Jättekul, glad för din skull att det verkar funka så bra!
Hela grejen med sadlar och rumpor är ju oerhört individuell, men för att generalisera har jag uppfattat att det är lätt (och naturligt) att utgå från att mjukare är bekvämare. Men så är det inte nödvändigtvis alltid. Jag och en del andra cykelpendlare upplever lädersadlar, exempelvis från
Brooks eller
Berthoud, som svårslaget sköna. Litet kostsamma nya, men finns ofta begagnade på Blocket eller Marketplace i bra skick för (imho) rimliga pengar. Helt nya behöver de ofta 20-30 mil för att anpassa sig helt efter just dina sittben, men redan från start är min erfarenhet att det ofta känns väldigt bra. Jag har själv Brooks på två cyklar, en
B17 på pendlarcykeln som jag gör 3+3 mil på när jag cyklar till jobbet och en
Flyer på en annan cykel. Men det finns många olika modeller, anpassade för olika rumpor och olika användningsområden, Brooks har bra vägledning på sin hemsida.
En annan bra grej imho för den som ämnar cykla halvlångt och frekvent om underlaget inte är helt jämnt, är en dämpad sadelstolpe. Det tar udden av skrovlig grusväg, asfaltskarvar och lagningar m m, och skonar ryggen en aning. Upplever man inga sådana problem så tycker jag såklart inte att man ska köpa nåt bara för att, men om/när man märker att små ojämnheter är störande så kan det vara en bra väg att gå imho. Också litet kostsamt nytt - undvik de billigaste varianterna - men dyker då och då upp beg till bra pris. Jag har själv en CaneCreek eeSilk+ på pendlarcykeln.
Ytterligare tips som du inte bett om
är att vara uppmärksam på styre och handvinklar. Också väldigt individuellt men cyklar man mycket så kan även ganska små felställningar och justeringar spela roll. För mig funkar t ex ett ganska rakt styre väldigt dåligt eftersom det blir en sidledes vinklad belastning på handlederna som är obekväm. Ergonomin för mig har blivit mycket bättre med ett par
Ergon GP3 handtag på styret. De vinklade styrändarna ger möjlighet till större variation och till mer neutral belastning på handlederna. (Det finns en uppsjö av liknande produkter, även bara just vinklade styrändar där man behåller befintliga handtagsgrepp.)
(Vill inte spamma din tråd med oönskade råd och besserwissning, mer bara dela några erfarenheter.
)