Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

kl
Jag tycker Ts gör rätt att göra en undersökning på hunden först innan man ev. avlivar hunden. Ju mer fakta man har desto bättre. Man ska ändå leva med beslutet man tagit och veta att det är rätt beslut.
Jag antar också att lillasyster kommer vara med och bestämma om beslutet.
Jag tror att det finns många hundägare där ute som verkligen anser att deras hund är deras bästa, närmaste vän. Att säga till dem att avliva deras hund pga en attack mot en människa måste låta som att avrätta sin son,mamma,faster etc för att denne mördade en människa.
För vissa människor står djuren närmare än människan.
Nu har jag avvikit lite från ämnet.
Men i denna situation vore det bästa nog, enligt mig som inte alls har några känslor för denna hund, att man hittade en kronisk sjukdom av något slag, så man gjorde hunden en tjänst genom att ta bort den.

En fråga till Ts eller någon som har haft en hund som hat attackerat någon människa. Hur reagerade hunden mot denne efteråt, alltså när det var över och den var "normal"?
Min förra hund bet min pappa i lillfingret under en promenad. Men det var inte alls hundens fel. Han var kopplad (men hanilsken) och det kom en lös hane som var på väg att flyga på honom. Min pappa skulle då korta kopplet så att min hund kom närmare honom. Då högg min hund efter hans hand ( vi antar pga handrörelsen) Det blev ett litet slagsmål mellan hundarna, och min pappa fick senare åka till sjukhuset för att steloperera lillfingret. Huden hade inte gått sönder men en benflisa hade änså lossnat.
Min hund skämdes fruktansvärt mycket efter det här. Han tittade inte på pappa eller kom när han lockade på honom, i ungefär 1 vecka. Det var ALDRIG tal om att ta bort honom, och jag tror inte någon av er skulle heller ta bort honom. Men det intressanta är, tycker jag, hundens reaktion.
Han VISSTE att han hade bitit husse och skämdes över det.

Nu avviker jag från ämnet igen, ni får skälla på mig, men har det inte en liten betydelse hur hunden reagerar efteråt, om man ska ta bort hunden eller ej?

kl

Jag har inte läst tråden, men hundars förstånd går inte så långt att de kan förstå vad människor ser som rätt eller fel! Om hunden hamnar i en situation den inte klarar av har den tre alternativ; avvakta och hoppas det onda försvinner, fly eller försvara sig. Om de två första är omöjliga tar hunden till det tredje och attackerar. Det är ägarens uppgift att se till att hunden inte behöver välja det sistnämnda.

Jag är övertygad om att det i minst 95% av fallen då hund biter människa är detta ägarens fel, inte hundens!

Inte avlivar man en häst heller ifall någon ställer sig bakom den, smäller den på baken och därefter blir sparkad!!

Om hunden fortsätter attackera fast lillasystern "gav sig" så är det inte ett normalt hundbeteende!

Min förra hund bet min pappa i lillfingret under en promenad. Men det var inte alls hundens fel. Han var kopplad (men hanilsken) och det kom en lös hane som var på väg att flyga på honom. Min pappa skulle då korta kopplet så att min hund kom närmare honom. Då högg min hund efter hans hand ( vi antar pga handrörelsen) Det blev ett litet slagsmål mellan hundarna, och min pappa fick senare åka till sjukhuset för att steloperera lillfingret. Huden hade inte gått sönder men en benflisa hade änså lossnat.

Det eran hund gjorde kallas omriktat beteende. Dvs, Beteendet utlöses av en annan hund, men det riktas mot någon annan, vanligtvis ägaren eller en annan hund som ses som mindre hotande. Omriktat bettende handlar om rädsla och aggression i konflikt.

*kl*

alltså, jag hade inte heller avlivat en hund som gett ett tjyvnyp p g a att den hade ont eller blev trängd. men hunden i fråga fortsatte, även efter att lillasystern försökte avlägsna sig. det är DET som gör att jag hade tagit bort hunden fortare än kvickt!

mrs scabtree: min labbe skar upp tassen ganska illa förra sommaren. han var knappast chockad, och pussade på vet när hon kikade och klämde på tassen. samma sak när han chipmärktes, vet fick en stor blöt puss rätt i ansiktet. det är helt enkelt en löjligt snäll hund som aldrig skulle få för sig att bita, hur ont han än hade. tiken är inte lika snäll, men hon morrar och försöker dra sig undan när hon får ont. DET är en SUND reaktion. angrepp är inte en sund reaktion.

om vettar och munkorg. jag har faktiskt frågat flera gånger om vet inte vill sätta på munkorg innan undersökning av schäfern, men de flesta svarar "äh, det behövs inte"? vad jag kan minnas är det bara en gång som hon haft munkorg hos vet, och det var när hon skulle få sin abortspruta och vi var tre man till att hålla fast henne.

Jag anser inte att min hund gjorde något fel. Det var ett misstag. Likaså har jag fått en spark i magen av min ena häst pga att jag hoppade av i farten från vagnen, att han blev rädd av rörelsen och valde, "anfall är bästa försvar"
Men det intressanta är min hunds reaktion efteråt. Han skämdes! Han visste att han bitit min pappa.
Det är lite svårt att beskriva i ord vad som hände. Men min pappa ville få min hund närmare sig när den andra hunden flög på. Och vi tror att när pappa kortade kopplet såg min hund bara något i ögonvrån som visade sig var min pappas hand.

Jag har inte sagt att din hund gjorde nåt fel heller. Jag förklarade bara beteendet. För det finns oftast förklaringar på varför en hund gör si eller så. Och det du beskrev lät som ett omriktat beteende, villket är mycket vanligt.

hundar kan inte skämmas. förmodligen såg din pappa väldigt arg ut efter att ha blivit biten och det gjorde att hunden försökte ställa sig in.

Nej du missförstod mig. Jag ansåg inte att du tyckte att min hund hade gjort fel. Läste igenom mitt egetinlägg och tyckte att jag borde förklara mer.
Till cillamuffins: Jag tror inte att vovven trodde att pappa såg farlig ut, eftersom jag fick hunden när jag var 10 och det här hände när jag var 15, alltså jag bodde hemma fortfarande. Och han försökte verkligen inte ställa in sig. Han försökte gömma sig för pappa. Enligt min pappa var han generad.
Men har djur skuldkänslor? Vi människor vill ju gärna humanisera djuren. Ex. det är kallt ute, måste sätta på ett extra täcke på pållen etc.
Och kan hundens reaktion efteråt ge en hänvisning om man ska avliva eller inte.
Om den känner skuld eller inte?

hundar kan inte känna skuld. det krävs en mycket avancerad hjärna för att den känslan ska infinna sig. inte heller alla människor kan känna skuld.

Djur har inte skuldkänslor, djur skäms inte, djur blir inte generade.

:bow:tycker att de där va fantastiskt bra skrivet

va? Kan inte hundar känna skuld? Va vet du om det?:confused: Min ena hund råka morra av misstag till en i familjen när hon stod och åt morret va menat åt den andra närvarande hunden och gud så hon skämdes när hon kom på sig själv. De räckte att säga: Å va håller du på med? Gud så hon skämdes:crazy:

Hon visade sig snarare underlägsen/ranglåg.

Knapplån.

I likhet med Mynta så är det inte svart eller vitt för mig. Beroende på hur, var, varför och när hunden bet så skulle jag ta olika beslut. Och har tagit sådana också. Ett av fallen ledde till avlivning, men det var inte direkt för själva bettet utan mer för att hunden aldrig skulle komma att acceptera hela familjen, och det fungerar inte i längden.

Jag har full förståelse för hundar som abrupt blir ramlade på, snubblade över, får en grej i huvudet eller något annat och då i ren instinkt hugger efter det som skrämde den. Sen är det ju självklart skillnad på ett hugg i rent försvar och en mer aggressiv attack.

Min storebror blev biten i ansiktet som litet barn, av familjens hund. Hon levde i ganska många år till helt utan incidenter, dog senare av sjukdom.
Jag blev biten som liten, då jag lyckades skrämma en hund i ett obevakat ögonblick. Den hunden levde i 12 år och var min allra bästa vän under alla åren.
Min syster blev riven och biten av en katt, när den blev skrämde och trängd. Hände aldrig igen.

Jag kan fortsätta i evigheter. Man kan inte vara hur trångsynt som helst, utan får se till omständigheterna. Det går inte att envist hävda att djuret alltid ska hinna med att först gå undan, sen morra och varna osv. Ligger hunden och sover djupt, och helt plötsligt får ett barn rakt i ansiktet har den ingen tid för det, eftersom det är på ren instinkt den kan hugga då. Olyckor händer, och kommer alltid att hända.

Jag hade avlivat hunden nästa dag eller jag hade farit till vet med den då...Oftast när hundar biter så kommer den bita eb gång till. Det är ofta ingen en gångs grej. Vi hade en lagotto tik som var kring 5 år när hon plötsligt började bete sig konstigt första gången vi märkte det var när hon morrade åt mig å dagen efter var det nästan bestämmt vi skulle ta bort henne men vi väntade några veckor å sista veckan blev det värre hon morrade åt våra andra hundar så nu är hon i hundhimmlen...

Jag kan ta ett exempel från verkligheten.

Min f.d. svärmors syster hade en valp/unghund av spanieltyp. Min f.d. svägerskas ena dotter, fyra-fem år vid tillfället, "lekte" med hunden ganska våldsamt, d.v.s. drog den i öronen o.s.v. Hunden tröttnade såklart tillslut och högg ungen i ansiktet, vilket resulterade i enbart en rodnad, ingen blodvite.

Det var aldrig ens tal om att hunden skulle avlivas och jag hade inte avlivat min hund efter något sådant.

Ni känner hunden bäst. Det är möjligt att detta är en händelse som är isolerad från tidigare händelserna med förra ägaren då han bet.

Men hur känner lillasyster. Känner hon att hon kan vara som vanligt kring hunden eller är hon rädd/osäker? Det är ju också en sak som spelar in för att han ska fungera hos er i framtiden.

Lillasyster känner inte ett spår av rädsla eller osäkerhet, utan ör precis som innan attaken. Vi har ändå frågat henne, men nej, inte ett dugg säger hon. Hon litar på honom, precis som före attaken. Konstigt nog får man kanske säga, eller är det så att man har så fina erfareheter av denna hund, att det helt enkelt överväger det som hänt..

Hejsan!
Kan säga det att lillasyster har stor del i detta, och hennes åsikter. Hade hon velat att vi avlivade honom och varit allmänt rädd för honom såhär i efterhand så hade vi absolut gjort det. Visst, hon tar inte det slutgiltiga ansvaret för avlivning, men hon har en mycket stor del i detta som hänt, absolut.

mrs scabtree: min labbe skar upp tassen ganska illa förra sommaren. han var knappast chockad, och pussade på vet när hon kikade och klämde på tassen. samma sak när han chipmärktes, vet fick en stor blöt puss rätt i ansiktet. det är helt enkelt en löjligt snäll hund som aldrig skulle få för sig att bita, hur ont han än hade. tiken är inte lika snäll, men hon morrar och försöker dra sig undan när hon får ont. DET är en SUND reaktion. angrepp är inte en sund reaktion.
Men det är väl en hiskelig skillnad på att få ett jack i tassen och att bli överkörd av ett tåg:crazy:

För övrigt vet jag inte vad det här med bitande/angrepp har kommit in med tanke på att jag själv inte tagit upp det någonstans...fast du kanske bara ville tillägga det.

om vettar och munkorg. jag har faktiskt frågat flera gånger om vet inte vill sätta på munkorg innan undersökning av schäfern, men de flesta svarar "äh, det behövs inte"? vad jag kan minnas är det bara en gång som hon haft munkorg hos vet, och det var när hon skulle få sin abortspruta och vi var tre man till att hålla fast henne
Precis som jag skrivit ör det ju upp till veterinären eftersom att de är människor och individer precis som alla andra. Min fråga var varför vissa verkar bli förnärmade när vetten vill ta på deras hund munkorg för deras egen säkerhet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka