Varför blev det just eran ras?

Sv: Varför blev det just eran ras?

Vi har just nu två riesenschnauzer peppar&salt hemma.
Vi hade absolut inga tankar på att skaffa hund då sambon är uppväxt med massor av hundar.
Men så var det en riesenhanne som behövde lite miljöbyte och lugn och ro då han inte trivdes i kenneln. Sen blev han kvar.
Sen hade de en tik som behövde miljötränas då hon var lite rädd för allt möjligt.
Även hon är som sagt kvar i familjen.
Rasvalet var väl inte för svårt då svärmor har uppfödning(riesenschnauzer. dvärgschnauzer och rysk terrier) barnen har väl en önskan om en dvärg men våra två får räcka så länge.

MambovWinriksHof.jpg


Har tyvärr ingen på tiken för tillfället.

Elisabeth
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Ras:
Italiensk vinthund

Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
Jag hade egentligen bestämt mig för Whippet men föll bokstavligen pladask för den italienska vinthunden när jag skulle träffa uppfödaren till den whippet som jag egentligen skulle haft (de hade IG-valpar hemma).

Lite kortfattat om rasen?
Stor hund i mycket liten kropp. Nyfikna, totalt orädda och vill alltid vara i centrum. Otroligt vackra och tillgivna djur.

Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?Har en tik på 13 år. Det roliga med italienare är att de är väldigt aktiva upp i hög ålder. Som alla vinthundar är de lättaktiverade. De nöjer sig med att få rasa av sig någon gång om dagen, sedan är de väldigt lugna och harmoniska inomhus (soffpotatisar). Det sista gäller dock enbart från ca. 2 års ålder. Italienare är mycket energiska och vilda varelser. Detta i kombination med övermod, smidighet och spänst samt långa smala ben leder dock ibland till italienarens akilleshäl: risken för benbrott.

Vad gör ni med era hundar?
När min var ung fanns inte organiserad lure coursing. Istället fick min träna lite whippetrace under oorganiserade former. Annars är hon ren sällskapshund.
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Ras: Flatcoated retriver

Varför: Jag kände hunden (en omplacering) som var hemskt trevlig och ville ha en vuxen hund och en ras som inte bangade för att följa med till stallet och springa några kilometer bakom hästen...

Min hunds bästa egenskaper: Possitiv, älskar folk, barn och andra hundar. Gillar hästarna och att åka till stallet, kan vara hemma själv och är lugn och tyst på bussar och tåg. Lättlärd och possitiv inställning till träning. Bra offknapp är det skitväder duger det med 3x15 minuter en dag eller två utan att några förändringar märks på hunden... Protesterar inte över 1,5 timmes promenad... INGEN aggresivitet

Egenskaper jag skulle byta bort om jag fick: Skäller på ringklockan, lätt översocial, fjäskig. Orkar inte riktigt göra så mycket som jag vill med honom... Går direkt från pigg till övertrött och grinig... (För) stor (67-68 cm till manken...)

Vad gör jag med min hund: Hmmm... går promenader, han springer mycket lös. Dummie sök på gräsmattan. Tränar lite lydnad på egen hand, börjar kurs i vår, lite agility på egen hand då och då. Trixträning hemma, rulla runt, tass... Plocka upp matskål, mynt, nycklar, linjaler, hårsnoddar... Är i stallet med hästarna 2-3 dagar i veckan...
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Nej han var inte med i montern men dottern ställde ut honom.
Går som veteran.

/Elisabeth
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har? När jag var ungefär 10 år så var jag med min moster på en hunduställning och träffade ett gäng whippetar och jag blev kär :love: Sen den dagen så sa jag att jag skulle skaffa en whippet
*Lite kortfattat om rasen? Så här står det på whippet klubbens hemsida: En glad, vänlig och sportig hund i elegant förpackning och en oerhört mångsidig familjemedlem. Den ena stunden graciöst hoprullad i soffan - i nästa ett smidigt krutpaket i full fart över fälten. Det stämmer verkligen.
*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter? Jag har en tik på 2 år som inte förstår varför man måste gå ut nu när kylan har kommit....:angel: En pigg, glad, självständig hund som älskar att sova på morgnarna och sen gå ut på riktiga långpromenader och springa över öppna fält.
*Vad gör ni med era hundar? Mest till sällskap men jag ställer även ut henne. Har provat agility men det var inget för henne.
*Ev lite bilder
och så vidare, och så vidare :rofl
:
IMG_2173.jpg
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Det är inte svårt att bli förälskad i en Whippet :love: .

Som "tur" är så är min italienare en typisk ensamhund, annars skulle jag lätt ha gjort som så många andra vinthundsägare, skaffat ett helt knippe :D . Både whippet och italienare är ju så smidiga, man får plats med hur många som helst hemma, bara de är ihoprullade.
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Ja, det är verkligen lätt att förälska sig. :love: Tom med min mamma som alltid har haft risensnauzer ska skaffa en whippet som nästa hund. Hon sa när jag skulle skaffa whippet att det är din hund men det är inte min typ utav hund.... Titta hur det gick. :rofl:

Jag börjar bli lite sugen på att skaffa en till :angel: Men jag väntar lite på att en speciell tik ska paras. Så vi får se.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 919
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 411
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp