Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Inte så att det märktes, han var rätt pigg och "med", även om han inte kunde gå :cool:

Hmm, jag vet inte riktigt varför man känner så - en del ser det som något slags nederlag verkar det som,eller som en bekräftelse på att hunden är livsfarlig.

Jag vet inte om jag har en annan syn på saken eftersom mina är så vana vid munkorg ( börjar tidigt att vänja in dem vid korg inför skyddsträning ). En ovan hund, som aldrig tränats i att bära korg kan säkert bli stressad och det kan bli negativt hos vetten så mitt tips är att man tränar på detta hemma lite då och då.

Jag har en alldeles nätt och enkel MIKKI munkorg på vet besöken, inte någon "jätte"korg modell skydd kan jag tillägga. Jag går in utan korg, hälsar på vetten, pratar och sen, när undersökningen ska genomföras så trär jag på korgen. I nio fall av tio uttrycker veterinären tacksamhet eller gillande över att jag tar initiativet själv.

Jag har själv en hund och jag vet hur fäst man blir vid hunden.

Hon morrade bara några gånger när hon var runt 6 mån till 1 år. Och varje gång hon morrade fick hon riktigt mykcet skäll. Hon här 2 år nu och har morrat kanske 5 ggr sen hon blev ett år. Hon vet vad hn får lov att göra ídag. Men om hon morra på mig eller någon i min familj eller någon annan som hon alldrig gör så får hon mycket skäll. Hon vet också idag när hon gör fel. En sak som jag brukar göra när hon gr fel är att säga med grov och hög röst Ehhh... som är som en varning för henne. Och då brukar hon oftast bli lite, inte rädd men hon vet dåhatt hon gjort fel.

Och min hund skulle attakera någon en gån kommer det att upprepas. JAg vet att det är svårt men jag skulle avlivat hunden och skaffat mig en valp istället för att ta över en hund som redan är vuxen.

Om munkorg är berättigad att använda, så använder man munkorg, men användning "bara för att" ser jag ingen mening med.

Om munkorg är berättigad att använda, så använder man munkorg, men användning "bara för att" ser jag ingen mening med.

Men veterinären är en person som inte känner hunden i fråga och träffar dagligen olika hundar som alla är olika, om denne känner sig säkrare med korg på hunden, varför protestera?

Jag skulle nog inte protestera, men har hittills aldrig träffat en veterinär som vill trä på någon av mina hundar en munkorg heller...

Om jag vore veterinär skulle jag föredra att folk hade munkorgar på hundarna faktiskt. När jag var inne med min 50 kg tunga epilepsihund och skulle ta prover så var vi 5 man på att föröka hålla ner honom ( inge anfall) jag fick vara vid huvudet och han provade faktiskt att hugga mig för att komma loss, men när han kände huden och ändå såg att det var jag så ångrade han sig. OM jag tappat greppet KAN jag inte garantera att han i sitt stressade tillstånd inte huggit nån...ska jag anse honom som opålitlig då? Eller kan man anse att situationen som sådan kunde vara en ursäkt i sig ? Eller ska man inte acceptera nåt från en hund?

Jag har varit med såpass mycket med skadade djur så jag kan säga att man kan ALDRIG vara 100% säker när det gäller djur, inte med människor heller... FINNS det situationer dåman kan acceptera att en hund "försvarar" sig , eller ska man kräva en nollvision? Jag anser att nollvisionen inte finns, inte ens på dina hundar.
Djur har även rättigheter, inte bara skyldigheter.

Jag vet inte varför de veterinärer jag varit till med mina hundar inte anser det nödvändigt att sätta på en munkorg "bara för att", men jag kan ju fråga nästa gång jag åker till någon av dem...

Ingen av mina hundar är dock så stressade av sig att det inte går att enkelt och behändigt ta blodprov på dem, eller göra andra undersökningar.

Senast ändrad:

Jag skulle nog inte protestera, men har hittills aldrig träffat en veterinär som vill trä på någon av mina hundar en munkorg heller...

Nej, men precis som alla människor är ju veterinärer individer och tycker/tänker olika. Så det är ju inte så konstigt.

Du kanske har "samma" vettar hela tiden, men jag kan förstå veterinärer på djursjukhus där det kommer in en hel del hundar dagligen. Min ena vet ville ha munkorg på min ursnälla leonberger, bara för att han hade förutfattade meningar om rasen....då fick han det. Den "vilda" epilepsihunden hade ingen munkorg....

Men man ska ju inte för det tro att man känner sina hundar till 100% för det kan ingen människa varken göra eller garantera ( fast många tror så)

Jag har "världens snällaste" hundar idag, jag litar på dom till 99,95%, och man ska inte bli så förmäten att man hävdar att just "MINA" hundar är speciella o annorlunda....en vacker dag står man där med hakan i backen o fattar inte vad som hände...

Har 3 olika ställen jag åker till med hundarna och det var första gången jämthanen varit till det stället öht.

Han har annars bara varit hos vet för hd-röntgen, ögonlysning och vaccinationer och det gjordes då hos en annan veterinär, som nu har slutat.

Har dessutom skadefria hundar som är friska och i princip aldrig är på veterinärbesök för annat än vaccinationer och begärda (av skk och raklubben) hälsoundersökningar.

Mina hundar är alltså inte speciellt kända av de veterinärer jag sporadiskt uppsöker med dem.

Just den hanen litar jag faktiskt på till 100% i alla lägen. Förmätet eller ej, så har jag alltid gjort det och under dessa snart 9 år har han hela tiden levt upp till det förtroendet många gånger om.

ok, jag skulle också kunna säga att jag litar på mina till 100, men vet av erfarenhet att det inte går att göra det med NÅGOT djur. Din hund kan t ex få en hjärntumör, det kan vända på en hundradels sekund..åt bägge håll.

Så, JA...jag tycker det är förmätet att kunna säga som du gör...Man råder inte över allt.

Senast ändrad:

Jag hade en häst en gång i tiden som var väldigt knepig, världens snällaste och det såg man i ögonen också...men helt plötsligt utan anledning fick han frispel, skenade och slog sig loss....efetråt var han som en valig snäll gammal valack igen.... ca 5 år senare så var han halvdöd i boxen en morgon,dog senare under dagen, hästen obducerades och hade en tumör i hjärnan som vid då vissa tillfällen gjorde hästen <HELT personlighetsförändrad......dessa "frispelen fick han ca 2 ggr om året, ingen fattade nåt vad som hände med hästen som var SÅ jäkla snäll.

Har inte tittat igenom tråden utan svarar direkt..

Utifrån din beskrivning så hade jag avlivat hunden..

Utifrån bilden på lillasysters skador så hade jag avlivat hunden..

Att sen hunden har haft ett underbart psyke fram till denna händelse spelar ingen roll...

Hur kommer lillasyster att agera mot hunden fortsättningsvis om ni väljer att behålla? Kommer hon att kunna glömma och fortsätta som inget hänt? Eller kommer hon att gå omkring och vara lite rädd för att det skall hända igen?'

För jag tror defenitivt att det kommer att hända igen.

Den hunden hade inte överlevt kvällen hos mig.
Ont eller inte. Ett sånt beteende är inte ok.
Att hunden kanske haft ont är ingen ursäkt.
Jag har burit runt på valp med brutet ben som hade kraftig smärta. Hon hade nog hellre dött på fläcken än bitit mig.

*knapplån*

Jag tycker att efter en sådan sak så är det bara att ta bort.Min son när han var ett och precis lärt sig gå snubblade och föll på min hanhund som bet honom i ansiktet.Den hunden avlivades dagen efter eftersom det här hände på kvällen.

Jag skulle aldrig chansa.Det är inte värt det.

Min kompis son när han var 3, skulle springa ut i hallen och hänga upp en jacka. Det var becksvart i hallen, ena hunden låg och sov under hatthyllan. Sonen snubblade på hunden och den blev rädd och högg honom. Men inte tog dom bort denna hund för det. Det var ju en stor olyckshändelse. Denna hund bet aldrig igen..enda och sista gången. Och dom hade den kvar tills den blev 12 år.

Olyckor kan faktiskt hända utan att hunden för den skull är en elak individ som bara bidar sin tid tills nästa gång den får bita. Man får ju se lite efter omständigheterna också.

Om hunden attackerar pga ont i magen, så lär ju den smärtan vara kronisk med tanke på att den gjort liknande saker även tidigare hos sin förra ägare.....

Anledningen till att han attakerade sin förra ägare, beror inte på magen, utan helt andra omständigheter. Kvinnan var psykiskt sjuk och klarade inte av en rottweiler i det skick hon var i.

Vet inet om jag har skrivit det, men min syster är 17 år och jag är 21 år. Om man kan räkna oss som barn, eller halvt vuxna, det vet jag inet, men när det gäller djur och i detta fall hundar räknar jag oss som vuxna. Våra föräldrar tog sitt ansvar när de tog över denna hane, och kommer fortsätta göra. De har nu tagit sitt ansvar med att uppsöka veterinären oh göra en grundlig undersökning av hunden. De kommer också ta sitt ansvar om avlivning när det kommer till det stadiet, OM det gör det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka