Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad bra du är!
Heja dig, kämpa på!
Förstår att det är tufft emellanåt men det bästa är ju att du får hjälp nu och förhoppningsvis bra verktyg för att hantera det i framtiden. Kämpa på, förstår att det blir jobbigt att skriva om det.
Du är så modig och bra. Kom ihåg det dom jobbiga dagarna.
Jag är så himla imponerad av att du har vågat prata om detta här och att du har tagit tag i en sådan behandling!
Alltså åh vad glad jag blir
Tack alla!
Tack alla!
Alltså.. jag kan väl på ett sätt tänka att det är väl bra att jag tagit tag i det. Men samtidigt känns det lite fånigt på så sätt att jag går i behandling för att få hjälp med något som är självklart för de flesta. Så på så sätt känns det lite pinsamt.
Ja alltså det är ju bara en osanning att tjocka personer skulle ha sämre disciplin alltså.Ibland känns det orättvist att "tjocka anses sakna disciplin." Jag tror bara att vi tex är lite känsligare för mat och triggas mer av mat samt ha råkat få mat som vårt verktyg att hantera mat. Men de människor som har tur och inte triggas av mat... ja de anses vara de "duktiga" och de som beter sig som man ska. När de kanske inte har mer disciplin utan bara råkar triggas mindre av mat eller råkar ha andra verktyg.
Det där ÄR fruktansvärt orättvist och fel, verkligen!Ibland känns det orättvist att "tjocka anses sakna disciplin." Jag tror bara att vi tex är lite känsligare för mat och triggas mer av mat samt ha råkat få mat som vårt verktyg att hantera mat. Men de människor som har tur och inte triggas av mat... ja de anses vara de "duktiga" och de som beter sig som man ska. När de kanske inte har mer disciplin utan bara råkar triggas mindre av mat eller råkar ha andra verktyg.
Jag har nyligen varit i ett antal situationer där saker har blivit väldigt uppenbara för mig. För ett tag sedan så var tågen inställda och när jag kom till stationen såg jag att folk var irriterade, stressade och vissa blev rent av upprörda. Men jag blir inte något av det. Istället är min första tanke att jag vill hetsäta. Det första som flög genom mitt huvud var att jag ville hetsäta några liter grädde. En bekant som också var där frågade mig om jag inte också var irriterad som hon var. Jag tänkte bara att "nej, jag är inte irriterad, jag vill bara hetsäta grädde."
Det har blivit väldigt tydligt för mig hur mkt jag triggas av mat och hur mkt jag påverkas av mat på ett sätt som jag inte tror att andra gör. Det räcker med småsaker som att en buss är försenad så triggas jag direkt att äta.
Det har också blivit tydligt för mig hur olika människor är. Jag tror människor är olika tåliga när det handlar om mat. Jag ser till exempel det på kvinnor i min familj som äter små mängder mat, dessutom sällan men inte hamnar i ätstörningar och mår bra. Jag ser det på vänner och kollegor som håller på med fasta, GI, LCHF, 5;2 och allt vad dieter som finns. De verkar mår bra av de och hamnar inte i hetsätning eller svält. Men när jag gjorde samma dieter så föll jag direkt..
Jag tycker att allt du skriver just nu är oerhört intressant och visar att du gör svåra och viktiga insikter. Modiga insikter!Tack alla!
Alltså.. jag kan väl på ett sätt tänka att det är väl bra att jag tagit tag i det. Men samtidigt känns det lite fånigt på så sätt att jag går i behandling för att få hjälp med något som är självklart för de flesta. Så på så sätt känns det lite pinsamt.
Ibland känns det orättvist att "tjocka anses sakna disciplin." Jag tror bara att vi tex är lite känsligare för mat och triggas mer av mat samt ha råkat få mat som vårt verktyg att hantera mat. Men de människor som har tur och inte triggas av mat... ja de anses vara de "duktiga" och de som beter sig som man ska. När de kanske inte har mer disciplin utan bara råkar triggas mindre av mat eller råkar ha andra verktyg.
TackDet där ÄR fruktansvärt orättvist och fel, verkligen!
Jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt det måste vara att gå igenom det du går igenom, men vad intressant det är att läsa dina välformulerade tankar! Jag hoppas att behandlingen fortsätter att ge dig den hjälp du behöver, du är otroligt stark och modig!
Jo jag vet det på ett sätt. Samtidigt som jag har olika röster i huvudet som säger andra saker. Och det är en sak att tänka att det inte handlar om disciplin och ett annat att verkligen känna det. Och där är jag inte än.Självklart och självklart ... Då är man i fällan att det bara handlar om lite disciplin för det gör det inte (som du ju vet).
Intressant.Min psykolog sa senast förra veckan att min ätstörning troligen beror på att jag uttrycker mina känslor genom den. Att den skiftar beroende på hur jag mår och med tanke på när den utvecklades så var det under en tid då känslor var tabu hemma hos mig och då blev ätstörningen ett sätt att uttrycka mig. Eftersom jag aldrig lärt mig annat så är ju detta beteendet så befäst också. Försök känna efter vad du känner när du får upp de där tankarna. Jag kan koppla ihop ätstörningen och dess mönster i så många olika situationer. Vi har säkert olika orsaker till att den utlöstes men du har redan märkt att du inte reagerar lika på känslor som andra, så är det för mig med. Jag börjar tänka hur jag ska hantera det genom maten.
Du är stark!
Intressant.
Ja jag har funderat mkt på mina mönster och beteenden och hur jag hanterar saker. Jag tror det ligger mkt i det du säger om att ätstörningen är ett sätt att uttrycka sig. Ett verktyg och strategi. Jag får ju fortfarande upp viljan att äta som första tanke när något händer. Men jag blir mer och mer medveten om det...Men jag har också insett att det blir en lång resa med många olika steg.
Min psykolog sa senast förra veckan att min ätstörning troligen beror på att jag uttrycker mina känslor genom den. Att den skiftar beroende på hur jag mår och med tanke på när den utvecklades så var det under en tid då känslor var tabu hemma hos mig och då blev ätstörningen ett sätt att uttrycka mig. Eftersom jag aldrig lärt mig annat så är ju detta beteendet så befäst också. Försök känna efter vad du känner när du får upp de där tankarna. Jag kan koppla ihop ätstörningen och dess mönster i så många olika situationer. Vi har säkert olika orsaker till att den utlöstes men du har redan märkt att du inte reagerar lika på känslor som andra, så är det för mig med. Jag börjar tänka hur jag ska hantera det genom maten.
Du är stark!
Vill bara ge ett stort till dig @stjarnhimmel ...
TackDu är så jäkla duktig!
Tack
Jag blir så generad när folk skriver i tråden att man är modig, stark och duktig.
Jag känner mig liksom inte så...
Jag skriver inte lika mkt i tråden nu men jag skriver en hel del själv ändå. Ett tag på en helt anonym blogg bara för mig själv. Och nu skriver jag ner vilka tankar som dyker upp lite då och då.
Ibland kan jag tänka att jag skulle vilja sammanställa alla tankar i bokform eller på blogg. Det är inte så att jag skulle vilja bli en frontfigur för hetsätning men ibland tänker jag att det kanske kan finnas någon annan därute som kan vilja läsa det. Och sen i nästa sekund kan jag tycka det är lite pinsamt att säga att det kanske finns någon annan som vill läsa mina texter.
Men jag skulle vilja skriva det som jag själv hade velat läsa. När jag var yngre och hatade mig själv för att jag alltid misslyckades med maten. Det känns som att jag behöver sammanställa ett gäng texter för den tonårstjejens skull. Tonårstjejen som fortfarande finns där inom mig. Hon skulle behöva få de texterna skrivna.