Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Ge er inte på MIG nu...Jag har heller inga hundar som bitit eller huggit efter mig, å andra sidan så provocerar jag dom heller inte om jag VET att dom skulle ha jäkligt ont och vettarna är GANSKA snabba o sätta på munkorgar på hundar som har ont och ska undersökas.
Jag säger heller inte att alla hundar reagerar exakt likadant, men en del kan ju reagera hårt på just akut smärta.
OM din hund Gnist, skulle bli "kramad" av ett barn när han var som dåligast, hade som mest ont..kan du då garantera att han inte "huggit"....eller fick han vara ifred, ha det lugnt omkring sig?

Ingen munkorg sattes på hunden hos veterinären någon gång under de besök vi avlade där.

Och eftersom han blev kramad av alla tre (mycket ledsna och upprörda barnen) samma natt och flera gånger under de kritiska dagarna så vet jag att det fanns inte minsta lilla tendens till aggressivt beteende hos honom.

Från de andra hundarna fick han vara åtskild, men oss människor hade han omkring sig större delen av tiden.

Ja...DIN hund är av den typen, men jag tror knappast ALLA dina hundar är lika.....men att han inte skulle ha hamnat i chock....den går jag inte på :D ...Det är en naturlig reaktion av kroppen att hamna i, det är ju DÄRFÖR dom oftast är så lugna,chocken kan sitta i väldigt länge.

Du om nån borde ju fatta det med magkänsla, att man "känner" sina egna djur bäst, att man "ser" vad som är galet, att man "vet" saker andra inte vet....

Min kompis Pappis var också "död", han hade hål överallt av en akitas attack.....han låg också tapper o viftade på svansen...några timmar senare dog han av sina skador...Det är chocken som får dom att verka "tappra"

*knapplån*

Om smärtan kommer så plötsligt och så starkt att första tecknet är bett undrar ju jag hur man ska kunna förhindra att det händer igen. Ponera att orsaken hittas och botas - vad händer nästa gång hunden får ont?

Det är enligt mig inte förenligt med säker hundhållning att ha en så stor och stark hund som reagerar så bakvänt. Den gnäller inte till, den biter inte ifrån, den går inte undan - den attackerar "out of the blue". Hur i hela friden ska man kunna se till att det inte händer igen?

:bow::bow: Mkt bra skrivet.

Sen att det är tungt att ta bort en fysiskt frisk hund, det är fullt förståeligt. Men vissa saker bör man göra, om man inte är beredd att ta konsekvenserna om han biter ordentligt nästa gång.

Jag hade inte alls brytt mig om anledningen till en sån handling, hunden hade direkt blivit avlivad!
Detta är ju en stor hund som kan orsaka fruktansvärda saker, din syster hade en väldig tur! Jag känner en tjej som blev biten av en hund som liten och hon har fått gått igenom många timmar operation under flera år och ser fortfarande inte bra ut i ansiktet. Skulle ni verkligen våga riskera att det händer nån i familjen eller i bekantskaps kretsen??
Finns många friska hundar här i landet som vill ha ett nytt hem, ta er an en sån istället...

Hunden har tydligen haft problem en längre tid...Jag VET som sagt inte själv, men skulle själv gå på MIN magkänsla om det gällde mitt djur. Det är det jag vill säga, det är alltid enklare att säga...avliva
Tror inte att avlivning är enkel för nån faktiskt.....:(
Fast jag brukar intala mig att det är jag som kommer att må dåligt inte djuret för det somnar ju faktiskt bara in och det tror jag inte att det mår dåligt av. Det är just det där med beslutet över att "jag ska släcka nåns liv" som känns så förbannat jobbigt.... Att titta in i de bruna tillgivna ögonen och veta att mitt beslut släcker gnistan i dem...:cry:
Sen är det ju så att många gånger så känns det ju faktiskt som en lättnad efter att det är gjort....

Jag har också svårt att tro på att hunden inte blev minsta chockad, eftersom att det är ett försvar kroppen sätter in omedelbart vid svåra olycksfall. När jag blev biten kände jag ingeting, de sydde mig utan bedövning och jag pratade o skojade ungefär som vanligt. Det var chocken som gjorde det, när den sedan släppte kändes allt mycket värre. Vet även ett annat fall av en påkörd människa som trots flertalet brutna ben i kroppen satt och pratade som vanligt och menade på att hon mådde bra, för att sedan dö. En chock kan ju ibland vara ngt som påverkar "positivt."

Chocken måste sitta i än då, då han fortfarande är precis likadan som direkt efter olyckan och tiden efter den, med undantagen att han har full koll på sin kropp igen och att inte kiss rinner okontrollerat ur honom...

Det måste det inte alls. Man behöver inte visa några symptom på chock (jag gjorde det ju inte, jag hade "bara" inte ett dugg ont fast jag såg ut som en blodfontän i ansiktet). Chock betyder inte hysteri eller att "offret" blir dåligt. Det är inte ett dugg konstigt att han var "precis som vanligt". Som sagt var kan chock i viss mån bara vara positivt ibland iom att kroppen "försvarar".

Men för att den teorin ska stämma att han inte brydde sig pga att han var i chock, så bör ju chocken någon gång ha släppt och då fått hunden att verkligen känna hur djävligt ont han hade, eller hur?

Sedan finns det säkerligen även på hund tecken på om den är i chock eller inte och enligt behandlande veterinär var hunden inte i chock!

Du får ursäkta, men jag tror nog mer på henne än på dig och martha i det här fallet ;)

Att er hund inte avbröt angreppet utan fortsatte gör mig betänksam, en hund kan bita p g a smärtpåverkan men att den fortsätter trots att personen drar sig undan är lite märkligt.

Jag hade en schäferhane för många år sedan, min första, oerfaren som man var så köpte jag hunden på en mindre nogräknad kennel där jag inte hade satt min fot i dag... Hur som, den var redan som valp lite märklig i beteendet, reste ofta ragg utan synbar anledning, när den blev ngt äldre så gjorde den utfall mot folk när man minst anade osv. Min då 3 åriga dotter gjorde misstaget att kliva över honom när han låg ner ( rättare sagt jag gjorde misstaget att inte se till att hon inte klev över hunden ), och han for upp med full ragg och högg/tuggade i luften framför ansiktet på henne. Han var ändå såpass att han varnade men i mina ögon var det en kraftig överreaktion. Hunden fick återkommande magproblem, hudutslag, klåda som behandlades med jämna mellanrum men alltid återkom.

När det var dags för röntgen så kom svaret; han hade vad man på den tiden kallade 2:a och 3:a på höfterna, lösa benbitar i bägge armbågarna. Hunden gick med konstant smärta och hade gjort så ganska länge. Han fick somna in 2 år gammal.

Jag tror inte att det finns "galna" hundar utan de agerar av en orsak. Sen får man ställa sig frågan om man verkligen klarar att ansvara för sin egen och andras säkerhet om man har en rottweiler med smärtpåverkan men man hittar inte var den sitter. Det kan ta tid att hitta orsaken.

Din rottis gick inte till fullt angrepp dock, det ska tilläggas, för då hade din systers ansikte sett betydligt värre ut. Det är ju ingen tröst för den som drabbats förstås.

Ang debatt om hundar får eller inte får bita av smärta, munkorgens vara eller icke vara så kan jag berätta om min älskade gamle schäfer, snällare än den snällaste man kan tänka sig men som en dag skulle till veterinären p g a "magknip" ( hade snokat upp ett märgben, malt sönder det och svalt ). Veterinären ustrålade "schäferrädd" lång väg så hon tittar knappt på hunden, tar på sig handsken och kör upp ett finger i rumpan på gammelman som blir JÄTTEarg och markerar lätt men låter som ett lejon. I hans journaler står det att hunden är MKT aggressiv - jag fnissade var gång jag såg detta sen för hunden var allt annat än lömsk o aggressiv!
Det finns situationer där smärta visst kan framkalla en aggressiv reaktion hos hunden utan at det betyder någonting men att den FORTSÄTTER och låser sig som TS vovve gjorde det kan bli farligt.

Jag har f ö ALLTID munkorg på mina hundar vid vet undersökning, veterinären ska inte behöva be om det, det är självklart för mig - i synnerhet om man har stora hundar.

Självklart måste han tillslut känt att det släppte, men hunden behöver ju inte bli hysterisk för det? Matt och trött i kroppen skulle jag tro, sen hoppa jag verkligen att hunden fick smärtstillnade ibland.
Och chock och smärta har ju egentligen inget med varandra att göra. Det finns både psykisk och fysisk chock. Vad din hund kan ha fått vet jag inte. Att veterinären menar att några chocktillstånd inte syns behöver inte betyda att de inte finns, speciellt psykiska tillstånd är ju svåra att tyda . Anledningen till att den påkörda personen jag talde om dog var för att chocken inte syntes från början, men plötsligt stegrade och slog ut allt. Men all chock stegrar inte. När jag frågade min läkare varför jag inte kände smärta trots köttlsmasat ansikte berättade han att kroppen reagerar ibland så vid chock.

Jag har f ö ALLTID munkorg på mina hundar vid vet undersökning, veterinären ska inte behöva be om det, det är självklart för mig - i synnerhet om man har stora hundar

Men av någon anledning menar vissa att de aldrig skulle acceptera att vetten vill ta på munkorg på deras hund av egna säkerhetskäl. Det förundras jag över.

Sedan finns det säkerligen även på hund tecken på om den är i chock eller inte och enligt behandlande veterinär var hunden inte i chock!
Antagligen hade chocken redan lagt sig eller så använde de inga instrument för att se efter hur det verkligen var.

Själv skulle jag definitivt invänta provsvaren innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra med hunden. Hålla den under sträng kontroll tills dess givetvis så det inte händer igen.

Men för min egen sinnesros, om inte annat, skulle jag vilja veta om hunden är "knäpp" eller har ont innan jag tar bort den.

*kl*
Jag skriver igen. Skulle aldrig falla mig in att ta bort en hund utan att ha kollat upp VARFÖR den beter sig som den gör. Hundens sätt att säga ifrån när bågot gör ont är att morra och i värsta fall bita. JA den skall varna först och dte är inte önskvärt att en hund biter. Men om den känner kraftig smärta så beter dte sig troligtvis inte "normalt".

Själv är man kanske inte som trevligast om man har ett brutet ben och någon envisas med att slå på det ?

Jag skulle sett om hälsoproblemen han har går att behandla. Går det inte är dte en självklarhet att ta bort hunden. Den skll inte behöva leva med smärta. Är det behandlingsbart hade jag behandlat.

Dock får man tänka på hur man beter sig kring hunden även egter att smärtan är borta. Det kan häönda att det tar ett tag innan hunden inser att det inte gör ont längre.

Du får väldigt gärna pm:a mig om varifrån hunden kommer. Fullständigt namn osv...bara för att jag är nyfiken på att klika på mh`t. Väldigt intresserad av just rottisarnas mentalitet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka