Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Och vad stödjer du det sists påståendet på???

För mig så verkar det ju ränna en hel del social kontakt för dagen som tar lagen i egna händer i dess närhet.

Glöm inte att människan oxå (än så länge) klassas som en djurart.

Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt
ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men
det kan fungera med ett annat flockdjur, som till exempel
får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den
behöver mer kontakt med andra hästar i stallet.Var uppmärksam
på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den
behöver.

Urdrag ur Djurskyddsbestämmelser för häst.

1. så finns det redan en lag som styrker detta.

2. så säger lagen att den ska ha tillgång till "socialt" umgänge,, ingen lagstiftning om att det måste vara minst 2 hästar i samma hage.

3. så kommer vid årsskiftet en ny lag som säger att det är förbjudet att ha hästar i hagar med taggtråd. Har man taggtråd så säger lagen att den ska senast 31/12-09 tas bort. (heller inte slängas på marken där hästarna går eller befinner sig.

Går den ensam i hagen och även är ensam i "stallet" så saknar där väl ändå socialt umgänge?

Lagen om taggtråd gäller väl alla djur inte bara hästar? Rätta mig om jag har fel :p

Går den ensam i hagen och även är ensam i "stallet" så saknar där väl ändå socialt umgänge?

Lagen om taggtråd gäller väl alla djur inte bara hästar? Rätta mig om jag har fel :p

Om du läser lagtexten så slipper jag rätta dig..

Du kommer finna att du inte har tagit del av lagens utförande och därmed borde inkomma med en egen rättelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 645
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar