Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du jämställer hundar med små barn och små barn är väl människor??
Att skämmas är att visa "underkastelse" att visa sig ångerfylld, att göra sig mindre att....and so on...vad man än kallar det så är det en känsla som yttrar sig i att man helt enkelt skäms. En hund visar det med t ex underkastelse, för den kan inte säga: Jag skäms och önskade det var ogjort.
Man kan ju som vi kommit fram till här se dom så mindre barn..barn kan också skämmas, men inte förrän man visar sitt ogillande för olika saker. Vad man sen kallar det är ju ine det mest viktiga, utan reaktionen på hunden/barnet, att dom sen "glömmer" fort är en annan diskussion...även vuxna glömmer fort
Hur man nu kan få mitt uttalande att jag litar på jämthanen (OBS: singular) till 100% att detsamma gäller för övriga 11 hundar?
Jag hör dock inte till de som förmänskligar hundar!
Att se skamsen ut (visa underkastelse) är inte heller detsamma som att faktiskt skämmas..
Hon visade sig snarare underlägsen/ranglåg.
Hur vet du det ?
Kan dom inte bli glada heller, känna saknad o sorg? Kan dom vara lyckliga eller olyckliga ? Kan dom heller inte känna smärta ? Kan dom heller inte känna igen djur el människor och reagera på dessa med olika känsloyttringar?
Att hundar inte skulle kunna känna skuld, skämmas ( generade tror jag inte dom blir då dom inte har några "hämningar" att bli generade för, t ex att para sig...men det finns säker de hundar som haråsikter om privacy där med) är skitsnack.
Är inte det en form av skuldkänsla/skamkänsla?
Jag hade avlivat hunden nästa dag eller jag hade farit till vet med den då...Oftast när hundar biter så kommer den bita eb gång till. Det är ofta ingen en gångs grej. Vi hade en lagotto tik som var kring 5 år när hon plötsligt började bete sig konstigt första gången vi märkte det var när hon morrade åt mig å dagen efter var det nästan bestämmt vi skulle ta bort henne men vi väntade några veckor å sista veckan blev det värre hon morrade åt våra andra hundar så nu är hon i hundhimmlen...
Det är en jäkla skillnad på barn och hundar du...
Barn lär sig att skämmas och utvecklar ett samvete. När de blir äldre så lär de sig skämmas för att de vet att de gjort fel och önskar det ogjort, precis som du säger. Det är inte bara en inlärd reaktion (så som det är för hundar som skall anpassas till vårt samhälle), det är en känsla för rätt och fel de har på insidan.
En hund önskar det inte ogjort, den tycker bara det är trist att "åka dit". Nog rotar den i sopor utan att skämmas för att någon måste städa upp efter den (så som ett barn lär sig tänka), inte heller mår den dåligt för att den tar en katt (så som barn lär sig känna sympati för djur) och inte heller får den dåligt samvete för att den bitit någon i ett pressat läge (så som ett barn lär sig att det är illa att åsamka någon smärta). Hunden lär sig vad som är rätt och fel enligt vår mening om någon uppfostrar den, men den är ju fortfarande en ögontjänare och hittar på hyss så länge ingen ser.
Ja visst finns det hundar som visar tecken på skamkänslor före och efter en otillåten handling, men det är nog snarare för att de har lärt sig att det var otillåtet och att det följer konsekvenser, dvs de tänker i första hand på sig själva och det obehag de då kan räkna med.
Håller fullt med. Varför skulle man kunna känna glädje men inte skam??
Är inte det en form av skuldkänsla/skamkänsla?
Eller är det ett sätt att blidka ledarhunden för att slippa obehagliga konsekvenser...?
Hur definierar man skuldkänslor och samvete?
Jo, men det finns även barn o ungdomar som heller inte skäms över vad dom gör......om dom så stryper en katt, rånar en pensionär eller whatever....
Men jag fattar hur du menar..jag är ju inte korkad
Jag sitter ju inte o diskuterar dagens affärer med mina hundar, såsom jag inte gör med ett litet barn heller....