Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Jag var o klappade vargarna på kolmården i förra veckan (och ställde 13034757 frågor:angel: ) och då fick jag det där lite förklarat för mig.
När alfan korrigerar en ranglägres beteende gör han det omedelbart och medan beteendet pågår (ex att den gick fram och hälsade på mig före honom vilket enligt alfan var ohyfsat) . 2 sekunder senare lekte han med denne för att han la av med beteendet! Det måste ju betyda att de inte behöver varken ånger eller skamkänslor för att det inte finns tid för dålig stäming i en flock eftersom att den alltid vill vara balanserad. Jag kan mycket väl tänka mig att en hund som verkar skämmas just försöker smöra sig tillbaka genom att visa underlägsenhet (människor har ju ibland svårt för att släcka ett dåligt humör) . Går matte/husse omkring med dåligt humör känner väl hunden av det och reagerar på den dåliga stämningen och blir på så vis också nedstämnd . Då kan han kanske se skamsen ut.

Du kanske skulle svara på dom andra frågorna också....KAN hundar KÄNNA..??
Det finns säkert folk som anser att djur inte känner smärta, såsom du säger att dom inte kan ha känslor. kalla det underdånighet eller skam..att dom gjort FEL är tydligt. Du själv tar ju hela könslolivet från en hund, kan dom inte skämmas, så kan dom ju heller inte ha andra känsloyttringar, som glädje, sorg, saknad mm mm....
Nej, det är du som lägger ord i min mun och det tänker jag inte ens förära med ett svar.

Det var ju du som satte nivån, och den tänker inte jag sjunka till.

Men det är ju vedertaget att om man ska berömma en hund så ska det göras inom vad... 0,5 sekund från det att den har gjort rätt annars sätter den inte berömmet i samband med handlingen?

Så hur kan då en hund gå runt efteråt och skämmas för något den gjort dagen innan?

Hur vet en hund att den SKA skämmas? Inte fattar den iaf "att husse blir ledsen i ögat om jag biter honom", snarare läser den av husses kroppsspråk och sinnesstämning och reagerar alltså "här och nu" på husse.

Klart hunden kan känna glädje osv men den lever ju i "nuet" och är glad när det händer. Inte går en hund runt och småler en halvdag för att den fick ett grisöra på morgonen..?

Hunden som "skämdes" för att han råkat bita husse i stridens hetta reagerade nog snarare på stämningen hemma efter händelsen.

Tillägg: om de inte blir generade för att de saknar hämningar - krävs det inte hämningar för att känna skuld/skam också? Så om de inte blir generade, varför skäms de...?

Nja, visst lever en hund i det sk nuet , men säg det till den hunden som INTE gör det....hundar som av olika anledningar mår piss...som TEX I TS fall....de flesta dömer hunden efter vad den har GJORT tidigare...i din förklaring så håller ju inte det då hunden lever i NUET.

Hundar lever i stort sett som vi gör, dom har samma känslor fast kanske ur ett annat perspektiv, dessutom tror jag de flesta kan säga att dras hundar kan "skämmas" även efteråt, om dom t ex gjort nåt dom VET inte är uppskattat...

är det att sjunka lågt för att jag anser att hundar HAR känslor...lägg av .....

Nja, visst lever en hund i det sk nuet , men säg det till den hunden som INTE gör det....hundar som av olika anledningar mår piss...som TEX I TS fall....de flesta dömer hunden efter vad den har GJORT tidigare...i din förklaring så håller ju inte det då hunden lever i NUET.

Hundar lever i stort sett som vi gör, dom har samma känslor fast kanske ur ett annat perspektiv, dessutom tror jag de flesta kan säga att dras hundar kan "skämmas" även efteråt, om dom t ex gjort nåt dom VET inte är uppskattat...

Kan kanske, men gör inte enligt vargvårdare Tonny på Kolmården .

Att folk klandrar hundar för vad den gjort tidigare har inget med min förklaring att göra eftersom det då är människan som inte fattar att hunden inte lever i nuet.

De flesta tolkar ett fjäskigt beteende som om de skäms. Det betyder inte att hunden skäms.

Om de gjort något de vet är förbjudet så skäms inte hunden, utan fjäskar för att slippa reprimander eftersom de lärt sig att det är vad som följer av ett otillåtet beteende. Om inga konsekvenser följde skulle ju hunden inte veta att det var fel... Eller hur? Och då skulle den ju inte heller "skämmas".

Om en hund rivit en sopkorg i sin ensamhet hemma så mår den kanon och är skitnöjd ända tills husse/matte kommer hem, då kryper den. Inte för att den skäms (det gjorde den ju inte innan dörren öppnades - då grävdes det för fulla muggar) utan för att den vet att sopor på golvet = ilsken husse/matte.

Men folk klandrar ju TS hund för vad den GJORT tidigare, inte för vad den gör idag. Stämmer din filosofi så har man aldrig problemhundar då alla lever i nuet.

Hur hunden beter sig om den gjort nåt den ska "skämmas" för ( eller vad du vill kalla det) är ju orelevant, den VISAR tydligt ett annat känsloläge och om den då inte ens HAR känslor....varför gör den då så? Varför reagerar den övht....spelar roll vad du kallar känslan för.

Mina hundar vet t om VEM jag pratar med i telefonen...KÄNNER dom det på sig? MÄRKER dom på mig? Det har ingen betydelse för dom reagerar på MIN sinnestämning, samma som barn gör även om dom inte förstår ett språk....kan man inte "skämmas" för att man inte kan språket eller är det nåt annat som gör att man kommer i en sinnesstämning som inte är positiv.

Så i så fall kan inte barn heller skämmas.

Kommer jag hem och min/a hundar går ifrån mig med hängande svans då VET jag att jag har nåt att vänta mig.....såpass fattar iallafall mina djur.

små barn skäms inte innan vi lärt dem det. så det stämmer. resten kan du läsa i mitt tidigare inlägg, för nu måste jag rusa till jobbet.

Folk klandrar TS hund för vad den gjort, men framför allt är man orolig för att det kan komma att hända igen. Att hunden har bitit är ju en tydlig indikation på att något är fel, vissa vill ta reda på vad andra vill avliva direkt.

Hunden går förmodligen runt idag och mår bra, den vet inte detta. Den går inte och tänker på det, den tänker kanske på katten som retas, de intressanta dofterna runt omkring, den kanske är hungrig... Vad vet jag.

Hur hunden beter sig om den gjort nåt den ska "skämmas" för ( eller vad du vill kalla det) är ju orelevant, den VISAR tydligt ett annat känsloläge och om den då inte ens HAR känslor....varför gör den då så? Varför reagerar den övht....spelar roll vad du kallar känslan för.

Det har jag ju redan svarat på. :) Hunden beteende är en reaktion på dess omgivning, den visar tecken på underkastelse för att den märker att folk är "snea" på den, har ett annat bemötande mot den.

Mina hundar vet t om VEM jag pratar med i telefonen...KÄNNER dom det på sig? MÄRKER dom på mig? Det har ingen betydelse för dom reagerar på MIN sinnestämning, samma som barn gör även om dom inte förstår ett språk....kan man inte "skämmas" för att man inte kan språket eller är det nåt annat som gör att man kommer i en sinnesstämning som inte är positiv.

Och här svarar du själv på din fråga. Man kan inte skämmas om man inte lärt sig normen i samhället, som cillamuffins skriver. Deras beteende när du pratar i telefon är baserat på DITT beteende. Precis som i fallet med den hund som "skäms".

Nej, riktigt små barn skäms inte heller. Förrän mamma säger: "fyyy så där gör man inte..." :p

Senast ändrad:

Men folk klandrar ju TS hund för vad den GJORT tidigare, inte för vad den gör idag. Stämmer din filosofi så har man aldrig problemhundar då alla lever i nuet.
Nej,för precis som du skrev reagerar de i nuet. Biter de biter de nu.
Det betyder inte att de inte har andra känslor. Och att de inte reagerar på samma sak, minne har de ju trots allt. En hund reagerar kanske på smärta eller ett beteende hos en annan individ som den inte tycker om..eller någon annan orsak.

Men varför skulle hunden inte ha känslor för att den inte kan skämmas? Hunden reagerar med underkastelse på en åthutning därför att matte/husse/dominantare hund är missnöjd med vad den nyss gjorde. Den vet att den gjorde fel, men den behöver inte gå å gräma sig över det. Jag tror dessutom inte att åthutningen blir effektivare för att människan kan analysera vad hon är sur på och går och grubblar på det, nerstämdhet/bitterhet påverkar ju även hunden då och den bibehåller sitt fjäskiga underkastande beteende. Antagligen för att den inte förstår varför allt hamnat i obalans.

Min hund vet också vem jag pratar med i telefonen. Antagligen för att människor ofta beter sig olika mot olika personer i viss grad. Har hunden varit närvarande när duy umgåtts med en vän och ser ditt beteende kring denne, för att sedan prata i telefon med samma person. Så lär ju hunden se hur du beter dig där med. För att inte tala om att de säkerligen kan höra rösten på personen du pratar med.

Kommer jag hem och min/a hundar går ifrån mig med hängande svans då VET jag att jag har nåt att vänta mig.....såpass fattar iallafall mina djur
Somagt, de kan ju minnas att tex bajsa inne är tabu och associerar det med ditt dåliga humör (du kanske inte gapar åt dem, men suckar tungt medan du städar upp) och på så vis vet de att "nu när jag bajsade på golvet blir matte sur när hon kommer hem". Men de mår säkert bra o är glada fram tills du öppnar dörren.

För att inte tala om att de säkerligen kan höra rösten på personen du pratar med.
Det kan de absolut, eftersom hundar har väldigt bra hörsel, och därför reagera på den.

Somagt, de kan ju minnas att tex bajsa inne är tabu och associerar det med ditt dåliga humör (du kanske inte gapar åt dem, men suckar tungt medan du städar upp) och på så vis vet de att "nu när jag bajsade på golvet blir matte sur när hon kommer hem". Men de mår säkert bra o är glada fram tills du öppnar dörren.
Extremt mycket av hundars beteende och lärande bygger på den egentligen extremt enkla psykologiska principen betingning.

Nämen JUST det :D

Kan inte små barn skämmas så kan inte hunden det, barn LÄR sig skämmas, så även hunden.

Att skämmas är att visa "underkastelse" att visa sig ångerfylld, att göra sig mindre att....and so on...vad man än kallar det så är det en känsla som yttrar sig i att man helt enkelt skäms. En hund visar det med t ex underkastelse, för den kan inte säga: Jag skäms och önskade det var ogjort.
Man kan ju som vi kommit fram till här se dom så mindre barn..barn kan också skämmas, men inte förrän man visar sitt ogillande för olika saker. Vad man sen kallar det är ju ine det mest viktiga, utan reaktionen på hunden/barnet, att dom sen "glömmer" fort är en annan diskussion...även vuxna glömmer fort :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka