Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Grattis till fölet! Häftig bläs!! :)

*kl*

Väntar ju fortfarande på Wilmas föl. Igår hade hon plötsligt gul klibbig vätska i juvret. Kanske börjar det hända saker nu? Hoppas kan man ju alltid. Hon ser ut att spricka snart iaf... O_o

Andra fölet är redan två veckor idag! Mor och son går på bete och väntar på att få sällskap. Vill inte ha Wilma med dom innan hon fått sitt eget föl. Lite osäker på om hon kommer vara elak eller ev försöka sno fölet.
Ettåriga shettisen håller Wilma sällskap, men kryper snart ur skinnet! Han vill LEKA!! Hon är inte på lekhumör för tillfället. Haha! :D

Super grattis! Skönt att allt gick bra! Vi vill ha uppdateringar med torra bilder också så man ser färg och tecken, ser ju ut att ha fått gott om dom :D

Någon här inne som har erfarenhet av sto som ligger ner otroligt mycket..???

Jag börjar faktiskt bli lite orolig.. Kan hon vara SÅÅÅ trött?
Eller har hon ont någonstans? Fötterna..??!

Vi har alla här nu börjat reagera på det, aldrig varit med om ett högdräktigt sto som ligger ner så mycket och vi har ändå fått en 15-20 föl här genom åren..

Hon är ute från ca 9-21 om dagarn, är sur och grinig mot dom andra i hagen, går/står gärna för sig själv. Men alltid pigg och glad i blicken när man går ut i hagen och myser med henne men så fort hon är utan "mänskligt" sällskap så står hon och hänger och surar igen..

Hon är 5 år och detta är hennes första föl så har inget att jämföra med med just henne sedan innan..

Tacksam för alla erfarenheter...

Nej jag gick upp två ggr på natten efter jag sett de misstänka vaxpropparna... men bara innan jag gick och la mig på kvällen då så såg jag henne ligga ner i boxen för första gången på en vecka så jag typ sprang ut (särskilt eftersom hon lagt sig med rumpan mot väggen precis under kameran så jag såg henne ju inte fullt ut) Men när jag väl kom in i stallet så ställde hon sig upp, stackarns liten när hon äntligen bestämt sig för att ligga ner... hon var nog bara trött och ville sova :). Nu kollar jag vid 12 när jag gått och lagt mig, sen vid 02 och 05 och sen går jag upp 07 och släpper ut, men kanske ska ställa klockan på närmare intervall nu? Dag 326 idag! Hon har inte rullat sig i hagen på 4 dagar och det gör hon alltid , minst tre gånger om dan haha (hon är ju skimmel)

Åh grattis! Vilken raring, och vilken frän bläs.. stooor och ett litet hål längst upp ;)Blir hon en skimmel sen? :) (är inte så bra på det här med fölfärger) XD

Grattis till skimmeln? Jag har viskat till spöket varje dag under dräktigheten "Vad som helst bara inte en skimmel" :D
Nu är jag sjukt glad ändå, tror nog det är skimmel dessvärre, men söt som socker är hon. Skimmel född älg. ;)
Kommer ta några bilder när de är ute senare om fölhagen blir klar någon gång så det är bättre ljus. :) Så får väl ni på buke hjälpa mig avgöra om det är skimmel född älg eller bara älg. :D

Spöket behövde lite hjälp med efterbörden, men den lossnade till slut och såg hel och ren ut. Nu låg mor och dotter ner och sov tillsammans.

rebeckasff: Spöket låg ner kanske en kvart varje/varannan timme på nätterna utom just natten innan fölningen. Hon sov, antar magen var tung och skönt att vila benen.

Stort grattis!!! Å en tjej också :)

Jag lyckades pricka stallets tredje fölning igår. Ett sto såg dagens ljus och var snabbare än snabbast uppe på sina ben och vinglade runt. Lika fantastiskt varje gång.

Jo, att dom ligger ner och vilar sig titt som tätt är väl inget konstigt. Det jag reagerar på med min är att antingen så står hon upp och äter, eller så ligger hon ner...
Hon kan ligga i en timme lätt som en plätt och det är ju inte ens vanligt att hästar gör även om dom inte har bebis i magen..
Sen kan hon resa sig, äta lite och sen gå och lägga sig igen... Antingen rak lång på sidan eller vanligt med benen under sig.

Jag vet inte om allt i hela denna historien med att ha blivit såld, ingångriden som blivande tävlingshäst, opererad, rasat i vikt och sen konstaterad dräktig och då få flytta hem igen har helt enkelt blivit för mycket för henne??
(Inte konstigt iaf)
Men att hon helt enkelt är så trött i både kropp och knopp att hon helt enkelt behöver vila..??

Hon äter mängder, skiter där efter, dricker som hon ska och har ingen feber.

Det har hänt massor med magen och juvert nu sen hon kom hem. Från att inte se dräktig ut alls till att nu bara vara mager men med en jättemage och tuttar.

885386f4-a3ad-4dcf-bc34-2e36b1a3a356_zps0ba16046.jpg

1-19_zpsed520681.jpg

4-15_zps4eb09e1a.jpg

Nu är vår tid i denna tråd slut, men ta gärna och ge förslag på vad älgen har för färg? o.O

rebecka: Hon har inget svart i varken man eller svans, KAN hon vara brun då? Tänkte ju brun först själv också.

Verlin: Tack! Jag med, tycker det är asfränt. :D

Stort Grattis!! :D Vad fin hon är, våre synd om skimmla av ;).

*kl*

Idag är tanten på 313 d. och det är bara 17 dagar kvar innan BF, en liten bild från i em:

34fcsap.jpg

P.S. om ni undrar vad jag har gjort med hennes lugg så är det enkelt - flätat den, gick med en flughuva sedan och då blir luggen i vägen ;)

Har förövrigt idag tvättat juvret, så nu är det rent, ska tvättat det igen när det verkar dra ihop sig för fölningen.

Senast ändrad:

*kl*
Har baaara två frågor nu när det börjar närma sig ;) (ja, nåja just nu i af!)
1. Hur nära juvret kan man spraya myggmedel, eller är det lugnt bara man tvättar av innan fölis kommer och ska äta för första gången? Vad tvättar man bäst med, såpa och vatten?

2. Min tjeja har haft lite rosa flytningar idag, det är ungefär som sån rosa b-vitamin i färgen (shy feeder) och hon hade det för en och en halv vecka sen också samt en gång tidigare (3 veckor sedan?) Vad är det för nåt och är det väl inget farligt? (jag är nojig, jag vet) det är dock väldigt lite, men ibland är det en liten klibb i svansen samt på vulva..

Njae... Kan ju vara svårt att se på ett kort bara men hon har ju sån där älgfärg, kan ju bli svart eller som Gylle skrev; riktigt mörk fux?

Hade varit suuuuper najs med dom där tecknena och riktigt mörk svettfux :love: :love: :love:

njae, kanske trots det ljusa i huvudet. Men med det vita i svansen är det nog bara att inse att det är kört och acceptera att jag är dömd att för alltid rida skimmel. :cautious: :D
Synd att spöket på 3 avkommor ska lyckas lämna vidare sin skimmelgen bara när hon lyckas producera en unge med så vackra tecken. :meh:

bapro: ang flugmedel vet jag faktiskt inte, jag smörjde in min i olja med pressad vitlök i en månad innan fölning, tvättade av juvret noga strax innan fölning med såpa och vatten iaf.
Ang. det rosa så har jag hört att det är vanligt att små blodkärl brister hos vissa ston när det närmar sig fölning, och ska tydligen vara helt ofarligt. Prata med vet om du är orolig. :)

Nougat: Tack! Din tjej är större nu än vad min någonsin var. :D Ut kom ändå en medelstor (?) unge som mätte 102 cm. Jag hade gått och oroat mig för nåt runt 85, blev smått chockad.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar