Sv: Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!
”Detta är plågsamt för hästen, min personliga åsikt i detta är att många T-märker sin häst pga det är mycket svårt att ta beslutet om avlivning. Då kan detta kännas bättre för eget samvete, dock anser jag att man utsätter hästen för en mycket stor risk att bli just en vandringspokal om man inte själv har för avsikt att behålla den.”
-Det handlar om att man vill se att sin häst får ett bra fortsatt bra liv, självklart finns det en risk att den man säljer till säljer vidare, det var därför jag tog upp att en triangel märkning är bra då det är uppenbart för alla. Men självklart finns det okunniga människor som inte har kunskap och brukar hästen mer än den skall, tex tävlar eller tränar hårt eller rider på sådant vis som är smärtsamt för hästen.
Det måste vara upp till den som triangelmärker hästen om man anser att man ska sälja den vidare för att den klarar av att brukas på ett bra sätt till promenadridning eller avel. Eller är den i för dåligt skick visst avlivning är självklart bättre om man tror att hästen kommer att fara illa.
Men att slakta en häst som är frisk fast den inte kan gå höga klasser är dumt tycker jag. Visst saker kan hända kanske fjärde ägaren inte vet om det om det skulle bli så, men hästen får kanske ett långt och härligt liv som avels häst eller promenad häst. Det är ju upp till försäljaren också när du säljer att informera köparen och jag har tex kontakt med de som har köpt häst av mig och vet när de skall säljas vidare. Om inte annat kan man ju ringa och kolla vilken som står som ägare på hästen.
”En tävlingshäst som blir utförsäkrad och T-märkt får inte tävlas. Har man inte dömt ut ridbarheten fullständigt så är den ok som promenadhäst, och inget annat.
Här visar du ju upp precis det som jag skriver om, man vill inte se och man vill inte förstå vad det handlar om med en T-märkning.
li just en vandringspokal om man inte själv har för avsikt att behålla den”.
Jag tycker verkligen inte att jag gör det då jag kan häst och som jag sa så har jag fått informationen från veterinär då mitt egna sto hade fått en skada.
Jag pratar självklart heller inte om någon tävingshäst försäljning, utan det finns många ryttare som gillar att rida i skogen och mysa med sin häst kanske vara med i någon blåbärs hoppning på 50 cm eller något ridborgar prov.
Och eftersom jag fått informationen från klinik veterinär att flera hästar som triangelmärkts från tävlingsbanorna (då gäller det tävling på hög nivå) håller för motions ridning och lättare ansträningning. Att det fortfarande kan vara fullt funktions dugliga på alla sätt men inte på den nivån som den ursprungliga ägaren eftersträvade.
Men självklart är skadan så grov att den inte går att använda då skall den ju hellre tas bort, men det handlar ju om sunt förnuft och hästvett, och det hoppas jag att man besitter när man står i det valet och man har ju även kunniga veterinärer till hjälp att ta det beslutet.
När det gäller mitt sto så har jag kontakt med nya ägarna, de rider nu och brukar henne med hänsyn till hennes tidigare skada, dom har varit inne och kontrollerat henne hos veterinär upprepade gånger och har mycket noga uppsikt över eventuella överansträningar eller hältor. Hon är helt ohalt och fräsch, men då har hon behandlats av mig innan hon såldes samt att dom har byggt upp henne utefter vet. Order. Hon mår nu kanon bra hos de nya ägarna och dom är jätte nöjda.
Beslutar dom för att sälja henne kommer jag få veta det, om inte annat kan jag som sagt ta reda på det genom att kolla vilken som står som ägare.
Det jag säger och det du tar upp är alltså inte samma sak, är hästen helt utdömd för att fungera som ridhäst, klart att jag inte eller någon annan säljer den som promenad häst, men om den går att bruka som promenad häst och avel och ev. lättare blåbärsklasser etc etc, ridborgar märkes tagning och det är en trevligt och sund individ påstår jag fortfarande att den inte ska behövas slaktas för risken att någon i fjärde femte led brukar den fel.
Långt inlägg, men blir lite less när jag miss tolkas så.
Om detta nu är fel, så är jag från mina klinik veterinärer fel informerad och mitt bolag Agria, samt har jag mitt egna sto som erfarenhet, självklart är jag medveten om att det är ett sto och inte en valack och att hon betingar ett högt avelsvärde i framtiden.
Men jag har ett annat exempel på en ponny hingst som jag sålde som skadade sig och ägarna ville triangelmärka honom för att ha honom som avelshingst då han var välstammad och jag hade tävlat honom. Men där rådde veterinärerna till att han skulle tas bort och även jag rådde dom till det då hästen hade varit obrukbar både till avel och ridning då han hade haft stora smärtor och de var ej behandlingsbara.
Så det jagmenar är att man måste kunna se på hästens skada dess framtida förutsättnignar till ett bra liv eller ej, sedan ska man ta beslutet.