VARFÖR i alla glödheta!?????

Sv: VARFÖR i alla glödheta!?????

Hej,
Vet du var din granne har köpt sin valp?
Kanske neråt Markaryd???
Mvh/Marie

Hej Grissla,

Har ingen aning om vart han köpt den förutom att det var nedåt Sverige. De möttes på "halva" vägen när han skulle hämta henne.
Jag frågade häromdagen och det var snarare K.O än SR.O i alla fall. Han kunde inte uttala namnet men han tyckte att K.O lät bekant.
Vet inte heller om det är en korsning för han har inte fått någon stamtavla. Vilket får mig att tro att det kan vara en korsning av något slag. Varför skulle man annars inte få stamtavla?

Vad är det för skillnad i korta drag mellan K.O och SR.O?

I vilket fall som helst är hon underbart söt och sprallig just nu.

//S

Tar man en sån här valpkull överhuvudtaget?????????? Man blir ju inte förvånad att de inte hittat köpare....:devil:

Hittade detta på en svensk hemsida som omplacerar bla hundar till nya hem.

Citerar:

"3 blandrastikar, valpar söker nytt hem. 50% schäfer, 50% Kaukasisk Ovtjarka.

De 2 grå tikarna är lätthanterliga, vänliga och bra familjematerial. Sista gyllenbruna tiken är väldigt blyg, nästan lite rädd och behöver någon med erfarenhet som kan bygga upp hennes självförtroende.

Rasen Kaukasisk Orbatjov är mkt speciell, och ägaren är mycket noga med var valparna hamnar. Hon väljer hellre att avliva valparna än att de hamnar i fel händer.

Hundrasen blir mkt stor och har otroligt mycket vakt och aggresivitet i sig, trots de snälla björnlika utseendet. Den är inte som en schäfer som jagar bort en angripare utan orbatjoven attackerar direkt.
Det är en mkt stor hund som kräver mkt mat och plats och passar absolut inte i en lägnehet.
Vikt: upp mot 100 kg och mankhöjd runt 1 meter.

Känner du att du kan erbjuda dessa valpar ett bra hem så skriv ner vad du har att erbjuda så skickar jag infon vidare till ägaren så får hon ta ställning om ni överhuvudtaget passar som ägare till en sån här kraftfull ras.
"

Valparna är alltså födda 07 vad jag förstod.......

:eek::eek::eek::eek::eek:

/KT

De omplaserade väll bara en valp och resten fick somna in.
Iallafall tro jag att det?

Hej igen
Om hon är född den 8 oktober så är hon kull syskon med våran kille.
det är i så fall en renrasig Kavkazskaja Ovtjarka, KO. Anledningen till att uppfödaren inte har stamtavlor är att han väljer att inte ha de. Han avlar på stora, goa hundar med bra psyke men är inte lite av en outsiders bland de andra kennlarna då de vill ha lite mindre och smäckrare hundar.
Men en bättre uppfödare än Kennel Björkeberg kan jag inte rekommendera.
Vår pojk växer också och är för det mest jätte söt.:love:
Mvh/Marie

Hej igen
Om hon är född den 8 oktober så är hon kull syskon med våran kille.
det är i så fall en renrasig Kavkazskaja Ovtjarka, KO. Anledningen till att uppfödaren inte har stamtavlor är att han väljer att inte ha de.

Ja, så kan man ju också formulera sig.

Och varför vill han inte regga hundarna?

Klarar inte föräldradjuren kraven för rasavel?
Det finns ingen seriös uppfödare som väljer att inte regga valparna bara för att de inte känner för det.

Hejsan!

Jag stödjer absolut inte denna "avel".
Men, annonsen är bra skriven så att hundarna förhoppningsvis hamnar med människor som kan hantera dem. Hur seriöst det nu kan bli med dessa raser blandade så är den här annonsen bland de vettigaste jag har sett iaf.

Sen så har jag erfarenhet av liknande hundar (renrasiga) som enbart säljes till människor som har skyddad identiet där ett antal andra vakthundar inte har kunnat göra sitt arbete ordentligt. Varit för mjuka ect.
Där tycker jag att aveln fungerar, och jag stödjer den aveln.

Men som sagt, jag stödjer absolut inte blandras aveln, och speciellt inte när det är skarpa raser inblandat.

- Maja, med två australian shepherds och en Lh Collie

Kaukasisk Ovtjarka.

Träffat en, älskar och avgudar honom. Dock det mest speciella jag träffat uppfostringsväg. . .

"Min" veterinär säger att en dräktighet ställer hormonbalansen till rätta igen och förebygger framtida livmoderproblem, ifall tiken av hormonella skäl får livmoderinflammation efter löp.

Personligen så tar jag hellere bort livmodern än att avla på en tik som inte är lämplig att ta valpar på, då slipper man också livmoderinflammation... ;)

Personligen så tar jag hellere bort livmodern än att avla på en tik som inte är lämplig att ta valpar på, då slipper man också livmoderinflammation... ;)

Min tik avlivades efter vad vi tror var en dold livmodersinflammation - och hon hade haft två kullar.

Hej

JAg läste det du skrev och jag är helt öjd med min lilla tjej som jag köpte från henne.Och jag vet att alla henes valpar fick hem.
och jag är helt nöjd med min lilla tös.

:smirk:

Herrejisses att dom tror att de kommer att få någon valp såld. Låter ju som värsta mördarhunden i mina öron och ögon. 100 kg och tydligen aggresiv? Herregud!!

kl
Haha.. Känns som om någon vill starta en het debatt:angel:

De omplaserade väll bara en valp och resten fick somna in.
Iallafall tro jag att det?

Hej

Jag kan inte vara mer glad att fått en sån söt liten tös och storm trivs med henne i våran familj.
och mamman och pappan finns i hemmet att se och det är rätt ovanligt nu för tiden.

Men vilken ras som helst kan du göra farlig.
så man ska inte peka ut vissa raser bara för att visa tycker ovtjarkan är stor och skräck jagande.
sen till alla som tror att bergs schäfer är samma som ovtjarka det är inte så leta upp på nätet så kommer ni att se .:banana:

Herrejisses att dom tror att de kommer att få någon valp såld. Låter ju som värsta mördarhunden i mina öron och ögon. 100 kg och tydligen aggresiv? Herregud!!

Jag förstår inte hur du kan säga något sådant som inte är sant
JAg har en liten tös från hennes kull
och renrasiga kan väga upp mot 100kg men inte blandrasen som är 50%ovtjarka 50%schäfer.
aggresiv mot inkräktare kan den väl vara men vilken hund skyddar inte sitt hem?
men hon har inte visat ett sådant betende och vi har barn och en blandras hemma.

Jag förstår inte hur du kan säga något sådant som inte är sant
JAg har en liten tös från hennes kull
och renrasiga kan väga upp mot 100kg men inte blandrasen som är 50%ovtjarka 50%schäfer.
aggresiv mot inkräktare kan den väl vara men vilken hund skyddar inte sitt hem?
men hon har inte visat ett sådant betende och vi har barn och en blandras hemma.

Hur gammal är hon?

Nu har jag läst hela den här diskussionen och man blir ju fullständigt mörkrädd! Den som ska yttra sig om Kaukasisk Ovcharka bör väl i första hand bilda sig en egen uppfattning, genom att t.ex. träffa en som fostrats med lite förstånd. Det är ingen mänsklig rättighet att ha hund, varken en chihuahua eller en ovcharka - båda behöver fostras utefter sina förutsättningar. De flesta i den här tråden verkar mest kräkas upp det de fått sig imatat på diverse hemsidor eller i kvällspressen.

Den ras som står för de flesta bitskadorna i det här landet är Golden Retriever. Enligt min åsikt därför att 1) Hundarna är inte avlade för mental stabilitet utan för utställning, 2) de är inte tränade för att klara av att bli kladdade på, eftersom deras ägare har blivit itutade att Golden retriever är en snäll ras och därför inte fostrar dem och 3) folk är så otroligt okunniga om hund att de låter småungar gå fram och kladda på 'snälla gula hundar' som de inte känner.

Ingen går fram och kladdar på en Ovcharka de inte känner. Det är ytterst osannolikt att en normalt funtad ovcharka skulle uppfatta en liten unge som ett hot. Vem som helst av er fördomsfulla snackare är välkomna hem till oss för att träffa våra två - jag garanterar att de skulle hålla ett vakande öga på er men de skulle inte ens resa sig förrän ni blev hotfulla. Precis som vi vill att de ska bete sig. Lägg ner rasfördomarna och skaffa er lite erfarenheter istället - inse att det är ägarna som köper hundarna och gör dem till vad de blir. Och det är uppfödarna som väljer avelsdjur och säljer valpar. Om idioter säljer valpar till idioter så kan det inte bli annat än fel. :cool:

Tycker du själv att det finns en stor marknad för KO i Sverige? Vem är idealköparen med ett sant behov av denna hund, och är det dom som köper den?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 918
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 452
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 114
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är... 23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 836
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka