Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Förstår inte hur du kunde få en så naiv uppfattning :confused: Upplevde inte alls TS så... Hon skriver ju själv att hon har två hästar. Alltså vet hon vad det kostar, det framgår ju.

i ett senare inlägg ja.
jag beskrev bara hur jag (och kanske andra med mig) uppfattade hennes FÖRSTA inlägg.

jag tvivlar inte heller på att hon bara vill hästen väl och jag tycker att det är bara tt hon stannade och kollade lite närmare på honom.
eftersom det inte står nått om nått hull nånstans, så utgår jag ifrån att hästen blir ordentligt fodrad och min erfarnhet säger att de hästar som har ett bra hull oftast lever ett drägligt liv.

Det finns djur som lever ett odrägligt liv fast de får mat.
Tycker du har så konstiga åsikter i den här tråden så jag hoppas du aldrig får se ett djur som mår dåligt, för du åker nog bara därifrån.

Hela din attityd när du skriver är tråkig!

Jag har haft kontakt med TS, och jag kommer åka förbi hästen i helgen. Titta kan man göra, innan man talar om för folk hur naiva de är.
Usch säger jag bara :mad:

Tycker du har så konstiga åsikter i den här tråden så jag hoppas du aldrig får se ett djur som mår dåligt, för du åker nog bara därifrån.

jasså, det tycker du....
min styvsyster tycker nog åxå att jag har konstiga åsikter när jag anmälde henne till länsstyrelsen för vanvård av sina 8 hästar. :grin:

kan inte se att jag har konstiga åsikter alls?
jag tycker ju att det är bra tt hon stannat och kollat, men den uppfattningn jag fick av henne i hennes fösta inlägg var att hon var en naiv liten tonåring som såg en olycklig häst och tänkt anmäla.
nu har jag dock förstått att hon har lite mer bakom pannbenet och förhoppningsvis kan hon själv avgöra om det är ett fall av vånvård. och om det är det, så ska det anmälas till Länsstyrelsen i den län hon bor i.

att hästen går själv är givetvis inte önskvärt, men utan att veta varför den gör det, så tycker jag inte att man ska anta för mycket. många hästar kan inte ha sällskap och går därför själva.

Titta kan man göra, innan man talar om för folk hur naiva de är.

ja har aldrig sagt att hon är naiv, bara att jag (och kanske flr med mig) uppfattat henne som naiv i hennes första inlägg. en åsikt jag har lagt ner, iom det hon skrivit i senare inlägg.

för unga tjejjer som tycker dösynd om hästar de ser utan att egentligen veta vad de talar om finns det MASSOR av!

Hej

jag tycker absolut att du ska anmäla om du tror att det är vanvård. Är det inte det så är ju ingen skada skedd. Det viktiga är ju att hästen har det bra.
Jag tror att det många gånger är svårare för en granne som kan ha olika band eller bor "för nära", för att kunna ta upp vanvård. I varje fall så länge den inte är grav.
Och jag är glad att det finns folk som bryr sig... alltför många väljer att blunda.
Du kan också kontakta Svenska Hästars Värn på www.shv.org
Det är en mycket liten förening, men kanske de kan ge dig råd och tips eller t.o.m. åka och titta på hästen. De har stor erfarenhet av vanvårdade hästar och det finns tyvärr många!
:(

Förstår inte hur du kunde få en så naiv uppfattning :confused: Upplevde inte alls TS så... Hon skriver ju själv att hon har två hästar. Alltså vet hon vad det kostar, det framgår ju.

Ursäkta men är du läskunnig???

TS skrev ju redan i sitt startinlägg.

Citat:Jag funderar starkt på att åka dit och fråga hur gammal hästen är osv och om dom kan tänka sig att ge bort eller sälja den stackaren. Vi har inte den bästa ekonomin nu så det gör det jättesvårt att ta över honom men mamma vill också åka och titta på honom

Å så påstår du att en som svarat på detta som även verkar vara läskunnig anses av dig som Naiv???

Det finns djur som lever ett odrägligt liv fast de får mat.

Hela din attityd när du skriver är tråkig!

