Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Jag har fetmarkerat lite av din text som jag tycker du ska fundera lite mer på precis som jag funderar på när jag läser dessa rader.

För det första så tror jag att dom personer i denna häst närhet (som ser den dagligen) har bättre koll på denna individs välmående än du som inte "åker förbi där så ofta".

För det andra så förstår jag inte vad som ger dig rätten till att beröra ngn annans djur utan att först ha tillfrågat ägaren.

För det tredje så avråder jag STARK ägaren att "ge bort" hästen eller sälja den för under 8.000:- för det har i många fall i slutändan inte lett till ett bättre levene för individen.

För det fjärde så kanske denna häst är pensionerad och därmed inte längre behöver utföra några arbetsuppgiftet utan bara fritt få strosa runt och själv bestämma sitt dagliga arbete.

Ett råd,, lägg dig inte i eller be även mamma lägga sig i saker som inte anbekommer er personligen utan anmäl i så fall det till berörd myndighet som opartiskt kan göra en bedömning.

Jag tror inte ett ögonblick på att grannarna skulle blunda för ren vanvård med risk för vad det i framtiden skulle innebära för deras trovärdighet.

Jag var aldrig INNE hos hästen. jag strök den över pannan en gång. JAG åker inte förbi där så ofta då jag bor 5 mil därifrån, min pojkvän åker inte heller förbi där så ofta längre då han inte går i skolan där längre men hans mamma åker förbi där VARJE dag till jobbet.. Jag vet att det är inte min sak att läggga mig i men man kan ju inte bara blunda som alla andra och skita i den stackars hästen. Grannarna är äldre och jag tror inte dom är så kunniga, eller så kanske dom inte har en bra relation till ägaren eller vad som helst. det finns folk till allt, ingen annan gör ju något så varför skulle dom... Vanvårdad kanske var att ta i lite, jag vet inte. Men hästens hovar såg förjävliga ut, dom hade växt utåt och framåt, han hade inget vatten i hagen, han hade inget sällskap, han var uttorkad osv.

Jag var aldrig INNE hos hästen. jag strök den över pannan en gång.

Jag har aldrig anklagat dig för att varit INNE hos hästen.

Jag skrev För det andra så förstår jag inte vad som ger dig rätten till att beröra ngn annans djur utan att först ha tillfrågat ägaren.

vilket du även själv borde ha läst och tagit fasta på eftersom du quotade den meningen i ditt svar till mig.

Du skriver själv i ditt svar: jag strök den över pannan en gång.

Visst, det är bra att du bryr dig om djurs välmående men du skriver hela tiden att du TROR både det ena och det andra om både ägarens kunskap och grannarnas relation till ägaren, du antyder även att grannarna har dålig hästkunskap.

Vore det inte bättre om du i stället ringde upp Länsstyrelsen och bad dom åka ut för att göra en opartisk bedömning så alla som tror kan sluta leva i sin tro??

Jag är ledsen att jag sätter dig i "saxen" men du måste försöka förstå att du måste aggera på rätt sätt om du vill ge denna individ en "fair chans"

Du har heller inte (enligt vad du skrev tidigare) ekonomiska möjligheter till att ge denna individ ett bättre levene. En sak ska du veta,, även om du får hästen helt gratis så är just inköpet den minsta kostnaden när det gäller att hålla en häst med allt vad det medför.

Senast ändrad:

Själv anser jag mig inte kompetent att bedömma uttorkning genom att stryka en häst över pannan en gång men du kanske har större kompetens på området.
PL

nöp i skinnet på den för den var liksom "skrynklig" som uttorkade häsar är och skinnet gick inte tillbaka

i pannan? :confused:

nja... å såg du hela hagen?
ingenstans står det att hästar måste ha fri tillgång på vatten, men de ska ges möjlighet att dricka sig otörstiga 2 ggr om dan.

Själv anser jag mig inte kompetent att bedömma uttorkning genom att stryka en häst över pannan en gång men du kanske har större kompetens på området.
PL

Å jag kan bara intyga att dom som påstår att män inte kan drabbas av pms är impotenta och uttorkade... :rofl:

Snart e det fredag... :crazy:

Sorry,, kunde bara inte men va fasen, PL du beter dig som en kärring sista dygnet.

Kram???:p

PL

nej jag nöp den i halsen.
helt otroligt vad folk är duktiga på att tjabba ihop sig mot varandra på den här sidan, så som ni talar till varandra här skulle ni aldrig göra irl.

i pannan? :confused:

nja... å såg du hela hagen?
ingenstans står det att hästar måste ha fri tillgång på vatten, men de ska ges möjlighet att dricka sig otörstiga 2 ggr om dan.

ja man ser hela hagen. den står bakom taggtråd och hagen är väl 100m åt varje håll kanske med lite skog i ena hörnet.

Jag har aldrig anklagat dig för att varit INNE hos hästen.

Jag skrev För det andra så förstår jag inte vad som ger dig rätten till att beröra ngn annans djur utan att först ha tillfrågat ägaren.

vilket du även själv borde ha läst och tagit fasta på eftersom du quotade den meningen i ditt svar till mig.

Du skriver själv i ditt svar: jag strök den över pannan en gång.

Visst, det är bra att du bryr dig om djurs välmående men du skriver hela tiden att du TROR både det ena och det andra om både ägarens kunskap och grannarnas relation till ägaren, du antyder även att grannarna har dålig hästkunskap.

Vore det inte bättre om du i stället ringde upp Länsstyrelsen och bad dom åka ut för att göra en opartisk bedömning så alla som tror kan sluta leva i sin tro??

Jag är ledsen att jag sätter dig i "saxen" men du måste försöka förstå att du måste aggera på rätt sätt om du vill ge denna individ en "fair chans"

Du har heller inte (enligt vad du skrev tidigare) ekonomiska möjligheter till att ge denna individ ett bättre levene. En sak ska du veta,, även om du får hästen helt gratis så är just inköpet den minsta kostnaden när det gäller att hålla en häst med allt vad det medför.

Ja jag känner dom inte och kan inte annat än att tro efter det jag bedömde. Hästen kanske mådde toppen, bara ser deprimerad och nere ut varenda gång jag åkt förbi.. Jag har inte sagt att jag ska ta saken i egna händer, jag skapade tråden för att få tips om hur man kunde göra.
Jag vet vad kostnader för en häst innebär, jag har två egna.

jag tycker du gjorde helt rätt att titta till den stackars hästen. och ni andra som tjaffsar emot och säger att hon gjort ''fel'' fattar jag inte hur ni tänker?! jag hade aldrig kunnat bara åka hem och ringa till dit ni sa, för dom gör oftast inte ett piss, och om hästen hade varit lycklig eller i gott skick hade väl aldrig tjejen tyckt synd om hästen. jag hade faktiskt skitit i om det hade varit olagligt att gå in till hästen om jag hade sett en som verkar vanvårdad, för tycker ni inte det är olagligt själva att inte ge hästen mat, vatten eller kompisar? och oftast får man ta tag i saker i egna händer fast man inte har med saken att göra, för annars kanske allt bara förvärras, och hästen dör? tycker det är rätt inställt att man tänker på djurets bästa!

Så du förespråkar att ta saken i egna händer istället för att anmäla vanvården, eftersom de enligt dig inte gör ett piss? Vad skulle du gjort då, stulit hästen?

Om hovarna var så illa som du beskriver så tycker jag att du ska kontakta länsstyrelsen.

Däremot kan du i din anmälan gott utelämna att "hästen ser deprimerad ut" och att den "inte används till något". Det är bara trams.

låt mig då skriva ungefär som ditt förta inlägg kan ha uppfattats av oss, så kanske du förstår varför vi är så skeptiska...

" jag och min pojkvän var ute och åkte bil och då såg ja en häst i en hage, helt ensam, stackarn, han såg jätteledsen ut! min pojkvän stannade bilen, så att jag kunde gå in till hästen och kolla till den och den var helt tom i blicken!!!! :eek: hästen var lite misstänksam mot mig först, men när jag han insåg att jag bara ville honom väl kom fram och vi kunde gosa och jag kunde klappa. jag tyckte så synd om honom!!!!!!!! :cry:
jag såg inget vatten, så han måste ha varit jätteuttorkad, och jättelessen var han, det syntes jätteväl på honom! inga kompisar och sen, när jag satte mig i bilen igen började jag gråta och tänkte att jag kanske skulle ringa på hos den människan som äger den och fråga om han vill ge hästen till mig eller kanske sälja. jag har egentligen inga pengar till det, men min mamma tyckte åxå jättesynd om hästen, så hon ställr säkert upp och betalar. ja menar, så mycket kan väl inte en häst kosta? dessutom sa min pojkväns mamma att hästen inte används till nått och det tycker jag är jättesynd, jag kan ju börja rida på honom?
det är iallafall jätte synd om honom och han lider allderles fruktansvärt, det syntes.
i hans ögon.
dom var tomma.....
å ingen av de andra gamla gubbarna eller tanterna i dom andra stugorna verkar veta nått om hästar för å skulle han aldrig få ha det som han har det. "

håll med om att det låter en aning.... naivt...?
det finns ingen som tvivlar på att du skrivit i all välmening och faktiskt reagerat starkt på det du har sett!
ett föredöme faktiskt!
men att anmla pga de anledningar du skrivit är bara att göra dig själv till åtlöje och ta tid från de fall där det verkligen handlar om vanvård. som att kor trampar runt i en halvmeter dynga blandat med kadaver från sina syskon. DET är vanvård!

låt mig då skriva ungefär som ditt förta inlägg kan ha uppfattats av oss, så kanske du förstår varför vi är så skeptiska...

" jag och min pojkvän var ute och åkte bil och då såg ja en häst i en hage, helt ensam, stackarn, han såg jätteledsen ut! min pojkvän stannade bilen, så att jag kunde gå in till hästen och kolla till den och den var helt tom i blicken!!!! :eek: hästen var lite misstänksam mot mig först, men när jag han insåg att jag bara ville honom väl kom fram och vi kunde gosa och jag kunde klappa. jag tyckte så synd om honom!!!!!!!! :cry:
jag såg inget vatten, så han måste ha varit jätteuttorkad, och jättelessen var han, det syntes jätteväl på honom! inga kompisar och sen, när jag satte mig i bilen igen började jag gråta och tänkte att jag kanske skulle ringa på hos den människan som äger den och fråga om han vill ge hästen till mig eller kanske sälja. jag har egentligen inga pengar till det, men min mamma tyckte åxå jättesynd om hästen, så hon ställr säkert upp och betalar. ja menar, så mycket kan väl inte en häst kosta? dessutom sa min pojkväns mamma att hästen inte används till nått och det tycker jag är jättesynd, jag kan ju börja rida på honom?
det är iallafall jätte synd om honom och han lider allderles fruktansvärt, det syntes.
i hans ögon.
dom var tomma.....
å ingen av de andra gamla gubbarna eller tanterna i dom andra stugorna verkar veta nått om hästar för å skulle han aldrig få ha det som han har det. "

håll med om att det låter en aning.... naivt...?
det finns ingen som tvivlar på att du skrivit i all välmening och faktiskt reagerat starkt på det du har sett!
ett föredöme faktiskt!
men att anmla pga de anledningar du skrivit är bara att göra dig själv till åtlöje och ta tid från de fall där det verkligen handlar om vanvård. som att kor trampar runt i en halvmeter dynga blandat med kadaver från sina syskon. DET är vanvård!

Det var väl inte det lättaste att beskriva kanske. Jag gick aldrig IN till hästen. Jag sa inte att den var uttorkad bara för den inte hade vatten, jag nöp i skinnet för han var skrynklig = uttorkad.
Jag kanske tog i när jag skrev vanvårdad, men som sagt ni har inte själva sett hästen och det är svårt att beskriva. Uttorkad, deprimerad, spruckna för långa hovar, inget vatten i hagen.. Jag blev iallfall ledsen för hästens skull. O så har han stått i alla herrans år, jag kände bara att så vill jag inte lämna hästen att stå sina sista år.
Ang. det jag skrev om våran ekonomi. Den är inte så knaper att man inte skulle kunna ta hand om hästen, jag vet vad det innebär med häst, vi har två stycken, herregud. Men det skulle få ekonomin att tryta. Jag hade gärna tagit hand om hästen och tagit honom till det stallet vi har våra hästar i, flera kompisar, vatten i hagen, omvårdnad och pyssel varje dag osv. Jag hade hellre velat se honom glad in i det sista. Det är inte omöjligt, men om någon annan kunde ge honom detta hade det varit bättre för vi lever inte på en politikers lön direkt. Men fortfarande, jag säger det igen, vi har nog att ta hand om en häst till, bara det att ekonomin skulle tryta mer då. Och att grannarna inte bryr sig.. INGEN BRYR SIG, ni ber mig att inte bry mig, vad är det om då?!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag försöker göra en god gärning för hans skull och ge hästen ett värdigt liv och slippa stå ensam och deprimerad. Han kanske inte är svårt vanvårdad men ni har inte sett hästen, jag ville bara få honom därifrån, ta honom till andra hästar..

jag tycker du gjorde helt rätt att titta till den stackars hästen. och ni andra som tjaffsar emot och säger att hon gjort ''fel'' fattar jag inte hur ni tänker?! jag hade aldrig kunnat bara åka hem och ringa till dit ni sa, för dom gör oftast inte ett piss, och om hästen hade varit lycklig eller i gott skick hade väl aldrig tjejen tyckt synd om hästen. jag hade faktiskt skitit i om det hade varit olagligt att gå in till hästen om jag hade sett en som verkar vanvårdad, för tycker ni inte det är olagligt själva att inte ge hästen mat, vatten eller kompisar? och oftast får man ta tag i saker i egna händer fast man inte har med saken att göra, för annars kanske allt bara förvärras, och hästen dör? tycker det är rätt inställt att man tänker på djurets bästa!

tack! jag tror inte dom hade velat se sina egna hästar stå så.

Så du förespråkar att ta saken i egna händer istället för att anmäla vanvården, eftersom de enligt dig inte gör ett piss? Vad skulle du gjort då, stulit hästen?

Nej? jag har inte sagt vad jag ska göra, jag bad om tips och stöd.

Förstår inte hur du kunde få en så naiv uppfattning :confused: Upplevde inte alls TS så... Hon skriver ju själv att hon har två hästar. Alltså vet hon vad det kostar, det framgår ju.

Jag tolkar det hela som att hon vill hjälpa hästen bara!

Herregud, om nån här hade ägt denna häst och lagt ut en bild på den hade det säkert blivit ramaskri. Men i den här tråden är det okej för hästen lever ju på existensminimum eftersom den står upp och inte faller omkull och dör. Om jag hade sett dåligt omhändertagna hästar varje dag hade jag också velat göra något. Åker man förbi en hage en gång må det vara, åker man förbi samma vanvårdade hästar varje dag är det väl klart man vill göra något? TS pojkväns mamma åker förbi där varje dag, hon själv åker förbi där då och då och ingen har sett något vatten eller att hästens hovar förbättrats. I första hand kan man ju prata med ägaren, i andra hand anmäla om hästen verkligen är vanskött.

Poängen är att det här med att hästen är deprimerad och har ett "ovärdigt liv" är något du själv läser in. Hästen kan mycket väl må utmärkt.
Men som sagt, finns det konkreta bevis på eftersatt skötsel, t.ex. förvuxna hovar, då kontaktar du länsstyrelsen.

Du har inte möjlighet att åka förbi hästen igen och se om den verkar likadan nu?
Och kanske ta kort på hovarna, vi har ju en del duktigt fack-folk härinne i tråden. (Jag vet inte om det är tillrådigt att lägga in foto på hela hästen när det inte är din. Någon annan kanske vet om man får det i sådana här fall? ) Så kan du ju få ett utlåtande i alla fall på hur illa det ser ut och hur brådskande det är med hjälp?

Bara en tanke. :)
Tycker det är bra att du bryr dig, men jag har själv haft gamla hästar och de har ju varit lite 'ruggiga' de sista åren. Hovarna var ju noga skötta, men jag menar resten av kroppen. De blir ju lite tja, gamla och slitna. Kroppen ändras, men i mitt fall fick de ju gå kvar och bli ompysslade tills de blev dåliga och fick ont. Då fick de somna, men de mådde ju bra innan, trots att de var gamla och inte så väldans vackra längre (förutom i mina ögon förstås :love:)

Nej, jag svarade maoulina som tyckte man skulle ta saken i gena händer istället för att blanda i myndigheterna. :crazy: Det står uppe i högra hörnet på varje inlägg vem man svarar. :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar