Cykelpendla (Malmö-Lund)

Jättekul, glad för din skull att det verkar funka så bra! :banana:

Hela grejen med sadlar och rumpor är ju oerhört individuell, men för att generalisera har jag uppfattat att det är lätt (och naturligt) att utgå från att mjukare är bekvämare. Men så är det inte nödvändigtvis alltid. Jag och en del andra cykelpendlare upplever lädersadlar, exempelvis från Brooks eller Berthoud, som svårslaget sköna. Litet kostsamma nya, men finns ofta begagnade på Blocket eller Marketplace i bra skick för (imho) rimliga pengar. Helt nya behöver de ofta 20-30 mil för att anpassa sig helt efter just dina sittben, men redan från start är min erfarenhet att det ofta känns väldigt bra. Jag har själv Brooks på två cyklar, en B17 på pendlarcykeln som jag gör 3+3 mil på när jag cyklar till jobbet och en Flyer på en annan cykel. Men det finns många olika modeller, anpassade för olika rumpor och olika användningsområden, Brooks har bra vägledning på sin hemsida.

En annan bra grej imho för den som ämnar cykla halvlångt och frekvent om underlaget inte är helt jämnt, är en dämpad sadelstolpe. Det tar udden av skrovlig grusväg, asfaltskarvar och lagningar m m, och skonar ryggen en aning. Upplever man inga sådana problem så tycker jag såklart inte att man ska köpa nåt bara för att, men om/när man märker att små ojämnheter är störande så kan det vara en bra väg att gå imho. Också litet kostsamt nytt - undvik de billigaste varianterna - men dyker då och då upp beg till bra pris. Jag har själv en CaneCreek eeSilk+ på pendlarcykeln.

Ytterligare tips som du inte bett om :angel:😉 är att vara uppmärksam på styre och handvinklar. Också väldigt individuellt men cyklar man mycket så kan även ganska små felställningar och justeringar spela roll. För mig funkar t ex ett ganska rakt styre väldigt dåligt eftersom det blir en sidledes vinklad belastning på handlederna som är obekväm. Ergonomin för mig har blivit mycket bättre med ett par Ergon GP3 handtag på styret. De vinklade styrändarna ger möjlighet till större variation och till mer neutral belastning på handlederna. (Det finns en uppsjö av liknande produkter, även bara just vinklade styrändar där man behåller befintliga handtagsgrepp.)

(Vill inte spamma din tråd med oönskade råd och besserwissning, mer bara dela några erfarenheter. 🤗)
Bara ös på med tankar och erfarenheter - det är mer än välkommet! 😍

Supersnygga sadlar! Men hur får man ha dem ifred? Låser du fast den på något vis, eller tar med dig den när du lämnar cykeln, eller hur funkar det?
 
Idag när jag cyklade hem kändes det inte ens långt. 😁 Jag testade att experimentera lite med de olika inställningarna på motorn. Cykeln rullar fint även när motorn är på off-läge, så skulle batteriet någon gång ta slut så lär det inte bli en fullständig mardröm i alla fall. Men när motorn är igång får jag effekten som jag tycker att jag förtjänar. 😁 UNDERBART att inte påverkas av motvinden!
 
Bara ös på med tankar och erfarenheter - det är mer än välkommet! 😍

Supersnygga sadlar! Men hur får man ha dem ifred? Låser du fast den på något vis, eller tar med dig den när du lämnar cykeln, eller hur funkar det?
Framför allt väldigt sköna! :)
Jag lämnar sällan en cykel nån längre stund. Pendlarcykeln står inlåst i villagarage hemma och inlåst i ett skyddat källarförråd på jobbet, och används i princip aldrig till något annat än jobbpendlingen. Den skulle försvunnit i sin helhet på nolltid annars. Den andra cykeln med Brookssadel är mer vardagscykel (läs: utflykter, handla, till vänner etc) men även den är jag tramsigt rädd om. Skulle aldrig ställa den vid tågstationen över dagen t ex.
 
Idag när jag cyklade hem kändes det inte ens långt. 😁 Jag testade att experimentera lite med de olika inställningarna på motorn. Cykeln rullar fint även när motorn är på off-läge, så skulle batteriet någon gång ta slut så lär det inte bli en fullständig mardröm i alla fall. Men när motorn är igång får jag effekten som jag tycker att jag förtjänar. 😁 UNDERBART att inte påverkas av motvinden!

Just detta att kunna cykla oavsett hur mycket motvind det blåser - det är helt fantastiskt. Jag bor på närkeslätten, väster om Örebro. Jag kan cykla in på 30 minuter i medvind (blåster i princip alltid från väster) - men att ta sig hem i motvinden kan ta 2 timmar. Om man inte har en elcykel. För då tar det 30 minuter oavsett hur mycket det blåser och man är inte ens trött när man kommer hem. Det är helt underbart!

/Lizzie
 
Vet inget om den efterfrågade cykelvägen, däremot är jag nöjd med min Crescent Elly, gillar att man har en lite mer aggressiv sittställning än på en mer traditionell tantcykel. Jag gillar att trampa på - fort ska det gå! Däremot saknar jag dämpning på framgafflarna så skulle jag ha köpt en cykel idag hade det blivit en Crescent Elda.

Jag valde bort integrerade batterier då jag vill kunna ta med det i värmen på kontoret, men jag bort i Norra Norrland och vi har minusgrader typ jämt!

Även många integrerade batteriet går att ta bort. Det är bara att vrida på nyckeln så ploppar de upp och går att dra ut.
 
Även många integrerade batteriet går att ta bort. Det är bara att vrida på nyckeln så ploppar de upp och går att dra ut.

Exakt. Jag har el-hybridcykel med batteriet integrerat i ramen. Inga problem att låsa upp med nyckel och ta bort batteriet. Den stora fördelen med integrerat batteri är att det inte syns vid första anblicken, att det är just en elcykel. Så jag törs parkera utanför en affär för ett kort besök utan att behöva släpa med mig batteriet.

/Lizzie
 
Framför allt väldigt sköna! :)
Jag lämnar sällan en cykel nån längre stund. Pendlarcykeln står inlåst i villagarage hemma och inlåst i ett skyddat källarförråd på jobbet, och används i princip aldrig till något annat än jobbpendlingen. Den skulle försvunnit i sin helhet på nolltid annars. Den andra cykeln med Brookssadel är mer vardagscykel (läs: utflykter, handla, till vänner etc) men även den är jag tramsigt rädd om. Skulle aldrig ställa den vid tågstationen över dagen t ex.
Nu väntar jag otåligt på att min Brooks B67s ska komma fram med posten. 😁
 
Nu har jag pendlat med cykel i två veckor, och det går superbra! Jag har fått en helt ny frihet i och med detta, då jag inte behöver anpassa mig efter busstidtabeller och kan ta mig dit jag faktiskt vill på direkten istället för en massa omvägar. Jag har även cyklat runt lite bara för att det är mysigt. ☺️

En ny hjälm har jag också investerat i. Den gamla hjälmen hade sju år på nacken, så det kändes lite dumt att åka runt i den när den kanske inte funkar optimalt längre. Den nya hjälmen är rekommenderad av Folksam och har MIPS, så det känns väldigt bra! Bekväm, men kanske inte jättesnygg. 😁 Men hellre säker alla dagar i veckan!

Allt som allt är jag överlycklig med min nya cykel! Det är onekligen en omställning att cykla nästan en timme enkel väg till jobbet flera dagar i veckan, men det känns värdefullt och roligt! Tack och lov har jag sluppit regn (bortsett från 10 minuter mycket lätt duggregn), men den dagen det kommer så är det ju bara att bita ihop och njuta av doften av blöt asfalt och gräs istället. 😁
 
Jag vill också! Jag sitter och kollar runt och det är skitsvårt att veta vad jag behöver. Jag vill ha mittmotor, lågt insteg och ”tantcykel”. Tänker ersätta bilen var annan vecka, har 11km på smal 70-landsväg utan vägren men asfalt till jobbet. Inte intresserad av att cykla i snö och slask, men vår/sommar/höst. Måste jag då lägga 30’ på en cykel? Eller klarar jag mig bra på en billigare? Bor i obygden och är totalt ohändig.
 
Jag vill också! Jag sitter och kollar runt och det är skitsvårt att veta vad jag behöver. Jag vill ha mittmotor, lågt insteg och ”tantcykel”. Tänker ersätta bilen var annan vecka, har 11km på smal 70-landsväg utan vägren men asfalt till jobbet. Inte intresserad av att cykla i snö och slask, men vår/sommar/höst. Måste jag då lägga 30’ på en cykel? Eller klarar jag mig bra på en billigare? Bor i obygden och är totalt ohändig.
Jag har elcykel sedan 2018 och det är ett av mitt livs bästa köp. Jag är inne på min andra eftersom jag ville ha en med mittmotor och längre räckvidd än den första jag köpte (som dock var extremt rolig att cykla på pga motor i bakhjulet). Min cykel är av märket Made och jag har en kompis som också har detta märke. Vi är båda nöjda.

Jag hade samma krav som du, ville ha en tantcykel. Jag ser att nya modeller av den jag har nu kostar 22-24 + att de fått ett par förbättringar som integrerat batteri (min har under pakethållaren - undvik det!) och dämpad framgaffel medan min är odämpad. Jag har kört med cykeln i ur och skur och även dragit kärra med hundar. Min kompis som köpte sin 2018 och alltså haft denna cykel hela tiden har använt den dagligen. Jag tror att det fortfarande är originalbatteriet, så det verkar också vara helt ok kvalitet.

Min cykel hade från början ett mer rakt styre och som var rätt lågt. Jag ville ha ett styre där jag kunde cykla i lodrät sits, så cykelreparatören bytte till ett svängt styre med lite högre styrstolpe. Det kostade typ 200 kr. En annan bra grej - det är billigt att reparera cyklar.

Nu måste jag bara få min cykel hit till Åland, saknar den!
 
Jag har elcykel sedan 2018 och det är ett av mitt livs bästa köp. Jag är inne på min andra eftersom jag ville ha en med mittmotor och längre räckvidd än den första jag köpte (som dock var extremt rolig att cykla på pga motor i bakhjulet). Min cykel är av märket Made och jag har en kompis som också har detta märke. Vi är båda nöjda.

Jag hade samma krav som du, ville ha en tantcykel. Jag ser att nya modeller av den jag har nu kostar 22-24 + att de fått ett par förbättringar som integrerat batteri (min har under pakethållaren - undvik det!) och dämpad framgaffel medan min är odämpad. Jag har kört med cykeln i ur och skur och även dragit kärra med hundar. Min kompis som köpte sin 2018 och alltså haft denna cykel hela tiden har använt den dagligen. Jag tror att det fortfarande är originalbatteriet, så det verkar också vara helt ok kvalitet.

Min cykel hade från början ett mer rakt styre och som var rätt lågt. Jag ville ha ett styre där jag kunde cykla i lodrät sits, så cykelreparatören bytte till ett svängt styre med lite högre styrstolpe. Det kostade typ 200 kr. En annan bra grej - det är billigt att reparera cyklar.

Nu måste jag bara få min cykel hit till Åland, saknar den!
Tack!! Ska kolla på den:)
 
Jag vill också! Jag sitter och kollar runt och det är skitsvårt att veta vad jag behöver. Jag vill ha mittmotor, lågt insteg och ”tantcykel”. Tänker ersätta bilen var annan vecka, har 11km på smal 70-landsväg utan vägren men asfalt till jobbet. Inte intresserad av att cykla i snö och slask, men vår/sommar/höst. Måste jag då lägga 30’ på en cykel? Eller klarar jag mig bra på en billigare? Bor i obygden och är totalt ohändig.
Jag ÄLSKAR min cykel! 🥹🩷 Min är ju en Ecoride Ambassador, den varianten som kostar 28 995 i nypris (men fick den lite billigare p.g.a. rea).

Dels fick jag många bra råd i den här tråden, men så frågade jag också i en cykelaffär om vad som passade mig. Oavsett vilken prisklass cykeln hamnar i så är det alldeles för dyrt att köpa något som man inte blir nöjd med/som inte funkar till det man vill ha den till. Jag är glad att jag även provcyklade en Monark (Elora?), för då insåg jag att det inte var en cykel jag ville ha. Då blev jag ännu mer nöjd och trygg i mitt val av cykel.

Hoppas att du hittar en cykel som passar dig! 🤩
 
Får man kapa tråden och fråga ungefär hur lång tid det tar att cykla 2 mil med elcykel? En timme från vad jag kan läsa mig till i tråden? Väderberoende? Jag har ungefär samma avstånd och har tänkt att cykel är lite väl långt, men kanske ska omvärdera det! Vi har omklädningsrum på båda mina kontor, och i dagsläget tar det 1 h kollektivt till det ena och ca 70-75 min till det andra. Jag tror det är bra cykelvägar till båda.
 
Får man kapa tråden och fråga ungefär hur lång tid det tar att cykla 2 mil med elcykel? En timme från vad jag kan läsa mig till i tråden? Väderberoende? Jag har ungefär samma avstånd och har tänkt att cykel är lite väl långt, men kanske ska omvärdera det! Vi har omklädningsrum på båda mina kontor, och i dagsläget tar det 1 h kollektivt till det ena och ca 70-75 min till det andra. Jag tror det är bra cykelvägar till båda.
Min pendlingssträcka är på ca 1,8 mil, och kikar jag på vad min Fitbit säger så tar den sträckan ca 50 minuter. Vet inte ännu om tiden påverkas nämnvärt av sämre väder - det får vi se i höst. 😁 Men ca 1 timme låter rimligt för 2 mil, skulle jag säga.

Med en ljudbok i öronen (OBS! Inte noise cancelling - man måste höra trafiken/omgivningen ☺️) är det sååå mycket trevligare än kollektivtrafiken, och dessutom ingen risk att man fastnar i bilköer eller i tåg med signalfel.

Med det sagt - gör det bara! Det är värt det! 🤩
 
Får man kapa tråden och fråga ungefär hur lång tid det tar att cykla 2 mil med elcykel? En timme från vad jag kan läsa mig till i tråden? Väderberoende? Jag har ungefär samma avstånd och har tänkt att cykel är lite väl långt, men kanske ska omvärdera det! Vi har omklädningsrum på båda mina kontor, och i dagsläget tar det 1 h kollektivt till det ena och ca 70-75 min till det andra. Jag tror det är bra cykelvägar till båda.
Inte mer än en timme (om det inte är snö). Det är lätt att hålla runt 25 km/timme men rödljus och sånt tillkommer ju.

Du behöver inte byta om för att cykla elcykel. Det är inte som att träna, mer som att promenera.
 
Min pendlingssträcka är på ca 1,8 mil, och kikar jag på vad min Fitbit säger så tar den sträckan ca 50 minuter. Vet inte ännu om tiden påverkas nämnvärt av sämre väder - det får vi se i höst. 😁 Men ca 1 timme låter rimligt för 2 mil, skulle jag säga.

Med en ljudbok i öronen (OBS! Inte noise cancelling - man måste höra trafiken/omgivningen ☺️) är det sååå mycket trevligare än kollektivtrafiken, och dessutom ingen risk att man fastnar i bilköer eller i tåg med signalfel.

Med det sagt - gör det bara! Det är värt det! 🤩

Låter som att jag seriöst ska överväga detta :cautious: Vi har ju också småbarn och har pratat om att byta ut vår dubbelvagn till en Thule cykelvagn, och skaffa cykel för att kunna ta oss runt på det sättet i stället för bil. Så finns fler skäl att köpa elcykel :up:
 
Inte mer än en timme (om det inte är snö). Det är lätt att hålla runt 25 km/timme men rödljus och sånt tillkommer ju.

Du behöver inte byta om för att cykla elcykel. Det är inte som att träna, mer som att promenera.

Toppen, då har jag koll :)

Jag cyklar nog ogärna i mina jobbkläder, så vill nog byta om även om man inte blir svettig!
 
Noll koll på väg osv men min mamma köpte en billig elcykel och cyklade till sitt jobb som låg 2 mil ifrån, och då var det stad, sidan av storväg, grusväg osv längst med vägen. Hon uppskattade det mycket då hon jobbade i en liten byhåla som har två bussturer per dag. En på fm och en på em.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp