Hur tycker du att den fungerar i backar?
Jag har egentligen inte så långt från hemmet till tågstationen/centrum, vilket är där jag främst använder cykeln till - ca 3-4 km enkel väg. Men det är typ 90% uppförsbackar på morgonen på vägen dit (dvs när jag kommer fram till tåget är jag svettig, flåsig etc., och det är på flera ställen som backarna är tillräckligt kraftiga att jag behöver stå upp på cykeln och trampa för att klara av det), och på hemvägen är det istället en enda backe, som dock är så kraftig att jag aldrig orkar försöka cykla upp för den utan istället går. Detta gör att jag, så fort jag kommer på en ursäkt för mig själv
, tar bilen. Även t.ex. om jag ska in till centrum och träna och liknande, så tar jag bilen. Eller om jag vill bada i sjön under sommaren, 3 km bort - bilen då också, eftersom jag skulle bli så svettig på hemvägen att det skulle kännas som om det inte funnits någon poäng att bada. Och ingen chans att ens försöka bege mig till de lite större tätorterna intill (1,5 mil enkel väg), eftersom det är ordentliga backar på sina ställen åt båda hållen som jag aldrig skulle orka försöka ta mig an.
Så, jag funderar på en elcykel för att försöka använda bilen mindre och ha ett alternativt transportsätt - nu är cykeln mer ett alternativ om jag har tillräckligt mycket ork och lust för att även få ett träningspass, och är tillräckligt snabb på morgonen att jag hinner lämna hemmet 15 minuter tidigare än om jag tar bilen.