Vårdnadstvist, vem betalar

Milosari

Trådstartare
Om jag och pappan till mitt barn skulle börja bråka om vårdnaden, vem skulle betala kalaset då? Han har ingen inkomst. Gäller samma oavsett vem som ansöker om ensam vårdnad? Hörde för en tid sedan om ett par i en liknande situation där den som arbetade fick betala runt allt ur egen ficka medan den andre fick hjälp eftersom hen inte var förmögen att betala själv. Kan det verkligen stämma? Jag har googlat lite men hittar inte så mycket, det verkar förutsättas att båda föräldrarna har inkomst.

Var och en betalar sin egen kostnad, vill du ha svindyrt proffs eller din granne som är bra på att googla fram allt så är det ditt val.

Vissa hemförsäkringar har rättshjälp, gäller att lusläsa villkoren.

Om jag och pappan till mitt barn skulle börja bråka om vårdnaden, vem skulle betala kalaset då? Han har ingen inkomst. Gäller samma oavsett vem som ansöker om ensam vårdnad? Hörde för en tid sedan om ett par i en liknande situation där den som arbetade fick betala runt allt ur egen ficka medan den andre fick hjälp eftersom hen inte var förmögen att betala själv. Kan det verkligen stämma? Jag har googlat lite men hittar inte så mycket, det verkar förutsättas att båda föräldrarna har inkomst.

Lawline har ett toppenbra svar på din fråga:

https://lawline.se/answers/vem-betalar-en-vardnadstvist

Så ja, jag får alltså betala hela kalaset även om det är mitt ex som ansöker? Kan man göra det fler gånger? Det kan ju vara ett ganska effektivt sätt för galna ex att straffa den andra föräldern på om man kan ansöka igen och igen. Kan ju faktiskt bli exakt hur dyrt som helst. Eller hur många turer i domstol kan man ta egentligen?

Det bör räcka med en tur i domstolen och att få igenom ensam vårdnad är svårt. De går i stort sett alltid på vad socialtjänsten föreslår. Vi gjorde upp innan huvudförhandlingen och hemförsäkringen stod för olika mycket för oss. Jag som inte hade någon inkomst fick betala ca 10 000, han betydligt mycket mer. Jag betalade 20% av advokatkostnaden. För oss var det han som ansökte.

När min dotters pappa valde att strula, vilket drabbade dotterns skolgång, så tog jag det till tingsrätten avseende boendefrågan.

Jag har ingen aning om hur mycket han fick betala men jag använde hemförsäkringen. Fick betala 8-9' ur egen ficka och tror att det var 20-25 procent av totalkostnaden. (Dock ska påpekas att jag inte hade mycket kontakt med advokaten utan använde den bara i kontakt med rätten. Jag är själv juridiskt utbildad och behövde ingen hjälp med att tolka eller förstå dokument och process.)

Lycka till oavsett!

Så ja, jag får alltså betala hela kalaset även om det är mitt ex som ansöker? Kan man göra det fler gånger? Det kan ju vara ett ganska effektivt sätt för galna ex att straffa den andra föräldern på om man kan ansöka igen och igen. Kan ju faktiskt bli exakt hur dyrt som helst. Eller hur många turer i domstol kan man ta egentligen?

Du får betala din del av advokatkostnaderna, men hemförsäkringen kan ta en hel del av kostnaderna.

Jag vet faktiskt inte om man kan söka om det återupprepade gånger. Hade ett seminarium om just vårdnadstvister i praktiken igår, jag önskar att jag visste din fråga redan då så hade jag kunnat höra mig för.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för din del. Stort lycka till med allt!

Det drabbade en vän till mig. Han höll på i sju år. Överklagade, skickade in nytt osv. Barnen är nu över 30 och jag hoppas att det har ändrats sedan dess för det var helt absurt. Han ville inte veta av barnen alls, han ville bara jävlas med sitt ex.

Jag vill förtydliga lite att det är en hypotetisk fråga för min del, men OM vi skulle börja bråka så är det ju rätt så olika hur hårt vi drabbas då. Och jag har inte ont om vänner som är i princip samma sits. Ena föräldern är sjukskriven, socialbidragstagare utan planer på ett annat liv, nolltaxerare som lever på svartjobb osv. Det kan ju bli djupa ekonomiska sår om den andra parten fortsätter att driva. DE har ju verkligen noll och intet att förlora.

Det drabbade en vän till mig. Han höll på i sju år. Överklagade, skickade in nytt osv. Barnen är nu över 30 och jag hoppas att det har ändrats sedan dess för det var helt absurt. Han ville inte veta av barnen alls, han ville bara jävlas med sitt ex.
Kunde han fortsätta göra det hur många gånger som helst? Sa de aldrig "nej, vi har redan dömt i den här frågan"?

En fråga till, för en del försäkringar gäller ju att man ska ha haft försäkringen ett visst tag innan den gäller. Finns det sådana regler för rättsskydd också, eller är det norm att det alltid gäller från den dagen försäkringen tecknas? Igen, hypotetisk fråga. Har haft min försäkring länge, men tänker att man aldrig kan byta bolag om man är ensamstående förälder med gemensam vårdnad om man riskerar att stå med rättegångskostnader för 100 000-tals kronor för något man inte själv initierat.

En fråga till, för en del försäkringar gäller ju att man ska ha haft försäkringen ett visst tag innan den gäller. Finns det sådana regler för rättsskydd också, eller är det norm att det alltid gäller från den dagen försäkringen tecknas? Igen, hypotetisk fråga. Har haft min försäkring länge, men tänker att man aldrig kan byta bolag om man är ensamstående förälder med gemensam vårdnad om man riskerar att stå med rättegångskostnader för 100 000-tals kronor för något man inte själv initierat.

Många försäkringsbolag har i villkoren ett krav på att du ska ha haft försäkringen i två år, men om man haft motsvarande försäkring i annat bolag tidigare tillgodoräknas även den tiden.

Det gäller att läsa villkoren, men det viktigaste är att se till att det inte finns något glapp i försäkringstiden. Hur länge kunden varit försäkrad i det aktuella bolaget ska därför inte spela någon roll, så länge kunden haft hemförsäkring sammanhängande under de senaste två åren.

Bifogar som exempel villkor ur min hemförsäkring.
822F12CD-01BB-4559-B212-277DB1583754.webp

Många försäkringsbolag har i villkoren ett krav på att du ska ha haft försäkringen i två år, men om man haft motsvarande försäkring i annat bolag tidigare tillgodoräknas även den tiden.

Det gäller att läsa villkoren, men det viktigaste är att se till att det inte finns något glapp i försäkringstiden. Hur länge kunden varit försäkrad i det aktuella bolaget ska därför inte spela någon roll, så länge kunden haft hemförsäkring sammanhängande under de senaste två åren.

Bifogar som exempel villkor ur min hemförsäkring. Visa bifogad fil 61555
Kanon! Det gäller verkligen att lusläsa villkoren då, hade ingen aning om att man var sårbar på det här sättet som separerad förälder.

Min första omgång fick jag hjälp av staten, betalade bara första mötet med advokat och sedan 2 % av allt.
Andra gången tog min försäkring 80% och nu tredje tog den lite mindre än 80%. Det jag missade och gjorde att det blev mer än 20% var att min advokat kostade mer än basbeloppet/h och jag fick då utöver betala 20% även betala mellanskillnaden (440kr/h). Så fakturan var på drygt 100 000 men jag betalade 36 000.

Min första omgång fick jag hjälp av staten, betalade bara första mötet med advokat och sedan 2 % av allt.
Andra gången tog min försäkring 80% och nu tredje tog den lite mindre än 80%. Det jag missade och gjorde att det blev mer än 20% var att min advokat kostade mer än basbeloppet/h och jag fick då utöver betala 20% även betala mellanskillnaden (440kr/h). Så fakturan var på drygt 100 000 men jag betalade 36 000.

Det låter otroligt mycket med drygt 100' om det var en vanlig vårdnadstvist. Var det något särskilt som gjorde att advokaten behövde lägga ner så många timmar?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 557
Senast: Badger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar