Cykelpendla (Malmö-Lund)

Nu har jag fått testa på cykelvägen med min nya cykel, och jag kan meddela att sträckan mellan Malmö och Lund var alldeles utmärkt! Vinden var ganska intensiv stundtals, men med en motor på cykeln så var det inga som helst problem. 😍 Jag hade verkligen inte velat vara utan motorn, för då hade jag legat i fosterställning vid vägkanten efter ett par kilometer. 😂
Heja :) även om man har motor så är det rörelse. Jag var väldigt anti elcyklar innan min sambo skaffade en, sen jag. Så många gånger vi /jag cyklat till ställen vi annars tagit bilen till. En fd kollega med övervikt var helt övertygad om att anledningen till att hon knappt gick upp något under sin andra graviditet var att hon cyklade elcykel 1 mil tur och retur om dagen jämfört med första.
 
Pendling ställer andra krav på tid osv. än annan cykling och jag tycker också elcykel är ett utmärkt alternativ för det. Och inget hindrar ju att man sen har en vanlig cykel också för fritidscyklande :)

Cykling är dessutom perfekt om man väger lite för mycket för cykeln bär kroppsvikten och det blir knappt något tyngre att cykla för att man har några extrakilon.
 
Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en tusenlapp varje månad för att stå som en packad sill på en överfull buss. Jag jobbar på kontoret 3 dagar i veckan och hemifrån resterande jobbdagar.

Frågan jag har är hur cykelpendligen ser ut mellan Malmö och Lund? Jag har fått för mig att den ska vara ganska bra (men har aldrig testat själv p.g.a. cykel som aldrig fungerar som den ska och extremt dålig kondis). Det skulle för mig innebära en resa på strax under 2 mil enkel väg. Är det rimligt med hjälp av en elcykel?
Hur funkar det på vintern? Om man har bra med kläder och dubbdäck på cykeln, är det genomförbart även då?

Förr i tiden cyklade jag till dåvarande jobbet, men då bodde jag betydligt närmare och vägde ganska många kilo färre... Nu önskar jag en hälsosammare livsstil där jag inte behöver vara beroende av kollektivtrafiken. Att spendera ca 1 h cyklandes i friska luften känns mer värdefullt än att sitta på en buss för mig.

När vi ändå pratar elcyklar så undrar jag också vilka modeller av elcyklar ni har och om ni rekommenderar dem eller inte. 😁 Jag skulle kunna tänka mig att lägga max 20.000 kronor.
Låter jättetrevligt! Tänker att man kanske inte måste alltid cykla bara för att man gör det de flesta månader, utan man kanske kan köra packad sill någon månad om året, på vintern tex om det mot förmodan skulle vara en hemsk månad någonstans.
 
Senast ändrad:
Låter jättetrevligt! Tänker att man kanske inte måste alltid cykla bara för att man gör det de flesta månader, utan man kanske kan köra packad sill någon månad om året, på vintern tex om det mot förmodan skulle vara en hemsk månad någonstans.
Jag köpte ett dubbat däck jag hade fram nu i vinter och jäklar vad kul det blev att cykla, rena isgator där man knappt kunde gå blev helt cyklingsbara.
 
Nu har ju TS redan köpt en cykel, men bra tråd för att tipsa om elcyklar! Jag har haft min Crescent Elina i 5 år och har cyklat mer än 660 mil på den. Väljer cykel före bil om det går och brukar stårhandla med den. Märker nu att battriet inte har samma räckvidd och att den börjar bli lite sliten. Men den funkar än så länge :) Har 6 km till jobbet enkel väg och cyklar på ca 17 min.
Nästa elcykel ska jag dock göra min läxa och läsa på vad jag ska ha. Vill har något mer ordentligare med mer tryck i, det ska gå fort är jag cyklar! Samt navmotor som min inte har nu. Gärna ett batteri som är lättare. Men jag gillar dam-modellen som jag har. Har funderat på en longtail så det går att lasta mer på den. Har en lådcykel också (2-hjuling) men den är av sämre kvalitet (amlad) så batteriet räcker inte så länge och den är rätt så skramlig. ÄLSKAR ATT CYKLA!
 
Jag köpte ett dubbat däck jag hade fram nu i vinter och jäklar vad kul det blev att cykla, rena isgator där man knappt kunde gå blev helt cyklingsbara.
Jag har inte orkat mecka med dubbdäck, men kul att höra att de fungerar, tänkte att de nog inte hjälper så mycket.
 
