Jag upplever husläkarsystemet som opraktiskt. Jag jobbar 3 mil från mitt hem och där finns även husläkarmottagningen som jag är listad på. Det finns en annan husläkarmottagning 1 mil hemifrån men det är åt fel håll, d.v.s. norrut från mitt hem och jobbet ligger söderut. Om jag är ledig eller jobbar hemifrån (som den här veckan) är det mest praktiskt att gå till den som ligger 1 mil hemifrån. Om jag däremot jobbar på kontoret 3 mil hemifrån och behöver hinna med ett vårdbesök trots att jag jobbar (vanliga kontorstider) så är det så klart vårdcentralen närmast mitt jobb som är bästa valet.
Dessvärre kan jag inte alltid bestämma själv när jag behöver göra ett besök på en vårdcentral och att hålla på och lista om mig stup i kvarten beroende på var jag befinner mig känns väldigt opraktiskt även om en vårdcentral man inte är listad hos kan lägga om sår och liknande även fast man inte är listad där.
Är det fler än jag som har liknande problem och vad gör man åt det?
Nu bokade jag en tid nästa vecka på vårdcentralen där jag är listad (vid jobbet), men vet inte hur klokt det beslutet var. Jag hittade ju en liten knöl i bröstet under skärtorsdagen så jag vet inte hur pass bråttom det är att få det kollat.