VARFÖR i alla glödheta!?????

Sv: VARFÖR i alla glödheta!?????

Ett problem med för vaktiga hundar är att det itne bara är utomstående som riskerar att råka illa ut.
Jag har varit med om fall då ambulanspersonal och/eller poliser inte kunnat komma fram till offer eller gärningsman pga av hundar. Bla en som höll på att stryka med på kuppen för att hans hund inte lät ambulanspersonalen komma fram och rädda honom när han fått hjärtinfarkt. Hunden höll på att bli skjuten innan en hundpatrull kunde kontrollera honom.

En annan dog (bodde på min gård) kanske hade personen kunnat räddas om inte ambulanspersonalen varit tvungen att avakta tills någon kunde få bort hunden (en moloss) jag vet iallfall att det tog ett bra tag.

Vad?

En KO har mycket starka instinkter att stoppa och förgöra inkräktare eller vad den nu ser som ett potentiellt hot. Alla främlingar är hot och till skillnad från en Schäfer så nöjer sig inte en KO med att driva bort. Den kan förfölja och döda.

Om du kommer till en gård som vaktas av en KO så kliver du inte ur bilen innan ägaren sagt okej. Gör du det är du snart allvarligt skadad. Allt som kommer innanför reviret ska oskadliggöras och det oavsett om du är en oskyldig bärplockare.

En KO förlåter få misstag från din sida. Är du svag så tar hunden över och då väljer den själv när det ska attackeras, även om du är med. Mycket få i Sverige är hårda nog att hantera en sådan hund. Kolla hur ryssarna haterar dem så förstår du varför.

KO är den ypperliga vakthunden, men det är också vad som gör den till farlig sällskapshund. Dina bekanta, släktingar och barnens lekkamrater är alla främlingar som hunden inte vill ha i huset. Grannarna skulle bara våga kliva in på gården oanmälda. Det beteendet är inget du kan träna bort.

Det är en automatisk kulspruta som patrullerar ägorna och du undrar varför den är farlig?

Själv kan jag bara se KO på en större gård långt ut i skogen med enstörig ägare som behandlar hunden som ett arbetsredskap.

Vad?

Själv kan jag bara se KO på en större gård långt ut i skogen med enstörig ägare som behandlar hunden som ett arbetsredskap.

Vilket inte är förenligt med den svenska allemansrätten som ger människor rätt att tex gena genom hagarna.

KL

Jag vet inte om "ni" har satt mej som någon försvarare över andra som vill ha denna ras eller vad det är frågan om...

Jag kan tänka mej en JUST för att jag bor i skogen med djur som gärna äts av rovdjur som björn lo varg (sistnämnde hoppas jag inte kommer hit än på länge).

Har just nu små barn och tänker inte skaffa någon sådan hund inom de närmsta åren (om det överhuvudtaget blir nån).
Skulle heller inte skaffa mej en rottis heller.

Har en bekant som äger en schäfer som inte släppte fram ambulanspersonalen.
Mitt barn har blivit biten av en kelpie.
Jag har blivit biten av pekingese, jämthund och en stor blandras när jag var liten.
Min hund har blivit på väg att dödas av en rottis.
Samma rottis fällde en älgkalv (!:eek:)

Jag säger fortfarande oavsett hur ni mycket än upprepar er att det finns farliga hundar överallt redan.
Kolla upp statestiken - hur många har inte blivit bitna av jakthunden/apportören Golden retriver som numera används mestadels som sällskap.

Oavsett att KO är en kulspruta så gör inte det andra hundar mindre farlig, eller hur...

Jag har redan hund med inslag av herde/vakt, men jag hanterar den precis som den andra mer "vanliga" blandrasen.
Håller undan dom vid oväntade besök, låter inte andra barn leka med dom, lämnar dom inte obevakad, inte lös på gården (förutom gamlingen)Låter inte barnen rasta dom, stänger in dom som om dom vore ensam hemma den stund barnen är själv med dom.

Inte för att jag har några bestar, utan för att det är djur jag har.

Jag håller med om att det finns farliga hundar av alla raser, men man måste ta med i beräkningen att en ras är framamvlad för ett visst ändamål, och hur duktig man än är som ledare och dressör finns dessa gener alltid där. Dolda av en yttre "polish" av fostran, kanske, men de finns där och kommer fram i vissa situationer.

Det är då det blir farligt.

Min västgötaspets är allt annat än farlig, men hon är en vallhund, och det märks. Inte så att hon vallar allt som rör sig, men generna finns där och gör sig påminda ibland. Hon är fantastiskt lydig i alla situationer, men vallningen finns inbyggd, även om hon inte får lov att utöva den.

Samma sak med dessa hundar som är avlade till att vakta skarpt. Ägaren har kanske full koll på hunden, som är jättelydig och en underbar fakiljehund. Så uppstår en oväntad situation, och dessa gener träder i kraft. Det behövs inga stora utfall eller attacker för att det ska bli allvarligt när det handlar om en så pass stor hund!

Vad?

En KO har mycket starka instinkter att stoppa och förgöra inkräktare eller vad den nu ser som ett potentiellt hot. Alla främlingar är hot och till skillnad från en Schäfer så nöjer sig inte en KO med att driva bort. Den kan förfölja och döda.

:rofl:
Började läsa tråden för ett par dagar sedan. Klickade på sista sidan idag för att se vart tråden hade hamnat. Och kunde absolut inte förstå vad KOssorna hade med detta att göra. Och hur jag kunde missat muuarnas beteende så grovt. Måste vart snälla kor jag mött.
Hundrasen i fråga insåg jag tidigt att jag inte skulle klara av, även om korsningen/rasen såg väldigt trevliga och gulliga ut.

Hej!

Ja hemsidan är nerlagd nu. Jag köpte en KO/Schäfer s.k bergsschäfer av den uppfödaren.
Efter nästan fyra år fick jag låta honom somna in efter ett antal attacker på mig och husse.
Den *mixen* är helt vansinnig och dessutom sälja den som en lättlärd familjehund och som förstagångshund till ungdomar är vansinne.
Det krockar rejält i huvvet på dom och efter erfarenhet så avlivas den största delen av den här mixen.
Är så sorgligt :(

Vet du om även "uppfödningen" är nedlagd?

Trist att höra om din hund. Hoppas nästa hundköp blev bättre?

Byt veterinär - detta är kvalificerat skitsnack!!!

Jag har bara läst i den här tråden och förfasats över aveln här i sverige.. Sökte lite på KO, och en "kul" annons, där det poängteras hur enormt tillgiven rasen är och att den passar bra som utställningshund...?

http://www.blocket.se/vi/14009637.htm?ca=7_s

Oj, hon ser precis ut som valpen grannen har haft hemma en vecka.
Bor i en lägenhet och i en förort till Stockholm.

Hon är otroligt charmig och vacker. Men jag blir lite fundersam till om han vet vad han gett sig in på. Han själv säger att hon är en Rysk Bergsschäfer och när jag sen frågade om han då menade Ovtjarka så sa han ja.
Tikvalpen är 13 veckor nu.

Råkade läsa ditt inlägg.
Vill bara berätta att uppfödaren (som har hemsidan bergsschäfer.tripod) har fått stänga ner sin verksamhet i dec 07. Detta efter kraftiga påtryckningar från en valpköpare som fick avliva sin hanhund Catch vid ca 3,5 års ålder.
Är det så att ni är intresserade av denna blandning så kan jag berätta för vi har tagit hand om systern till Catch i våras. Dvs en snart 4 årig tik. Vi tog henne som folkilsken, barn rädd och helt ovan vid andra hundar. Har fått lägga mycket tid och jobb på henne men nu kan hon lugnt och fint gå bland andra hundar och fungerar bra socialt.
Är ingen blandning att rekommendera, har tid för sterelisering så den inte sprids, men enligt min uppfattning hänger det väldigt mycket på människan. Är inga monster, man måste bara tänka sig för innan man handlar.
Tack för mig/Marie med Tassa

Hej,
Vet du var din granne har köpt sin valp?
Kanske neråt Markaryd???
Mvh/Marie

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 452
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 114
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är... 23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 836
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur