Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Och jag håller inte med.

Och som i detta fallet som det faktiskt handlar om. Så har ingen varit på en gårdsplan eller någons mark, vi har varit på en allmän väg.

Och jag tycker inte man anmäler utan att ha lite fakta och bakgrund. Faktum är ju att de frågar också en del när man ringer, så säga att man inget vet låter mest korkat tycker jag.

Tänk att folk blir så hysteriska för man åkt och tittat på en häst. Man går utmed vägen och kollar och folk får utbrott. Ja buke är rolig :grin:

Det kanske är så att dom som reagerar starkt på oss som bryr sig, reflekterar och agerar på djur som ser ut att fara illa på ett eller annat sätt kanske själva är personer som inte sköter om sina djur på ett bra sätt eller inte har kunskapen om hur en häst ska skötas för att må bra. Kanske de också har varit anmälda för detta? Vet inte... men det kan ju vara ett skäl till att dom reagerar så negativt på att det finns människor som bryr sig och vågar lägga sig i. En tanke som pluppade upp bara som kan vara en förklaring till varför dom går in här och svararså otrevligt på vissa trådar. Jag har gjort en anmälan en gång för många år sedan då jag red förbi två MKT magra varmblod som stod och hängde utan mat och vatten, ägaren var så aggresiv så dom fick ta med sig polis dit och den ena hästen var i så dåligt skick att den avlivades direkt den kunde knappt stå på benen det visade sig också att han hade vanvårdade får. Ett av fåren låg förlamat efter att ägaren i berusat tillstånd slagit ryggen av den. Var detta fel av mig ochså då eller:confused: Svar: NEJ... jag är mkt glad över att jag anmälde detta, den andra hästen togs om hand och fick ett nytt bra hem.

Till Ts. Det är inte förbjudet att gå in i en hästhage eller klappa en häst oavsett vad någon i den här tråden påstod.

Eh, jo. Du får gå in i hagar tack vare allemansrätten, men du får INTE STÖRA BETANDE DJUR! Dvs inte klappa, mata eller pilla med hästar som går i hagen du råkar passera.

/Migo
som artigt förklarat för alla grannar vilka risker det innebär att gå in och klappa en flock främmande hästar...

att du däremot gick in i hagen till den (för så tolkade jag att det hade gått till) är INTE OK!!!!! man går in i främmande hästars hagar hos folk man inte känner, jag tror till o med att det är olagligt (rätta mig gärna på den punkten!!).

Man får gå in i vilken hage man vill, när man vill såvida man inte stör djuren..

Självklart SKA man anmäla misstänkta fall till ansvarig myndighet. Jag tror inte att någon hävdat annorlunda. (Eller?) Mycket, mycket bättre att anmäla och gå den officiella vägen än att som privatperson på eget initiativ kontakta djurägaren, något som jag aldrig skulle rekommendera någon att göra.
Som i fallet med "din" djurägare som var aggressiv och alkoholiserad - i sådana fall är det polis som ska gå in och inte tonårstjejer.

Vad gäller fakta och bakgrund: Som privatperson har man ingen möjlighet och ingen befogenhet att kontrollera mer än vad som är uppenbart när man råkar ha vägarna förbi. Ponera att jag träffar på en häst med förvuxna hovar. Jag knackar på hos djurägaren och frågar snällt och vänligt om det inte är dags att göra något åt saken. Jodå, hästägaren lovar att det ska fixas.
Är det då JAG som en vecka senare ska åka förbi och kontrollera detta? Ska jag åka förbi igen om tio veckor? I min värld har inte jag den befogenheten att ta på mig kontroll av andras förehavanden.

Alltså: Stöter jag på något som inte verkar stå rätt till anmäler jag till djurskyddet.

Man får gå in i vilken hage man vill, när man vill såvida man inte stör djuren..

Och i denna hage går en folkilsken häst som anfaller och sparkar ner denna person som envisas med att gå in i hagen genom sin rätt enligt allemansrätten.

Vem blir anmäld??

Personen har alltså inte rört denna folkilskna häst utan bara gått in i hagen.

Tänk på den ni.

Det kanske är så att dom som reagerar starkt på oss som bryr sig, reflekterar och agerar på djur som ser ut att fara illa på ett eller annat sätt kanske själva är personer som inte sköter om sina djur på ett bra sätt eller inte har kunskapen om hur en häst ska skötas för att må bra. Kanske de också har varit anmälda för detta? Vet inte... men det kan ju vara ett skäl till att dom reagerar så negativt på att det finns människor som bryr sig och vågar lägga sig i. En tanke som pluppade upp bara som kan vara en förklaring till varför dom går in här och svararså otrevligt på vissa trådar. Jag har gjort en anmälan en gång för många år sedan då jag red förbi två MKT magra varmblod som stod och hängde utan mat och vatten, ägaren var så aggresiv så dom fick ta med sig polis dit och den ena hästen var i så dåligt skick att den avlivades direkt den kunde knappt stå på benen det visade sig också att han hade vanvårdade får. Ett av fåren låg förlamat efter att ägaren i berusat tillstånd slagit ryggen av den. Var detta fel av mig ochså då eller:confused: Svar: NEJ... jag är mkt glad över att jag anmälde detta, den andra hästen togs om hand och fick ett nytt bra hem.

Jamen du gjorde ju precis så som man ska göra. Istället för att börja lägga dig i själv så anmälde du till berörd myndighet och dom utförde sitt uppdrag enligt din amnälan.

Jag tycker du gjorde helt rätt,, jag gör precis likadant.

Självklart SKA man anmäla misstänkta fall till ansvarig myndighet. Jag tror inte att någon hävdat annorlunda. (Eller?) Mycket, mycket bättre att anmäla och gå den officiella vägen än att som privatperson på eget initiativ kontakta djurägaren, något som jag aldrig skulle rekommendera någon att göra.
Som i fallet med "din" djurägare som var aggressiv och alkoholiserad - i sådana fall är det polis som ska gå in och inte tonårstjejer.

Vad gäller fakta och bakgrund: Som privatperson har man ingen möjlighet och ingen befogenhet att kontrollera mer än vad som är uppenbart när man råkar ha vägarna förbi. Ponera att jag träffar på en häst med förvuxna hovar. Jag knackar på hos djurägaren och frågar snällt och vänligt om det inte är dags att göra något åt saken. Jodå, hästägaren lovar att det ska fixas.
Är det då JAG som en vecka senare ska åka förbi och kontrollera detta? Ska jag åka förbi igen om tio veckor? I min värld har inte jag den befogenheten att ta på mig kontroll av andras förehavanden.

Alltså: Stöter jag på något som inte verkar stå rätt till anmäler jag till djurskyddet.

Varför då överhuvudtaget prata med ägaren, eftersom du inte vet om den fixar hovarna eller inte. Då kan du ju anmäla direkt.
Eller ska du först prata med ägaren och sen anmäla?

Jamen du gjorde ju precis så som man ska göra. Istället för att börja lägga dig i själv så anmälde du till berörd myndighet och dom utförde sitt uppdrag enligt din amnälan.

Jag tycker du gjorde helt rätt,, jag gör precis likadant.

Himla skillnad enligt mig. För i det fallet var det helt klart vanvård, och gick se direkt utan att börja fundera på om djuren led eller inte.

Och i denna hage går en folkilsken häst som anfaller och sparkar ner denna person som envisas med att gå in i hagen genom sin rätt enligt allemansrätten.

Vem blir anmäld??

Personen har alltså inte rört denna folkilskna häst utan bara gått in i hagen.

Tänk på den ni.

Vadå tänk på den ni?
Allemansrätten gäller. Då får man sätta upp en skylt varning för farlig häst.
Men man får faktiskt gå genom en hage.
Försöker du göra egna regler? Läsa på kanske?

att gå egenom en hage i syfte att bara gå egenom är en sak, att gå in i hage för att undersöka ett främmande djur är ett annat.

Vadå tänk på den ni?
Allemansrätten gäller. Då får man sätta upp en skylt varning för farlig häst.
Men man får faktiskt gå genom en hage.
Försöker du göra egna regler? Läsa på kanske?

Ja du vad hjälper en skylt när många inte ens verkar vara läskunniga??

Hur många språk ska denna skylt skrivas på??

Du verkar inte ens förstå skillnaden mellan allemansrätten och enskild egendom.

Senast ändrad:

tycker denna tråden spårat ur totalt och alla blir bara mer och mer otrevliga mot varandra. tror det finns tillräckligt med synpunkter nu, och tjejen bestämmer nog själv hur hon vill göra och känns bäst, antligen anmäla eller prata med ägaren, för hon har fått nog av tips tror jag. kommer inte längre med detta nu.

Håller med dig. Jag tycker vi lägger ner detta nu.
All heder flera gånger om åt Grana som åkte ut och kollade på hästen.:bow::bow::bow::bow::bow:
Coari, sluta spela duktig och ange dig själv som proffs och klanka ner på oss andra hela tiden.
Kan man inte låsa en tråd..?

Har du läst det i lagen om allemansrätten??

Det kan faktiskt leda till åtal om egenmäktigt förfarande!

Jag fick till svar utav polisen att man får vistas i hästhagar efter att jag ringt när ett gäng ungdomar helt sonika skulle tälta i våra unghästars beteshage :eek: Då gällde minsann allemansrätten och inget jäkla egenmäktigt förfarande.

Nu tänker jag också lägga denna tråden åt sidan och hoppas det blir bra för hästen.

Ja du vad hjälper en skylt när många inte ens verkar vara läskunniga??

Hur många språk ska denna skylt skrivas på??

Du verkar inte ens förstå skillnaden mellan allemansrätten och enskild egendom.

Jo det vet jag. Och jag vet så mycket att man får gå igenom en hage med djur.

att gå egenom en hage i syfte att bara gå egenom är en sak, att gå in i hage för att undersöka ett främmande djur är ett annat.

Fast nu hade diskussionen gått över till om man bara får gå igenom en hage.

Ska hästen/djuret behöva ligga i sin egen skit INNAN det händer nåt!!!

Ja så ser vår lagliga djurhållning ut idag. För bedrövligt är det. Det är alldeles för tama regler gällande vad en häst ska ha. Tillgång till vatten är en självklarhet. Sen sällskap, ja det är ju naturligtvis önskvärt. Sen överlever ju hästen ändå utan hästkompis men klarar sig inte länge utan vatten. Och att ta in en balja med vatten till hagen är inte direkt svårt men gör så mkt för hästen.

Hästar måste inte ha tillgång till vatten i hagen, det räcker att de får vatten två gånger per dygn.
Jag tycker också synd om hästar som går ensamma, men det är inte olagligt att ha det så.

Jag har också kallblod och vet att kastanjerna kan bli riktigt långa, jag brukar be hovslagaren att knipsa av dem bid behov.

Vad gäller hästen du såg är det uppenbart att hovvården är eftersatt, men innan du anmäler tycker jag att du ska ta kontakt med ägaren. Du kanske kan få sköta hästen?

Nej det är inte olagligt att ha hästar gåendes själva i hage. Men det är lag på att de måste ha annan social kontakt med häst eller annat djur.
Vilket denna häst inte verkar ha.

Nej det är inte olagligt att ha hästar gåendes själva i hage. Men det är lag på att de måste ha annan social kontakt med häst eller annat djur.
Vilket denna häst inte verkar ha.

Och vad stödjer du det sists påståendet på???

För mig så verkar det ju ränna en hel del social kontakt för dagen som tar lagen i egna händer i dess närhet.

Glöm inte att människan oxå (än så länge) klassas som en djurart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 645
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar