Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Jag väntar fortfarande.

(Under tiden har jag hunnit handla och kom då hem till en hund som var glad att se mig - detta för att matte förknippas med närhet, träning, godis, mat och andra saker som min hund tycker om.)

..och jag väntar forfarande på svar

Om du blir glad att se nån varför blir du då det, är det inte för att du förknippar den du ser med nåt positivt??:confused:
Det här var mest en släng åt den som påstod att jag hade påstått att hundar inte har några känslor.

Vidare så är glädje en primitiv känsla och den går därför att applicera på alla människor och alla djur. Till skillnad från t.ex. konceptet skam.

(Emotionsforskning visar att ansiktsuttryck som förknippas med glädje kan identifieras i mycket stor utsträckning över hela världen, till skillnad från mer "diffusa" ansiktsuttryck - rädsla, äckel, sorg, skam o.s.v. - som i större utsträckning förväxlas/identifieras som något annat än vad det är.)

*Kl*
Jag anser mig inte alls förmänskliga hundar utan tycker nog att jag ser att en hund är en hund..
Och det är mycket möjligt att hundar varken kan vara glada, arga, ledsna, generade, skamsna osv på samma vis som oss människor men likafullt så tror jag att de är det, låt vara, på djurs vis...
Ska även tillägga att jag nu bara har läst sista sidan om jag helt har missuppfattat saken ni talar om...:angel:

För flera år sen så hade jag en stövare och när han var kanske 3 år så fick vi en kattunge. Kattungen var van vid hundar till skillnad från stövaren som inte hade mer än sett katter som sprang över vägen. Den här lille katten var ju väldigt social och gjorde allt för att få vara nära hunden och det slutade med att den låg och diade hundstackarn som verkligen såg ut som han ville sjunka genom golvet och försvinna ut till harmarkerna..:D Han såg alltså mycket generad och skamsen ut. Vad var det då för känsla han så tydligt visade om han varken kan skämmas eller vara generad?

Jo du har missuppfattat. För ingen har någonsin skrivit att hundar inte har känslor. Självklart har de det. Glädje, ilska, sorg etc måhända. Men de analyserar inte. Skam är ju analytiskt.

För flera år sen så hade jag en stövare och när han var kanske 3 år så fick vi en kattunge. Kattungen var van vid hundar till skillnad från stövaren som inte hade mer än sett katter som sprang över vägen. Den här lille katten var ju väldigt social och gjorde allt för att få vara nära hunden och det slutade med att den låg och diade hundstackarn som verkligen såg ut som han ville sjunka genom golvet och försvinna ut till harmarkerna..:D Han såg alltså mycket generad och skamsen ut. Vad var det då för känsla han så tydligt visade om han varken kan skämmas eller vara generad?

Resignation. Han visste inte vad det var och han visste inte hur han skulle bli av med den så han gav med sig och accepterade läget fast han inte gillade det. Väldigt snäll hund.
Min teori.

Jo du har missuppfattat. För ingen har någonsin skrivit att hundar inte har känslor. Självklart har de det. Glädje, ilska, sorg etc måhända. Men de analyserar inte. Skam är ju analytiskt.

Okej, förlåt mig!
Fast det var ju tur att jag hade det iofs..:D
Var för mycket att läsa nu sen sist jag kollade så... Sorry...:bow:

Mmm... Så var det säkert men är det inte mer en handling än ett ansiktsuttryck?
Fast å andra sidan kanske det är en tolkningsfråga...

Jo fast en hund i en obekväm situation har ju sitt ansiktsuttryck precis om en glad hund lyfter på öronen och ser alert ut.
Resignationen gav uttryck i ansiktet och beteendet.

Tror jag. Jag såg det ju inte själv. ;) Men vi hade en leonberger när jag var liten som var likadan med de "små äckliga krypen" om alltid skulle hänga i öronen på honom... Ingenstans kom han undan. :D

Låter ju troligt...
Men du, kolla plättarna!!!!!!:rofl:

Jag tror det är en kombination av det.

Tja det vet jag inte direkt det är betydligt färre som är analytiska än som saknar empati.

För att känna skam måste man kunna sätta sig in i en situation att man gjort något som någon annan inte gillar.

Ja men du kan analysera så pass att du förstår att det gjort utsätt någon annan för obehag, men betyder det att man skäms? Har dåligt samvete?

Kan du inte analysera så förstår du inte hur du påverkat någon annan med ditt beteende.
Har du ingen empati så förstår du inte hur det känns för den personen.

Men för att skämmas för att man åsamkat någon annan skada, inte tänka på sig själv, krävs empati.

Men för att skämmas för att man åsamkat någon annan skada, inte tänka på sig själv, krävs empati.

Absolut. Däremot är jag inte säker på att skambegreppet måste användas så snävt att förmåga till empati krävs för att kunna känna skam. Betänk människor som bryter mot sociala koder, de kan skämmas (känna en negativ känsla) över att ha gjort det utan att för den skull ha orsakat skada gentemot någon. Det är istället brottet mot koden som ger upphov till skamkänslan (som en betingad reflex kanske?).

På samma sätt tror jag hunden känner en negativ känsla (låt oss kalla det skam) om den har gjort något som strider mot de "koder" som den har fått lära sig. Men den skäms inte för att den har gjort fel mot någon annan. Den "skäms" för att den har gjort något förbjudet och vet med sig att övertrampet kan ge upphov till någon form av tillrättavisning (vilket är obehagligt).

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka