Sv: Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!
*KL*
Ursprungligen postat av Girasol
Har länge funderat på hur folk tänker som triangelmärker en val.!?!
Användbarheten som ridhäst är förbrukad och avelsvärdet = 0.
Kan bara svara för mig själv, som har T-märkt valack. Där handlade det om man vill uttrycka det krasst om pengarna. Jag la ganska stora summor på att försöka få honom frisk. Tyvärr lyckades inte det, och i slutänden stod jag med ett tomt buffertkonto, en häst som inte led av att gå i hagen/promenadridas i skogen, och framförallt en häst som jag ville behålla. Han var inte högt försäkrad (30 000 kr), men att T-märka honom innebar att livförsäkringen föll ut med 22 000 kr. Dvs 22 000 kr att lägga in i bufferten igen. Jag såg det som, redan när jag tömde bufferten (jag la 40 000 ur egen ficka totalt) att 'endera blir han bra och då är det värt det och mer därtill, eller så blir han inte bra, och då 'betalar han tillbaka' med sin försäkring'.
Alt hade varit att inte ge honom alla de chanser han fick, utan tidigare 'gett upp', och då (riskerat att) gå och fundera 'tänk om det hade hjälpt att/med..')
Sen, i det 'långa loppet' (det är fyra år sen T-märkningen) så hade jag nog tjänat på att INTE märka, och kunnat ha kvar honom i A1-försäkring rent veterinärvårdsmässigt. Som det är nu hälsokollar jag honom varje halvår (kostar mig ca 1500 kr/gång), och såfort han måste utnyttja sin försäkring får jag papperexercera med bolaget innan de ersätter. Nu sist ORKADE jag inte ens. Han har sträckt/fläkt sig i hagen, de nekade direktregleringen med motivering att det var 'ny skada' (och inte hörde till den traumatiska senskada han fick sist, som de betalar för efter pappersexercis), och att då måste de göra en ny bedömning. Dvs det räcke rinte att de ser diagnosen sträckning/fläkning, utan jag måste skicka in hela journalen igen, skriva ett utförligt brev om vad, när, hur det hände osv. Så gör de en ny bedömning. Så jag struntade i det och betalade hela räkningen själv (2800 kr, de skulel ha ersatt 900, så som sagt, jag iddes inte.)
Men, där och då var det som sagt så att hans liv återställde min buffert, och jag kunde ändå ha honom kvar som skogslullare. Och han kommer aldrig att lämna gården annat än i kadaverform. Dvs jag kommer aldrig att sälja honom, utan den dag jag inte kan ha honom kvar då får han somna.
Men där har du en anledning att T-märka valack. Ett annat läge är ju att få ut försäkringspengarna och använda dem till att köpa en ny/en till häst, men ha kvar dem ganla som sällskap/skogsmulle/etc.