Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Läste ju någon tråd här på buke som var om ett sto som gick omkring 388 dagar tror jag här om dagen. Tråden var ett par år gammalt. Hon fick väl oxå ett sto har jag för mig.

Dobbis! Säg åt ditt sto att det inte är någon som vill se den lille, kör omvänd psykologi nu :idea:

Det var i höstas som det stoet fölade o ja det var nog ett stoföl det också.

Har "hon" inte tittat ut ännu??? Nu när vädret är kallt o ruggigt kanske det passar bättre att titta fram? Min sista drog ihop juvret och kniper. Väntar nog på lite bättre väder - går ute hela tiden.
Jag håller tummarna för dig dobbis att du får ditt efterlängtade STOFÖL NUUUUU!!!!1:p

Det är en trög hingst fattar du väl, den håller fortfarande på och försöker läsa bruksanvisningen för hur man skall komma ut, men den förstår inte riktigt:confused:......... Stona fattar direkt och hoppar glatt ut när de är färdigbakade runt 330dygn :angel: :D

Nu vet jag varför HON inte kommit ut :idea: Hon har samma problem som hingsten med bruksanvisningen,men HON är ju BLOND :idea:;)

Nu vet jag varför HON inte kommit ut :idea: Hon har samma problem som hingsten med bruksanvisningen,men HON är ju BLOND :idea:;)

men tror du gumman att det skulle funka med en gonattsaga blondinen kanske inte vet hur man fölar du får väll köra lite profylaxövningar i kväll :D
vi är nog många här inne som kan hjälpa dig med andningen

Ja det ä alltid lika spännande att att titta in och se hur de går för dobbis:grin:

Här är det ganska lungt förutom att jag fick rusa ner till stallet i natt hon hade lagt sig ner och grymtade som en gris och naturligtvis me rumpan mot väggen, men de va falskt alarm hon klev upp när jag kom in. Juvren var ganska stora i morse. Hon är ochså jätte trött på e m och äter inte så mycket som förut.:)

Aha, det är därför det är så ovanligt med gulingar, de hittar helt enkelt inte ut :idea: Och där gav du mig ledtråden för att komma på vem det var du betäckte med, inte helt fel på det om hingstens namn börjar på P va ?:angel:

Ja det ä alltid lika spännande att att titta in och se hur de går för dobbis:grin:

Ja vad skall vi sen hitta på när Dobbis märr någongång i framtiden lyckas kläcka kycklingen ? Men med tanke på hur väl hon lyckats göra det hittills så har vi väl underhållning en månad till framåt :angel: eller hur Dobbis :devil:

Min sista drog ihop juvret och kniper. Väntar nog på lite bättre väder - går ute hela tiden.

Likadant gör Yrpa just nu. Det har regnat hela dagen, men nu börjar hon ranta. Irriterad på magen, småkissar, söker sig från de andra. Så jag är väl typ hem o vänder, behöver få upp värmen o få lite mat i mig, sova en stund. Tror hon kniper tills det blivit lite torrare o varmare i hagen. Så jag får åka ut igen när jag vilat några timmar o kolla henne. Blir ett jäkla åkande, men trasiga jag kan inte sova där o vaka, det funkar inte med min sjukdom o kassa kropp :crazy:

Vilket datum var det Yrpa var beräknad till nu igen?

När vet man när man ska börja vaka?

Mitt sto har satt lite juver, släppt bäckenbanden och är slappare där bak. Hon är beräknad till ca 25 juli. Hon äter bra och gör inget annorlunda mot vanliga fall.
Tänkte att jag skulle börja tempa henne nu.

Ingen mjölk har synts till ännu.

Hon är förstföderska, 10 år.

Jag tempade mitt sto, morgon och kväll. Den var ganska normal, varierade 0,3-0,4 grader. Men en morgon så hade den sjunkit 0,6 grader. Jag var på helspänn, men inget hände på natten. Dagarna innan hon fölade så var tempen helt normal. Hennes temp sjönk inte alls innan... Så jag litar inte alls på tempandet, känns som att det är ett lotteri...

Juvret var det som visade att det var på g för min. Vaxproppar på morgonen, sprutande mjölk vid 8 på kvällen och fölet ute 22:41 på natten :)

Jaså, är inte tempande säkrare än så?

Men när folk skriver att det kommer mjölk som är genomskinlig eller att det rinner. Rinner det vara sådär eller trycker ni på juvret så det börjar rinna?

Om man inte kan kolla med kalkstickor så är juvrets storlek och mjölkens konsistens det säkraste om man har ett sto som får vit mjölk såklart. Det kan man ju inte veta när det är en förstagångare.
Min förstagångare fick vit mjölk samma dag som hon sedan fölade på natten.

Mitt tempande slutade jag snabbt med - hon gick också plötsligt ner 0,6 i grader - men inget föl inte. Innan och efter varierar det 0,3-0,4 grader.

Vit mjölk har min haft i 5 veckor nu - så det tecknet ger jag heller inte mycket för. Det varierar mellan att det bara hänger ngn droppe mjölk på spenarna till att det rinner när hon rör sig... (just nu i ruskvädret har det lugnat ner sig - det var värre när det var varmt).

Dessutom så slog hon om (tillbaka) på kalkstickorna - först var det bara en ruta kvar (knappt, den var lite rosa i kanten) och matte förberedde sig på vaknätter - men hux flux blev det regnväder och så var det bara två rosa rutor igen...! (men jag tänker fortsätta att testa mjölken).

Nä - jag väntar på att damen ska fylla i juvret ännu mer - framför allt spenarna - de är för "toppiga" än - vad jag sett på bilder i juvertråden ska de bli mer bulliga när det är dags.

Jag har lånat en fölvakt också - men den slänger jag inte på än - då måste jag nämligen flytta ner till stallet först (och det är jag inte sugen på förrän det är mer nära!).

Det är ditt sto som skall ha runt den 20/7 va ?

Jag måste säga att jag har tänkt endel på dig - och är glad för din skull att det inte kom alldeles för tidigt. Nu är det ju bara lite för tidigt, även om det fortfarande är kritiskt om den kommer.

Stämmer bra det (19 juli)! Och nu börjar jag tro att damen tänkt hålla på sig tiden ut i alla fall - det händer inte så mycket nu - ser mest ut som när jag var lätt hysterisk - så det känner jag mig inte längre (inte lika mycket i alla fall). I morgon är hon på dygn 320 så då är väl den allra mest kritiska perioden över i alla fall - men jag hoppas att hon håller bäbisen inne en vecka ytterligare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka