Våra vanligaste lögner

En liten spinoff på innehållet.

Jag är inte en man som svänger mig med superlativer särskilt ofta, utan sparar dem till speciella tillfällen.

Därför får till exempel "Jättegott" en grov dissonans hos mig om uppfattningen är att det var mindre gott. Det är så lång distans emellan att det blir heltokigt för alla parter.

Däremot "Det är OK" är för mig en beskrivning av något fullgott, något bra, något fungerande. @niphredil skulle uppfatta det som en förolämpning, vilket är för mig främmande.

Att lägga till "Jätte-", på alla bedömningar och särskilt då oavsett vad man tycker verkar helknäppt.

Och då tycker jag "Tack för maten. Tack för inbjudan. Tack för en trevlig middag. " är alldeles tillräckligt. För oavsett hur jag tycker det smakar så är det ju en väldigt positiv sak att bli inbjuden till någon och bli bjuden på mat. Mina svar ovan relaterar till att jag får en rak och koncis fråga om hur maten smakar. Om jag skulle uppfatta frågan på ett annat sätt, skulle jag kunna svara utan att prata om smak eller jättegott och tacka för maten.

(Och ja, de jag blir inbjuden till mat hos är intresserade av smaker och matlagning, så som jag upplever det är hela gruppen intresserad av att diskutera smakerna, hur de hör ihop, hur det passar, vad som var gott och vad som var mindre gott och vad som kunde ha passat istället).

De andra har väl slutat att bjuda mig ;)
Haha, kanske :D

För mig är Tack för maten osv ungefär samma förolämpningsnivå som Det var okej.

En liten spinoff på innehållet.

Jag är inte en man som svänger mig med superlativer särskilt ofta, utan sparar dem till speciella tillfällen.

Därför får till exempel "Jättegott" en grov dissonans hos mig om uppfattningen är att det var mindre gott. Det är så lång distans emellan att det blir heltokigt för alla parter.

Däremot "Det är OK" är för mig en beskrivning av något fullgott, något bra, något fungerande.

Att lägga till "Jätte-", på alla bedömningar och särskilt då oavsett vad man tycker verkar helknäppt.
Du kan ju säga Det var sjukt gott - för att variera dig :)

Jag tror att de allra flesta människor anser att OK indikerar att det på sin höjd var ätbart.

Kanske är det så att skulle du känna mig så skulle du veta att OK var fullgott. På samma sätt skulle det kunna skapa problem för mig (och har säkert gjort) med människor man inte känner så väl, om uppfattningen är att OK är dåligt. Jag är inte översvallande med superlativer åt vare sig ena eller andra hållet.

Fast det handlar liksom inte om att vara översvallande med superlativer @sjoberga . Det finns ju faktiskt nåt mitt i mellan "det här var superduperjättegosigt i magen" och "det var OK".

Kanske är det så att skulle du känna mig så skulle du veta att OK var fullgott. På samma sätt skulle det kunna skapa problem för mig (och har säkert gjort) med människor man inte känner så väl, om uppfattningen är att OK är dåligt. Jag är inte översvallande med superlativer åt vare sig ena eller andra hållet.
Fast om du tycker att det var gott, varför säger du inte att det var gott?

Fast det handlar liksom inte om att vara översvallande med superlativer @sjoberga . Det finns ju faktiskt nåt mitt i mellan "det här var superduperjättegosigt i magen" och "det var OK".

Skalan:
Superduperjättegosigt i magen
Jättegott.
Gott = OK.
Inte så gott.
Oätligt.

Varav de 2 sista undviks på bästa sätt även om de skulle vara en upplevt korrekt beskrivning.

Inser att jag ljuger iaf flera gånger i veckan om precis dom här sakerna..
1: Svarar ofta att det är bra eller iaf ok även om det inte alltid är det, men det har att göra med att jag träffar mycket människor i jobbet som förmodligen inte egentligen är intresserade när dom frågar, och tycker inte dom har något med mitt privatliv att göra.
2: Ignorerar ofta telefonsamtal från jobb och släkt trots att telefonen ligger bredvid mig, och får alldeles för ofta frågan om VARFÖR jag inte svarade (varför någon ens skulle vilja veta det) och då blir det lätt ett "hörde inte" - helt enkelt för ett "jag ville inte prata med dig" känns så himla onödigt och otrevligt. :D
3: Tar inte initiativet och säger att det är kul att se någon om jag inte faktiskt menar det, men säger kollegor/släktingar sådant till en så känns det hemskt otrevligt och dåligt för stämningen om man bah, "naaaaeejj?? O_o" så.. Ljuger tydligen hyfsat ofta, men endast i jobb- & släkt-relaterade situationer och då för att slippa obekväma situationer.

Skalan:
Superduperjättegosigt i magen
Jättegott.
Gott = OK.
Inte så gott.
Oätligt.

Varav de 2 sista undviks på bästa sätt även om de skulle vara en upplevt korrekt beskrivning.

Oj, vad olika man kan uppfatta samma ord.. skulle tolka OK som att det var fullt ätligt utan att smaka äckligt, men inget speciellt alls. Gott tycker jag mer är något som inte bara är oprovocerande och mättande utan även smakar bra. :D

Fast även om man som jag inte gillar att ljuga så behöver man inte vara brutalt ärlig och säga precis vad man tänker. Det är vad jag tycker är social kompetens, inte att ljuga för folk. Inser att det är därför jag ofta missuppfattar relationer - för jag tror faktiskt att folk menar vad de säger, men så är uppenbart inte fallet.

På det hela matgrejen tycker jag att det är väldigt bekräftelsesökande om man frågar "smakar maten bra?" Om man inte söker riktig feedback då. När jag bjuder på middag så kan jag säga "hoppas det smakade/ni blev mätta" eller liknande. Då går det bra för mig att bara tacka för maten/inbjudan, även om man inte tyckte det var speciellt gott och behöver inte heller uttrycka sitt missnöje om smaken. Eller andra uttryck som "vad trevligt att du bjuder på fika" "det var kul att få äta xx, det har jag inte gjort sen jag var liten" eller något annat artigt, som är sant.

Fast även om man som jag inte gillar att ljuga så behöver man inte vara brutalt ärlig och säga precis vad man tänker. Det är vad jag tycker är social kompetens, inte att ljuga för folk. Inser att det är därför jag ofta missuppfattar relationer - för jag tror faktiskt att folk menar vad de säger, men så är uppenbart inte fallet.

På det hela matgrejen tycker jag att det är väldigt bekräftelsesökande om man frågar "smakar maten bra?" Om man inte söker riktig feedback då. När jag bjuder på middag så kan jag säga "hoppas det smakade/ni blev mätta" eller liknande. Då går det bra för mig att bara tacka för maten/inbjudan, även om man inte tyckte det var speciellt gott och behöver inte heller uttrycka sitt missnöje om smaken. Eller andra uttryck som "vad trevligt att du bjuder på fika" "det var kul att få äta xx, det har jag inte gjort sen jag var liten" eller något annat artigt, som är sant.

Tack, precis så. Man kan säga snälla och trevliga saker utan att utbrista i ett entusiastiskt Jättegott om mat som knappt var ätlig. Det jag tycker är en förolämpning men flera andra här tycker tillhör normal hyfs.

På restaurang är jag dock brutalt ärlig, men det är också en helt väsensskild situation.

Jag insuper ny kunskap i denna tråd, som jag tänker förhålla mig till. Även om jag inte tycker som de flesta andra.

Det kommer dock inte resultera i några 180-graders lögner/förolämpningar.

Liknande trådar

Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 761
Senast: Mineur
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10