Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

KL

Känns som om att många börjar få sina föl snart
Hur ser era morgon juver ut?

6464_10151706748866461_1173402029_n.jpg

d323 på morgonen ser det ut såhär för oss, men på kvällen finns ingen vätska alls.
kom på 328 -12 och 334 -11 (om jag inte minns fel).

Det är lika fullt dygnet runt, stenhårt men med mjuka spenar... Inga proppar eller så

Ariel går ute dygnet runt, så hon har ingen skillnad i juver under dagen. Juvret ser fortfarande ut som senaste bilden jag lade in här, men nu har spenarna "trillat ned" och fyllts på. Det rinner klar vätska, lättare nu än igår att få ut vätska.

Heze har läckt mjölk eftermiddagen/kvällen mot alla sin tre tidigare fölningar och nu idag läckt mjölk.
Känns tidigt för föl, kan det vara möjligt? d323 Vad har ni för erfarenheter om så tidiga fölningar?
Ska kika till henne om ett par timmar igen men troligen blir det så att jag får sova i stallet inatt.

Mitt sto fick sitt föl på 318 dygn. Väldigt liten och mager, men hade det inte varit för att hon fick sepsis så var det i övrigt inget fel på henne.
Sen så var ju mitt sto 18 och fick sitt första föl så det kan ha varit orsaken till att ungen blev så liten och mager. Uppe på benen efter 30 min
diade efter 40. :)

Åh!, vad spännande! :D

Mitt sto fölade förra året på dygn 328 ( så inte lika tidigt som din verkar vara på G med), droppade mjölk på eftermiddagen och hon fölade sedan vid 21:30, fölungen var ute vid 22:00, vi fick hjälpa till att dra lite då han var ganska stor, så ska bli spännande att se vilket dygn hon fölar på nu iår, tror att hon tom.kan föla lite tidigare med tanke på väder, samt jag får ha stenkoll under hela fölningen så att vi kan hjälpa henne igen om det behövs, men iår bör fölis vara lite mindre ( ponny-hingst, förra årets fölunge var rent SWB)

Lycka till och uppdatera gärna! :)

Min tant är förövrigt på dygn 315 ;)

Senast ändrad:

Så här såg mitt stos juver ut för någon vecka sedan och det har fyllt på lite till sedan dess. Nu är hon på dygn 317. Hon går också ute dygnet runt så jag upplever det som att det är lika stort mest hela tiden. Inga vaxproppar eller mjölk.

Hon känns inte riktigt redo ännu, men härromdagen såg man hur hon faktiskt började känna sig tung och nöjd med att bara ta det lungt. För en månad sedan var hon inte alls lika rund utan det är bara på sistone som magen verkligen växt. Men så är det ju första fölet också.

IMG_0578.jpg

Dagsfärska bilder på damen.
DSC_0001.jpg

DSC_0005.jpg

Min ena 09 föddes på 323 d av förstföderska och jag säger bara tack o lov att hon inte väntade fler dagar, han var stor som ett hus och 120 hög och fölningen blev inte enkel dels iofs ett slaget huvud men efter det var fixat så var det ett helsike att få ut honom han satt som berget, jag fick dra så att jag både hade blod och gallsmak i munnen och då tillhör jag ändå inte den klena typen. Så de kan mkt väl vara mer än färdiga vid den tiden.

Heze har läckt mjölk eftermiddagen/kvällen mot alla sin tre tidigare fölningar och nu idag läckt mjölk.
Känns tidigt för föl, kan det vara möjligt? d323 Vad har ni för erfarenheter om så tidiga fölningar?Ska kika till henne om ett par timmar igen men troligen blir det så att jag får sova i stallet inatt.
För två år sedan fick jag ett föl som föddes efter 315 dygns dräktighet. Inga som helst problem...

Nu var jag precis uppe i stallet och för första gången så har hon legat ner, gjorde det för ett par timmar sedan med. Har vänt till boxen ordentligt med.

Tror inte att det är dags i natt men hon var lite småsvettig mellan bakbenen (kan iof vara för att det är sjukt varmt i stallet) och så hade det svulnar kring vulvan och höet var bara petat i... Ska dit om två timmar igen.

Hade inte läckt mer mjölk när jag var ut igen, men stannade ändå (kvinnlig intuition?), hade bäddat ner mig o allting till halv ett.
Heze började föra runt o jag undrade nästan om det var för hon trodde hon skulle ut.
Strax efter ett gick vattnet och efter att ha rättat ut ett lite krökt bakben så fick vi ännu ett stoföl undan Heze (4/4). 30min senare är den på benen o letar efter juvret.
Ska vänta tills den hittat sen åker jag hem o sover. Hoppar in med bild i andra tråden under dagen.

Lycka till alla som är kvar!

Nu var jag precis uppe i stallet och för första gången så har hon legat ner, gjorde det för ett par timmar sedan med. Har vänt till boxen ordentligt med.

Tror inte att det är dags i natt men hon var lite småsvettig mellan bakbenen (kan iof vara för att det är sjukt varmt i stallet) och så hade det svulnar kring vulvan och höet var bara petat i... Ska dit om två timmar igen.

Har du kamera på henne så att du följer henne hemifrån ? Annars är det alldeles för lite att bara ha koll med 2 timmars mellanrum.

Vad roligt med en till som ska få ponny bebis på hbl mamma :)

Vad är det för hingst du betäckt med?

Nån annan som har erfarenhet av det här med att tillverka ponnybebisar på hbl ston? Nu tänker jag först och främst på storleken på bebis när dom kommer ut? Når dom upp att dia ordentligt?
Något annat att tänka på med små bebisar jämfört med stora?

Tyvärr ingen kamera men vi är två som har koll på henne. Jag tänker att jag tar med bilen och ställer den där när det börjar dra ihop sig så att man kan sitta och spana in genom fönstret. :)

*kl*

Nu har Ariel fått vaxproppar. Hon står och lyfter på svansen som om hon tänkt bajsa, men inget händer. Kan det vara öppningsstadiet eller måste de rulla då?

Funderar på hur man kollar mjölken, vill ju inte ta bort propparna. Hon har några gråaktiga droppar på insida lår.

Nej de skall definitivt inte rulla vid öppningsstadiet, rulla gör de om de inte fått fölungen rätt i vändningen som föreligger öppningsstadiet och de försöker rätta felläget. Rullar de sig i öppningsstadiet så är det dags att vara bekymrad och hårdbevaka dem.

Tänkte Ariel vara före Chloé? Jag har spanat i en vecka nu så jag tycker jag förtjänar en fölis nu! ;)

Jaha, vad konstigt. Det står i Att bli med föl att de skall rulla. Men då kanske det är något på gång nu... Hur länge kan de ha öppningsstadie?

Verlin: Ariel vill ha en söt fölis precis som hagkompisen, så hon tänker inte vänta på Chloé. :p

Nu talar vi om en veteran som vet vad det innebär att ha föl, inte en lugn stund så hon håller sig in i det längsta ;) dygn 328 nu... Komsikomsi!

Jag har mitt sto dräktigt med Ridponny-hingsten Claudius RP 176 ( e. Constantin - Casio) som gjorde sin första säsong förra året som nygodkänd 3-åring, nu är han nere i Tyskland i avel denna säsongen ;)

Mitt sto är ganska liten i storleken - 160 cm i mkh, hennes pappa är också omkring 160 i mkh.

Stoets stam är e. Le Mans xx 824 u. Balalajka ( ELIT i SWB-aveln) ue. Rockad 406

*kl*

Spännande Habina med Ariel!, något nytt?.

Nu ska jag ut och kolla till min tant, dygn 316 :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar