Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Jaså, är inte tempande säkrare än så?

Men när folk skriver att det kommer mjölk som är genomskinlig eller att det rinner. Rinner det vara sådär eller trycker ni på juvret så det börjar rinna?

Inte på mitt sto iallafall. Och i boken "Att bli med föl" så står det att det inte är något säkert tecken heller.
När de rinnner mjölk så rinner det bara sådär, ev att de rör på sig och det sprutar då. Mjölka ur vätska ur juvret kan man göra långt innan.

Jaha, nu har lilla gumman legat ner och flämtat och stått i - förvärk? Sambon hittade henne liggande i hagen, en sedan ställde hon sig upp och åt och verkade helt oberörd. Nu åkte fölvakten på - hoppas att den har tillräcklig räckvidd hem till mig... annars blir det husvagn vid hagen!

KL

Nu har jag dragit ut den sista ungen för i år.
Missan skulle ha fölat den första juni men gick och släpade på magen i flera veckors övertid.

Fölsäsongen började i slutet av mars och har hållit på tills idag.

Skönt att slippa kameran nu :D:D

AM

kl

Har inte varit aktiv här alls men kan presentera mitt halvblods fölande ändå.

Dygn 335 idag. Visade inga tecken alls i morse när hon gick ut i hagen vid åtta. Hårt juver, ingen mjölk. Slappa bäckenband som hon haft länge. Detta är hennes tredje föl.

1 h och 45 minuter senare var allt klart. Föl vid sidan som var kvick som tusan upp på benen. Diade och följde sen mamma runt i hagen. Efterbörden släppte rätt snart.

Hann knappt med i svängarna. Allt enligt skolboken!

Ett litet brunt stoföl med lite vitt på ett bakben. Pappa är Sandakan.

Fort går det ibland och det behöver inte synas att något är på G.

Åh nej säg inte så! Nu förvärrade du just min fölningsnoja...:crazy: Jag som inte vet om jag borde börja vaka eller inte...:confused:

Okej då ;)
Vad skönt att det gick så smidigt för ditt sto! Ett sånt skolboksexempel vill jag också ha!:)

Våra ston är beräknade ugf samtidigt, jag tror att mitt sto är några dgr före ca den 15 juli, men det behöver ju inte betydda något verkar det som.
:laugh:

Visst är det ganska många som går över tiden?:crazy:
Jag är redan som en zoombie så nån övertid vill jag inte ha.

Hon är förstagångare och några speciella tecken ska man visst inte heller kunna lita på när man hör bukarnas erfarenheter:crazy:
:grin:vips så har man missat alltihop, men det är bara att gilla läget och hoppas att allt går bra, det är ju det viktigaste.

Ni som vet beräknad dag har era ston bara fått ett språng:confused:

Jag räknar från sista semineringen eftersom första skicket var så dålig kvalitet på att vet. sa att det vore märkligt om hon tog sig på det.

Man brukar ju räkna från sista betäckning/inseminering. Mitt sto har gått på fribetäckning och då är det ju svårt... Men hon som ägde sto+hingst såg när hon blev betäckt så vi räknar 8 juli som dag 330. Men idag är det ju 9:e och inget föl....:cool: Hoppas att det kommer nu och att allt går bra. Hon går i sommarhagen och jag har ca 2 mil mellan mig och hästarna. Inge kul att tälta:cry:

Jag räknar från sista semineringen eftersom första skicket var så dålig kvalitet på att vet. sa att det vore märkligt om hon tog sig på det.

Man räknar alltid från sista semineringen så länge ägget inte gått så kan de ju heller inte ha blivit dräktiga oavsett när man sprutat in sperman. Så egentligen skall man ju tom räkna från ovuleringen om man skall vara helt korrekt.

Mitt sto gick på fribetäckning i fjor och jag räknade efter ultraljudet. När hon blev UL så det hon var ca 14 dagar gånget. Hon "gick över" ca 10 dagar i år.

KL

nu vet ju dobbis mer än mig men mitt sto är har ju gått på fribetäckning enligt utsago
och då vart hon Ul och jag fick veta att hon ska föla 16 juni men enligt betäckningsrapporten så står det 30 juni till början av augusti

och tänker men på dobbis sto som vart beräknad 21 maj och hon har inte klämt ut fölet ännu idag är det 9 juni

så vartifrån räknar men :confused:

Ditt sto gick INTE på fribetäckning ,utan handbetäcktes (skillnad)
Mitt sto räknar jag från sista betäckningsdag.
och inte för att märka "ord" men idag är det 9 JuLi,så vad sjutton mitt sto ovulerade väl sent då :idea: Idag har vi dag 380 :devil:

Ditt sto gick INTE på fribetäckning ,utan handbetäcktes (skillnad)
Mitt sto räknar jag från sista betäckningsdag.
och inte för att märka "ord" men idag är det 9 JuLi,så vad sjutton mitt sto ovulerade väl sent då :idea: Idag har vi dag 380 :devil:

:eek: stackare.
Då hjälpte inte promenaderna?
Du får hota med slaktbilen snart :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10