Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!

Sv: Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!

jo man får tävla T-märkta hästar på tex hubertusjakter o klubbtävlingar(de registreras inte)

Jag tror att ett förtydligande är på sin plats, NEJ enligt TR samt försäkringsbolagens riktlinjer är det INTE TILLÅTET att tävla med en T-märkt häst. Att sen vissa klubbar går emot dessa riktlinjer och tillåter det trots att reglerna strider mot det, säger mer om klubben än om reglerna som finns.
Här är det ju enkelt att ta in anmälningsavgifter utan att för den sakens skull behöva visa upp att man begår ett fel.:angel:

hur gå de?

jo man får tävla T-märkta hästar på tex hubertusjakter o klubbtävlingar(de registreras inte)

Som sagt, T-märkta hästar får inte tävlas. Oavsett klass, gren, förbund, nivå...
Precis som Boj förtydligat.

Som sagt, T-märkta hästar får inte tävlas. Oavsett klass, gren, förbund, nivå...
Precis som Boj förtydligat.

kan du förklara hur rid-klubbar "vågar" låta T-märkta hästa starta?

jag vet att om man har en häst som tex är T-märkt för en skada i hfb så gäller inte försäkringen på detta ben även om hästen skulle göra sig illa i hagen.

men om tex får en skada på vfb under ett rid pass har du full försäkring även om din häst e T-märkt o mitt ombud i agria (10år sedan)sa att man fick tävla i tex klubbtävlingar,hubertusjakter o även träna för instr då detta inte REGISRERAS någon stans o är lika med att du hoppar en bana el ride ett dressyr pogram hemma.
givet vis bör man väl inte göra det om man vet att hästen inte kommer hålla....men där finns dom hästar som e helt utläkta o förr kunde t o m en t-märkning strykas på papper o man fick tävla som vanligt,ta o kolla upp detta.

kan du förklara hur rid-klubbar "vågar" låta T-märkta hästa starta?

Jag tror bestämt att du skrev svaret själv.

Sen pratar du om reservationer, det kan en häst ha i sin försäkring utan att vara T-märkt.

:bow:

AC-36:
Nej, jag kan varken förstå eller förklara varför klubbar tillåter T-märkta hästar starta. Jag skulle aldrig gå med på nåt sånt. Finns ALLTID en anledning till T-märkningen.

Hej . .det är jag som startade denna tråden och jag har varit i kontakt med Agria ( två regionchefer) och agria förbjuder INTE t- märkta hästar att tävla klubbtävlingar OM den arrangerande klubben gett sitt medgivande till det, så tyvärr så får dom hoppa klubbtävlingar, men jag är MYCKET emot det, en t-märkt häst är en utdömd häst som inte kan brukas fullt ut, råder alla att läsa det finstilta i försäkringsvillkoren, jag gjorde det inte, och det får jag ha på mitt samvete nu.

Kul att ni kommit igång med diskussionen..;)

så bra att du kolla upp detta då en del påstår att det inte alls e så...

vist kan det va dåligt att man får tävla i bla klubbtävlingar med en T-märkt häst om den inte håller för det , men även en T-märkt häst kan bli helt återställd fast den är märkt för livet med sin T-märkning o jag tycker det e helt OK att tävla denna häst om den håller för det ,förr kunde man t o m få ett friskintyg på en T-märkt häst(om den nu va det) o ställa upp på riktiga tävlingar vet ej om det går idag o även det tycker jag e helt OK.

Hej . .det är jag som startade denna tråden och jag har varit i kontakt med Agria ( två regionchefer) och agria förbjuder INTE t- märkta hästar att tävla klubbtävlingar OM den arrangerande klubben gett sitt medgivande till det, så tyvärr så får dom hoppa klubbtävlingar, men jag är MYCKET emot det, en t-märkt häst är en utdömd häst som inte kan brukas fullt ut, råder alla att läsa det finstilta i försäkringsvillkoren, jag gjorde det inte, och det får jag ha på mitt samvete nu.

Kul att ni kommit igång med diskussionen..;)

En häst som t-märks behöver INTE vara utömd. JAg har en ponny men pålaringar på båda fram. Honom fick vi T-mäkra då han inte höll för att vara tävlingsponny. Men med lugnare ridning och mindre hoppning har han inte varit halt på 10 år. Han har oxå tävlat lite klubbtävlingar(i hoppning).
Självklart för man ta det lugnare med en häst som är t-märkt och så beror det på varför den är t-märkt för.

Måste berätta en sak jag också.
Jag hade en ponny på prov en längre tid för senare köp, men vid veterinärbesiktningen visade det sig att hon aldrig skulle hålla för träning och tävling, endast promenad ridning. Så hon såldes till en annan tjej i närheten.
Nu på senare år så har jag i resultatlistor från klubben sett att de hopptävlat! :eek: Blir så ledsen då jag verkligen gillade denna ponny och iofs så tyckte jag väl inte att hon såldes till rätt person då de verkade ganska okunniga men hon var ju inte min så jag kunde inte påverka.
Har ibland funderat på om jag ska säga till nån ansvarig på klubben men vet inte..tror aldrig att hon blev triangelmärkt utan det var bara veterinärens utlåtande..

Om det inte blev nån T-märkning finns det antagligen inte så mkt att göra...

Håller med och ger bra klarhet i vad som gäller och hur det är i verkligheten. :bow::bow:

Då får alltså en triangelmärkt häst starta klubbtävlingar, det är desamma som jag hört av mitt bolag, och vet. Men sedan som jag varit inne på förut så handlar det ju om lämplighet och man hoppas ju att ägaren kan avgöra det och kan han / hon inte det hoppas man att arrangören av klubbtävlingen kan avgöra vilka hästar som är kapabla till att starta.

nej det får den inte. den ska inte ens tränas eftersom den är t-märkt.

En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form.

Regelbunden arbete är tex träning, ridning regelbundet eller liknande.

En häst triangelmärks ju inte utan anledning, det borde väll de som driver turridningsstall veta!

Nu svarade iofs PL, men är hästen T-märkt får den inte tävla ens på klubbnivå. Att sen vissa klubbar tillåter det, innebär bara att de bryter mot reglerna i bla TR men också mot försäkringsbolaget.

Alltså, är hästen T-märkt får den inte tävla i någon tävling alls enligt de regler som finns oavsett vad den är T-märkt för.

Halvrätt.

TR tillåter tävling på klubbnivå, där har de lämnat över ansvaret att bedöma till arrangerande klubb. Arr klubb kan alltså medge T-märkt häst att starta, och det är helt reglementsenligt sett till TR.

DÄREMOT, så försäkringsbolagen tillåter det inte (ev med något undantag, det diskuterades förut) längre. Förr så tillåt t ex bolag X tävlan på klubbtävling, men de har tagit bort det. Alla andra bolag (utom möjligen ett då) har också TOTALT tävlingsförbud.

Så, det är TR-korrekt med T-märkt häst på klubbtävling med arr klubbs godkännande, men man bryter mot försäkringsbolagens villkor som man undertecknade vid märkningen.

Så, helt rätt i att T-märkt häst INTE får tävla alls (om den inte är märkt innan 1995 eller när det är), men det är inte pga TR, utan f-bolagen.

*KL*

Ursprungligen postat av Girasol

Har länge funderat på hur folk tänker som triangelmärker en val.!?!
Användbarheten som ridhäst är förbrukad och avelsvärdet = 0.

Kan bara svara för mig själv, som har T-märkt valack. Där handlade det om man vill uttrycka det krasst om pengarna. Jag la ganska stora summor på att försöka få honom frisk. Tyvärr lyckades inte det, och i slutänden stod jag med ett tomt buffertkonto, en häst som inte led av att gå i hagen/promenadridas i skogen, och framförallt en häst som jag ville behålla. Han var inte högt försäkrad (30 000 kr), men att T-märka honom innebar att livförsäkringen föll ut med 22 000 kr. Dvs 22 000 kr att lägga in i bufferten igen. Jag såg det som, redan när jag tömde bufferten (jag la 40 000 ur egen ficka totalt) att 'endera blir han bra och då är det värt det och mer därtill, eller så blir han inte bra, och då 'betalar han tillbaka' med sin försäkring'.

Alt hade varit att inte ge honom alla de chanser han fick, utan tidigare 'gett upp', och då (riskerat att) gå och fundera 'tänk om det hade hjälpt att/med..')

Sen, i det 'långa loppet' (det är fyra år sen T-märkningen) så hade jag nog tjänat på att INTE märka, och kunnat ha kvar honom i A1-försäkring rent veterinärvårdsmässigt. Som det är nu hälsokollar jag honom varje halvår (kostar mig ca 1500 kr/gång), och såfort han måste utnyttja sin försäkring får jag papperexercera med bolaget innan de ersätter. Nu sist ORKADE jag inte ens. Han har sträckt/fläkt sig i hagen, de nekade direktregleringen med motivering att det var 'ny skada' (och inte hörde till den traumatiska senskada han fick sist, som de betalar för efter pappersexercis), och att då måste de göra en ny bedömning. Dvs det räcke rinte att de ser diagnosen sträckning/fläkning, utan jag måste skicka in hela journalen igen, skriva ett utförligt brev om vad, när, hur det hände osv. Så gör de en ny bedömning. Så jag struntade i det och betalade hela räkningen själv (2800 kr, de skulel ha ersatt 900, så som sagt, jag iddes inte.)

Men, där och då var det som sagt så att hans liv återställde min buffert, och jag kunde ändå ha honom kvar som skogslullare. Och han kommer aldrig att lämna gården annat än i kadaverform. Dvs jag kommer aldrig att sälja honom, utan den dag jag inte kan ha honom kvar då får han somna.

Men där har du en anledning att T-märka valack. Ett annat läge är ju att få ut försäkringspengarna och använda dem till att köpa en ny/en till häst, men ha kvar dem ganla som sällskap/skogsmulle/etc.

Jag känner till några turridningsföretag som har t-märkta hästar så det verkar inte vara så ovanligt.

Jag känner till några turridningsföretag som har t-märkta hästar så det verkar inte vara så ovanligt.

Det är fullt laglig att driva sin verksamhet med T-märkta hästar finns ingen lag el försäkringsbolag som kan sätta dit en för det o man kan tävla i alla slags tävligar som inte regas typ som klubbtävlingar o hubertusjakter,jag tycker det e så dåligt att sälja vidare en T-märkt häst som inte hålle för ridning,kan inte fatta att man inte tar bort denna häst i ställer o vet att den har det bra.

visst finns det utdömda (T-märkta)hästar som blivit hetl återställda efter några år som håller rästen av sitt liv som t o m fått ett friskintyg o kan tävla i riktiga klasser.

men jag tycker man ska tänka längra än näsan räcker innan man säljer vidare en T-märkt häst.(man kan tyvärr inte lita på någon men än sig själv)

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 623
Senast: mollyphlox
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 716
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama