Du resonerar så klokt kring detta. Du har rätt enligt mig!Jag har skrivit tidigare att jag har bekanta som är jättenöjda och tycker att det är fantastiskt. Så det är individuellt.
Jag tycker det är ett problem att förespråkarna tar för givet att detta är lösningen för alla samt att jag tycker att de som har dessa kurser inte har någon kunskap om ätstörningar. Jag tycker att vissa av oss som gick kurserna samt vissa som skriver i facebookgrupper borde snarare få rådet att söka hjälp av vården för ätstörningar. Men när jag och andra berättade om hetsätningar- så får man höra att detta kommer lösas genom att ta bort alla socker/ snabba kolhydrater dvs vara abstinent. När jag berättade för en kursledare att jag inte mådde bra och snarare hade hamnat i svält och inte vågade äta- ja då trodde hen att jag inte var tillräckligt abstinent dvs att jag fortfarande hade socker kvar i systemet.
Så jag tror att detta är en farlig väg om man har tendens till ätstörningar. Och jag tycker att de som har dessa kurser måste bli bättre till att säga nej till vissa deltagare. De som är svårt sjuka i ätstörningar/ hetsätning kan bli sjukare av dessa kurser dvs att viss mat är förbjuden. Har du tendens till ätstörningar klarar man inte av detta. Och där måste man bli mer vaksam.
Jag ser dagligen hur folk skriver i facebookgrupper om sockerberoende. Jag tycker att det de beskriver är allvarliga ätstörningar. Men de får alltid råd om att du äter nog forfarande för mkt socker eller ät bara smör och protein ett tag. Jag tycker att man måste bli mkt mer försiktig när man håller på med dessa saker. Man ser inte hur sjuka vissa deltagare är.
Så visst- dessa kurser kan vara bra för vissa. Men inte för oss som är för sjuka.
Det är väldigt individuellt hur man fungerar.
Jag har svårt för saker där man predikar att helt förbjuda. Det är en insikt man själv måste få och inte bli påprackad i så fall att det är det jag behöver göra.
Det jag nu skriver här nedan är inte längre direkt riktat till stjarnhimmel utan allmänt inlägg i diskussionen.
Stämmer ju att man ofta blir sugen på mer socker när man ätit en del.
Men det kan lika bra fungera att istället utse en annan belöning som kan fungera som ersättning för att bryta.
Min bästa belöning när jag har svårt att bryta sötsug är färska hallon. Ananas funkar också. Och ja, visst är mycket frukt sött på sitt vis, det har lite snabba kolhydrater om man ska tro LCHF förespråkarna.
Men frukt innehåller också fiber och annat nyttigt. Och jag har ätit mängder med frukt under min stora viktnedgång och det har ändå haft avsedd effekt.
För andra kanske det är en speciell smoothie på goda frukter?
Men alla är väl saliga i sin tro.