ska inte varna först. Vi talar om hundar som ska skydda boskap från varg och björn.

Ja, just det. Vi har ju glömt "att hundar blir vad man gör dem till". Genetiskt arv behöver man inte bry sig om. Bara man uppfostrar den rätt så är det ingen mental skillnad på en vinthund, en tjt eller en golden...

Oj, kanske tjuvparning? Men mkt bra att man informerat så nogrant och avskräckande ändå i annonsen.

Det är ju det jag menar.

Hundarna används i slutänden sällan till sitt ändamål, som de raser jag tidigare tagit upp.

Sandlådan hittade du till då du börjar "veta" vad jag förstår och begriper...

Du kanske inte ser eller märker av skillnaden, men det ÄR så de facto! Människan trodde inte att jorden var rund för än motsatsen var bevisad.

Du måste förstå att bruksraser inte går att jämföra med den här rasen, inte ens pitbulls och hundar i den genren. Vad som utmärker dessa hundar från de just nämnda är att bruksraserna ska jobba med sin förare. De ska ha en naturlig fallenhet för lydnad och underkastelse i jämförelse med Ovtjarka vars natur ligger i att vakta utan att samarbeta med en förare, vara mycket självsäker och självständig.

En pb är månne en potentiell fara för en annan hund och i extremfall en människa. Men faktum är att även denna rasen ska i sin natur vara mjuk mot människor. Aggressionspaket ska dom inte ha, enbart en extrem kamplusta .

Jag litar inte på någon hund som jag inte känner.

Tycker inte om lösa hundar, det är så sällan folk har den koll som dom tro.
Vare sej den går på sin gård eller på vägen mm.

Ja, just det. Vi har ju glömt "att hundar blir vad man gör dem till". Genetiskt arv behöver man inte bry sig om. Bara man uppfostrar den rätt så är det ingen mental skillnad på en vinthund, en tjt eller en golden...

Ska du vara rolig ska du inte vara dum:cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 918
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 452
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 114
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är... 23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 836
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10