Ni som fått hjälp mot ätstörningar- hur ser den ut? dvs hur ser en behandling ut? Vad är det mer konkret som hjälper en?
Jag förstår att det beror på ens situation och så.
Nr 1 är regelbundet ätande oavsett ätstörningsproblematik. Få in normala kostvanor.
I mitt fall så var det matschema, matdagbok, 1 samtal i veckan med min behandlare, 1 samtal i veckan med min psykolog, dagvård utöver mina samtal och träningsförbud pga få bort kompensationsbeteendet.
För en vän till mig med anorexia så fick hen samma behandling - psykologen + inläggning på sjukhuset 1 månad i början av dagvården (vi har ingen sluten äsenhet här utan dom samarbetar med psyk så man får vara på den snällaste låsta avdelningen så man inte kan hoppa över måltider och gå till dagvården på dagarna. Alternativet är behandlingshem som finns i en annan stad). Hen hade samma matschema fast tillägg av näringsdrycker.
En annan med anorexi fick även extra smörgås vid 2 måltider per dag utöver vanliga schemat och näringsdrycker + psykolog.
Ingen låg under ordinarie matschema utan det ökades på beroende på behov, men ordinarie hade alla.
Så det kan se väldigt olika ut.
Alla har olika behov, olika behov av terapi under behandlingen och några hade tillägg av medicin pga depression och några hade inte behov av det.
Några ggr hoppade det in en patient nån vecka på dagvården för att det gått bra i början men sen behövde få en puff i rätt riktning igen.