poniihest
Trådstartare
Sv: Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..
Jag var aldrig INNE hos hästen. jag strök den över pannan en gång. JAG åker inte förbi där så ofta då jag bor 5 mil därifrån, min pojkvän åker inte heller förbi där så ofta längre då han inte går i skolan där längre men hans mamma åker förbi där VARJE dag till jobbet.. Jag vet att det är inte min sak att läggga mig i men man kan ju inte bara blunda som alla andra och skita i den stackars hästen. Grannarna är äldre och jag tror inte dom är så kunniga, eller så kanske dom inte har en bra relation till ägaren eller vad som helst. det finns folk till allt, ingen annan gör ju något så varför skulle dom... Vanvårdad kanske var att ta i lite, jag vet inte. Men hästens hovar såg förjävliga ut, dom hade växt utåt och framåt, han hade inget vatten i hagen, han hade inget sällskap, han var uttorkad osv.
Jag har fetmarkerat lite av din text som jag tycker du ska fundera lite mer på precis som jag funderar på när jag läser dessa rader.
För det första så tror jag att dom personer i denna häst närhet (som ser den dagligen) har bättre koll på denna individs välmående än du som inte "åker förbi där så ofta".
För det andra så förstår jag inte vad som ger dig rätten till att beröra ngn annans djur utan att först ha tillfrågat ägaren.
För det tredje så avråder jag STARK ägaren att "ge bort" hästen eller sälja den för under 8.000:- för det har i många fall i slutändan inte lett till ett bättre levene för individen.
För det fjärde så kanske denna häst är pensionerad och därmed inte längre behöver utföra några arbetsuppgiftet utan bara fritt få strosa runt och själv bestämma sitt dagliga arbete.
Ett råd,, lägg dig inte i eller be även mamma lägga sig i saker som inte anbekommer er personligen utan anmäl i så fall det till berörd myndighet som opartiskt kan göra en bedömning.
Jag tror inte ett ögonblick på att grannarna skulle blunda för ren vanvård med risk för vad det i framtiden skulle innebära för deras trovärdighet.
Jag var aldrig INNE hos hästen. jag strök den över pannan en gång. JAG åker inte förbi där så ofta då jag bor 5 mil därifrån, min pojkvän åker inte heller förbi där så ofta längre då han inte går i skolan där längre men hans mamma åker förbi där VARJE dag till jobbet.. Jag vet att det är inte min sak att läggga mig i men man kan ju inte bara blunda som alla andra och skita i den stackars hästen. Grannarna är äldre och jag tror inte dom är så kunniga, eller så kanske dom inte har en bra relation till ägaren eller vad som helst. det finns folk till allt, ingen annan gör ju något så varför skulle dom... Vanvårdad kanske var att ta i lite, jag vet inte. Men hästens hovar såg förjävliga ut, dom hade växt utåt och framåt, han hade inget vatten i hagen, han hade inget sällskap, han var uttorkad osv.