Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och där kom det, utsätter man sig för vissa risker så får man skylla sig själv om man blir våldtagen. Skönt att du äntligen börjar tala klarspråk.
Om du utsätter dig för risker medvetet så gör du det, det ändrar knappast det faktumet att förövaren ändå är fullt ansvarig för sina handlingar..vilket jag hävdat hela tiden

Om du utsätter dig för risker medvetet så gör du det, det ändrar knappast det faktumet att förövaren ändå är fullt ansvarig för sina handlingar..vilket jag hävdat hela tiden

Var har jag skrivit att du INTE anser att förövaren är fullt ansvarig för sina handlingar? Det är inte den biten vi diskuterar, vi diskuterar huruvida våldtäktsoffret har någon skuld i det hela vilket du tydligen anser om hen utsatt sig för i dina ögon uppenbara risker. Du kan tycka det OCH tycka att förövaren är fullt ansvarig för sina handlingar, det ena utesluter inte det andra så håll dig till ämnet.

Ja, och var har någon skrivit att det är så? Kan du citera vem som påstått att vi lever i en värld där ingen råkar illa ut?
NÄNÄ, in i den dörren går jag inte. jag har hela tiden hävdat hur den verkliga världen ser ut. det är inte jag som skrivit "om inte män våldtar" för jag vet att människor även i fortsättningen kommer att begå brott.

Var har jag skrivit att du INTE anser att förövaren är fullt ansvarig för sina handlingar? Det är inte den biten vi diskuterar, vi diskuterar huruvida våldtäktsoffret har någon skuld i det hela vilket du tydligen anser om hen utsatt sig för i dina ögon uppenbara risker. Du kan tycka det OCH tycka att förövaren är fullt ansvarig för sina handlingar, det ena utesluter inte det andra så håll dig till ämnet.
Ett offer för ett ett övergrepp är inte ansvarigt för övergreppet. Men och det är ju där problematiken ligger. offret kan genom sina val, sina handlingar öppnat dörren för övergreppet.
Och det är ju den vinklingen som får er att resa ragg.
Om jag knallar hem ensam o aspackad från krogen istället för att gå hem nykter så kanske jag öppnar för en gärningsman att råna mig. Mitt val, min handling krattar sas manegen för brottet.

Ja, så vad hjälper dina åsikter och kommentarer då tror du?

Nämen personen mår redan dåligt så det är okej att få den att känna sig ännu sämre.
Du, jag diskuterade det faktumet att inte bara gärningsmannen har en roll i det hela. Inte hur illa offret mår. Tro faan att ett offer mår illa oavsett vilket. Men det är en helt annan diskussion.

Ska man försöka ta i problematiken hur man ska minska antalet offer så måste man ta i orsaker till att övergreppet hur kom till stånd.
Visst gärningsmannens val o gärning ska genomlysas och till fullo beivras.
Men ger det all information varför det hela hände? och vad man i framtiden kan göra för att undvika en upprepning, dvs att fler offer skapas.
Jag tror inte det.
Jag tror personligen att orsakerna ofta är mer mångfacetterade än en buffel till gärningsman.

Jag är övertygad om att det i många fall finns en vägvisare. en manual om du så vill
Och jag grundar detta på att så många fall av kvinnomisshandel är så frapperande lika.

NÄNÄ, in i den dörren går jag inte. jag har hela tiden hävdat hur den verkliga världen ser ut. det är inte jag som skrivit "om inte män våldtar" för jag vet att människor även i fortsättningen kommer att begå brott.

Så då har ingen ifrågasatt att verkligheten består av män som våldtar och slår. Då kan du ju sluta hävda att vi andra påstår något annat.

Du, jag diskuterade det faktumet att inte bara gärningsmannen har en roll i det hela. Inte hur illa offret mår. Tro faan att ett offer mår illa oavsett vilket. Men det är en helt annan diskussion.

Ska man försöka ta i problematiken hur man ska minska antalet offer så måste man ta i orsaker till att övergreppet hur kom till stånd.
Visst gärningsmannens val o gärning ska genomlysas och till fullo beivras.
Men ger det all information varför det hela hände? och vad man i framtiden kan göra för att undvika en upprepning, dvs att fler offer skapas.
Jag tror inte det.
Jag tror personligen att orsakerna ofta är mer mångfacetterade än en buffel till gärningsman.

Jag är övertygad om att det i många fall finns en vägvisare. en manual om du så vill
Och jag grundar detta på att så många fall av kvinnomisshandel är så frapperande lika.
Jag förstår inte riktigt var du vill komma.

Att vissa beteenden/situationer hos kvinnan ökar risken att bli våldtagen? Om då kvinnan undviker dessa beteenden och/eller situationer så minskar risken för våldtäkt?

[
Idag skrev Aftonbladet att tabloiden Daily mail skriver osanningar om läget i Sverige. 60 minuters Australia kommer att sända liknande. De besökte Rinkeby och blev inte bara hotade som ALL media blir där eftersom det inte längre är svenskt territorium o två blev slagna. Polisen stannade kvar utanför centrum för att inte "provocera" sultanerna. Där har vi Sveriges framtid
Failed state. När polisen inte längre kan skydda sina medborgare och t o m själva blir hotade o misshandlade. Hästar har inte heller något att sätta emot dessa eller vänsterextremister som gillar stenkastning o våld.
Nja riktigt så funkar det nog inte. Däremot har dessa predatorer till män en bra näsa för passande offer.
Jag menar våld i hemmet.
@Sörlatungu nej självklart inte, men... De grova överfallsVåldtäkterna med en för offret okänd förövare samt gängvåldtäkter ofta med grov misshandel inkl är något nytt i den här skalan. I Tyskland mörkas det inte med kod 291. Ingen annanstans heller förutom i det extrema landet Sverige. Stackars våra barn.

Jag förstår inte riktigt var du vill komma.

Att vissa beteenden/situationer hos kvinnan ökar risken att bli våldtagen? Om då kvinnan undviker dessa beteenden och/eller situationer så minskar risken för våldtäkt?
Att i vissa situationer ökar risken att utsättas för brott. är exakt vad jag och polismästaren hävdat. Och genom att undvika dessa situationer så minskar risken.

[
Idag skrev Aftonbladet att tabloiden Daily mail skriver osanningar om läget i Sverige. 60 minuters Australia kommer att sända liknande. De besökte Rinkeby och blev inte bara hotade som ALL media blir där eftersom det inte längre är svenskt territorium o två blev slagna. Polisen stannade kvar utanför centrum för att inte "provocera" sultanerna. Där har vi Sveriges framtid
Failed state. När polisen inte längre kan skydda sina medborgare och t o m själva blir hotade o misshandlade. Hästar har inte heller något att sätta emot dessa eller vänsterextremister som gillar stenkastning o våld.

Jag menar våld i hemmet.
@Sörlatungu nej självklart inte, men... De grova överfallsVåldtäkterna med en för offret okänd förövare samt gängvåldtäkter ofta med grov misshandel inkl är något nytt i den här skalan. I Tyskland mörkas det inte med kod 291. Ingen annanstans heller förutom i det extrema landet Sverige. Stackars våra barn.
Ja det är just i hemmet som dessa predatorer blommar ut, när ingen stör dem.

Att i vissa situationer ökar risken att utsättas för brott. är exakt vad jag och polismästaren hävdat. Och genom att undvika dessa situationer så minskar risken.
Du menar som att man inte skall lämna kvar värdeföremål fullt synliga i bilen? Eller att låsa dörren när man går hemifrån?

Senast ändrad:
Till exempel genom att inte gå ut?
Tycker du att det är samma för män då? Att polismästaren borde gå ut och rekommendera dem att inte gå ut ensamma på natten?

Till exempel genom att inte gå ut?
Tycker du att det är samma för män då? Att polismästaren borde gå ut och rekommendera dem att inte gå ut ensamma på natten?
Alla som vistats på andra platser än konsumtionen och möjligtvis biblioteket känner till det enkla faktumet.
Tom i varje landsortsstad finns lägenheter, hus där inte polisen går in utan att säkrat upp förstärkning.

Och polismästaren påpekade just detta att även hos män finns vissa grupper som under vissa omständigheter var utsatta för extra stora risker att bli brottsoffer.

Så det gäller inte enbart kvinnor, det gäller alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama