Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

1. så finns det redan en lag som styrker detta.

2. så säger lagen att den ska ha tillgång till "socialt" umgänge,, ingen lagstiftning om att det måste vara minst 2 hästar i samma hage.

3. så kommer vid årsskiftet en ny lag som säger att det är förbjudet att ha hästar i hagar med taggtråd. Har man taggtråd så säger lagen att den ska senast 31/12-09 tas bort. (heller inte slängas på marken där hästarna går eller befinner sig.

på 1 är det anmälningsbart
på 2 är det anmälningsbart OM det inte finns fler häst-djur
på 3 är det anmälningsbart efter nyår

på 1 är det anmälningsbart
på 3 är det anmälningsbart efter nyår

På 2 så skulle jag gärna vilja be dig att vidareutvecka det påståendet och även inkomma med fakta från lagtexten som styrker både ditt tidigare påstående
( 2. den går SJÄLV)
och den "svägning" du nu gjort.

Som jag hitils lyckats tolka lagtexten så har du fel i båda dina påståenden.

Men jag kan ha fel och vill gärna att du delger mig den kunskapen.

men vart går gränsen för vad som acceptabelt i hovväg då?

men vart går gränsen för vad som acceptabelt i hovväg då?

Ja inte vad du eller jag anser i alla fall utan endast genom jordbruks verkets tolkning.

Det spelar ingen roll vad varje enskild person har för uppfattning om ditten å datten, man ska heller inte lägga sig i saker som i slutändan kan leda till konflikt, eller irritation för det går alltid i slutändan ut över den enskilda hästens välbefinnande.

Är det ett problem att man anmäler till berörd instans och därefter ser till att den berörda instansen utför sin opartiska bedömning så snart som möjligt..

Tänk på att det är vi skattebetalare som försörjer dom så se då till att dom gör själ för sin lön.

Jag börjar bli skittrött (rent ut sagt) när massa enskilda persone lägger sig i saker som dom vare sig har utbildning på eller enbart förklarar sin syn på sakfrågan.

Vad gäller lagens tolkning av just hovvården så är lagen så "luddigt" skriven att det enda som framkommer är att hästen inte p.g.a. av hovvården ska drabbas av "långvarigt lidande"

Snacka om "hymmel" och tolkning. Tyvärr har även detta lett till onödigt långvarigt lidande för många hästar som envisats med "naturlig verknings metod" där både utförare och ägare genom lagens tolkning gått fria trots att den enskilda individen dött p.g.a. "behandlingen"

Jag kastar in handduken,, bättre att i varje tveksamt fall anmäla och se till att det blir diarefört, utför sedan inte berörd myndighet sin arbetsuppgift så har i alla fall jag ryggen fri och berörd myndighet tagit över det slutliga ansvaret för just den individens framtida välbefinnande.

Du ser väl själv hur det för dagen förhåller sig,, främst i Skåne så verkar anmälningarna hagla in men myndigheten har tydligen inte kompetens eller lagligt förfaringssätt att omgående se till djurets välfärd utan man ska först hålla på med massa pappars exercis i drygt 2 år...

Överlever ett vanvårdat djur 2 år ???

Det finns djur som lever ett odrägligt liv fast de får mat.
Tycker du har så konstiga åsikter i den här tråden så jag hoppas du aldrig får se ett djur som mår dåligt, för du åker nog bara därifrån.

Hela din attityd när du skriver är tråkig!

Jag har haft kontakt med TS, och jag kommer åka förbi hästen i helgen. Titta kan man göra, innan man talar om för folk hur naiva de är.
Usch säger jag bara :mad:

Du måste verkligen vara en helt underbar människa!:love:

Stor eloge till dig som observerar och bryr dig om hur hästen mår. Bry dig inte om elaka kommentarer från folk som inte bryr sig om andra hästar än sina egna. Folk idag har en förmåga att kunna sätta skygglappar på sig och väljer att inte se för att själva slippa obehag. Jag är precis som du reagerar och agerar om jag misstänker att ett djur far illa, detta är vår skyldighet! Om jag får skit tar jag det gärna bara jag kan hjälpa ett djur som far illa!
Lycka Till och uppdatera så att vi som bryr oss ser hur det går för hästen!:bow:

Då kan vi väl lämna detta nu då, en underbar tjej har åkt ut för att kolla på hästen. Tråkigt att man får skit när man bryr sig o för att man formelerat allt dåligt.. Tack vissa av er för visat stöd :)

Jag blir oxå förvånad över att man kan få skit för att man bryr sej! Det är verkligen sandlådenivå här ibland...

Du gjorde helt rätt som visade omsorg om hästen!!!

KL

Vilken sandlåda man hamnade i. :cool:
Vuxna människor som beter sej som barnungar i en tråd som i alla fall jag ser som ett seriöst sätt att få tips om hur man ska göra i en situation.

All heder åt Grana som ännu en gång tar tag i saker. :bow:

Jag ringde en gång till djurskyddsinspektören om två hästar som stod i en pytteliten lerig hage utan vatten och utan något att äta hela dagarna. Det gick att göra en anonym anmälan, vilket kändes tryggt. Inspektören hade koll på hästägaren och redan varit där flera gånger, men kunde inte göra mycket mer än prata med djurägaren igen. Jag tror det ska gå väldigt långt för att man ska få förbud att hålla djur. Jättebra att du bryr dig om den här stackars hästen tycker jag, men svårt att veta vad man ska göra, kanske prata med hästägaren är det bästa ändå. Bra också att någon från forumet har åkt dit för att kolla, kan kännas bra att vara flera. Hoppas det går bra.

Samlade ihop lite från jordbruksverkets sida..
Hästen står bakom taggtråd.
Du får inte ha taggtrådsstängsel till hästarna. Har du redan hästhagar med taggtrådsstängsel får du använda stängslet till och med den 31 december 2009.

Hästen var uttorkad och inget vatten fanns i hagen
Ge din häst fri tillgång på vatten. Din häst bör ha fri tillgång till dricksvatten av god kvalitet.

Hästen stod helt ensam.
Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Det är länsstyrelserna som kontrollerar djurskyddet i Sverige. Upptäcker de att du inte har följt bestämmelserna kan de kräva att du ska rätta till bristerna. Kravet kan kombineras med att du får betala vite om du inte rättar till bristerna. Du kan också dömas till böter eller fängelse i högst två år. Om du har brutit mot djurskyddsbestämmelserna på ett allvarligt sätt eller om du har dömts för djurplågeri kan du bli förbjuden att ha hand om djur.

osv.. men som sagt, Grana skulle ut och kolla på hästen. Hon var ute efter en äldre nordis. Hoppas det gick bra. :)

Sa

Hästen står bakom taggtråd.
Du får inte ha taggtrådsstängsel till hästarna. Har du redan hästhagar med taggtrådsstängsel får du använda stängslet till och med den 31 december 2009.

Hästen var uttorkad och inget vatten fanns i hagen
Ge din häst fri tillgång på vatten. Din häst bör ha fri tillgång till dricksvatten av god kvalitet.

Hästen stod helt ensam.
Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

om taggtråden kan ja ingen annat än bara hålla med.
hästen bör ha fri tillgång, men ska vattnas 2 ggr/jämt fördelat.
hästen bör hållas med artfränder, men annan lösning är godtagbar.

det är stor skillnad på bör och ska.

läs denna.

eftersom djurskyddsmyndigheten är just en mynighet, så gäller deras föreskrifter lika som lagen, så tyvärr, vattnet kan du inget säga om, eftersom det inte på nått sätt är olagligt att ha hästen utan vatten i hagen.

om hästen hålls ensam i hagen, men ändå kan "prata" med andra hästar kan man inte anmäla det heller. finns det dock inte en enda annan kuse inom syn-och hörhåll, så måste man väl ändå anse att hästen går själv och det får dom inte. får, kor eller annat flockdjur kan dock ersätta det sociala umgänge hästen skulle ha haft md artfränder, så då anses den inte gå själv längre.
undantaget föl och unghästar upp till 12 mån, de MÅSTE ha sällskap av annan häst.

kolla den här länken.

man kan även söka dispens för at få ha sin häst själv, detta gäller om hästen uppvisar sådant beteende att den blir direkt farlig för sig själv eller sina artfränder. om den är aggresiv tex....

saker och ting är inte alltid vad dom ser ut att vara, men slå du en pling till länsstyrelsen, så får du iallafall bort det från ditt hjärta. men det enda som du egentligen kan göra en riktig anmälan på är hovarna.
det andra du har berättat om är bara dina observationer (staketet och avsaknad på sällslap) och ditt eget tyckande (att hästen ser tom - apatisk ut) och det räcker inte för att göra en anmälan.

ja hoippas iallafall att du inte uppfattat att du "fått en massa skit" av mig, för det har verkligen inte varit meningen, men tjejjer med "stureplanssyndrom" (som någon så snyggt kallade det) finns det mängder av och om alla dessa slutade ringa och anmäla till höger och vänster, så kanske länsstyrelsen faktiskt skulle hinna ut till platser som det är riktigt akut på, innan de djuren där dör till följd av sin vanvård.

summa kardemumma:
anmäl gärna - men var säker på vad du gör.

Knapplån..

Först tänkte jag faktiskt inte skriva mer i den här tråden, utan tänkte att detta kan vara mellan mig och ts. Men eftersom det finns några som precis som jag bryr sig, så skriver jag så ni får veta.

Jag var där i går fm. Och jag tror iallafall jag hittade rätt häst. För den där skylten var där som du sa TS :)

Jag är nästan säker på att det var en ardenner. Det var taggtråd. Hästen var i väldigt god hull, lite för mycket enligt mig :D
Kastanjerna var långa, men inte så man anmäler för en sån sak. Hovarna behöver verkas, men var svårt att se för han stod i lite längre gräs. Vatten såg jag inget.
Men såg ut som en trevlig häst tyckte jag.

Var lite hus runtomkring, men såg ingen ute. Annars hade jag frågat vem som ägde honom. För man kan ju iallafall påpeka att folk reagerat och att det är dax för hovslagare. Fast han skulle gärna få komma hit om han var till salu.

Vet iallafall adressen runt där han gick, så jag ska försöka få tag på ägaren, annars kan jag åka dit igen.

Ja det finns säkert de som tycker anmäl, och de som tycker tvärtom eller att man inte ska lägga sig i.. Men jag har själv blivit anmäld en gång för våra grisar får gå ute på vintern. Jag tyckte det var otroligt jobbigt. Vi gör allt för våra djur och det var som få ett slag i magen.
Det är så gulligt och fint när grisarna går ute på sommaren, men på vintern är man djurplågare. Vi fick även hemliga telesamtal att vi skulle låta våra grisar gå in.
Var bara att de kunde gå in om de ville. Vi hade både hyddor ute + att de kunde gå in i större hall. Men de valde hyddorna. Och har man ekologiska grisar, så ska de ha tillgång för gå ut. Så hade vi tagit in dom så hade vi brytit mot reglerna.
Pratade med min veterinär om detta och han sa bara att du kommer få måååånga anmälningar på dig, för folk har ingen kunskap, de ser bara grisar som går ute i kylan.

Lite ot. Men anmäla, det kan jag göra själv också och har gjort det. Men då ska jag se det med egna ögon och jag ska verkligen veta vad jag anmäler. Inte bara att för jag tycker som här då, en gris fryser KANSKE...

Till TS, jag tycker det är jättebra att man ha ögonen med sig. All heder åt dig :bow:

Lite ot. Men anmäla, det kan jag göra själv också och har gjort det. Men då ska jag se det med egna ögon och jag ska verkligen veta vad jag anmäler. Inte bara att för jag tycker som här då, en gris fryser KANSKE...

Till TS, jag tycker det är jättebra att man ha ögonen med sig. All heder åt dig :bow:

vi tycker ju samma, du å ja.
tycker åx att det är kanon att TS uppmärksammat hästen och tänkt till över den, det ska vi alla göra och jag tror nog att de flesta gör det åxå.

å heder till dig som åkte och kikade på den åxå.

Men jag har själv blivit anmäld en gång för våra grisar får gå ute på vintern. Jag tyckte det var otroligt jobbigt. Vi gör allt för våra djur och det var som få ett slag i magen.
Det är så gulligt och fint när grisarna går ute på sommaren, men på vintern är man djurplågare. Vi fick även hemliga telesamtal att vi skulle låta våra grisar gå in.
Var bara att de kunde gå in om de ville. Vi hade både hyddor ute + att de kunde gå in i större hall. Men de valde hyddorna. Och har man ekologiska grisar, så ska de ha tillgång för gå ut. Så hade vi tagit in dom så hade vi brytit mot reglerna.
Pratade med min veterinär om detta och han sa bara att du kommer få måååånga anmälningar på dig, för folk har ingen kunskap, de ser bara grisar som går ute i kylan.

Jag tycker hela tråden har spårat ut,, här skriver många (inkl du själv) att man själv ska ta del av den enskilda individens välmående och aggera djurpolis, drabbas av egenmäktigt förfarande och hemfridsbrott.

Värst av allt som du själv skriver, bli anklagad för saker som folk i ren okunskap inte har en aning om utan endast ser det dom själva vill se.

Du blev ju själv anmäld och genom telefonsamtal hotad med att du va en djurplågre.

Personligen tycker jag det va bra att du blev anmäld så berörd opartisk myndighet kom ut för en kontroll. Vad ledde denna kontroll till??? Jo att du fick ett intyg på att din skötsel stödde kraven för ekologisk djurhållning.

Nästa gång det kommer ngn in på DIN gård med tårdrypande ögon och anklagar dig för att vara djurplågare så, sätt upp detta intyg i läsbart avstånd från den som anklagar dig för att vanvårda dina djur.

Du e ju inte sann,, du begår ju precis samma grundfel själv mot en annan djurägare som dom personerna du anklagar för har lagt sig i din djurskötsel av ren okunskap.

Vad är det som säger att du är mer kompetent att avgöra om det föreligger vanvård och ger dig rätten till att på eget bevåg snoka runt hos andra djurägare, precis som dom som snokat runt hos dig som du känner dig irriterad på.

Lägg ner hela skiten,, här talar man mot sitt bättre vetande.

Fakta är att man ska aldrig utnämna sig själv till ngn djurpolis utan vid minsta misstanke omgående kontakta rätt opartisk instans för att utreda om vanvård försekommer.
Man vinner två saker på det.

1. Man riskerar inte att det drabbade djuret ifall det är vanvård undandjöms och irritation uppstår mellan ägare och "djurvän"

2. Opartisk instans kommer utreda ärendet och delge djurägaren ett dokument som antingen styrker vanvård eller friskriver ägaren från vanvård.

Vem är du egentligen? Sett dina svar på folks trådar.. Allt alla andra säger är fel, du klankar ner på alla, du ska verka så himla kunnig och dittan o dattan.
Vad är det med den här sidan egentligen? Folk är så jäkla otrevliga, så som ni talar med varandra här skulle ni aldrig tala till varandra IRL, man skriver om tips och råd och får skit istället. :confused: (gäller inte bara mig) Vad är det med er?! Har inte varit medlem här länge, tyckte det verkade som en bra sida att få sina funderingar besvarade på, hästmänniskor ska ju vara trevliga människor, vad är det här? :confused:

Skillnaden är att jag tagit reda på fakta först.
De som anmälde mig visste ingenting, de trodde bara att grisar inte fick gå ute på vintern. Varför inte ta reda på fakta först innan man anmäler.

Du är inte sann du heller, du är fruktansvärt otrevlig i vart och varannat inlägg, en besserwizzer....

Sen har du helt fel i det du skriver hur det går till när man blir anmäld. Och ingen har snokat på min gård heller, var lätt att se djuren från vägen.
Denna hästen jag tittade på gick i en hage vid en väg, så jag behövde inte ens peta på hagen för se hästen eller gå på nåns mark. Jag gick på en allmän bilväg.

Jo jag anser jag har så mycket kundskap så jag kan se om ett djur far illa. Det har du ingen aning om, för du känner inte mig.
Men har man en gård med många djur, så får man ett djuröga och man ser snabbt om ett djur mår dåligt.

Han är alltid så här så man får ta det för vad det är, mycket munväder. Och svarar bara på vissa frågor, andra skiter han i av nån anledning.

Fakta är att man ska aldrig utnämna sig själv till ngn djurpolis utan vid minsta misstanke omgående kontakta rätt opartisk instans för att utreda om vanvård försekommer.
.

Och så sitter du här och utnämner dig till proffs både om det ena och det andra. Och klankar ner på andra med samma yrke som du, att de har fel.
Ja du, det du skrev kom ju från rätt person :angel:

Jag håller faktiskt med coari. (Fast kanske i mer dämpade ordalag...;))

Självklart ska man reagera på saker i omgivningen som inte verkar stå rätt till.
Visst, har man någon slags relation till djurägaren, är man insatt i ärendet och känner att man kan bidra med att erbjuda hjälp kan man ju lösa problemet på det sättet. (Då är det ju så att säga inget problem.)

När det gäller främmande människor och deras djurhållning är jag mycket tacksam för att det finns en myndighet med uppdrag att göra en opartisk bedömning. Det är inte min uppgift som privatperson att lägga mig i andras djurhållning. Mitt ansvar är i så fall att kontakta djurskyddet.

Om alla vore fullt insatta i djurskyddslagstiftningen (och följde den) hade vi inte behövt djurskyddsinspektörerna. Det är dock inte praktiskt möjligt för alla att kunna regelverket. Har man en bra och godkänd djurhållning behöver man väl inte bekymra om man blir anmäld - att det finns folk som anmäler på felaktiga grunder kan man inte komma ifrån. Hellre en officiell inspektion där ärendet avskrivs, än att det dyker upp tio privatpersoner på gårdsplanen med ogrundade anklagelser. Känner jag, i alla fall.

Summan av det hela:
Stöter man på något som inte verkar stå rätt till har man två alternativ.
Det första är att kontakta djurskyddet som åker ut, gör en bedömning och går vidare med ärendet på lämpligt sätt.

Det andra alternativet är att ringa på hos djurägaren. I de flesta fall, skulle jag tro, kommer djurägaren inte att vara så tacksam över erbjudandet som man förväntat sig. Antingen kommer djurägaren ha full koll på sin djurhållning och bli fly förbannad och kränkt. Eller så vet djurägaren med sig att att allt inte står rätt till och blir fly förbannad och kränkt.
Att djurägaren går in i försvarsposition är nog något man får ta med i beräkningen. Liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 645
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V