Jag har haft kontakt med TS, och jag kommer åka förbi hästen i helgen. Titta kan man göra, innan man talar om för folk hur naiva de är.

Kan du inte ta bilder oxå och lägga ut??

Du har haft kontakt med TS, och du ska som god djurvän åka förbi hästen i helgen,, kommer det enbart ske en gång eller dagligen återkommande för att ta del av verkligheten??

Den som jag uppfattar som mest naiv är den personen som lägger sig i ärenden som borde anmälas till berörd myndighet och låta dom göra en opartisk bedömning.

Vet du vad ordet naiv betyder??

Kan du inte ta bilder oxå och lägga ut??

Du har haft kontakt med TS, och du ska som god djurvän åka förbi hästen i helgen,, kommer det enbart ske en gång eller dagligen återkommande för att ta del av verkligheten??

Den som jag uppfattar som mest naiv är den personen som lägger sig i ärenden som borde anmälas till berörd myndighet och låta dom göra en opartisk bedömning.

Vet du vad ordet naiv betyder??

Gud vad du är löjlig.

Jag har anmält förut, så jag vet precis hur det går till. Men ska jag anmäla så vill jag se det med egna ögon först.
Man lägger sig inte i ärenden genom att bara titta.
Nä, tänker inte lägga ut smaskiga bilder om det nu var det du var intresserad av :crazy:

Ja jag är en god djurvän, något fel på det eller?

Jag tycker du är modig som faktiskt gör någonting för att hjälpa denna hästen. Självklart är det ju även bättre att kolla upp så att allt står bra till en gång för mycket än en gång för lite. Om nu allt står rätt till med hästen är det ju jättebra, men med tanke på hur du beskrivit bla hovarna låter det ju som att allting inte står rätt till i detta fallet.

Jag önskar dig all lycka till och hoppas att det löser sig för denna häst!

K.L

Skrämmande vilken inställning och uppträdande som finns här! En tjej ber om hjälp och råd och till och med de som kallar sig veterinärer beter sig så illa att det är lätt att tro att ingen som misstänker vanvård (även om det inte sedan kan dömas till det) någonsin vågar skriva och fråga igen.
Gå på folk som plågar hästar istället, inte de som bryr sig och kanske inte vågar anmäla efter att ha läst en massa argument hör. Mer skrämmande med såna som inte anmäler än de som kanske gör det i onödan. Grrr!!!!

ja har aldrig sagt att hon är naiv, bara att jag (och kanske flr med mig) uppfattat henne som naiv i hennes första inlägg. en åsikt jag har lagt ner, iom det hon skrivit i senare inlägg.

för unga tjejjer som tycker dösynd om hästar de ser utan att egentligen veta vad de talar om finns det MASSOR av!

Så du menar att unga tjejer ska man ignorera, jag tycker man ska ta dem på allvar och OM det nu är som du tror kan man förklara för dem på ett schysst sätt och inte trycka ned dem i skoskaften. Jag tycker deras känslor ska tas på allvar, det kommer en tid när de bli vuxna och blivit avtrubbade av alla skit de ser genom media och irl.

Kl.

Tycker f.ö att det är en låg nivå på vissa "vuxna" människors beteende i den här tråden framförallt när det är en ung tjej som ber om råd. En tråkig erfarenhet för henne att sk "hästfolk" beter sig som en hoper arslen.

Till Ts. Det är inte förbjudet att gå in i en hästhage eller klappa en häst oavsett vad någon i den här tråden påstod. Försök kontakta ägaren och "känn denna på pulsen" Är människan trevlig och tillmötesgående märker man det ganska snart Många gånger kommer man långt genom att vara vänlig och erbjuda sin hjälp. Fungerar inte det så får ni väl fota och anmäla om det är illa ställt.

Så du menar att unga tjejer ska man ignorera, jag tycker man ska ta dem på allvar och OM det nu är som du tror kan man förklara för dem på ett schysst sätt och inte trycka ned dem i skoskaften. Jag tycker deras känslor ska tas på allvar, det kommer en tid när de bli vuxna och blivit avtrubbade av alla skit de ser genom media och irl.

Kl.

Tycker f.ö att det är en låg nivå på vissa "vuxna" människors beteende i den här tråden framförallt när det är en ung tjej som ber om råd. En tråkig erfarenhet för henne att sk "hästfolk" beter sig som en hoper arslen.

Till Ts. Det är inte förbjudet att gå in i en hästhage eller klappa en häst oavsett vad någon i den här tråden påstod. Försök kontakta ägaren och "känn denna på pulsen" Är människan trevlig och tillmötesgående märker man det ganska snart Många gånger kommer man långt genom att vara vänlig och erbjuda sin hjälp. Fungerar inte det så får ni väl fota och anmäla om det är illa ställt.

Exakt :bow:

kl*

I våran by stod det förut en häst som många trodde var vanvårdad(dem som inte var grannar)
Jag var dit en gång och frågade om jag fick rykta hästen, det visade sig att den var bara oryktad,40 år gammal islands/arabkorsning.
Polisen i vår by bor granne med ägaren óch många utomstående hade anmält gubben fast hästen hade veterinärbesök var 3e vecka.Även hovslagare var ut var 5e vecka.
Det såg ut som att hästen inte mådde något bra men när man väl fick veta hur det låg till hade hästen det ett jättebra liv.
Han hade vatten i en liten hink i hagen och inne i spiltan hade han massa halm och stod bredvid kossorna.Hans hage låg mittemot kossornas hage.
Gubben fodrade hästen fast han var rejält gammal och sjuk ute i hagen på morgonen och sedan fick hästen jättemkt hö inne i boxen på kvällen men nu var det så att när utomstående åkte förbi hade hästen redan ätit hela morgonen och därför såg det ut som att han var vanvårdad.

Mitt tips innan några hastiga beslut är att prata med ägaren.

Till Ts. Det är inte förbjudet att gå in i en hästhage eller klappa en häst oavsett vad någon i den här tråden påstod.

Har du läst det i lagen om allemansrätten??

Det kan faktiskt leda till åtal om egenmäktigt förfarande!

Men jisses vad ni håller på. En privatperson behöver inte samla in en massa bevis för att anmäla misstänkt vanvård. Om ts är orolig för hästens välbefinnande ska hon anmäla det till länsstyrelsen. Länsstyrelsen gör sedan sin bedömning. Att myndigheterna inte gör ett skit (som någon påpekade) är inte sant. Men de gör inte alltid som anmälaren vill, och det är en himla skillnad!

att prata med djurägaren är klart det bästa tycker jag. Fråga honom/henne lite om hästen.
Utifrån det kan du säkert få en bra uppfattning huruvida det är ställt.

Men det finns 3 saker som INTE är acceptabelt med hästen
1. vanvårdade hovar
2. den går SJÄLV
3. taggtråd.

Det andra med mat och vatten vet ni för lite om.

Men det finns 3 saker som INTE är acceptabelt med hästen
1. vanvårdade hovar
2. den går SJÄLV
3. taggtråd.

1. så finns det redan en lag som styrker detta.

2. så säger lagen att den ska ha tillgång till "socialt" umgänge,, ingen lagstiftning om att det måste vara minst 2 hästar i samma hage.

3. så kommer vid årsskiftet en ny lag som säger att det är förbjudet att ha hästar i hagar med taggtråd. Har man taggtråd så säger lagen att den ska senast 31/12-09 tas bort. (heller inte slängas på marken där hästarna går eller befinner sig.

Men jisses vad ni håller på. En privatperson behöver inte samla in en massa bevis för att anmäla misstänkt vanvård. Om ts är orolig för hästens välbefinnande ska hon anmäla det till länsstyrelsen. Länsstyrelsen gör sedan sin bedömning. Att myndigheterna inte gör ett skit (som någon påpekade) är inte sant. Men de gör inte alltid som anmälaren vill, och det är en himla skillnad!

Har försökt förklara detta men du gjorde det mkt bättre.:bow:

Då kan vi väl lämna detta nu då, en underbar tjej har åkt ut för att kolla på hästen. Tråkigt att man får skit när man bryr sig o för att man formelerat allt dåligt.. Tack vissa av er för visat stöd :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar