Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

om ni nu vill det.. varför riskera att ha hunden kvar? skulle tro att den får det bättre dit den kommer efter detta liv..
För som nån sa tidigare så kommer det väl vara svårt att lita på hunden efter det som har hänt.. jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände nått värre.

*knapplån*

Jag tycker att efter en sådan sak så är det bara att ta bort.Min son när han var ett och precis lärt sig gå snubblade och föll på min hanhund som bet honom i ansiktet.Den hunden avlivades dagen efter eftersom det här hände på kvällen.

Jag skulle aldrig chansa.Det är inte värt det.

Nja, jag har haft en hund som bitit innan jag fick honom( omplacering), en 8 vägskorsning med bla sch, hoffe, pyrenee i... Han var VÄLDIGT osäker i början och skulle nog anfallit om han inte haft space så mycket som han hade.....hade honom i 6 år efter det och han blev världens underbaraste snällaste hund.

Jag ska inte ursäkta blabla's hund, men vi vet inte allt, och JAG brukar följa min magkänsla som alltid leder mig rätt. Jag vet inte hur rutinerad blabla är men får känslan att av h'n inte är så grön...

Är hunden galen av smärta och det går att göra nåt åt det så ÄR det ju faktiskt orättvist mot den...när man VET att den har magsmärtor. OM jag skulle avliva min hund som hade epilepsi och "högg" när jag visste att det var epilepsin som gjorde att hans mun "krampade".

*kl*

Jag skulle aldrig kunna ha kvar hunden, helst avliva. När det gäller omplaceringar tycker jag att människor som vistast runt barn absolut inte ska ha osäkra hundar!! Barn förstår inte hundarnas signaler och hunden kan lätt känna sig trängd och bita. Dessa hundar ska komma till en hundvan människa, men i erat fall är hunden redan flyttad från hem till hem och kan bli ännu osäkrare om flyttad igen. Ta erat ansvar och avliva hunden- om en hund tycker att det är ok att bita så mår den troligen psykiskt dåligt.

Nu är det väll sen stor skillnad mellan frivilligt och ofrivilligt huggande. TS hund attackerade och rev och bet tjejen i ansiktet upprepade gånger. Om en hund har epelepsi och krampar runt på mattan så får man faktiskt skylla sig själv om man stoppar handen framför dess mun. Men när det gäller hundar som har ont så finns det något som kallas självbehärskning: min hund må tycka det är obehagligt och vänder sig mot min hand men han biter aldrig.

Jag ska inte gå in i försvar, men djur HAR inte vår självbehärskning...läs om hingsten jag fick. Vi som människor ska förstå våra djurs signaler....har den ont, är den arg, vill den vara ifred, är den osäker osv osv.... JAG vet inte vad som hände med TS hund, men jag antar att deras "magkänsla" är rätt och det har med smärta att göra.

..MIN magkänsla på den ilskna hingsten var att ta AV honom munkorgen, för han hatade den..... så jag tog av den, men vet inte riktigt varför jag gjorde det...facit kom ju en vecka senare.

*knapplån*

Om smärtan kommer så plötsligt och så starkt att första tecknet är bett undrar ju jag hur man ska kunna förhindra att det händer igen. Ponera att orsaken hittas och botas - vad händer nästa gång hunden får ont?

Det är enligt mig inte förenligt med säker hundhållning att ha en så stor och stark hund som reagerar så bakvänt. Den gnäller inte till, den biter inte ifrån, den går inte undan - den attackerar "out of the blue". Hur i hela friden ska man kunna se till att det inte händer igen?

Ni känner hunden bäst. Det är möjligt att detta är en händelse som är isolerad från tidigare händelserna med förra ägaren då han bet.

Men hur känner lillasyster. Känner hon att hon kan vara som vanligt kring hunden eller är hon rädd/osäker? Det är ju också en sak som spelar in för att han ska fungera hos er i framtiden.

Nej men djur har självbehärskning! De visar klart och tydligt att "aj du nu vill jag inte" genom att gnälla, skälla, morra etc. Deras första impuls ska inte vara attack. Det är oacceptabelt att de knäpper sådär, då är det något som är riktigt fel med djuret och det är inte säkert att ha den i en familjemiljö.

Det kan ju säkert vara så att hunden har ont och att han därför gick till attack, men han har ju gjort det förut? Om han attackerade på grund av att han hade ont borde han ju ha varnat och sedan gett sig när din syster sparkade undan honom?

Förstår att ni vill ge honom en chans, att han är familjemedlem osv. man älskar ju sin hund.

Jag blev själv biten av en bekants hund oprovocerat när jag satt på golvet. Han gick mot huvudet men jag skyddade mig med händerna så det var där betten tog. Ägaren hade inte sett några aggresiva tendenser och förstod inte varför hunden reagerade som han gjorde. Hon avlivade inte hunden. Ett drygt halvår senare gick hunden till attack igen mot en 4 årig flicka som fick svåra skador i ansiktet och huvudet.

Förstår att det är jobbigt, men tänk på vad som kan hända. Han har ju varit aggressiv flera gånger.

Om hundar inte kan behärska sig, hur kan det då komma sig att våra jämthane som blev påkörd av tåget och ådrog sig tämligen allvarliga skador, däribland en skada på hjärnan inte högg, attackerade, morrade etc. åt den för honom vilt främmande kvinna som var först på plats och som lade sig ner och höll honom varm med sin egen kroppsvärme??

Och hur kom det sig att han inte attackerade personalen på djurkliniken vi tog honom till, när de bände och drog i hans skadade kropp för att kunna avgöra skadornas omfattning via röntgen av varje millimeter av hunden.

Han tjöt rätt ut av smärta flertalet gånger, men det fanns inte några som helst tendenser till aggressivitet. Det han gjorde mellan varven var att vifta lite, lite på svansen och sticka ut tungan för att slicka lite på den hand, arm etc. som fanns närmast till hands..

I de situationerna om några kan man ju tycka att hunden borde huggit vilt omkring sig, för han var fullt vaken och hade koll på vad som hände runt omkring sig och hade enligt behandlande vet. fruktansvärda smärtor..

Det kan man ju bara anta iofs, men logiken säger ju att har man blivit frontad med tåget, så har man djävligt ont :cool:

Senast ändrad:

Gnist: du har en snäll hund!och/eller litar fullt på människor.

Till ts vet jag inte vad jag ska svara, kanske som någon innan sa, lita på magkänslan men oxå veta att händer det igen kanske det tar oförlåtligt illa.

Hade det varit min hund skulle jag tänka över situationen rejält, men samtidigt vet jag oxå att min en hund som ibland har ont i ryggen (infl) blire mer lättretlig.

däremot skulle jag aldrig våga sälja en hund som gjort så här.

Han har haft väldiga problem med magen, dålig i magen regelbundet, typ en gång i veckan. Han hade en sådan dag igår och vi funderar på om det är därför, kanske att det just då gjorde så ont i magen på honom att han kanske trodde att det var lillasyster som gjorde det onda. Det är verkligen inget försvar för hans beteende, men det kanske är en anledning.

veterinären sa att det var tydligt att han hade fruktansvärt ont i magen/tarmarna.

Hunden har tydligen haft problem en längre tid...Jag VET som sagt inte själv, men skulle själv gå på MIN magkänsla om det gällde mitt djur. Det är det jag vill säga, det är alltid enklare att säga...avliva

Jo men det är ju ingen ursäkt för ett sådant anfall! Hunden hade ont, ja, men det är inte acceptabelt att den skadar andra utan att varna. Speciellt människor den känner och tycker om. Det är självklart en sak med okända människor: den är rädd ensam och har ont, då är den allmänt ostabil men hemma hos nära och kära utan förvarning? Den hunden har redan fått en andra chans och man får faktiskt tänka efter vad man har i sitt hus. Hunden är ostabil och kan lätt någon gång hoppa på ett främmande barn och skada det avsevärt exempelvis. Speciellt med tanke på dess förflutna.

Hur kan man lita på en sådan hund efter det anfallet? Det skulle skapa rubbningar i den trygga miljön och möjligtvis smitta av sig på hundens beteenden. En sådan hund behöver en stabil miljö och känner den att andra tycker att den är opålitlig kan den agera utefter den energin.

Kan bara hålla med. Eftersom jag jobbar på en klinik träffar jag rätt många hundar som kan ha rejält ont, och det är inte många som har så ont att de inte kan behärska sig. (Har inte läst hela tråden men tänkte bara kommentera det där med smärta och aggressivitet)

Om hundar inte kan behärska sig, hur kan det då komma sig att våra jämthane som blev påkörd av tåget och ådrog sig tämligen allvarliga skador, däribland en skada på hjärnan inte högg, attackerade, morrade etc. åt den för honom vilt främmande kvinna som var först på plats och som lade sig ner och höll honom varm med sin egen kroppsvärme??

Förmodligen för att han var i chock

Ge er inte på MIG nu...Jag har heller inga hundar som bitit eller huggit efter mig, å andra sidan så provocerar jag dom heller inte om jag VET att dom skulle ha jäkligt ont och vettarna är GANSKA snabba o sätta på munkorgar på hundar som har ont och ska undersökas.
Jag säger heller inte att alla hundar reagerar exakt likadant, men en del kan ju reagera hårt på just akut smärta.
OM din hund Gnist, skulle bli "kramad" av ett barn när han var som dåligast, hade som mest ont..kan du då garantera att han inte "huggit"....eller fick han vara ifred, ha det lugnt omkring sig?

Inte alls enligt veterinären. Däremot hade han djävligt ont och försökte dessutom egen hand släpa sig hemöver, så han var vid fullt medvetande och uppvisade inga tecken på chock, vare sig då eller hos veterinären.

Ca 25 minuter efter smällen kom jag till platsen och då viftade han på svansen och försökte komma från husses grepp om honom (han bar hunden i famnen) och komma till mig vilket också tyder på att han var vid fullt medvetande.

Om inte annat borde väl chocken släppt någon gång och han skulle ha blivit annorlunda/mer aggressiv enligt ditt resonemang. Det hände inte....

Han var sitt vanliga tåliga trevliga jag under hela behandlingstiden och under nästföljande veterinärbesök.

Ge er inte på MIG nu...Jag har heller inga hundar som bitit eller huggit efter mig, å andra sidan så provocerar jag dom heller inte om jag VET att dom skulle ha jäkligt ont och vettarna är GANSKA snabba o sätta på munkorgar på hundar som har ont och ska undersökas.
Jag säger heller inte att alla hundar reagerar exakt likadant, men en del kan ju reagera hårt på just akut smärta.
OM din hund Gnist, skulle bli "kramad" av ett barn när han var som dåligast, hade som mest ont..kan du då garantera att han inte "huggit"....eller fick han vara ifred, ha det lugnt omkring sig?

väldigt snabba skulle jag nog vilja säga i den delen jag bor...
:angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka