var anmäla faderskap för gemensam vårdand om man inte är gift?

ako

Trådstartare
Hej alla!

Det börjar dra i hop sig - jag har BF om en månad. Sambon och jag är dock inte gifta ännu, och kommer inte att vara det om en månad heller (men troligen om ett år). Hur gör man för att anmäla faderskap och gemensam vårdnad när man inte är gift? Vi bor i hop och har gjort i massor av år.

Tack för svar :)!

Sv: var anmäla faderskap för gemensam vårdand om man inte är gift?

Vi fick en kallelse till familjerätten (?), socialkontor var det iallafall.
Vi behövde aldrig anmäla oss el. ta kontakt själva.

Jag ringde själv och boka tid innan födseln, det var inga problem.
(visserligen snart 18 år sen kan ha ändrats sen dess :p)
Andra barnet hann vi inte skriva innan men då blev vi kallade.
Tredje åkte tydligen med av bara farten, för där skrev vi aldrig nåt papper.

Kallelsen kommer efter hand precis som Glamoroza säger, men det kan vara skönt att ha sånt fixat innan BF. Du kan ringa familjerätten själv och boka tid, din BM har säkert koll på vem man kontaktar. Vi fixade det innan BF eftersom jag läst om ett jättetragiskt fall där mamman dog i havandeskapsförgiftning i samband med förlossningen, och det tog jättelång tid för pappan att få vårdnaden om sitt eget barn. Det är visst mammans föräldrar som vårdnaden går till i sådana fall, och eftersom mina föräldrar är komplett olämpliga att ta hand om ett litet barn så ville vi se till att vi inte riskerade det om något, gud förbjude, skulle hända mig mot slutet.

Här där jag bor ringer man och bokar tid då man får moderskapsintyget från barnmorskan, ca v 25 alltså så barnet har två föräldrar ifall pappan ska förolyckas (eller mamman på förlossningen). Det är familjerätten som har hand om detta.

En del kommuner vill dock att barnet ska vara fött först (men tänk om pappan skulle avlida innan och barnet bli utan pappa på papper, tycker det är dumt att vissa får gå innan, andra efter)

KL

Tack för alla svar :)! Och hoppas att såväl jag som sambon håller oss vid liv ett tag till :crazy:...

Vi ringde själva familjerätten och bokade tid innan förlossningen. Hade hört talas om fallet lingonben skrev om, och det hade vi absolut inte tänkt vara med om, ifall det kulle hända något.

Nej usch nej... Jag tänker ringa familjerätten direkt på måndag, så det blir klart i god tid.

Tack för svar :)!

Vi skrev också på pappren innan förlossningen för första barnet. Kändes tryggare att ha det gjort. Det man får räkna med är att de kan ställa lite "otrevliga" frågor gällande om man verkligen är säker på att det är pappan som verkligen är pappa osv. De är mer benägna att fråga ut en om man går innan förlossningen, huvudsakligen eftersom de då inte kan vara säkra på när barnet blev till, vilket är lättare att beräkna när barnet väl är fött. Är man säker på sitt förhållande och har varit tillsammans länge så är det dock inga problem även om frågorna kan upplevas som något stötande.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 773
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 625
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 577
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 993
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar