Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Jag hade tagit bort hunden omedelbart.

KL. Ja tror inte att hundar har skamkänslor i egentlig mening men nog har jag sett många hundar som tydligt talat om att de gjort ngt förbjudet långt efter handlingen o klart innan man själv sett spåren av händelsen.
PL

Precis sådan var min hund i ungdomen. Hon var en jä_el på att förstöra då hon var ensam hemma. Då jag kom hem märkte jag direkt på hunden om hon hade gjort något illa - hon kom emot mig med sänkt huvud och långsamt viftande svans och såg riktigt skamsen ut. Då hon inte hade gjort nåt gom hon emot mig med en enorm energi, ivrigt viftande svans och glatt intryck.

Ja då blir det en helt annan diskussion. "Definitionen av skam är...?"

Varför skulle det bli det. Kan vi inte nöja oss med att konstatera att det är svårt att avgöra vad som måste ingå för att någon ska känna skam. Något känner hunden när den har gjort något som den har fått lära sig är fel/negativt. Varför inte kalla denna känsla för skam då det är det begrepp som ligger närmast till hands?

Jag skulle nog hellre vilja säga att det som ligger närmast till hands är en viss rädsla..

Kan vi inte säga att just dina hundar inte kan känna skam., men andras kan det.
Varför är det så viktigt för dig att tala om för oss att vi inte kan se ett känsloläge hos våra hundar? Sen om hunden ser SKAMSEN ut, ellr ser den RÄDD ut..... mina hundar ser inte rädda ut när dom är skamsna.

Uppenbarligen om man läser tråden, så är det inte bara mina hundar som inte kan skämmas i ordets rätta betydelse..

Kan vi inte säga att just dina hundar inte kan känna skam., men andras kan det.
Varför är det så viktigt för dig att tala om för oss att vi inte kan se ett känsloläge hos våra hundar? Sen om hunden ser SKAMSEN ut, ellr ser den RÄDD ut..... mina hundar ser inte rädda ut när dom är skamsna.

Och enligt vargvårdare som ju borde kunna sådant om något finns det ingen i canis familjen som kan känne gentlig skam som vi människor kan. Jag litar iaf på en så pass utbildad person i ämnet.

Ordets rätta betydelse, vilket är det? Jag tycker att eftersom skam vardagsspråkligt används för så många olika känslor och uttryck så kan det vara lämpligt att låta den typen av rädsla som hunden känner när den vet eller tror sig har gjort något fel/otillåtet omfattas av uttrycket 'skam'.

För som du säger så är det ett slags rädsla. Men samtidigt kan vi skilja den från annan slags rädsla som hunden känner och då finns det en poäng i att kalla denna särskilda rädsla för något. Tycker jag iallafall. Och det betyder inte att vi tillskriver hunden de mänskliga känslorna som är kommpade till empati osv.

Den form av rädsla hunden känner i dessa situationer uttrycker sig i underkastelse för att blidka den arga/irriterade/upprörda ägaren (flockledaren) och för mig är inte det skam.

jag är uppväxt med hundar och har aldrig haft någon hund som kunnat känna "skam". Däremot har vissa hundar varit känsligare för husses/mattes kroppsspråk än andra.

Jag skulle kalla den känslan för skam iallafall. För mig är det en känsla/affekt hos hunden som uppkommer till följd av att den har gjort något fel. Det är en negativ känsla som är nära kopplad till rädsla. Jag tycker att din formulering "Den form av rädsla hunden känner i dessa situationer uttrycker sig i underkastelse för att blidka den arga/irriterade/upprörda ägaren (flockledaren)" uttrycker just skam på ett bra sätt.

Skuld däremot, det är något annat. Skuldkänsla kräver ett empatibegrepp och en uppfattning av att ens handlingar står i relation till andra varelser (människor/djur).

Oavsett om vi är överens om detta eller inte så kanske vi är överens om att djur inte är mekaniska varelser som enbart (mekaniskt) reagerar på stimuli. Djur har känslor av olika slag men inte samma förmåga att reflektera över dem som vi människor har. Något känner hunden när den vet att den har gjort fel. Någon form av rädsla är vi överens om. Att ha ett särskilt namn för denna rädsla skulle jag tycka vara bra. Skam är OK för mig, men jag kan naturligtvis drista mig till att kalla det för något annat. Jag är inte helt tjurskallig och oövertalbar, även om jag ofta framstår som sådan :D.

Jag skulle kalla den känslan för skam iallafall. För mig är det en känsla/affekt hos hunden som uppkommer till följd av att den har gjort något fel. Det är en negativ känsla som är nära kopplad till rädsla. Jag tycker att din formulering "Den form av rädsla hunden känner i dessa situationer uttrycker sig i underkastelse för att blidka den arga/irriterade/upprörda ägaren (flockledaren)" uttrycker just skam på ett bra sätt.

Skuld däremot, det är något annat. Skuldkänsla kräver ett empatibegrepp och en uppfattning av att ens handlingar står i relation till andra varelser (människor/djur).

Oavsett om vi är överens om detta eller inte så kanske vi är överens om att djur inte är mekaniska varelser som enbart (mekaniskt) reagerar på stimuli. Djur har känslor av olika slag men inte samma förmåga att reflektera över dem som vi människor har. Något känner hunden när den vet att den har gjort fel. Någon form av rädsla är vi överens om. Att ha ett särskilt namn för denna rädsla skulle jag tycka vara bra. Skam är OK för mig, men jag kan naturligtvis drista mig till att kalla det för något annat. Jag är inte helt tjurskallig och oövertalbar, även om jag ofta framstår som sådan :D.

:bow::bow:

Tack för du orkar :D

Jag ids som inte förklara så "enkla" saker som att en hund "skäms"...mina kan det iallafall , såsom att dom kan njuta....det finns säker dom som säger att dom inte kan det heller.

Så bra att vi alla verkar vara överens om att det är en form av rädsla som hunden uppvisar..

Så bra att vi alla verkar vara överens om att det är en form av rädsla som hunden uppvisar..

Vad är skam "i form av" hos en människa då?
Aggressivitet, osäkerhet, fjäsk är ju också former av rädslor.....

Jag vet inte , men jag vekar ha underliga djur, jag kan se i ögonen på mina vad dom menar, mina djur ( samtliga, både hästar, katter o hundar) pratar mycket...ljudligt....flera människor har sagt att mina djur har utvecklade personligheter, att dom fått utrymme till att utveckla dom..jag "pratar" mycket med mina djur, jag behöver sällan ge order eller "befästa" mig...vi vet bara hur det ska vara ändå....kanske därför jag tycker en del är dryga som menar att djur BARA är djur...djur har olika "intelligensnivåer" men dom har i stort sett samma känslor som vi har...

När jag var liten så HADE djur inga känslor, för 10-15 år sen HADE inte hästar muskler o behövde således inte typ massage, IDAG så har bl a folk svårt att förstå att hältor kan sitta OVANFÖR knäleden...det är förunderligt hur en djurart på bara 30 40 år kan utvecklas från känslolös till känslosam....för 100 år sen hade BARN inga känslor, varken fysiska eller psykiska.

Du Gnist kommer aldrig att kunna övertyga mig om att hundar inte kan känna "skam". Kan ett djur som hunden vara trofast o lojal ända in i döden så nog f-n kan dom känna skam vid de tillfällen som dom visar det. Djur fejkar inte.

Vad är skam "i form av" hos en människa då?
Aggressivitet, osäkerhet, fjäsk är ju också former av rädslor.....

Jag vet inte , men jag vekar ha underliga djur, jag kan se i ögonen på mina vad dom menar, mina djur ( samtliga, både hästar, katter o hundar) pratar mycket...ljudligt....flera människor har sagt att mina djur har utvecklade personligheter, att dom fått utrymme till att utveckla dom..jag "pratar" mycket med mina djur, jag behöver sällan ge order eller "befästa" mig...vi vet bara hur det ska vara ändå....kanske därför jag tycker en del är dryga som menar att djur BARA är djur...djur har olika "intelligensnivåer" men dom har i stort sett samma känslor som vi har...

När jag var liten så HADE djur inga känslor, för 10-15 år sen HADE inte hästar muskler o behövde således inte typ massage, IDAG så har bl a folk svårt att förstå att hältor kan sitta OVANFÖR knäleden...det är förunderligt hur en djurart på bara 30 40 år kan utvecklas från känslolös till känslosam....för 100 år sen hade BARN inga känslor, varken fysiska eller psykiska.

Du Gnist kommer aldrig att kunna övertyga mig om att hundar inte kan känna "skam". Kan ett djur som hunden vara trofast o lojal ända in i döden så nog f-n kan dom känna skam vid de tillfällen som dom visar det. Djur fejkar inte.

Bra skrivet :bow:

Jo vi masserade aldrig fälttävlanshästarna "förr" i tiden dvs slutet av -80 till mitten av -90 talet. Det var aldrig frågan om något sådant då vi tävlade glatt vidare.

Och jo man ser på mina djur med vad de känner

Och enligt vargvårdare som ju borde kunna sådant om något finns det ingen i canis familjen som kan känne gentlig skam som vi människor kan. Jag litar iaf på en så pass utbildad person i ämnet.

Kan man verkligen jämföra vilda hundar dvs vargar med dagens tamhundar??

Vi kan ju knappast jämföra Zebror med hästar

Den form av rädsla hunden känner i dessa situationer uttrycker sig i underkastelse för att blidka den arga/irriterade/upprörda ägaren (flockledaren) och för mig är inte det skam.

Men mina hundar känner ingen rädsla när de gjort något fel! Varför skulle de göra det?? Jag skäller inte eller slår inte på dem öht.

Den gamle jag hade hon visade tydligt skamkänsla och absolut ingen rädsla i de fallen

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka