Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Vi kan ju kanske i alla fall komma överens om att inte alla hundar biter pga smärta i allla fall.
Lika lite som att alla hundar som biter gör det pga stora smärtor ;)

Jag är en sån där som säger nej till munkorg på mina hundar hos veterinären...Inte för att jag blir förnärmad dock.

När min ena hane var ung fick han plötsligt för sig att veterinären var äcklig. Han hade blivit illa riven av en grävling och var fortfarande lite upphetsad och hade ont när vi kom till vet. Under undersökningen morrade han och vet. satte då på munkorg. Jag har aldrig varken innan eller efter sett min hund så som han blev då. Fullständigt rabiat!

Han röt och gurglade och kastade sig hit och dit för att kunna hugga med munkorgen. Tillslut lyckades vi ge honom en lugnande spruta för att kunna sy såren...

Nästa veterinärbesök ville vet. såklart ha på munkorg men jag sa nej. Jag lovade att jag skulle kunna hålla honom. Så jag satte mig med hans huvug i min famn så det enda han såg var mitt ansikte och han skulle inte bita emot mig. Allt gick lugnt till och han har varken innan eller efter munkorgsincidenten gjort några försök att vilja bita vet. Tvärtom gillar han att gå dit och få godis.

Så...kortfattat JAG har mycket dåliga erfarenheter av hur munkorg fungerade på min hund. Alltså kommer jag inte heller använda den på unghunden. DÄREMOT har jag då självklart ett ansvar över att vet. skall kunna känna sig trygg. Dvs jag håller ett ordentligt tag i huvudet på hundarna även om dom är snälla.

Men det är ju förståeligt, du har ju isåfall en anledning till att inte kunna ha munkorg på vem av killarna det nu än är med tanke på att han blir värre av det.

:rofl::rofl:

skickar du pm till dig själv nu också ;) :p

(Förstår vem du menar, men kunde inte låta bli :D )

Djur har inte skuldkänslor, djur skäms inte, djur blir inte generade.

Hur vet du det ?

Kan dom inte bli glada heller, känna saknad o sorg? Kan dom vara lyckliga eller olyckliga ? Kan dom heller inte känna smärta ? Kan dom heller inte känna igen djur el människor och reagera på dessa med olika känsloyttringar?

Att hundar inte skulle kunna känna skuld, skämmas ( generade tror jag inte dom blir då dom inte har några "hämningar" att bli generade för, t ex att para sig...men det finns säker de hundar som haråsikter om privacy där med) är skitsnack.

Senast ändrad:

Det är ett praktexempel på när det blir totalt fel vid munkorgsanvändande...och det är därför som man bör munkorgsträna sin hund hemma i lugn och ro lite då och då.

Man vet aldrig när det blir NÖDVÄNDIGT att använda munkorg av olika anledningar och att då sätta korg på en redan stressad eller rädd hund det blir katastrof och hunden går in i ren självbevarelsedrift. Det var inte ditt fel, situationen uppstod och nu förknippar hunden korgen med mycket obehag och kanske också veterinären. Jag anser ju inte att man KAN hålla en hund om den verkligen vill bita i ett pressat läge men om vetten är med på det och du är beredd att själv ev ta ett bett så funkar det med din metod.

*KL*

Jag är ledsen att behöva säga detta, men mitt råd är att avliva hunden... dels för att den attakerade din syster, två gånger. och att han dels har attakerat tidigare ägaren flertalgånger(?)... (grundar detta på att du skrev attakerat tidigare ägare av olika anledningar...

TS : Har ni fått provsvaren än ?

Det är ett praktexempel på när det blir totalt fel vid munkorgsanvändande...och det är därför som man bör munkorgsträna sin hund hemma i lugn och ro lite då och då.

Man vet aldrig när det blir NÖDVÄNDIGT att använda munkorg av olika anledningar och att då sätta korg på en redan stressad eller rädd hund det blir katastrof och hunden går in i ren självbevarelsedrift. Det var inte ditt fel, situationen uppstod och nu förknippar hunden korgen med mycket obehag och kanske också veterinären. Jag anser ju inte att man KAN hålla en hund om den verkligen vill bita i ett pressat läge men om vetten är med på det och du är beredd att själv ev ta ett bett så funkar det med din metod.

Av alla svenskskyddstävlingar jag har varit på har minst 50% av deltagande hundar (även i elitklass) inte accepterat munkorgen (ruskat/brutit i momentet för att försöka få av sig den med hjälp av tassar eller marken) eller bara varit märkbart brydd när korgen åkt på. Man tycker ju att dessa hundar om några borde vara trygg i korgen:confused: . Är det allmänt känt att korgen i sig (inte stötandet) är något som är svårt att få hunden van vid?

Men herregud. :smirk:

Du kanske skulle svara på dom andra frågorna också....KAN hundar KÄNNA..??
Det finns säkert folk som anser att djur inte känner smärta, såsom du säger att dom inte kan ha känslor. kalla det underdånighet eller skam..att dom gjort FEL är tydligt. Du själv tar ju hela könslolivet från en hund, kan dom inte skämmas, så kan dom ju heller inte ha andra känsloyttringar, som glädje, sorg, saknad mm mm....

Det är antingen bristande träning eller illa tillpassade korgar enligt min mening.

Man måste börja i tid! Jag börjar redan med unghunden, på med skyddskorgen på promenaden, på lydnadsträningen ( framförallt på lydnadspassen ) - inte hela passet naturligtvis men en stund varje vecka minst. Minsta försök att plocka den av sig - avled! Aktivera!
Den ska f-n inte gå och meka med korgen, jag hade blivit störtsur om den dessutom pillar med detta under pågående tävling.

Men det är ju vedertaget att om man ska berömma en hund så ska det göras inom vad... 0,5 sekund från det att den har gjort rätt annars sätter den inte berömmet i samband med handlingen?

Så hur kan då en hund gå runt efteråt och skämmas för något den gjort dagen innan?

Hur vet en hund att den SKA skämmas? Inte fattar den iaf "att husse blir ledsen i ögat om jag biter honom", snarare läser den av husses kroppsspråk och sinnesstämning och reagerar alltså "här och nu" på husse.

Klart hunden kan känna glädje osv men den lever ju i "nuet" och är glad när det händer. Inte går en hund runt och småler en halvdag för att den fick ett grisöra på morgonen..?

Hunden som "skämdes" för att han råkat bita husse i stridens hetta reagerade nog snarare på stämningen hemma efter händelsen.

Tillägg: om de inte blir generade för att de saknar hämningar - krävs det inte hämningar för att känna skuld/skam också? Så om de inte blir generade, varför skäms de...?

Senast ändrad:

Nej, det kan man ju tycka. Sen är det väl så att hunden kanske har någon brist men många andra förtjänster.

skam och skuld är komplicerade känslor. de förutsätter en känsla för tid och rum, och dessutom känslan av att ha brutit mot normen i ett samhälle. hunden har en väldigt dålig känsla för tid och rum, och förstår inte alls normen i vårt samhälle.

samma sak är det med att bli generad. det handlar mest om vad vi har satt för norm i vårt samhälle. här blir vi generade om någon ser oss nakna, medan det i andra samhällen är fullt normalt, och de blir inte ett dugg generade.

givetvis kan hunden känna lust, glädje, smärta och bli olyckliga. men sorg vet jag inte. kanske känner de sorg på sitt eget sätt, men defenitivt inte som vi (även sorgen är nämligen färgad av vad som är norm).

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka