Om inte personen tydligt efterfrågar ärlig feedback, så skulle jag inte heller göra det. Men inte heller ljuga 180 grader.
Om nu personen på riktigt inte vill ha feedback, som ni påstår, så är det väl inte orimligt att man svarar med uppskattning på något sätt? Även om man undviker att säga något som är en uppenbar lögn för båda parter. Utan koncentrerar sig på nåt annat upplyftande.
Visst, men det bör ske på ett sådant sätt att det inte är tydligt att maten inte var god. Alltså, jag hade inte frågat om maten var god, eftersom jag inte vill veta svaret. Jag vet att jag är dålig på att laga mat, så är den ätlig är det ju bra, liksom. Då vill jag inte ge gästen ett tillfälle att kommentera min mat. Sån är jag.
Men hade jag frågat t ex dig, om maten var god, då hade det smartaste varit att svara typ "du hade verkligen lyckats med såsen", eller " jag älskar kyckling" eller nåt annat smidigt. Hade du svarat "det är verkligen en fin servis du har", då hade det gått över gränsen för vad jag tycker är oförskämt.