Nu har ju TS redan köpt en cykel, men bra tråd för att tipsa om elcyklar! Jag har haft min Crescent Elina i 5 år och har cyklat mer än 660 mil på den. Väljer cykel före bil om det går och brukar stårhandla med den. Märker nu att battriet inte har samma räckvidd och att den börjar bli lite sliten. Men den funkar än så länge :) Har 6 km till jobbet enkel väg och cyklar på ca 17 min.
Nästa elcykel ska jag dock göra min läxa och läsa på vad jag ska ha. Vill har något mer ordentligare med mer tryck i, det ska gå fort är jag cyklar! Samt navmotor som min inte har nu. Gärna ett batteri som är lättare. Men jag gillar dam-modellen som jag har. Har funderat på en longtail så det går att lasta mer på den. Har en lådcykel också (2-hjuling) men den är av sämre kvalitet (amlad) så batteriet räcker inte så länge och den är rätt så skramlig. ÄLSKAR ATT CYKLA!
Elina har väl navmotor? Du tänker på mittmotor? Sedan får man tänka på att för att en elcykel ska vara laglig får motorn inte vara på mer än 250 W, och får inte ge stöd i hastigheter över 25 km/h.
 
Elina har väl navmotor? Du tänker på mittmotor? Sedan får man tänka på att för att en elcykel ska vara laglig får motorn inte vara på mer än 250 W, och får inte ge stöd i hastigheter över 25 km/h.
Gick visst lite snabbt när jag skrev, du har helt rätt! Den har nav-motor och jag vill i framtiden ha mittmotor :)

Och japp, jag har koll på reglerna :)
Jag har lånat mammas Ecoride ibland, och det är lustigt, de är snabbare, hjälper lite mer? än min crescent. Jag fattar dock inte hur det kan vara så. På min C så när jag kommer upp i 25 så slår motorn av precis som den ska och de blir trögcyklad. Men på E så fick jag inte den känslan, inte kanske att den hjälpte till men det blev inget "bromsande". Det gick dessutom 2 min snabbare att cykla exakt samma sträcka.
 
Jag har inte orkat mecka med dubbdäck, men kul att höra att de fungerar, tänkte att de nog inte hjälper så mycket.
Jag har tänkt ungefär samma som dig plus att de skulle rulla trögt och cyklat med odubbat även när det var halt, men de hade utförsäljning i vinter och sen kom det en period med snö och halt här så jag tänkte att jag testar och det är en enorm skillnad. Cyklade ett par lite längre turer i vinter med övernattning och att kunna göra det nästan obehindrat på vägar som bitvis var för hala att gå på var en upplevelse. Faktiskt så att jag saknade snön och halkan när den försvann.
 
Jag är ju inte helt vettig, så jag såg till att kunna lösa ut en elcykel. 🙈 Från och med imorgon är jag officiellt en cykelpendlare mellan Malmö-Lund. :bump:

Kolla vad fin!
Visa bifogad fil 146129

Jag tänkte tipsa dig om att vänja in rumpan. Att börja cykelpendla så långt som 4 mil/dag är inget man börjar med om man inte är van att sitta på cykeln många mil.

Men såg nu att du förmodligen gjort din första pendlar resa.

Jag cykelpendlar 3 mil/dag med elcykel och det funkar väldigt bra. Dock tar det några resor innan rumpan är van. Jag cyklar inte på vintern eftersom man blir vansinnigt kall när man cyklar elcykel - så när jag började cykelpendla här i april - då rumpan otränad. Började med att cykla att cykla varannan-vartredjedag. Allra bäst är att börja cykla runt på andra turer på upp till en mil om man är riktigt ovan.

Superfräck cykel BTW :love:

/Lizzie
 
Jag tänkte tipsa dig om att vänja in rumpan. Att börja cykelpendla så långt som 4 mil/dag är inget man börjar med om man inte är van att sitta på cykeln många mil.

Men såg nu att du förmodligen gjort din första pendlar resa.

Jag cykelpendlar 3 mil/dag med elcykel och det funkar väldigt bra. Dock tar det några resor innan rumpan är van. Jag cyklar inte på vintern eftersom man blir vansinnigt kall när man cyklar elcykel - så när jag började cykelpendla här i april - då rumpan otränad. Började med att cykla att cykla varannan-vartredjedag. Allra bäst är att börja cykla runt på andra turer på upp till en mil om man är riktigt ovan.

Superfräck cykel BTW :love:

/Lizzie
Hehe, nä, sittbenen är väl ganska ömma nu. 😂 Jag sneglar lite på ett sådant där sadelskydd som gör sadeln mjukare, kanske för den första tiden. Det är egentligen en ganska behaglig sadel, men en ovan bak får ju ont ändå!

Tack! 😍 Jag är väldigt glad i den!
 
Hehe, nä, sittbenen är väl ganska ömma nu. 😂 Jag sneglar lite på ett sådant där sadelskydd som gör sadeln mjukare, kanske för den första tiden. Det är egentligen en ganska behaglig sadel, men en ovan bak får ju ont ändå!

Tack! 😍 Jag är väldigt glad i den!
Jättekul, glad för din skull att det verkar funka så bra! :banana:

Hela grejen med sadlar och rumpor är ju oerhört individuell, men för att generalisera har jag uppfattat att det är lätt (och naturligt) att utgå från att mjukare är bekvämare. Men så är det inte nödvändigtvis alltid. Jag och en del andra cykelpendlare upplever lädersadlar, exempelvis från Brooks eller Berthoud, som svårslaget sköna. Litet kostsamma nya, men finns ofta begagnade på Blocket eller Marketplace i bra skick för (imho) rimliga pengar. Helt nya behöver de ofta 20-30 mil för att anpassa sig helt efter just dina sittben, men redan från start är min erfarenhet att det ofta känns väldigt bra. Jag har själv Brooks på två cyklar, en B17 på pendlarcykeln som jag gör 3+3 mil på när jag cyklar till jobbet och en Flyer på en annan cykel. Men det finns många olika modeller, anpassade för olika rumpor och olika användningsområden, Brooks har bra vägledning på sin hemsida.

En annan bra grej imho för den som ämnar cykla halvlångt och frekvent om underlaget inte är helt jämnt, är en dämpad sadelstolpe. Det tar udden av skrovlig grusväg, asfaltskarvar och lagningar m m, och skonar ryggen en aning. Upplever man inga sådana problem så tycker jag såklart inte att man ska köpa nåt bara för att, men om/när man märker att små ojämnheter är störande så kan det vara en bra väg att gå imho. Också litet kostsamt nytt - undvik de billigaste varianterna - men dyker då och då upp beg till bra pris. Jag har själv en CaneCreek eeSilk+ på pendlarcykeln.

Ytterligare tips som du inte bett om :angel:😉 är att vara uppmärksam på styre och handvinklar. Också väldigt individuellt men cyklar man mycket så kan även ganska små felställningar och justeringar spela roll. För mig funkar t ex ett ganska rakt styre väldigt dåligt eftersom det blir en sidledes vinklad belastning på handlederna som är obekväm. Ergonomin för mig har blivit mycket bättre med ett par Ergon GP3 handtag på styret. De vinklade styrändarna ger möjlighet till större variation och till mer neutral belastning på handlederna. (Det finns en uppsjö av liknande produkter, även bara just vinklade styrändar där man behåller befintliga handtagsgrepp.)

(Vill inte spamma din tråd med oönskade råd och besserwissning, mer bara dela några erfarenheter. 🤗)
 
Jättekul, glad för din skull att det verkar funka så bra! :banana:

Hela grejen med sadlar och rumpor är ju oerhört individuell, men för att generalisera har jag uppfattat att det är lätt (och naturligt) att utgå från att mjukare är bekvämare. Men så är det inte nödvändigtvis alltid. Jag och en del andra cykelpendlare upplever lädersadlar, exempelvis från Brooks eller Berthoud, som svårslaget sköna. Litet kostsamma nya, men finns ofta begagnade på Blocket eller Marketplace i bra skick för (imho) rimliga pengar. Helt nya behöver de ofta 20-30 mil för att anpassa sig helt efter just dina sittben, men redan från start är min erfarenhet att det ofta känns väldigt bra. Jag har själv Brooks på två cyklar, en B17 på pendlarcykeln som jag gör 3+3 mil på när jag cyklar till jobbet och en Flyer på en annan cykel. Men det finns många olika modeller, anpassade för olika rumpor och olika användningsområden, Brooks har bra vägledning på sin hemsida.

En annan bra grej imho för den som ämnar cykla halvlångt och frekvent om underlaget inte är helt jämnt, är en dämpad sadelstolpe. Det tar udden av skrovlig grusväg, asfaltskarvar och lagningar m m, och skonar ryggen en aning. Upplever man inga sådana problem så tycker jag såklart inte att man ska köpa nåt bara för att, men om/när man märker att små ojämnheter är störande så kan det vara en bra väg att gå imho. Också litet kostsamt nytt - undvik de billigaste varianterna - men dyker då och då upp beg till bra pris. Jag har själv en CaneCreek eeSilk+ på pendlarcykeln.

Ytterligare tips som du inte bett om :angel:😉 är att vara uppmärksam på styre och handvinklar. Också väldigt individuellt men cyklar man mycket så kan även ganska små felställningar och justeringar spela roll. För mig funkar t ex ett ganska rakt styre väldigt dåligt eftersom det blir en sidledes vinklad belastning på handlederna som är obekväm. Ergonomin för mig har blivit mycket bättre med ett par Ergon GP3 handtag på styret. De vinklade styrändarna ger möjlighet till större variation och till mer neutral belastning på handlederna. (Det finns en uppsjö av liknande produkter, även bara just vinklade styrändar där man behåller befintliga handtagsgrepp.)

(Vill inte spamma din tråd med oönskade råd och besserwissning, mer bara dela några erfarenheter. 🤗)
AMEN på cykelinställningar!!!

Hade en exsambo som var spinninginstruktör "för hundra år sedan" och lärde mig ställa in cykeln rätt.
Min rumpa är välisolerad på sidorna, men inte just under sittbenen och jag har aldrig fått ont i dem förutom när jag lånade hans cykel som var för lång för mig och sittbenen därför hamnade för långt fram på sadeln och i fel vinkel.
Har kört spinningpass på minst en timme flera gånger i veckan tidigare och aldrig känt något där heller, utan att ha använd vadderade byxor.
Så mitt tips till dig som får ont i rumpan är att kolla inställningar och vinklar; kanske är ramen för lång så att sadeln nöter mot fiffi eller gör att du hamnar på sittbenens framkant? Vinkeln på sadeln brukar också gå att ställa.
 
Hela grejen med sadlar och rumpor är ju oerhört individuell, men för att generalisera har jag uppfattat att det är lätt (och naturligt) att utgå från att mjukare är bekvämare. Men så är det inte nödvändigtvis alltid. Jag och en del andra cykelpendlare upplever lädersadlar, exempelvis från Brooks eller Berthoud, som svårslaget sköna. Litet kostsamma nya, men finns ofta begagnade på Blocket eller Marketplace i bra skick för (imho) rimliga pengar. Helt nya behöver de ofta 20-30 mil för att anpassa sig helt efter just dina sittben, men redan från start är min erfarenhet att det ofta känns väldigt bra. Jag har själv Brooks på två cyklar, en B17 på pendlarcykeln som jag gör 3+3 mil på när jag cyklar till jobbet och en Flyer på en annan cykel. Men det finns många olika modeller, anpassade för olika rumpor och olika användningsområden, Brooks har bra vägledning på sin hemsida.
Den bästa sadeln jag haft och har är en trettio år gammal fjädrad damsadel från en skrotcykel som kompletterats med en bit liggunderlag, överdrag från en annan kasserad sadel och silvertejp. Den sadeln funkar oavsett längd på etapperna.

Fjädrarna är inte lika coola som en dämpad sadelstolpe men de fungerar jäkligt bra faktiskt.

Jag använder mestadels bockstyre men har en expeditionscykel med rakt styre och invändiga barends, alltså monterade innanförför handtagen, gjorde att den fungerar även på väg.
 
Senast ändrad:
En sadel många verkar gilla är de Wittkop som säljs på Lidl, mellanbredden och den smalare. Köpte själv mellanbredden av nyfikenhet för att testa och det är nu faktiskt min näst bästa sadel, inga problem att cykla hela dagar och flerdagsturer.
 
AMEN på cykelinställningar!!!

Hade en exsambo som var spinninginstruktör "för hundra år sedan" och lärde mig ställa in cykeln rätt.
Min rumpa är välisolerad på sidorna, men inte just under sittbenen och jag har aldrig fått ont i dem förutom när jag lånade hans cykel som var för lång för mig och sittbenen därför hamnade för långt fram på sadeln och i fel vinkel.
Har kört spinningpass på minst en timme flera gånger i veckan tidigare och aldrig känt något där heller, utan att ha använd vadderade byxor.
Så mitt tips till dig som får ont i rumpan är att kolla inställningar och vinklar; kanske är ramen för lång så att sadeln nöter mot fiffi eller gör att du hamnar på sittbenens framant? Vinkeln på sadeln brukar också gå att ställa.
Helt enig, att cykeln är rätt inställd är a och o för att det skall vara trevligt att cykla. Och det kan vara väldigt lite som avgör, några få cm kan vara skillnaden mellan att känna att man sitter som gjuten till att cykeln upplevs som närmast ocyklingsbar.
 
En sak som också har stor betydelse är cykelbyxorna, särskilt på längre sträckor är de närmast ett måste för att inte få ont och man kan inte ha underbyxor under.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp