Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!

Sv: Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!

Det är fullt laglig att driva sin verksamhet med T-märkta hästar finns ingen lag el försäkringsbolag som kan sätta dit en för det o man kan tävla i alla slags tävligar som inte regas typ som klubbtävlingar o hubertusjakter,jag tycker det e så dåligt att sälja vidare en T-märkt häst som inte hålle för ridning,kan inte fatta att man inte tar bort denna häst i ställer o vet att den har det bra.

visst finns det utdömda (T-märkta)hästar som blivit hetl återställda efter några år som håller rästen av sitt liv som t o m fått ett friskintyg o kan tävla i riktiga klasser.

men jag tycker man ska tänka längra än näsan räcker innan man säljer vidare en T-märkt häst.(man kan tyvärr inte lita på någon men än sig själv)

Nej, nej och åter nej.

Man får INTE tävla klubbtävling heller, det sätter försäkringsbolaget stopp för! Och det är juridiskt hållbart iom att du/djurägaren vid T-märkningstillfället skriver på/undertecknar ett papper och godkänner tävlingsförbudet. Och det följer sedan hästen.

Och det finns INGA hästar som fått sin T-märkning hävd!

Lite bättre faktagranskning tack!

Nej, nej och åter nej.

Man får INTE tävla klubbtävling heller, det sätter försäkringsbolaget stopp för! Och det är juridiskt hållbart iom att du/djurägaren vid T-märkningstillfället skriver på/undertecknar ett papper och godkänner tävlingsförbudet. Och det följer sedan hästen.

Och det finns INGA hästar som fått sin T-märkning hävd!

Lite bättre faktagranskning tack!

ring AGRIA o kolla upp detta innan du påstår något du inte har en aning om.

För de som har hästar av denna beskrivning, de använder hästen i avelssyfte om det är möjligt, annars ut-försäkras den fullständigt. Dels genom att hästen ofta är högt försäkrad, och även för att slippa just sådant som TS beskrev vilket är hemskt. Dessvärre är det så att just T-märkta hästar är mera utsatta, eftersom de har en begränsning i användningen så brukar man ganska snart sälja dessa hästar för att skaffa en som får delta på ett annat sätt. Det gör att hästen ofta blir lite av en vandringspokal, där den byter ägare många gånger under sin livstid. Till slut vet inte sista ägaren varför hästen är ut-försäkrad, och brukar hästen på ett sätt som triggar igång gamla skador ingen. Detta är plågsamt för hästen, min personliga åsikt i detta är att många T-märker sin häst pga det är mycket svårt att ta beslutet om avlivning. Då kan detta kännas bättre för eget samvete, dock anser jag att man utsätter hästen för en mycket stor risk att bli just en vandringspokal om man inte själv har för avsikt att behålla den.

.

Har inte läst hela tråden ännu, men nu när varje häst ska ha pass, skrivs det då in i passet varför hästen har blivit T-märkt?
Om det görs så borde det ju vara lättare för nästa ägare att ha koll på läget.
Kanske kan underlätta får många av dessa hästar som annars lätt blir fel nyttjade:confused:

ring AGRIA o kolla upp detta innan du påstår något du inte har en aning om.

Jag HAR kollat upp det. Och det är inte mycket nytt under solen.

Hästar T-märkte före ett visst år får tävla upp till lokal nivå. Hästar efter det året får inte tävla alls, vilket också tydligt framgår i formuleringarna i det papper man undertecknar. En T-märkning kan aldrig raderas/hävas. (Däremot så flera f-bolag kan välja att i vissa fall lösa in hästen, betala ut livpengarna och själva rehabilitera hästen och sälja den vidare. Dessa hästar är inte och har aldrig blivit T-märkta och får således tävla)

Vissa bolag hade förr en snällare fomulering, som gick ut på t ex att T-märkt häst fick tävla på nivå som inte krävde licens etc, idag har dock samtliga bolag utom möjligen ett (inte Agria) totalt tävlingsförnu, dvs även för klubbtävlingar. Förbudet gäller för övrigt även träning inför tävling..

Har inte läst hela tråden ännu, men nu när varje häst ska ha pass, skrivs det då in i passet varför hästen har blivit T-märkt?
Om det görs så borde det ju vara lättare för nästa ägare att ha koll på läget.
Kanske kan underlätta får många av dessa hästar som annars lätt blir fel nyttjade:confused:

Nej, det står ingenstans i passet ens ATT hästen är T-märkt. Och ofta/st vet resregistraturen inte ens om att häst X är T-märkt (och de flesta rasregistraturer bryr sig inte heller om vilket, dvs om den är T-märkt eller ej). Ska inte svära på att det inte finns registraturer som har annat synsätt dock, men ingen jag vet om.

Men jag håller med om att det vore bra, för lappen man skriver under kan ju förkomma och följer inte alltid hästen. Sen, det framgår ju via försäkringen om hästen har sådan både ATT och VARFÖR hästen är Tmärkt/delersatt (även omd et inte står specifikt, min herre är utdömd och T-märkt pga hasledsdefekt som gav 'kronisk hälta från hasleden VB'. I hans försäkringspapper står dock enbart 'Delersatt: Hältor', och så en reservation för hältor då såklart)

Postat av: Alexandra_W
När: 2007-06-12 11:55

---Quote (Originally by Boj)---
Nu svarade iofs PL, men är hästen T-märkt får den inte tävla ens på
klubbnivå. Att sen vissa klubbar tillåter det, innebär bara att de bryter
mot reglerna i bla TR men också mot försäkringsbolaget.

Alltså, är hästen T-märkt får den inte tävla i någon tävling alls
enligt de regler som finns oavsett vad den är T-märkt för.
---End Quote---
Halvrätt.

TR tillåter tävling på klubbnivå, där har de lämnat över ansvaret att
bedöma till arrangerande klubb. Arr klubb kan alltså medge T-märkt häst
att starta, och det är helt reglementsenligt sett till TR.

DÄREMOT, så försäkringsbolagen tillåter det inte (ev med något
undantag, det diskuterades förut) längre. Förr så tillåt t ex bolag X tävlan på
klubbtävling, men de har tagit bort det. Alla andra bolag (utom
möjligen ett då) har också TOTALT tävlingsförbud.

Så, det är TR-korrekt med T-märkt häst på klubbtävling med arr klubbs
godkännande, men man bryter mot försäkringsbolagens villkor som man
undertecknade vid märkningen.

__________________- OK.

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 623
Senast: mollyphlox
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 716
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama