Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!

Sv: Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!

Har du en försäkrad ridhäst, så försäkrar man ut ridbarheten genom T-märkning. Har du en tävlingshäst oavsett det är hoppning eller dressyr, försäkrar man ut förmågan att träna och tävla på tidigare nivå. En sådan häst skulle kunna användas till promenadridning, men dessa tävlingshästar som döms ut används antingen i avel eller så avlivas dom.

Men man ser annonser på hästar som är typ t-märkta för hoppning. Och där dte står i annonsen att de däremot fortfarande kan tävlas inom dressyr tex.

Det var därför jag undrade.

Jag förstår hur du menar, men om jag har en tävlingshäst, högt försäkrad, hon kommer inte att kunna gå dom högre klasserna vilket är konstaterat efter flera behandlingar. Det är dock fortfaranande en fin och trevlig häst i bra ålder, inte slaktar jag en sån häst.
den blir triangel märkt men har mycket att ge kanske till någon som vill ha en välutbildad trevlig häst att rida och träna. Men självklart måste den nya ägaren ha i åtanke att den haft denna skada och att den kan återkomma vid stor påfrestning som tävlande i höga klasser ger. men denna häst håller utmärkt för träning och ev tävling i lättare klasser.

Nu vet jag inte om det är som ni säger att triangel märkta hästar inte får tävla över huvudtaget, men jag vet att hästar som blivit triangel märkta har kunna brukats inom annan diciplin eller samma, men på lägre nivå och detta utlåtande har jag fått från veterinär. Han sade då också att man måste ha skadan i åtanke och träna och bygga upp hästen för att den skall hålla på ett bra sätt.
och att en triangel märkning är uppenbar för alla och envar, och att den inte kan försäkras fullt ut igen.
Det är vad jag vet.

Nu jämförde jag inte alternativet avelshäst eftersom rid resp tävling var vad du tog upp. 100000 är det högsta belopp man kan få prisuppgift på via nätet. Att en tävlingshäst oftast är dyrare än en ridhäst är en sak det innebär inte att premien i förhållande till försäkringsbelopp är högre.
Vid 100000 var premien densamma för avel.
Vilken nivå anser du att hästen skall upp på för att vara tävlingshäst?
PL

Finns inga sådana begränsade T-märkningar, däremot har T-märkta hästar tillåtits tävla på klubbtävlingar vilket dock inte varit i överensstämmelse med alla bolags regler.
PL

Med tanke på att jag själv sitter med vanliga ridhästar i den prisklassen, så anser jag nog att en tävlingshäst torde betinga ett betydligt högre pris än så.

Sen är det helt avhängt på vad som står i försäkringen, anger man ridhäst så är det en sådan man försäkrar men anges tävlingshäst så är det ju en sådan man avser. Just skillnaden på antalet ridhästar som är försäkrade mot antalet tävlingshästar speglar ju gansak tydligt varför man väljer kategori ridhäst. Många avlare försäkrar från början hästen i kategori ridhäst, just därför att den bli billigare där samt om jag nu uppfattade saken rätt så omfattas inte tävlingshäst i en sk samlingsförsäkring. Dessa måste försäkras enskilt en och en, utifrån dess kapacitet, värde samt egenskaper.

Nu svarade iofs PL, men är hästen T-märkt får den inte tävla ens på klubbnivå. Att sen vissa klubbar tillåter det, innebär bara att de bryter mot reglerna i bla TR men också mot försäkringsbolaget.

Alltså, är hästen T-märkt får den inte tävla i någon tävling alls enligt de regler som finns oavsett vad den är T-märkt för.

det finns tydliga och klara regler vid t-märkning (som redan påpekats).

förhoppningsvis tog frysmärkningen såpass bra att den syns tydligt och i annat fall har du väl kvar papper sedan t-märkningen? i så fall borde det väl gå att anmäla anordnarna av turridningen? det finns ju inte en chans i världen att det skulle vara tillåtet det de håller på med?

men som alltid är det ju bäst att försöka prata med dem först. om inte märkningen syns kanske de också har blivit lurade? de tror kanske att de köpt en frisk häst (fast de kan ju inte varit så noga med besiktningen...)?

jag tycker liksom många andra att man har ett visst ansvar för sin triangelmärkta häst, att i alla fall göra så gott man kan för den, även efter att man sålt den. och så verkar det ju som att du också känner. så stå på dig!

Jag förstår hur du menar, men om jag har en tävlingshäst, högt försäkrad, hon kommer inte att kunna gå dom högre klasserna vilket är konstaterat efter flera behandlingar. Det är dock fortfaranande en fin och trevlig häst i bra ålder, inte slaktar jag en sån häst.

För de som har hästar av denna beskrivning, de använder hästen i avelssyfte om det är möjligt, annars ut-försäkras den fullständigt. Dels genom att hästen ofta är högt försäkrad, och även för att slippa just sådant som TS beskrev vilket är hemskt. Dessvärre är det så att just T-märkta hästar är mera utsatta, eftersom de har en begränsning i användningen så brukar man ganska snart sälja dessa hästar för att skaffa en som får delta på ett annat sätt. Det gör att hästen ofta blir lite av en vandringspokal, där den byter ägare många gånger under sin livstid. Till slut vet inte sista ägaren varför hästen är ut-försäkrad, och brukar hästen på ett sätt som triggar igång gamla skador ingen. Detta är plågsamt för hästen, min personliga åsikt i detta är att många T-märker sin häst pga det är mycket svårt att ta beslutet om avlivning. Då kan detta kännas bättre för eget samvete, dock anser jag att man utsätter hästen för en mycket stor risk att bli just en vandringspokal om man inte själv har för avsikt att behålla den.

Men självklart måste den nya ägaren ha i åtanke att den haft denna skada och att den kan återkomma vid stor påfrestning som tävlande i höga klasser ger. men denna häst håller utmärkt för träning och ev tävling i lättare klasser.

En tävlingshäst som blir utförsäkrad och T-märkt får inte tävlas. Har man inte dömt ut ridbarheten fullständigt så är den ok som promenadhäst, och inget annat.
Här visar du ju upp precis det som jag skriver om, man vill inte se och man vill inte förstå vad det handlar om med en T-märkning.

När du kommer upp i de höga prisklasserna gör bolaget en individuell värdering utgående från meriter men när vi diskuterar prisklassen upp till 100000 så påverkar inte användningen premien hos agria. Om du inte tror mig så gå in p kolla själv. Häst, teckna försäkring.
Är inte en häst i prisläget 100000 som tävlar lättA en tävlingshäst.
PL

Senast ändrad:

Som jag skrev, så tror inte jag det heller. Men det räcker att du går upp i den dubbla summan, så blir det en annan sak. Nu har inte jag agria, men vet att tillämpningen inte skiljer sig så mycket i detta fall mellan bolagen. I övrigt är det precis som du skriver ja, men det nämnde jag i ett tidigare inlägg.

Hur skiljer du på ärftliga fel o dålig hållbarhet? Vad vet du om ärftlighet när det käller hållbarhet i tex kotleder?
PL

I vissa fall är det ju svårt att skilja, i vissa fall lätt.

Har hästen en traumatisk skada är det ju t ex lätt.

Har hästen upprepade inflammationer pga en dålig benställning är det ju också lätt. Jag vet inga siffror på ärftlighet på hållbarhet i kotleder (tror inte det finns såna, sån statistik brukar vara svår att få ut?), däremot vet man ju att t ex veka kotor generellt sett ger en sämre hållbarhet, liksom mycket upprätade kotor.

Sen finns det ju alltid fall där hästen har upprepade inflammatioer (eller andra problem) pga felaktig ridning, de är naturligtvis knepigare.

Förutsätter ju förstås att hästen då inte har några avelsdefekter som den T-märks för, samt att både sto och hingst faktiskt pallar med den uppgift de förväntas klara av genom avel.

Det första skrev jag ju i princip.
Det andra förutsätter jag att man tänker på, men en häst som inte klarar av avel är förmodligen rätt dålig och kanske bör tas bort ändå...visst finns det säkert undantag (tex fångston).

Om vi talar en fullständig försäkring (kallad bas) så skiljer sig inte premien åt vad gäller användningsområde, däremot gör rasen det!

Däremot skiljer sig premien åt i en annan försäkring,(aktiv) beroende på om det är en häst avsedd för trav/galopp/ ridning eller för avel.

Man skiljer inte heller ridhäst och tävlingshäst åt om de är försäkrade i ex. bas. Däremot vill man ha motivering till högre försäkringsbelopp. En häst avsedd för hobbyryttaren är ju inte lika dyr som en häst som tävlar högre klasser.

Så jag håller med dig....

Gira :banana:

*kl* av mig själv.

Har länge funderat på hur folk tänker som triangelmärker en val.!?!
Användbarheten som ridhäst är förbrukad och avelsvärdet = 0.

Men det är min personliga fundering......

Gira :banana:

fy vad hemskt.
har själv hört om ett ställe som köper hästar för att använda till turridning men säger till ägaren att den ska gå privat ... HMM? :mad: Jag kommer skriva ett kontrakt om att hästen som jag säljer(om jag ska sälja nån gång då ;)) INTE ska användas som turhäst . (går de förresten??)

Hej allihopa... ser att disskusionen kommit igång rejält, jag får väl börja med att säga att jag t-märket min valack pga att jag hade tänkt att ha kvar honom hemma som sällskapshäst samt kanske ta med ut i skogen när vi tar ut 3-åringarna för första gången(håller nämligen på med avel och har flertalet ston och unghästar), sen blev jag gravid och väntade mitt andra barn som olyckligtvis dog i förlossningen så var valet lätt, kan inte ha kvar alla hästar, så jag sålde 5 st och behöll 7 st, då trodde jag mig ha hittat den perfekta köparen till Isidor(som hästen heter), men jag hade fel, han gick vidare till turridningen, och där står han nu, jag har varit i kontakt med dem och de vill inte sälja honom, jag förklarade att han har sammanväxta tornutskott som senare belastade kotorna och han blev ej bra med ett års behandling och konvalecent.

Har även pratat med flera på mitt försäkringsbolag, till och med två regionchefer, och tyvärr så finns det inget som förbjuder att ha en triangelmärkt häst i verksamhet, så länge det inte sker regelbundet, precis som nån skrev här.

Hur bevisar jag då att han går på turridningen regelbundet? Kom gärna med förslag, så kanske vi kan knepa ihop något tillsammans.

Ni pratade försäkringar oxå, livförsäkringen är ju den billiga biten, men höjer du veterinärvården så kostar det mer, (jag är nämligen urfattig efter försäkringarna är betalda)

usch, vad tråkit ... jag vet inte hur du skulle göra utan att spionera på dom :angel: ta foto osv . .. ? men de är kanske inte lagligt, eller så lätt
Jag hoppas verkligen att du får rätt med det ...

Det du skulle kunna göra är ju att be en djurskyddsinspektör kolla verksamheten.

Om hästen inte håller för den ridning han utsätts för borde han rimligtvis uppvisa några tecken på det, t ex hälta eller ömhet i rygg eller liknande. Borde kuna gå under paragrafen om "onödigt lidande".

Kanske finns det fler hästar i verksamheten som inte borde gå där?

Grundtanken är väl bra egentligen. det är bara det att det missbrukas.

Om jag t ex har en häst som tävlingshäst på hög nivå och den visar sig inte hålla för det, men det kanke håller alldeles utmärkt som skritta i skogen-häst, eller som sällskapshäst.

Men själv är jag tveksam till om jag skulle t-märka en valack, möjligen om jag har möjlighet att ha kvar den själv, då kan man ju få ut pengarna på försäkringen för att köpa en ny häst.

*kl*

Tack för era svar på mina frågor där uppe. Så då är det så att hästen får inte tävla om den är t-märkt.

Tycker då att det är synd att säljare skriver i annonsen att den kan tävlas. Tyvärr kan ju en relativt ung tjej "luras" att tro att hon kan tävla dressyr trots t-märkningen.

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 623
Senast: mollyphlox
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 716
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama