Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Här är vi på dygn 330, samma juver som din. Hon har varit såhär med stenhårt juver sedan 320. Men det är väl något som saknas...

Nääää... Mitt sista ska också ha i juli, 21e tror jag närmare bestämt..

Sen har jag ett sto som är på 314 dygn idag, det är henne jag har skrivit om innan som ligger ner så mycket. Nu tycker jag dock ha sett en "vändning" i hennes mönster. Nu står hon upp och sover/ vilar lite mer.
Tempar henne varje kväll men tempen varierar från allt mellan 37,4 till 38,0 så jag vet inte om jag kommer att kunna utläsa så mycket av det iaf.
Juvert växer men hon ser långt ifrån färdig ut. Dock har jag ju inget att jämföra med på just hur hon kommer se ut då det är hennes första föl.

Äntligen närmar de sig för mig med.
Winjette är på 310dgn idag.
Förra året fölade hon på 326 dygn.
Stor o tung o fyller på mer o mer.. Lite slapp i bäckenbanden vissa dagar...
8496_10151525466029261_247133685_n.jpg

Kul att det är fler som är kvar! :)

*kl*

Vak-natt nummer 2 är nu inledd! :D. Allt lugnt än så länge, har dock haft ett par förvärkar nyss. Går in på 319 d.imorgon :)

Det börjar nog närma sej för min Islands dam med. Dag 314 är vi på om man räknar från andra språnget. Magen stor. Juver och spenar fyllda( läcker ). Har delat av hagen så hon går med ranglåga bästisen i en del som syns från badrumsfönstret. Var uppe och kollade 5 ggr i natt. Nu måste jag jobba 2 dagar på kontoret så jag hoppas hon kniper då.

Nu så börjar det närma sig. :D Min tjej är på dag 332 idag, hon är beräknad (dag 335) är på lördag! (hon är 16år och förstagångsföderska efter en lång tävlingskarriär). Jag tror dessutom att det var riktiga vaxproppar jag såg i morse, mer som en vitaktig lite avlång droppe? Eller vad tror ni - se bilden! Trodde ju att hon hade vaxproppar redan för en vecka sedan, men det var mer som en kristall/varskorpa. Tempen va 38.0 på morgonen (hon brukar alltid ha 37.8 så det kanske inte säger så mycket?) Kan det vara nå på gång nu? Ser dock fortfarande inga slappa bäckenband (men rumpan är välmusklad fortfarande, så det kanske är svårt att se?)
liselsjuver130612.jpg

Senast ändrad:

det är säkert "riktiga vaxproppar". Fast jag tror du får vänta några dagar till, det är "genomskinlig" mjölk som skapat de där, vaxpropparna brukar vara mer gulvita när det är "på riktigt". Men sen är vaxproppar inget särskilt säkert tecken, jag har inte sett det på mer än max 1/3 av mina fölningar (30+ st)
Du ser också på bilden att spenarna inte är utfyllda till spetsarna, utan fortfarande ganska platta. Utfyllnaden där brukar vara ett ganska säkert tecken - om än inte bombsäkert. (*muttrar en ramsa över mitt eget sto, som jag hoppas är på G snart, vars spenar har varit utfyllda i över en vecka...*)

visst kan det vara så, men oftast väntar de lite till...

Jag har haft allt från sto "utan juver och absolut ingen mjölk" innan fölning till ett sto som läckte vit mjölk i en hel vecka före fölning - och typ allt däremellan.

*kl*

Nu går vi in på 3:e vak-natten, tanten står med en hel del förvärkar och smååå smååå kristaller, om man nu äns kan kalla dem det ;).

Hur går det för er andra?

Ja, här händer det inget alls. Tjock häst på dygn 331, hon har inte gått så här länge med sina fyra tidigare föl. Börjar på att bli lite frustrerande att jag inte sett ett enda framsteg på 11 dagar.

Pja, ett av stona jag blänger på har gått allt från 314 till ca 350 dygn, så jag har verkligen ingen aning om när det är dags för henne. Det är ju dessutom så att jag inte är säker på om hon blev dräktig på första brunsten hos hingsten och den andra var en fejkbrunst, eller om hon blev dräktig på andra brunsten. Hon är nu på 335 dygn från första brunstens slut eller typ 312 eller nåt efter andra.
Med första fölet hon fick här såg hon ut ungefär som hon gör nu i 2-3 veckor. :crazy:

Hon var nu mera fylld, nääästan hela vägen ut så bara under dagen har hon fått bullar under tissarna också :) Man såg blodådrorna på hennes mage tydligare nu när jag gav dem kväll och precis innan stod hon och gäspade och högg i väggen om vartannat flera ggr som om att hon var irriterad på nåt, men slutade efter en stund och hon åt kraftfodret när jag lämnade stallet. Kommer att kolla kameran mååånga gånger i natt :D Blir en sen kväll med lite filmmys och monitorn framför mig på bordet ;)

Låter precis som C. Bara det att det inte hänt något på så länge nu, en liten förändring tack.

Låter precis som C. Bara det att det inte hänt något på så länge nu, en liten förändring tack.

Hur ser juvret ut på din pålla? Är våra på samma dag ungefär :D? (min på dag 332) Vaxpropparna på min morse var tillräckligt stor förändring för att jag skulle haja till, innan det har det varit helt "still"/hände inget på nästan två veckor och då har hon haft såna små kristaller till och från... Jo, Tycker mig se en muskel på sidan av rumpan igår som jag inte sett så tydligt förut... skumt..

Samma tror jag. Sista semindag den 17/7-12

Nu när jag kom till stallet så står hon med rumpan pressad mot väggen och andas tungt, så jag stannar nog här ett tag. Skickade hem sambon efter lampa och laddare till telefonen.

rumpan tryckt mot väggen är väl ett tecken om de inte brukar göra så? :D Jag har kollat kameran minst 10 ggr i natt och min har gjort så 4-5 ggr i natt. Börjar med att hon står och trampar med bakbenen och ser irriterad ut med lite lyft svans och sedan har hon går och tryckt rumpan mot krubban direkt efter, kliat lite men mest tryckt sig emot... hon har inte gjort så nån natt tidigare vad jag sett, ska gå ut och släppa ut henne nu, strålande sol idag... kanske måste ha lite koll i hagen i af, har alltid sagt att hon inte kommer föla i hagen för hon är en sån som ska in ett visst klockslag, ska hålla koll på de andra hästarna osv så jag har inte trott att hon är tillräckligt trygg för att föla ute... Annars är jag misstänkt på att den kommer nästa natt ;) (men vad vet man)

Jag stannade i stallet en timme, sedan åt hon som vanligt och stod och sov, kliade sig på magen då och då. När jag kom upp en och en halv timme senare så stod hon och sov. Idag när jag kom upp för en liten stund sedan så såg jag att hon nu börjat få små små kristaller på spenarna.

Vilket var sista betäckningsdatum på ditt sto?

Vi startade semineringen den 10/7, men tror att 15/7 eller 17/7 var den sista på den ÄL (skrev inte upp). Men har räknat från den 15:e :D (kan dock ha varit 17/7 ser jag nu, för 15/7 var en söndag (det är ju bra att man har koll) Iså fall är våra på exakt samma dag ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar